اثربخشی آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی و راهبردهای مقابله‌ای دانش‌آموزان با اضطراب ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی ، مؤسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران.

4 گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی بر خود تنظیمی تحصیلی و راهبردهای مقابله‌ای دانش‌آموزان دارای اضطراب ریاضی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر بابل در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2، که به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند، تعداد ۳۴ نفر براساس ملاک‌های ورود انتخاب و در دو گروه ۱۷ نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه اضطراب ریاضی چیو هنری (۱۹۹۰)، خودتنظیمی تحصیلی سواری و عرب‌زاده (۱۳۹۲) و راهبردهای مقابله‌ای لازاروس (۱۹۸۵) استفاده شد. پروتکل آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی دی زوریلا و همکاران (2002) طی ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای برای گروه آزمایش انجام شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-24 با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‎ها نشان داد که اثربخشی هم‌زمان آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی بر متغیرهای خودتنظیمی تحصیلی، راهبرد مقابله‌ای مساله‌مدار و راهبرد مقابله‌ای هیجان مدار وجود دارد (۰۱/0 P< و ۷۵۸/۴۷ F=) و اندازه اثر همزمان آن برابر ۸۴/۰ است. نتابج نشان داد که آموزش حل مسئله شناختی اجتماعی نه تنها به عنوان ابزاری کلیدی در ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان عمل نموده، بلکه موجب خودتنظیمی بیشتر و بهبود راهبردهای مقابله‌ای آنان گردید. این دستاوردها نه تنها می‌تواند به عنوان مبنایی برای طراحی برنامه‌های آموزشی موثرتر در مواجهه با مشکلات اضطراب ریاضی و چالش‌های تحصیلی آتی مورد استفاده قرار گیرد، بلکه می‎تواند به تقویت سلامت روانی و اجتماعی دانش‎آموزان نیز منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of social cognitive problem solving training on academic self-regulation and coping strategies of students with math anxiety

نویسندگان [English]

  • Shahrbanoo Dehrouyeh 1
  • Seyyede Tahereh Razaghian 2
  • Maryam Hafezian 3
  • Elahe Dadkhah 4
1 Assistant Proffessor, Department of Psychology, Adib Mazandaran Institute of higher education ,Sari, Iran
2 Master's degree student in psychology, Adib Mazandaran Institute of Higher Education, Sari, Iran
3 Assistant Proffessor, Department of Educational Sciences, Adib Mazandaran Institute of higher education, Sari, Iran
4 Department of psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the effectiveness of social cognitive problem-solving training on academic self-regulation and coping strategies of students with math anxiety. The research design was semi-experimental and pre-test-post-test with a control group. The statistical population includes all the students of the first year of high school in Babol city in the academic year of 2023-2024, who were selected by non-random sampling method, 34 people were selected based on the entry criteria and were replaced in two groups of 17 people, experimental and control. To collect data, Chiu & Henry math anxiety questionnaire (1990), Sevari & Arabzade academic self-regulation (2013) and Lazarus' coping strategies (1985) were used. The social cognitive problem solving training protocol of D’Zurilla et al. (2002) was carried out during 10 sessions of 90 minutes for the experimental group and the data was analyzed using SPSS-24 with multivariate analysis of covariance. The findings showed that there is a simultaneous effectiveness of social cognitive problem-solving training on the variables of academic self-regulation, problem-oriented coping strategy, and emotion-oriented coping strategy (P<0.01,F=47.758)and its simultaneous effect size is 0.84. The results showed that social cognitive problem-solving training not only acted as a key tool in improving students' academic performance, but also led to greater self-regulation and improved coping strategies. These achievements can not only be used as a basis for designing more effective educational programs in dealing with math anxiety problems and future academic challenges, but can also lead to strengthening students' mental and social health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social-Cognitive Problem-Solving
  • Academic Self-Regulation
  • Coping Strategies
  • Math Anxiety
اناری نژاد، عباس، جشن سده، مرجان، ظهوری ، حانیه. (۱۴۰۱). کاهش اضطراب ریاضی با استفاده از روش های کاربردی و تعاملی. پویش در آموزش علوم پایه،۸ (۲۶)، ۲۶-۳۵. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26453649.1401.8.26.3.1
اینانلو، مهدی، قمری، محمد. (۱۴۰۰). پیش بینی سازگاری تحصیلی بر اساس راهبردهای مقابله ای و اخلاق تحصیلی دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی، ۱۴(۵۵)، ۱۳-۳۴. 10.30495/jinev.2021.1881389.2053
ترازی، زهرا، خادمی اشکذری، ملوک، اخوان تختی، مهناز. (۱۳۹۷). اثر بخشی بسته های آموزشی بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان با اختلالات یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی،۸(۳۰)، ۷۳-۱۱۱. doi: 10.22054/jpe.2018.9274
حسین زاده تقوایی، مرجان. (۱۳۹۸). اثربخشی آموزش حل مسئله بر کیفیت زندگی و حل مسئله اجتماعی دختران تیزهوش با موفقیت کمتر از حد انتظار. پژوهش در نظام های آموزشی، ۱۳(۴۵ )، ۱۰۸۹۳. doi: 10.22034/jiera.2019.105280.1180
حمزه نژادی، فهیمه، باقری، فریبرز، حاتمی، محمد، درتاج، فریبرز. (۱۴۰۰). مقایسه اثربخشی مداخله های خودتنظیمی رفتار توجهی با خودتنظیمی رفتار انگیزشی بر کاهش علائم اختلال نارسایی توجه. فصلنامه کودکان استثنایی،۲۱ (۴)، ۲۱-۳۲.  http://joec.ir/article-1-1559-fa.html.
