شناسایی شاخص‌ها و مؤلفه‌های یادگیری مادام‌العمر فراگیران : سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، ایران

2 دانشیار رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 دانشیار دانشگاه بیرجند

چکیده

زمینه و اهداف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی شاخص‌ها و مؤلفه‌های آمادگی یادگیری مادام العمر فراگیران انجام پذیرفت.
روش ها: این پژوهش از نوع کیفی و روش سنتز پژوهی است. قلمرو پژوهش کلیه مقالاتی هستند (374 مقاله) که پیرامون حوزه موضوعی در پایگاه‌های تخصصی و علمی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند و بر اساس معیارهای زمانی، ارتباط محتوایی با موضوع پژوهش و کیفیت مقالات، مشتمل بر 30 مقاله است.
یافته ها: پس از تحلیل کیفی پژوهش های منتخب، عوامل کلیدی یادگیری مادام العمر در 4 بُعد، 13 عامل و 56 مقوله، شامل بعد فردی (توانمندی‌های مبتنی بر خود، نگرش نسبت به پویایی دانش و شخصی‌سازی فرآیند یادگیری)؛ بعد میان فردی (ارتباط پذیری و شبکه‌سازی، مسئولیت پذیری یادگیرنده و درک تعاملات شناختی)، عوامل برنامه‌ای (صلاحیت‌های دیجیتال، توجه به اصول نوآوری، ایجاد گستره باز انتخابی) و عوامل راهبردی (توجه به راهبردهای فرهنگی در یادگیری، حرفه محوری و تاکید بر یادگیری کارآمد، استفاده از راهبردهای یادگیری مستقل و توجه به سازنده گرایی در برنامه درسی) مورد سازمان‌دهی قرار گرفت.
نتیجه گیری: چارچوب نظری و ابعاد شناسایی شده در پژوهش حاضر می‌تواند، ابزار علمی مناسبی برای برنامه‌ریزان فرایندهای مبتنی بر یادگیری مادام العمر و استفاده پژوهشگران این حوزه فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying indicators and components of learners' lifelong learning : a synthesis based on the Roberts model

نویسندگان [English]

  • mohammad mahmoodi booreng 1
  • Mohammad akbary 2
  • Mohsen Ayati 3
1 PhD in Curriculum , University of Birjand, Iran
2 Associate Professor of Curriculum, University of Birjand, Birjand, Iran
3 Associate Professor of Birjand University
چکیده [English]

Background and Objectives: the current research was conducted to synthesize the components of lifelong learning in order to achieve a deep and comprehensive view.
Methods: This research is qualitative type and research synthesis method. The scope of the research is all the articles (374 articles) that are presented in specialized and scientific databases about the subject area. The research sample consists of 30 articles in a targeted manner and based on time criteria, content relation with the research topic and the quality of the articles.
Findings: By analyzing the data, the key factors of lifelong learning in 4 dimensions, 13 factors and 56 categories including the individual factor dimension (self-based abilities, attitude towards the dynamics of knowledge and personalization of the learning process); Next, interpersonal factors (connectivity and networking, learner responsibility and understanding of cognitive interactions), program factors (digital skills, attention to the principles of innovation, creating an open range of choice) and strategic factors (attention to cultural strategies in learning, career-oriented and emphasis It was organized based on efficient learning, use of independent learning strategies and attention to constructivism in the curriculum.
Conclusion: The theoretical framework and dimensions identified in the current research can provide a suitable scientific tool for the planners of processes based on lifelong learning and the use of researchers in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lifelong learning
  • education
  • curriculum
افضلی، سعیده؛ صادقی، علیرضا؛ موسی پور، نعمت اله؛ قادری، مصطفی. (1402). طراحی الگوی برنامه درسی سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۱۱ (۲۱) :۲۸۰-۱۸۷
آیتی، محسن؛ رودی علی آبادی، ثریا؛ رستمی نژاد، محمد علی. (۱۳۹۸). اعتباریابی ابزار صلاحیت های یادگیری مادام العمر دانشجویان در عصر دیجیتال، نشریه علوم تربیتی، ۲۶(۲)، ۱۷۷-۱۹۶.
بجانی، حسین؛ جعفری، پریوش و یاوری، امیر حسین (۱۳۹۸). ارائه مدلی برای یادگیری مادام‌العمر در کارکنان ناجا، پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی، ۱۲(۳)، ۷۳-۱۰۰.
