اربابی، فاطمه (1401). تاثیر گسترش فضای مجازی و عدم علاقه دانش آموزان به یادگیری در دوران پساکرونا. نشریه پژوهشنامه اورمزد،58(2)، 179-192.
اکبری، صادق( 1393) .فضای مجازی درانتظارتولید محتوای دینی. فصلنامه کتابداری،آرشیو ونسخه پژوهی-ره آورد نور، 13(54)، 43-48.
الیاسی، مهناز؛ مهدیون، روح اله و رفیعی, محسن (1402). رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و پیوند با مدرسه با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی، 1(1)، 53-69.
پورنقدی, بهزاد (1397). فرصتها و تهدیدهای امنیت در شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشجویان. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران, 7(2), 87-98.
تاجیک اسماعیلی، سمیه و عرفان، سکینه (1398). رابطه نحوه برخورد مدارس با استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی با کاهش استفاده آسیب زا از این شبکه ها در میان دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر تهران. علوم خبری، 8(32)، 163-182.
ترکاشوند، سینا؛ مینایی نژاد، محمد؛ مرادیان محمدیه، وحیده و هاشمی، فاطمه السادات (1400). واکاوی نقش آموزش به شیوه مجازی در بازتولید نابرابری آموزشی. رشد فناوری، 18(69 )، 46-54
تولایی، روح اله؛ صباغی، زهرا و نظافتی، نوید (1396). شناسایی و تحلیل فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی در فضای مجازی, مورد مطالعه،دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3 (پیاپی 39) )، 153-175.
رستم-زاده، فرشید، شجاعآبادی، شهروز، و اسدی، صنم. ( ١٤٠٢ ). تاثیر آموزش مجازی بر انگیزش .١٤٠١- پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ١٤٠٠.کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت.
خضری، زینب، ١٤٠٢ ، بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی بر ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی، دانشآموزان، اولین همایش بین المللی معلمان برتر و مدارس پیشرو در هزاره سوم، بوشهر.
شرفی، محمد رضا (1399) بحران هویت، تهران: نشر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتشارات بی تا.
شاه بیگی، نازنین و نظری، سمانه. (1390). آموزش مجازی، مزایا و محدودیت ها. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش. علوم پزشکی یزد،6(1):47-54
عزیزی، محسن؛ فرج اللهی، مهران؛ سراجی، (1397). کاربست ویژگیهایمؤلفه های برنامه ی درسی مجازی، در دوره های آموزش مجازی علوم پزشکی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، (31)11:62-70
عزیزی، زینب، حسینی نژاد،حسین(1400) فرصت ها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه .پدیدارشناسی. نشریه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی .153-172
عامری، احد و عابدینی مهنوش (1399). مطالعه تطبیقی پیشرفت حرفه ای معلمان در فناوری اطلاعات در کشورهای کره جنوبی، مالزی، سنگاپور. فصلنامه تحقیقات جدید در علوم انسانی، 32(3)، 1-5.
فریدی، جعفر؛ رضایی، صادق و ابوطالب، سعید (1402). شناسایی چالشها و فرصتهای پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذراندن بحرانها: یک مطالعه پدیدار شناسی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 3(12)، 1-9.
مشایخ، فرحناز و حاجی زاده، هانیه (1402). فرصت ها و آسیب های فضای مجازی. فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی، 2(2)، 91-113.
محمودی آذر، رزگار (1401) تاثیر فعالیت و یادگیری فضای مجازی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، دومین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، بندرعباس.
Akbari, Sadiq(2014). Virtual space waiting for the production of religious content, Library Quarterly, Archive and Research Edition-Rehavard Noor, 13th, No. 54
Arbabi,F(2023) The impact of the expansion of virtual space and students' lack of interest in learning in the post-corona era. Journal: Ormazd Research Journal No.58(2).(pp172-192).
Ameri,A.Abedini,M(2019). A comparative study of the professional development of teachers in information technology in the countries of South Korea, Malaysia, and Singapore, New Research Quarterly in Humanities, No. 32, Volume 3
Asim, S., Ponners, P. J., Bartlett, C., Parker, A., & Star, R. (2020). Differentiating Instruction: For Middle School Students in Virtual Learning Environments. Delta Kappa Gamma Bulletin, 86(3).
