بازنمایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از تربیت تمام ساحتی و راهکارهای تحقق آن : مطالعه ای به روش پدیدار شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه معلمان درباره نقش و جایگاه‌ خود در اجرای موفقیت‌آمیز رویکرد تربیت تمام ساحتی میباشد.روش انجام این پژوهش از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان دانش آموزان دوره ابتدایی در شهر تبریز و در سال 1403-1402 بوده است. نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب گردیدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع داده ها (14) نفر ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و ژرف‌نگر گردآوری گردید و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت(1995) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
8 مضمون اصلی از یافته ها استخراج گردید که عبارتند از: روشهای تدریس و راهکارهای ترویج و پرورش رفتارهای عبادی و فضایل اخلاقی دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت اقتصادی و حرفه ای دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت علمی و فناوری دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت زیستی و بدنی دانش آموزان و روشهای تدریس و راهکارهای تربیت زیبایی شناختی و هنری دانش آموزان، چالشهای معلمان در پیاده سازی تربیت تمام ساحتی و پیشنهادهایی برای بهبود آموزش و پرورش در راستای تربیت تمام ساحتی.
نتایج این بررسی تاکید می‌کندکه توجه به ابعاد مختلف رشد و تربیت دانش‌آموزان در تمام سطوح آموزش و پرورش ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of elementary teachers' lived experiences of holistic education and the solutions to realize it: a study by phenomenological method

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Mardan Arbat
  • Maryam Marandi Heydarloo
Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the teachers' point of view about their role and place in the successful implementation of the comprehensive education approach. The method of conducting this research is qualitative and phenomenological. The statistical population of the research was the teachers of primary school students in Tabriz city in 1402-1403. The samples were selected in a purposeful way and its volume continued until data saturation (14 people) according to the nature of qualitative research. Data were collected through in-depth interviews and analyzed using the method proposed by Smith (1995).
8 main themes were extracted from the findings, which are: teaching methods and strategies for promoting and cultivating religious behavior and moral virtues of students, teaching methods and strategies for economic and professional education of students, teaching methods and strategies for scientific and technological education of students, Teaching methods and solutions for social and political education of students, teaching methods and solutions for biological and physical education of students, teaching methods and solutions for aesthetic and artistic education of students, challenges of teachers in implementing comprehensive education and suggestions for improving education in In line with all-round education.
The results of this study emphasize that it is necessary to pay attention to the different aspects of the growth and education of students at all levels of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • All-round education
  • teacher's role
  • six fields
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش (1389). روشهای تحقیق کیفی. تهران: انتشارات بشری.Top of Form
بازدار، مرتضی؛ شیخی، کیوان؛ رضایی ارده جانی، مصطفی و صیادسامه، آیلار (1394). نقش معلمان در تربیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان. دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی. اسفند ماه، استانبول ترکیه.
درونه، جعفر و رضایی، محمدحسین (1386). منشور تحول بنیادین آموزش و پرورش از نگاه مقام معظم رهبری. تهران: دبیرخانه اجرایی ستاد تحول بنیادین آموزش و پرورش.
حاجی بابایی، حمیدرضا (1391). ویژگی های مدرسه ای که دوست دارم با توجه به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. فصلنامه نوآوری های آموزشی. 42 (11): 74-51.
دارایی، مهری (1399). آموزش تدریس پیشرفته به عنوان رویکردی نوین در سیستم آموزشی مدرن. مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. 3(28): 145-135.
رفیعی، بهروز  (1388). آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، چاپ دوم، بی‌جا، مؤسسه چاپ سبحان،
صبوری خسروشاهی، حبیب. (1388). آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن؛ چالشها و راهبردهای مواجهه با آن. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. 1(1): 153-196.
صحبت لو، علی و نادری، مهدی. (1400). تأملی آینده پژوهانه بر تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران. آموزش پژوهی، 7(25 )
صلصالی، مهوش و همکاران (1384). روشهای پژوهش کیفی. تهران: انتشارات بشری.
عقیلی، سید رمضان؛ علم الهدی، جمیله و فتحی واجارگاه، کوروش (1397). طراحی الگوی برنامه‌درسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران. تدریس پژوهی. 6(4): 1-23.
فلاحی، ویدا؛ صفری، یحیی و یوسف فرحنک، ماندانا. (1390). تاثیر آموزش با رویکرد تربیت هنری بر فعالیت های هنری و مهارت های فرآیندی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی. نوآوری های آموزشی، 10(39): 101-118.
قهرمانی فرد، کامیار (1401). رویکرد آموزش و یادگیری همه ساحتی (راهکار اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مقیاس کلاس درس ابتدایی). آموزش ابتدایی. 4(26): 9-8.
کانت، آمانویل(1367). تعلیم و تربیت، ترجمه: غلامحسین شکوهی، تهران، دانشگاه تهران
مبانی نظری سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش (1390). وزارت آموزش‌وپرورش.
متسلر، م. د. (1394). الگوهای آموزشی در تربیت بدنی. ترجمه جواد آزمون و همکاران. تهران: سازمان مطالعه و تدوین (سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
مطهری، مرتضی(1383).  تعلیم و تربیت در اسلام. چاپ چهل و یکم، تهران، صدرا
میرعرب رضی، سید علیرضا و ممشلی، رضا و سمیعی پاقلعه، حسین(1402). مروری بر جایگاه ساحت های تربیتی ششگانه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، چهارمین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پرورش.
نوروزی‌نژاد، محمد؛ طباطبایی، مینو (1399). رویکرد تعلیم‌وتربیت اسلامی در ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش. فصلنامه بینالمللی میانرشتهای و بینالادیانی Pure Life. سال 7. شماره 21. خرداد: 35- 63.
یوسف زاده چوسری، محمدرضا و شاه مرادی، مرتضی. (1399). ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دانش آموزان دوره متوسطه اول. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(1 (پیاپی 14) ): 173-206.
 
Chiang, T. H., & Trezise, D. (2021). How teacher competence functions as an institutionalized discourse in the epoch of globalization‚ Cambridge Journal of Education‚ 51(1), 105-125.
 
Fadel, C., & Bialik, M. (2016). Skills for the 21st Century: What Should Students Learn? Boston, MA: Center for Curriculum Redesign.
 
Fegert, J. M., Vitiello, B., Plener, P. L., & Clemens, V. (2020). Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and adolescent psychiatry and mental health, 14, 1-11.
 
Hanstedt, P. (2018). Creating Wicked Students: Designing Courses for a Complex World, Published by Stylus Publishing, LLC
Lipnevich, A. A., Preckel, F. & Roberts, R. D. (2016). Psychosocial Skills and School Systems in the 21st Century: Theory, Research, and Practice, Springer International Publishing.
 
National Research Council (2016). Education for Life and Work: Developing Transferable Knowledge and Skills in the 21st Century. Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills, In J.W. Pellegrino & M. L. Hilton, (Eds). Board on Testing and Assessment and Board on Science Education, ‌Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
 
Rahayu, S., Ulfatin, N., Wiyono, B. B., Imron, A., & Wajdi, M. B. N. (2018). The professional competency teachers mediate the influence of teacher innovation and emotional intelligence on school security‚ Journal of Social Studies Education Research, 9(2), 210-227.
دوره 3، شماره 4
اسفند 1403
صفحه 71-97
  • تاریخ دریافت: 18 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 28 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 30 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1403