علیقلیزاده جهانی، الناز؛ و بیرامی، منصور (1402). اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی برکاهش میزان مؤلفه‌های پرخاشگری دانش آموزان نوجوان شهر تبریز. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه. 12(2)، 113-102.doi: 10.22098/jsp.2023.7657.4393
خاکپور، نعیمه، محمدزاده آدملایی، رجبعلی، صادقی، جمال، نازک تبار، حسین. (۱۴۰۱). اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله شناختی- اجتماعی بر کنترل عواطف نوجوانان دختر دارای رفتارهای پرخطر. مجله مطالعات ناتوانی،۱۲(153)، 1-7.http://jdisabilstud.org/article-1-1887-fa.html
دشتی، نیر، پناه­علی، امیر، آزموده، معصومه. (۱۴۰۰). اثربخشی آموزش حل مسئله به روش شناختی-اجتماعی بر خود توانمندسازی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش­آموزان دختر. پژوهش‌های نوین روانشناختی، (۶۱)، ۶۴-۵۲. 20.1001.1.27173852.1400.16.61.5.8
ساسانی کورعباسلو، رضا، دهستانی، مهدی، و مهدوی، عاطفه. (۱۳۹۹). مقایسه بینش شناختی و مهارت­های حل مسئله در دانشجویان با نشانگان اضطراب اجتماعی و بدون نشانگان اضطراب اجتماعی. کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. https://civilica.com/doc/1122981
سالک حدادی، نگار، و بدری، رحیم. (۱۳۹۲). بررسی تاثیر آموزش مهارت‌ های زندگی بر سبک های مقابله ای. آموزش و ارزشیابی، ۶(۲۱)، 79-94.https://journals.iau.ir/article_521667.html
سعید، نسیم. (۱۳۹۸). تأثیرآموزش حل مسئله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس و مسئولیت پذیری دانشجویان .نشریه شناخت اجتماعی،8(2)، ۱۶۵-۱۸۴.doi: 10.30473/sc.2020.47592.2411
سلیمانی، اسماعیل، حشمتی، رسول، عبداله زاده، آذر. (۱۳۹۷). اثر بخشی آموزش گروهی حل مسئله شناختی اجتماعی بر میزان تکانشوری و خود کنترلی دانش آموزان زورگو. پژوهش‌های نوین روانشناختی،۱۳(۵۰)، ۱۳۶-۱۱۱. 20.1001.1.27173852.1397.13.50.6.6
سواری، کریم و عرب زاده، شیما (1391). ساخت و تعیین ویژگی­های روان­سنجی پرسش­نامه­ی خودتنظیمی تحصیلی. روان­شناسی مدرسه و آموزشگاه. 2(2)، 92-75.  doi: d-2-2-92-4-5
شعبانی، زهرا، عابدی، مریم. (۱۳۹۹). پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای مقابله‌ای، اضطراب امتحان و سبک های اسنادی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی،6(۱۹)، 51-66. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27172260.1399.6.19.6.1
صمدی، سهیلا، موسوی،سید ولی اله، اکبری، بهمن، رضایی، سجاد. (۱۳۹۸). اثر بخشی آموزش خودکارآمدی بر خود تنظیمی و رفتارهای سلامت دانشجویان اهمال کار. راهبردهای شناختی در یادگیری،۸(۱۴)، ۱۱۱-۱۳۷. doi: 10.22084/j.psychogy.2019.19828.2013
علم الهدایى، سید حسن. (١٣٨١). راهبردهاى نوین در أموزش ریاضى. تهران: نشر شیوه.
