اینانلو، مهدی، قمری، محمد. (۱۴۰۰). پیش بینی سازگاری تحصیلی بر اساس راهبردهای مقابله ای و اخلاق تحصیلی دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی، ۱۴(۵۵)، ۱۳-۳۴. 10.30495/jinev.2021.1881389.2053
ترازی، زهرا، خادمی اشکذری، ملوک، اخوان تختی، مهناز. (۱۳۹۷). اثر بخشی بسته های آموزشی بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان با اختلالات یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی،۸(۳۰)، ۷۳-۱۱۱. doi: 10.22054/jpe.2018.9274
حسین زاده تقوایی، مرجان. (۱۳۹۸). اثربخشی آموزش حل مسئله بر کیفیت زندگی و حل مسئله اجتماعی دختران تیزهوش با موفقیت کمتر از حد انتظار. پژوهش در نظام های آموزشی، ۱۳(۴۵ )، ۱۰۸۹۳. doi: 10.22034/jiera.2019.105280.1180
حمزه نژادی، فهیمه، باقری، فریبرز، حاتمی، محمد، درتاج، فریبرز. (۱۴۰۰). مقایسه اثربخشی مداخله های خودتنظیمی رفتار توجهی با خودتنظیمی رفتار انگیزشی بر کاهش علائم اختلال نارسایی توجه.
فصلنامه کودکان استثنایی،۲۱ (۴)، ۲۱-۳۲.
http://joec.ir/article-1-1559-fa.html.
علیقلیزاده جهانی، الناز؛ و بیرامی، منصور (1402). اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی برکاهش میزان مؤلفههای پرخاشگری دانش آموزان نوجوان شهر تبریز. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه. 12(2)، 113-102.doi: 10.22098/jsp.2023.7657.4393
خاکپور، نعیمه، محمدزاده آدملایی، رجبعلی، صادقی، جمال، نازک تبار، حسین. (۱۴۰۱). اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله شناختی- اجتماعی بر کنترل عواطف نوجوانان دختر دارای رفتارهای پرخطر.
مجله مطالعات ناتوانی،۱۲(153)، 1-7.
http://jdisabilstud.org/article-1-1887-fa.html
دشتی، نیر، پناهعلی، امیر، آزموده، معصومه. (۱۴۰۰). اثربخشی آموزش حل مسئله به روش شناختی-اجتماعی بر خود توانمندسازی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر.
پژوهشهای نوین روانشناختی، (۶۱)، ۶۴-۵۲.
20.1001.1.27173852.1400.16.61.5.8
ساسانی کورعباسلو، رضا، دهستانی، مهدی، و مهدوی، عاطفه. (۱۳۹۹). مقایسه بینش شناختی و مهارتهای حل مسئله در دانشجویان با نشانگان اضطراب اجتماعی و بدون نشانگان اضطراب اجتماعی. کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. https://civilica.com/doc/1122981
سعید، نسیم. (۱۳۹۸). تأثیرآموزش حل مسئله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس و مسئولیت پذیری دانشجویان .نشریه شناخت اجتماعی،8(2)، ۱۶۵-۱۸۴.doi: 10.30473/sc.2020.47592.2411
سلیمانی، اسماعیل، حشمتی، رسول، عبداله زاده، آذر. (۱۳۹۷). اثر بخشی آموزش گروهی حل مسئله شناختی اجتماعی بر میزان تکانشوری و خود کنترلی دانش آموزان زورگو.
پژوهشهای نوین روانشناختی،۱۳(۵۰)، ۱۳۶-۱۱۱.
20.1001.1.27173852.1397.13.50.6.6
سواری، کریم و عرب زاده، شیما (1391). ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی خودتنظیمی تحصیلی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 2(2)، 92-75. doi: d-2-2-92-4-5
صمدی، سهیلا، موسوی،سید ولی اله، اکبری، بهمن، رضایی، سجاد. (۱۳۹۸). اثر بخشی آموزش خودکارآمدی بر خود تنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار. راهبردهای شناختی در یادگیری،۸(۱۴)، ۱۱۱-۱۳۷. doi: 10.22084/j.psychogy.2019.19828.2013
علم الهدایى، سید حسن. (١٣٨١). راهبردهاى نوین در أموزش ریاضى. تهران: نشر شیوه.