جاهد، حسینعلی؛ جعفر زاده، محمدرحیم؛ احمدی توانا، بهمن. (1391). یادگیری مادامالعمر الزامی برای توسعه ی پایدار. مقاله ارائه شده در اولین کنفرانس ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار. تهران، وزارت کشور.
جلالی، پریسا؛ سلیمی، مهتاب؛ نینوایی، مژگان و ایران نژاد، پریسا (1403). اعتبارسنجی الگوی رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی البرز، فصلنامه تعالی منابع انسانی، 5(2)، 53-69. magiran.com/p2607631
حسینی، افضل سادات؛ مهدی پور مارالانی، فرناز. (۱۳۹۶). الگوی ساختاری جو آموزشی خلاق، انگیزه یادگیری و راهبردهای یادگیری خود تنظیم در دانشجویان دختر دانشگاه تهران، مجله پژوهش های کاربردی روانشناختی، ۸(۱)، ۱۳-۲۹.
دلور، ژاک (1996). یادگیری گنج درون، ترجمه: فاطمه فقیهی و علی رئوف (1391). تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
ربانی، رسول؛ هاشمیان فر، سید علی و چینی، نفیسه. (1390). چالش های فراروی سیستم آموزش عالی کشور در روند توسعه اجتماعی، مجله علوم تربیتی، 3(6)، 1-43.
رحیمی نسب، حجت اله (1395). بررسی تحلیل مبانی نظری ایده یادگیری مادام‌العمر به‌عنوان رویکرد تربیتی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
رحیمی، بهروز. (۱۳۹۷). فراتحلیل چالش های محیط آموزش عالی در قرن بیست و یکم به عنوان الگوی جهت گیری برنامه های درسی، نشریه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، ۹(۱۷)، ۱۱۵-۱۶۶.
رضاپور میرصالح، یاسر و شاکری، سهیلا. (۱۳۹۷). رابطه مهارت های فراشناختی در یادگیری و جهت گیری هدف با یادگیری خودتنظیم در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه، نشریه رویش روان شناسی، ۷(۲)، ۹۷-۱۲۰.
رهنورد، رامین. (۱۳۹۴). تاثیر انگیزه درونی و بیرونی بر انتقال دانش (مورد مطالعه: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی)، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، ۵(۱۸)، 31-44.
سبزواری، مهری و آداک، موسی (1394). رویکرد یادگیری مادام العمر و دلالت های آن برای تغییر فرهنگ یادگیری، اولین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی ،روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران.
شفیعی، ناهید؛ بهروزی، ناصر؛ شهنی ییلاق، منیجه و ابوالقاسمی، محمود. (۱۳۹۷). رابطه علی ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا و تفکر سیستمی با گرایش به یادگیری مادام العمر از طریق میانجی گری انگیزش درونی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، نشریه علوم تربیتی، ۲۵(۲)، ۱۰۹-۱۳۰. magiran.com/p1958100
عسکری متین، سجاد و کیانی، غلامرضا (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفه‌ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. ۳۴ (۲)،۳۰-۹.
عیوض پور، زهره؛ حاتمی، جواد؛ علی عسگری، مجید؛ صباغیان، زهرا و احمدبیگی، فاطمه. (1402). ارائه ی چارچوبی برای صلاحیت حرفه ای معلمان و دلالت های آن جهت بازطراحی برنامه درسی تربیت معلم بر اساس سنتزپژوهی. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 14(28), 33-77.
فیروزه سپهریان آذر، زینب مقدم. (۱۳۹۶). رابطه باورهای معرفت شناختی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی: نقش واسطه ای دانش و مهارت های فراشناختی، دوفصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری، ۱۱، ۵۵-۶۶..
کامیابی، میترا؛ فروغی ابری، احمد علی ؛ یارمحمدیان، محمدحسین. (۱۳۹۷). شناسایی تغییرات ضروری در زیرساخت فرهنگی جهت حرکت به سمت یادگیری مادام العمر: دیدگاه استادان، فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت، ۷(۱)، ۶۰-۷۱.
کامیابی، میترا؛ فروغی ابری، احمد علی؛ یارمحمدیان، محمدحسین. (۱۳۹۶). ویژگی های مطلوب سیاست های آموزش عالی با تاکید بر رویکرد یادگیری مادام العمر: دیدگاه اساتید، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۷(۱)، ۳۷-۴۹. magiran.com/p1722567
گیاهی، فاطمه؛ محمد رضایی، علی و کیان. (فرحناز ۱۳۹۸). ویژگی های روانسنجی مقیاس یادگیری مادام العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان، نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، ۷(۲۵)، ۶۹-۷۸.