غریبی، حسن، بهاری زر،کیفسان. (۱۳۹۴). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر خودتنظیمی تحصیلی و اضطراب ریاضی دانش آموزان. آموزش و ارزشیابی، ۸(۳۲)، ۶۱-۷۸. https://journals.iau.ir/article_520770.html
فرنام، علی. (۱۳۹۵). اثر بشی آموزش رفتارهای سالم (با تأکید بر حل مسئله) بر سبک های حل مسئله و راهبردهای مقابله ای سازنده در نوجوانان. مطالعات روانشناسی تربیتی،۱۳(۲۴)، ۸۹-۱۰۸. doi: 10.22111/jeps.2016.2780
قربانزاده، پویا، سرداری، باقر. (۱۳۹۸). اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان پایه ششم. پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره، ۵(۱۱ )، 125-144. https://journals.cfu.ac.ir/article_1295.html
قهرمانی، پروانه، منیرپور، نادر، ضرغام حاجبی، مجید. (۱۴۰۰). ارائه مدلی روابط بین ادراک جو کلاس، خودتنظیمی، دانش آموزشی و اضطراب ریاضی در دانش آموزان مقطع متوسطه. جامعه شناسی آموزش و پرورش،۷(۲)، ۳۲۰-۳۳۳. doi: 10.22034/ijes.2022.252455 
کریمی، فرهاد. (۱۴۰۱). بررسی تجربی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی بر توانمند سازی روان شناختی معلمان دوره‎ی متوسطه و پایداری آن در طول زمان. دو فصلنامه علمی روانشناسی فرهنگی،۶(۱)، 199-234. doi: 10.30487/jcp.2022.327529.1383
مشکینی، فهیمه. (۱۳۹۹). اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله بر خودتنظیمی و استرس تحصیلی دانش آموزان. ایده های نوین روانشناسی،۴(۸)، ۱-۱۰.http://jnip.ir/article-1-281-fa.html
مهدوی، عابد، گلستانی، علیرضا، آقایی، مریم، همتی راد، گیتی، حاج حسینی، منصوره، غلامعلی لواسانی، مسعود، سپهر یگانه، شهربانو، قربانی نیا، فاطمه سادات. (1398). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش سازگاری اجتماعی و راهبردهای خودتنظیمی کودکان طلاق. مطالعات روان شناسی تربیتی، ۱۶ (۳۳)، ۱۵۷- ۱۷۰. doi: 10.22111/jeps.2019.4497
نعیمی، سارا، مینایی، اصغر، نیوشا، بهشته. (۱۴۰۱). پیش بینی خودکارآمدپنداری ریاضی با راهبردهای خودتنظیمی در دانش آموزان شهر ساوه: روایی همگرای پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی. سلامت روان کودک، ۹(۴ )، ۶۰-۷۱. http://childmentalhealth.ir/article-1-1313-fa.html
وحیدی، سولماز، منظری توکلی، علیرضا، منظری توکلی، حمدالله، سلطانی نژاد، امان الله. (۱۳۹۷). تعیین اندازه اثر کارکردهای اجرایی و سطوح یادگیری خودتنظیمی در پیش بینی اضطراب ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. مطالعات ناتوانی، 8(64)، 1-7. http://jdisabilstud.org/article-1-1128-fa.html
یکانی زاد، امیر، سلیمان نژاد، اکبر. (۱۴۰۲). اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودتنظیمی دانش آموزان. فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی،1(14)، ۷۰-۸۴. https://journals.iau.ir/article_703848.html .
Almula, M. A., & AI-Rahmi, W. M. (2023). Integrated social cognitive theory with learning input factors: the effects of problem-solving skills and critical thinking skills on learning performance sustainability. Sustainability, 15(5), 3978.
Chiu L. and Henry L. (1990). Development and validation of the mathematics anxiety scale for children, measurement and evaluation in counseling and development, Educational psychology, 23(8), 54-67.