فرنام، علی. (۱۳۹۵). اثر بشی آموزش رفتارهای سالم (با تأکید بر حل مسئله) بر سبک های حل مسئله و راهبردهای مقابله ای سازنده در نوجوانان. مطالعات روانشناسی تربیتی،۱۳(۲۴)، ۸۹-۱۰۸. doi: 10.22111/jeps.2016.2780
قربانزاده، پویا، سرداری، باقر. (۱۳۹۸). اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان پایه ششم.
پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره، ۵(۱۱ )، 125-144.
https://journals.cfu.ac.ir/article_1295.html
قهرمانی، پروانه، منیرپور، نادر، ضرغام حاجبی، مجید. (۱۴۰۰). ارائه مدلی روابط بین ادراک جو کلاس، خودتنظیمی، دانش آموزشی و اضطراب ریاضی در دانش آموزان مقطع متوسطه. جامعه شناسی آموزش و پرورش،۷(۲)، ۳۲۰-۳۳۳. doi: 10.22034/ijes.2022.252455
کریمی، فرهاد. (۱۴۰۱). بررسی تجربی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی بر توانمند سازی روان شناختی معلمان دورهی متوسطه و پایداری آن در طول زمان. دو فصلنامه علمی روانشناسی فرهنگی،۶(۱)، 199-234. doi: 10.30487/jcp.2022.327529.1383
مهدوی، عابد، گلستانی، علیرضا، آقایی، مریم، همتی راد، گیتی، حاج حسینی، منصوره، غلامعلی لواسانی، مسعود، سپهر یگانه، شهربانو، قربانی نیا، فاطمه سادات. (1398). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق. مطالعات روان شناسی تربیتی، ۱۶ (۳۳)، ۱۵۷- ۱۷۰. doi: 10.22111/jeps.2019.4497
نعیمی، سارا، مینایی، اصغر، نیوشا، بهشته. (۱۴۰۱). پیش بینی خودکارآمدپنداری ریاضی با راهبردهای خودتنظیمی در دانش آموزان شهر ساوه: روایی همگرای پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی.
سلامت روان کودک، ۹(۴ )، ۶۰-۷۱.
http://childmentalhealth.ir/article-1-1313-fa.html
وحیدی، سولماز، منظری توکلی، علیرضا، منظری توکلی، حمدالله، سلطانی نژاد، امان الله. (۱۳۹۷). تعیین اندازه اثر کارکردهای اجرایی و سطوح یادگیری خودتنظیمی در پیش بینی اضطراب ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی.
مطالعات ناتوانی، 8(64)، 1-7.
http://jdisabilstud.org/article-1-1128-fa.html
یکانی زاد، امیر، سلیمان نژاد، اکبر. (۱۴۰۲). اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودتنظیمی دانش آموزان.
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی،1(14)، ۷۰-۸۴.
https://journals.iau.ir/article_703848.html .
Almula, M. A., & AI-Rahmi, W. M. (2023). Integrated social cognitive theory with learning input factors: the effects of problem-solving skills and critical thinking skills on learning performance sustainability. Sustainability, 15(5), 3978.
Chiu L. and Henry L. (1990). Development and validation of the mathematics anxiety scale for children, measurement and evaluation in counseling and development, Educational psychology, 23(8), 54-67.
Commodari, E., & Rosa, V. L. (2021). General academic anxiety and math anxiety in primary school. The impact of math anxiety on calculation skills. Acta Psychologica, 220,103413.
D’Zurilla, T. J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Manual for the social problem solving inventory-revised (pp.211-244). Nourth Tonawanda, TY: Multi- Health Systems.