Burkle, M. (2009, September). Learning in virtual worlds: The challenges and opportunities. In 2009 International Conference on CyberWorlds (pp. 320-327).
Basilaia , G.& Kvavadze , D. (2020). Business and Technology University, Tbilisi GEORGIA Corresponding Author.
Dung, D. T. H. (2020). The advantages and disadvantages of virtual learning. IOSR Journal of Research & Method in Education, 10(3), 45-48.
Domingo, J. R., & Bradley, E. G. (2018). Education student perceptions of virtual reality as a learning tool. Journal of Educational Technology Systems, 46(3), 329-342.
Faridi, J,. Rezaei, S,. Abutaleb, (2023). Identifying the challenges and opportunities facing the educational system in virtual space to overcome crises: a phenomenological study. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences. Sari Azad University
Howard, T. O., Winkelmes, M. A., & Shegog, M. (2020). Transparency teaching in the virtual classroom: Assessing the opportunities and challenges of integrating transparency teaching methods with online learning. Journal of Political Science Education, 16(2), 198-211.
Hyseni Duraku, Z. & Hoxha, L.(2020), The impact of COVID-19 on education and on the well-being of teachers , parents , and students: Challenges related to remote online (learning and opportunities for advancing the quality of) Education , See discussions, stats, and author profiles for this publication at:
Ghafran Thani, E,. Ghanbarzahi, M,. Alizadeh, M,. Sheikhi, F (2023). The effect of cyberspace on students' concentration and learning. The third international conference on health, educational sciences and psychology.
Kurbakova, S., Volkova, Z., & Kurbakov, A. (2020, July). Virtual learning and educational environment: New opportunities and challenges under the COVID-19 pandemic. In 2020 The 4th International Conference on Education and Multimedia Technology (pp. 167-171)
Ladouceur, A. & Hum, D. (2013). E-learning the new frontier. Retrieved from www.cata.ca/china/
Liang, Z., da Costa Junior, M. G., & Piumarta, I. (2020, December). Opportunities for improving the learning/teaching experience in a virtual online environment. In 2020 ieee international conference on teaching, assessment, and learning for engineering (tale) (pp. 243-250). IEEE. DOI:
10.1109/TALE48869.2020.9368419
Molnár, G. (2013). Challenges and opportunities in virtual and electronic learning environments. In 2013 IEEE 11th International Symposium on Intelligent Systems and Informatics (SISY) (pp. 397-401). IEEE. doi: 10.1109/SISY.2013.6662610.
Nalluri, S. P., Reshma, L., & Munavalli, J. R. (2021, April). Evaluation of virtual reality opportunities during pandemic. In 2021 6th International Conference for Convergence in Technology (I2CT) (pp. 1-6). IEEE. doi: 10.1109/I2CT51068.2021.9418003.
Rana, S., Singh, A. K., Singhania, S., Verma, S., & Haque, M. M. (2021). Revisiting the factors influencing teaching choice framework: Exploring what fits with virtual teaching. Global Business Review, 09721509211015369.
https://doi.org/10.1177/09721509211015369
Schott, C., & Marshall, S. (2018). Virtual reality and situated experiential education: A conceptualization and exploratory trial. Journal of computer assisted learning, 34(6), 843-852.
https://doi.org/10.1111/jcal.12293
Tadesse, S. & Muluye ,W.(2020) The Impact of COVID-19 Pandemic on Education System in Developing Countries,
Journal of Social Sciences, 2020, 8, 159-170
https://www.scirp.org/journal/jss
Withers, M., Monfared, M., Fung, F. M., Lee, V. W., Ramírez, C. A. L., Mendoza, M. A. F. & Vandegrift, E. (2021). Teaching in virtual environments: global educational development to respond to challenges and opportunities of the COVID-19 pandemic. Transformative Dialogues: Teaching and Learning Journal, 14(2).
Zornoza A., Orengo V., Penarroja S. (2009). Relational Capital in- Virtual Teams: The Role Played by Trust, Social Science Information, Vol48-no2, pp:257-281