گیاهی، فاطمه؛ محمد رضایی، علی و کیان، فرحناز (۱۳۹۸). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس یادگیری مادام‌العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان، نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، ۷(۲۵)، ۶۹-۷۸.
محمدزاده زرنکش، شهلا؛ جعفری، پریوش؛ جمالی، اختر؛ حسینی، محمدعلی. (1398). عوامل زمینه ساز یادگیری مادام‌العمر در آموزش پرستاری. فصلنامه علوم پزشکی، ۲۹ (۴) :۳۵۷-۳۶۹.
محمدی مهر، مژگان؛ ملکی، حسن؛ عباس پور، عباس و خوشدل، علیرضا. (۱۳۹۰). جستاری بر شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان پزشکی عمومی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۱(۸)، ۹۶۱.
محمدی مهر، مژگان؛ ملکی، حسن؛ عباس پور، عباس. (1395). طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادام العمر، پایان نامه دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدی، علی؛ جباری، غلامعلی؛ نیاز آذری, کیومرث. (1399). توانمندسازی حرفه‌ای دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان در افق مهارت‌های نوظهور. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 9(2), 231-264.
معماریان، حسین؛ معماریان، آزاده و محصل افشار، عماد. (۱۳۹۹). بررسی علل بی انگیزگی دانشجویان مهندسی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، ۲۲(۸۶)، ۲۱-۳۷.
نریمانی، محمد، جلالی نژاد، راضیه، شعرباف زاده، عادله و اژدری، زمان. (۱۳۹۳). اثربخشی آموزش برنامه ی دانش و مهارت فراشناخت جاگر بر عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن، فصلنامه ناتوانی های یادگیری، ۴(۲)، ۱۰۰-۱۲۰.
یوسفی افراشته، مجید (۱۳۹۶). ساخت و رواسازی مقیاس ایرانی سنجش رویکرد یادگیری مادام العمر در بین دانشجویان علوم پزشکی، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۰(۶)، ۴۲۳-۴۳۰.
Ayçiçek, B., & Karafil, B. (2021). Investigation of University Students' Lifelong Learning Tendencies in Terms of Various Variables. African Educational Research Journal, 9(1), 121-133.
Baker, J. D. (2016). Perioperative Nurse Engagement in Lifelong Learning.
Bates, A. W. (2015). Teaching in a digital age. Open Educational Resources Collection, Retrieved from https://irl.umsl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1005& context=oer.
Caffarella, R. S., & Merriam, S. B. (1999). Perspectives on adult learning: framing our research.
Carlson, E. R. (2019). Lifelong Learning: A Higher Order of Consciousness and a Construct for Faculty Development. Journal of Oral and Maxillofacial Surgery, 77(10), 1967-e1.
Castleberry, A., Ward, W., & Stein, S. (2019). Lifelong learning inspires the creative art of academic writing. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(8), 757-759.
Chan, R. Y., He, H., Chan, H. K., & Wang, W. Y. (2012). Environmental orientation and corporate performance: The mediation mechanism of green supply chain management and moderating effect of competitive intensity. Industrial Marketing Management, 41(4), 621-630.
Chen, Y., Tang, G., Jin, J., Li, J., & Paillé, P. (2015). Linking market orientation and environmental performance: The influence of environmental strategy, employee’s environmental involvement, and environmental product quality. Journal of Business Ethics, 127(2), 479-500.
Chu, S. K. W., Reynolds, R. B., Tavares, N. J., Notari, M., & Lee, C. W. Y. (2017). Twenty-First Century Skills and Global Education Roadmaps. In 21st century skills development through inquiry-based learning (pp. 17-32). Singapore: Springer.
Chukwuedo, S. O., Mbagwu, F. O., & Ogbuanya, T. C. (2021). Motivating academic engagement and lifelong learning among vocational and adult education students via self-direction in learning. Learning and Motivation, 74, 101729.
Colakoglu, J. (2002). The importance of motivation to learn life. National Education Journal, 2 (1): 155-156.
Cooper, H., Hedges, L. V., & Valentine, J. C. (Eds.). (2019). The handbook of research synthesis and meta-analysis. Russell Sage Foundation.
Dangelico, R. M., & Vocalelli, D. (2017). “Green Marketing”: An analysis of definitions, strategy steps, and tools through a systematic review of the literature. Journal of Cleaner production, 165, 1263-1279.