D'zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of abnormal psychology, 78(1), 107.
Jain, S., & Dowson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional self-regulation and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology, 34(3), 240-249.
Jeyapriya, A. L., & Jayachithra, J. (2023). Life skills pertaining to teaching performance with special emphasis on stress management. International Journal of Emerging Knowledge Studies. ISSN, 2583-7354.
John, J. E., Insouvanh, K., & Robnett, R. D. (2023). The roles of gender identity, peer support, and math anxiety in middle school math achievement. Journal of Research on Adolescence, 33(1), 230-250.
Lau, N. T., Hawes, Z., Tremblay, P., & Ansari, D. (2022). Disentangling the individual and contextual effects of math anxiety: A global perspective. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(7), e2115855119.
Li, J., Ye, H., Tang, Y., Zhou, Z., & Hu, X. (2018). What are the effects of self-regulation phases and strategies for Chinese students? A meta-analysis of two decades research of the association between self-regulation and academic performance. Frontiers in Psychology, 9, 2434. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02434
Lievore, R., Caviola, S., & Mammarella, I. C. (2024). How trait and state mathematics anxiety could affect performance: Evidence from children with and without specific learning disorders. Learning and Individual Differences, 112, 102459. http://doi.org/10.1016/j.lindif.2024.102459
Mahmood, M., Total Afzal , M., Rehman, A.,Ashraf Butt,A.U. (2021). Association of stress coping strategies and leisure time physical activity with academic performance in medical students.
Journal of Rawalpindi Medical College, 25(1).48-54. DOI:
10.37939/jrmc.v25i1.1744
Maloney E.A., Ramirez, G., Gunderson, E.A., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2015).Intergenerational effects of parents' math anxiety on children's math achievement and anxiety. Psychological Science, 26(9), 1480-1488.
Negara, H., Nurlaelah, E., & Herman, T. (2022). Improving students’ mathematical reasoning abilities through social cognitive learning using GeoGebra. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 17(18), 118-135.
Nezu, A. M., & D'Zurilla, T. J. (2006). Problem-solving therapy: A positive approach to clinical intervention. Springer Publishing Company.
Oneva Zafra, M. D., Fernandez-Muñoz, U. J., Fernandez Martinez, E., Garcia Sanchez, F. J., Abreu-Sanchez, A., & Parra Fernandez, M. L. (2020). Anxiety, perceived stress and coping strategies in nursing students: A cross-sectional, correlational, descriptive study. BMC Medical Education, 20(1), 1-9.
Ramirez, G., Shaw, S. T., & Maloney, E. A. (2018). Math anxiety: Past research, promising interventions, and a new interpretation framework. Educational Psychologist, 53(3), 145-164.
Sevari, K., & Arabzade, S. (2013). Construction and measurement of the psychometric properties of academic self- regulation questionnaire. Journal of School Psychology, 2(2), 75-92. (In Persian
Supriadi, N., Jamaluddin, W., & Suherman, S. (2024). The role of learning anxiety and mathematical reasoning as predictor of promoting learning motivation: The mediating role of mathematical problem solving. *Thinking Skills and Creativity, 52*, 101497.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101497.
Susperreguy, M. I., Di Lonardo Burr, S. M., Xu, C., Douglas, H. P., Bourque, T., Rio, M. F., Salinas, M. F., Salinas, V., & Le Fever, J. (2024). The role of mathematical vocabulary in the development of mathematical skills for Spanish speaking students. Cognitive Development, 70, 101441. http://dx.doi.org/10.1016/j.cogdev.2024.101441
Venezuela, R., Codina, N., Castillo, I., & Pestana, J. V. (2020). Young university students’ academic self-regulation profiles and their associated procrastination: Autonomous functioning requires self-regulated.
Frontiers in Psychology , Volume 11.1-15.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00354.
Zhang, J., Zhao, N., & Kong, Q. P. (2019). The relationship between math anxiety and math performance: A meta-analytic investigation. Frontiers in Psychology, 10, Article 1613.