شناسایی فرصت های فضای مجازی در محیط‌های یادگیری از منظر دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه آموزشی تربیتی ، دانشگاه تربیت افسری پلیس، تهران ، ایران

3 استاد یار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و اهداف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی فن آموزشی نقشه مفهومی بر تفکر تحلیلی، خودنظم‌دهی وعملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر ابتدایی شهر تبریز انجام یافته است.
روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر و پسر پایه‌های دهم و یازدهم مقطع متوسطه دوم نواحی ۳ و۴ شهر تبریز به تعداد 15358 نفر بودند. در این پژوهش نمونه آماری 374 نفر از دانش آموزان با روش نمونه‌گیری تصادفی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده است. ابزار گرداوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته دارای 26 گویه در مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت بود که روایی سازه آن بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی به تایید رسید و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 94/0 به دست آمد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که فرصت‌های فضای مجازی در محیط‌های یادگیری برای دانش‌آموزان شامل بهبود فرایند یاددهی-یادگیری، تقویت پایه‌های اعتقادی،شناخت محدودیت‌ها و کمک به جامعه‌پذیری و سازگاری می شود.
نتیجه گیری: می‌توان چنین نتیجه گرفت که فضای مجازی فرصت‌های بی‌شماری را در محیط یادگیری برای دانش‌اموزان فراهم می‌سازد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the opportunities of cyberspace in learning environments from the perspective of students

نویسندگان [English]

  • jafar faridisfanjany 1
  • Sadegh Rezaee 2
  • Abu Talib Saadati Shamir 3
1 PhD student in Philosophy of Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Training, Police Officer Training University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, University of Tehran, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Background and Purpose: The aim of the present study was to investigate the opportunities of cyberspace on male and female students of the 10th and 11th grades of the second high school in the 3rd and 4th districts of Tabriz city..
MethodsThe statistical population of the present study was 15358 male and female students of the 10th and 11th grades of the second secondary school in districts 3 and 4 of Tabriz city. In this research, the statistical sample of 374 students was calculated by random sampling method using Cochran's formula. The data collection tool in this research was a researcher-made questionnaire with 26 items on a five-point Likert scale, the validity of which was confirmed based on exploratory factor analysis, and the reliability of the questionnaire was obtained based on Cronbach's alpha coefficient of 0.94. . In this research,.
Findings: The results of the research showed that the opportunities of virtual space in learning environments for students include improving the teaching-learning process, strengthening belief bases, recognizing limitations and helping to socialize and adapt.
Conclusion: It can be concluded that virtual space provides countless opportunities in the learning environment for students

کلیدواژه‌ها [English]

  • Opportunities
  • Virtual space
  • E.Learning
  • Learning environment
  • Students
اربابی، فاطمه (1401). تاثیر گسترش فضای مجازی و عدم علاقه دانش آموزان به یادگیری در دوران پساکرونا. نشریه پژوهشنامه اورمزد،58(2)، 179-192.
اکبری، صادق( 1393) .فضای مجازی درانتظارتولید محتوای دینی. فصلنامه کتابداری،آرشیو ونسخه پژوهی-ره آورد نور، 13(54)، 43-48.
الیاسی، مهناز؛ مهدیون، روح اله و رفیعی, محسن (1402). رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و پیوند با مدرسه با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی، 1(1)، 53-69.
 
پورنقدی, بهزاد (1397). فرصت‌ها و تهدیدهای امنیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی برای دانشجویان. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران, 7(2), 87-98.
تاجیک اسماعیلی، سمیه و عرفان، سکینه (1398). رابطه نحوه برخورد مدارس با استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی با کاهش استفاده آسیب زا از این شبکه ها در میان دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر تهران. علوم خبری، 8(32)، 163-182.
ترکاشوند، سینا؛ مینایی نژاد، محمد؛ مرادیان محمدیه، وحیده و هاشمی، فاطمه السادات (1400). واکاوی نقش آموزش به شیوه مجازی در بازتولید نابرابری آموزشی. رشد فناوری، 18(69 )، 46-54
تولایی، روح اله؛ صباغی، زهرا و نظافتی، نوید (1396). شناسایی و تحلیل فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی در فضای مجازی, مورد مطالعه،دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3 (پیاپی 39) )، 153-175.
رستم-زاده، فرشید، شجاع‌آبادی، شهروز، و اسدی، صنم. ( ١٤٠٢ ). تاثیر آموزش مجازی بر انگیزش .١٤٠١- پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ١٤٠٠.کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت.
 
خضری، زینب، ١٤٠٢ ، بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی بر ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی، دانش‌آموزان، اولین همایش بین المللی معلمان برتر و مدارس پیشرو در هزاره سوم، بوشهر.
شرفی، محمد رضا (1399) بحران هویت، تهران: نشر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتشارات بی تا.
شاه بیگی، نازنین و نظری، سمانه. (1390). آموزش مجازی، مزایا و محدودیت ها. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش. علوم پزشکی یزد،6(1):47-54
عزیزی، محسن؛ فرج اللهی، مهران؛ سراجی، (1397). کاربست ویژگیهایمؤلفه های برنامه ی درسی مجازی، در دوره های آموزش   مجازی علوم پزشکی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، (31)11:62-70
عزیزی، زینب، حسینی نژاد،حسین(1400) فرصت ها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه .پدیدارشناسی. نشریه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی .153-172
عامری، احد و عابدینی مهنوش (1399). مطالعه تطبیقی پیشرفت حرفه ای معلمان در فناوری اطلاعات در کشورهای کره جنوبی، مالزی، سنگاپور. فصلنامه تحقیقات جدید در علوم انسانی، 32(3)، 1-5. 
فریدی، جعفر؛ رضایی، صادق و ابوطالب، سعید (1402). شناسایی چالش­ها و فرصت­های پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذراندن بحران­ها: یک مطالعه پدیدار شناسی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 3(12)، 1-9.
مشایخ، فرحناز و حاجی زاده، هانیه (1402). فرصت ها و آسیب های فضای مجازی. فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی، 2(2)، 91-113.
محمودی آذر، رزگار (1401) تاثیر فعالیت و یادگیری فضای مجازی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، دومین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، بندرعباس.
 
