استخراج شبکه مضامین مولفه های تفکر رایانشی به روش تحلیل مضمون برای معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران ایران

2 گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران

3 گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران

4 گروه رایانه دانشکده آمار، ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی تهران ایران

5 گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

تفکر رایانشی یک موضوع بین رشته ای است و نقش مهمی در پرورش مهارت‌ حل مسئله به صورت الگوریتمی در یادگیرندگان دارد اما هنوز درک جامعی از آن در زمینه های آموزشی وجود ندارد. هدف این پژوهش، استخراج شبکه مضامین مولفه های تفکر رایانشی است تا با افزایش دانش معلمان از ماهیت تفکر رایانشی ، زمینه توسعه حرفه ای آنان را فراهم سازد.این پژوهش از نظر هدف ، بنیادی-کاربردی و از لحاظ روش پژوهش کیفی است.جامعه پژوهش شامل مقالات منتشر شده در بازه زمانی 2006 تا 2025 بود که با استفاده از کلمات کلیدی در پایگاه‌های اطلاعاتی اسکوپوس، ساینس دایرکت، اسپرینگر، اریک،کتابخانه دیجیتالی انجمن ماشین های حسابگر و گوگل اسکالر مورد جستجو شد و 831 مقاله به دست آمد. پس از غربالگری و اعمال معیارهای ورود و خروج، 216 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شدند و 19 تعریف از آن ها استخراج شد. برای تجزیه و تحلیل تعاریف از روش تحلیل مضمون با رویکرد شبکه مضامین آتراید-استرلینگ استفاده شد. روایی مدل با نظر خبرگان و پایایی با روش هولستی محاسبه شد که ضریب پایایی 85/0 به دست آمد.یافته‌ها منجر به استخراج شبکه مضامین مؤلفه‌های تفکر رایانشی شد که شامل 65 مضمون پایه، 8 مضمون سازمان‌ دهنده ، 4 مضمون فراگیر و یک ابر مضمون بود و با نرم افزار مکس کیودا 2020 ترسیم شد. نتایج نشان داد کاربرد مضامین مولفه های تفکر رایانشی در زمینه های آموزشی، مستلزم توسعه حرفه ای معلمان در قالب کارگاه های آموزشی است که با همکاری متخصصان علوم کامپیوتر و تکنولوژی آموزشی میسر می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Extracting thematic networks of computational thinking components using thematic analysis for teachers

نویسندگان [English]

  • Daryosh Noruzi 1
  • Faeze Rezaei 2
  • Esmaeil Zaraii Zavaraki 3
  • Hassan Rashidi 4
  • Ali Delavar 5
1 Educational technology department Allameh Tabatabaei University Tehran, Iran
2 Educational technology department,, Allameh Tabataba'i University Tehran , Iran
3 Department of educational technology, Allameh Tabataba'i University, Iran
4 Department of Computer, Statistics, Mathematics, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
5 Department of evaluation and measurement, Allameh Tabataba'i University, Iran
چکیده [English]

Computational thinking is an interdisciplinary concept that plays a vital role in developing learners’ algorithmic problem-solving skills. Despite its importance, there is still no comprehensive understanding of computational thinking in educational contexts. The purpose of this study was to extract the content network of computational thinking components in order to provide a foundation for teachers’ professional development and to deepen their understanding of its nature.

This research is fundamental-applied in purpose and qualitative in method. The study examined articles published between 2006 and 2025, searched through databases such as Scopus, Science Direct, Springer, ERIC, ACM Digital Library, and Google Scholar. A total of 831 articles were initially identified. After applying inclusion and exclusion criteria, 216 articles were selected for detailed analysis, from which 19 definitions of computational thinking were extracted.

The data were analyzed using content analysis with the Atride-Stirling content network approach. Model validity was assessed by experts, and reliability was confirmed using the Holst method, resulting in a reliability coefficient of 0.85. The analysis led to the identification of a structured network of computational thinking components, including 65 basic themes, 8 organizing themes, 4 global themes, and one overarching theme, which were visualized with MaxQda software.

The findings emphasize that integrating computational thinking into education requires targeted professional development for teachers. This can be effectively achieved through educational workshops and collaborative efforts between computer science and educational technology experts. Such collaboration ensures that teachers gain the necessary knowledge and skills to apply computational thinking effectively in classroom settings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Computational thinking
  • Thematic network
  • Thematic analysis
  • Teachers
دوره 5، شماره 2
شهریور 1405
  • تاریخ دریافت: 18 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 01 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 18 شهریور 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 05 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1405