Commodari, E., & Rosa, V. L. (2021). General academic anxiety and math anxiety in primary school. The impact of math anxiety on calculation skills. Acta Psychologica, 220,103413.
D’Zurilla, T. J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Manual for the social problem solving inventory-revised (pp.211-244). Nourth Tonawanda, TY: Multi- Health Systems.
D'zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of abnormal psychology, 78(1), 107.
Jain, S., & Dowson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional self-regulation and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology, 34(3), 240-249.
Jeyapriya, A. L., & Jayachithra, J. (2023). Life skills pertaining to teaching performance with special emphasis on stress management. International Journal of Emerging Knowledge Studies. ISSN, 2583-7354.
John, J. E., Insouvanh, K., & Robnett, R. D. (2023). The roles of gender identity, peer support, and math anxiety in middle school math achievement. Journal of Research on Adolescence, 33(1), 230-250.
Lau, N. T., Hawes, Z., Tremblay, P., & Ansari, D. (2022). Disentangling the individual and contextual effects of math anxiety: A global perspective. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(7), e2115855119.
Li, J., Ye, H., Tang, Y., Zhou, Z., & Hu, X. (2018). What are the effects of self-regulation phases and strategies for Chinese students? A meta-analysis of two decades research of the association between self-regulation and academic performance. Frontiers in Psychology, 9, 2434. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02434
Lievore, R., Caviola, S., & Mammarella, I. C. (2024). How trait and state mathematics anxiety could affect performance: Evidence from children with and without specific learning disorders. Learning and Individual Differences, 112, 102459. http://doi.org/10.1016/j.lindif.2024.102459
Mahmood, M., Total Afzal , M., Rehman, A.,Ashraf Butt,A.U. (2021). Association of stress coping strategies and leisure time physical activity with academic performance in medical students. Journal of Rawalpindi Medical College, 25(1).48-54. DOI:10.37939/jrmc.v25i1.1744
Maloney E.A., Ramirez, G., Gunderson, E.A., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2015).Intergenerational effects of parents' math anxiety on children's math achievement and anxiety. Psychological Science, 26(9), 1480-1488.
Negara, H., Nurlaelah, E., & Herman, T. (2022). Improving students’ mathematical reasoning abilities through social cognitive learning using GeoGebra. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 17(18), 118-135.
Nezu, A. M., & D'Zurilla, T. J. (2006). Problem-solving therapy: A positive approach to clinical intervention. Springer Publishing Company.
Oneva Zafra, M. D., Fernandez-Muñoz, U. J., Fernandez Martinez, E., Garcia Sanchez, F. J., Abreu-Sanchez, A., & Parra Fernandez, M. L. (2020). Anxiety, perceived stress and coping strategies in nursing students: A cross-sectional, correlational, descriptive study. BMC Medical Education, 20(1), 1-9.
Ramirez, G., Shaw, S. T., & Maloney, E. A. (2018). Math anxiety: Past research, promising interventions, and a new interpretation framework. Educational Psychologist, 53(3), 145-164.
Sevari, K., & Arabzade, S. (2013). Construction and measurement of the psychometric properties of academic self- regulation questionnaire. Journal of School Psychology, 2(2), 75-92. (In Persian
Supriadi, N., Jamaluddin, W., & Suherman, S. (2024). The role of learning anxiety and mathematical reasoning as predictor of promoting learning motivation: The mediating role of mathematical problem solving. *Thinking Skills and Creativity, 52*, 101497. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101497.
Susperreguy, M. I., Di Lonardo Burr, S. M., Xu, C., Douglas, H. P., Bourque, T., Rio, M. F., Salinas, M. F., Salinas, V., & Le Fever, J. (2024). The role of mathematical vocabulary in the development of mathematical skills for Spanish speaking students. Cognitive Development, 70, 101441. http://dx.doi.org/10.1016/j.cogdev.2024.101441
Venezuela, R., Codina, N., Castillo, I., & Pestana, J. V. (2020). Young university students’ academic self-regulation profiles and their associated procrastination: Autonomous functioning requires self-regulated. Frontiers in Psychology , Volume 11.1-15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00354.
Zhang, J., Zhao, N., & Kong, Q. P. (2019). The relationship between math anxiety and math performance: A meta-analytic investigation. Frontiers in Psychology, 10, Article 1613.
دوره 3، شماره 4
اسفند 1403
صفحه 1-14
  • تاریخ دریافت: 08 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 28 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 29 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1403