 
Akbari, Sadiq(2014). Virtual space waiting for the production of religious content, Library Quarterly, Archive and Research Edition-Rehavard Noor, 13th, No. 54
Arbabi,F(2023) The impact of the expansion of virtual space and students' lack of interest in learning in the post-corona era. Journal: Ormazd Research Journal No.58(2).(pp172-192).
Ameri,A.Abedini,M(2019). A comparative study of the professional development of teachers in information technology in the countries of South Korea, Malaysia, and Singapore, New Research Quarterly in Humanities, No. 32, Volume 3
Asim, S., Ponners, P. J., Bartlett, C., Parker, A., & Star, R. (2020). Differentiating Instruction: For Middle School Students in Virtual Learning Environments. Delta Kappa Gamma Bulletin86(3).
Burkle, M. (2009, September). Learning in virtual worlds: The challenges and opportunities. In 2009 International Conference on CyberWorlds (pp. 320-327).
Basilaia , G.& Kvavadze , D. (2020). Business and Technology University, Tbilisi GEORGIA Corresponding Author.
 Dung, D. T. H. (2020). The advantages and disadvantages of virtual learning. IOSR Journal of Research & Method in Education10(3), 45-48.
Domingo, J. R., & Bradley, E. G. (2018). Education student perceptions of virtual reality as a learning tool. Journal of Educational Technology Systems46(3), 329-342.
 Faridi, J,. Rezaei, S,. Abutaleb, (2023). Identifying the challenges and opportunities facing the educational system in virtual space to overcome crises: a phenomenological study. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences. Sari Azad University
Howard, T. O., Winkelmes, M. A., & Shegog, M. (2020). Transparency teaching in the virtual classroom: Assessing the opportunities and challenges of integrating transparency teaching methods with online learning. Journal of Political Science Education16(2), 198-211.
Hyseni Duraku, Z. & Hoxha, L.(2020), The impact of COVID-19 on education and on the well-being of teachers , parents , and students: Challenges related to remote online (learning and opportunities for advancing the quality of) Education , See discussions, stats, and author profiles for this publication at:
Ghafran Thani, E,. Ghanbarzahi, M,. Alizadeh, M,. Sheikhi, F (2023). The effect of cyberspace on students' concentration and learning. The third international conference on health, educational sciences and psychology.
Kurbakova, S., Volkova, Z., & Kurbakov, A. (2020, July). Virtual learning and educational environment: New opportunities and challenges under the COVID-19 pandemic. In 2020 The 4th International Conference on Education and Multimedia Technology (pp. 167-171)
Ladouceur, A. & Hum, D. (2013). E-learning the new frontier. Retrieved from www.cata.ca/china/
Liang, Z., da Costa Junior, M. G., & Piumarta, I. (2020, December). Opportunities for improving the learning/teaching experience in a virtual online environment. In 2020 ieee international conference on teaching, assessment, and learning for engineering (tale) (pp. 243-250). IEEE. DOI: 10.1109/TALE48869.2020.9368419
Molnár, G. (2013). Challenges and opportunities in virtual and electronic learning environments. In 2013 IEEE 11th International Symposium on Intelligent Systems and Informatics (SISY) (pp. 397-401). IEEE. doi: 10.1109/SISY.2013.6662610.
Nalluri, S. P., Reshma, L., & Munavalli, J. R. (2021, April). Evaluation of virtual reality opportunities during pandemic. In 2021 6th International Conference for Convergence in Technology (I2CT) (pp. 1-6). IEEE. doi: 10.1109/I2CT51068.2021.9418003.
Novoselova, O. V. (2023). Virtual Internationalization at Universities: Opportunities and Challenges. Artificial Intelligence in Higher Education and Scientific Research: Future Development, 59-77. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-19-8641-3_5
Rana, S., Singh, A. K., Singhania, S., Verma, S., & Haque, M. M. (2021). Revisiting the factors influencing teaching choice framework: Exploring what fits with virtual teaching. Global Business Review, 09721509211015369. https://doi.org/10.1177/09721509211015369
Schott, C., & Marshall, S. (2018). Virtual reality and situated experiential education: A conceptualization and exploratory trial. Journal of computer assisted learning, 34(6), 843-852. https://doi.org/10.1111/jcal.12293
Tadesse, S. & Muluye ,W.(2020) The Impact of COVID-19 Pandemic on Education System in Developing Countries, Journal of Social Sciences, 2020, 8, 159-170 https://www.scirp.org/journal/jss
 
Withers, M., Monfared, M., Fung, F. M., Lee, V. W., Ramírez, C. A. L., Mendoza, M. A. F. & Vandegrift, E. (2021). Teaching in virtual environments: global educational development to respond to challenges and opportunities of the COVID-19 pandemic. Transformative Dialogues: Teaching and Learning Journal14(2).
Zornoza, A., Orengo, V., & Peñarroja, V. (2009). Relational capital in virtual teams: the role played by trust. Social Science Information, 48(2), 257-281. https://doi.org/10.1177/0539018409102414
Zornoza A., Orengo V., Penarroja S. (2009). Relational Capital in- Virtual Teams: The Role Played by Trust, Social Science Information, Vol48-no2, pp:257-281
  • تاریخ دریافت: 24 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 20 بهمن 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 20 بهمن 1403
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404