Davis, L., Taylor, H., & Reyes, H. (2014). Lifelong learning in nursing: A Delphi study. Nurse Education Today, 34(3), 441-445.
de Jong, A., De Ruyter, K., Keeling, D. I., Polyakova, A., & Ringberg, T. (2021). Key trends in business-to-business services marketing strategies: Developing a practice-based research agenda. Industrial Marketing Management, 93, 1-9.
Fiore, M., Silvestri, R., Contò, F., & Pellegrini, G. (2017). Understanding the relationship between green approach and marketing innovations tools in the wine sector. Journal of cleaner production, 142, 4085-4091.
Fraj, E., Martínez, E., & Matute, J. (2011). Green marketing strategy and the firm's performance: the moderating role of environmental culture. Journal of Strategic Marketing, 19(4), 339-355.
Fraj, E., Martínez, E., & Matute, J. (2013). Green marketing in B2B organisations: an empirical analysis from the natural‐resource‐based view of the firm. Journal of Business & Industrial Marketing.
Fraj‐Andrés, E., Martínez‐Salinas, E., & Matute‐Vallejo, J. (2009). Factors affecting corporate environmental strategy in Spanish industrial firms. Business strategy and the Environment, 18(8), 500-514.
Garg, A. (2015). Green marketing for sustainable development: an industry perspective. Sustainable Development, 23(5), 301-316.
Gossen, M., & Kropfeld, M. I. (2022). “Choose nature. Buy less.” Exploring sufficiency-oriented marketing and consumption practices in the outdoor industry. Sustainable Production and Consumption, 30, 720-736.
Guay, F., Morin, A. J., Litalien, D., Valois, P., & Vallerand, R. J. (2014).  Application of exploratory structural equation modeling to evaluate the academic motivation scale. The Journal of Experimental Education, 83(1), 51-82.
Gustavo Jr, J. U., Trento, L. R., de Souza, M., Pereira, G. M., de Sousa Jabbour, A. B. L., Ndubisi, N. O., ... & Zvirtes, L. (2021). Green marketing in supermarkets: Conventional and digitized marketing alternatives to reduce waste. Journal of cleaner production, 296, 126531.
Gyurova, V. & Zeleeva, V. (2017). The knowledge and skills of the 21 century teachers. In R. Valeeva (Ed), The European Proceedings of Social & Behavioural Science
Gyurova, V. & Zeleeva, V. (2017). The knowledge and skills of the 21 century teachers. In R. Valeeva (Ed), The European Proceedings of Social & Behavioural Science
Hadizadeh Moghadam, B., Biabani, H., & Hasnpour, E. (2020). Designing a green marketing process model in the pharmaceutical industry. 15(52), 32-51.
Håkansson Lindqvist, M., Mozelius, P., Jaldemark, J., & Cleveland Innes, M. (2024). Higher education transformation towards lifelong learning in a digital era–a scoping literature review. International journal of lifelong education, 43(1), 24-38.
Herbes, C., & Ramme, I. (2014). Online marketing of green electricity in Germany—A content analysis of providers’ websites. Energy Policy, 66, 257-266.
Hojat M, Veloski J, Nasca TJ, Erdmann JB, Gonnella JS. Assessing physicians' orientation
Huang, K., Ma, X., Song, R., Rong, X., & Li, Y. (2021). Autonomous cognition development with lifelong learning: A self-organizing and reflecting cognitive network. Neurocomputing, 421, 66-83.
Jantzen, D. (2022). Getting grounded: Educational foundations for nurses' lifelong learning. Journal of Professional Nursing, 39, 34-40.
Jenkins, A. (2017). Adult learning and qualifications in Britain. Journal of Education and Work, 30(4), 445–455.
Kar, S. K., & Harichandan, S. (2022). Green marketing innovation and sustainable consumption: A bibliometric analysis. Journal of Cleaner Production, 132290.
Köksal, N., & Çögmen, S. (2013). Pre-service Teachers as Lifelong Learners: University Facilities for Promoting Their Professional Development. Eurasian Journal of Educational Research, 53, 21-40.
Kumar, P. (2016). State of green marketing research over 25 years (1990-2014): Literature survey and classification. Marketing Intelligence & Planning.
Laal, M., & Laal, A. (2012). Lifelong learning; elements. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1562-1566.
Lee, V. H., Ooi, K. B., Chong, A. Y. L., & Lin, B. (2015). A structural analysis of greening the supplier, environmental performance and competitive advantage. Production Planning & Control, 26(2), 116-130.
Lee, Y. C. (2022). Practical Knowledge, the Making of Lifelong Learners, and the Limits of Inclusion in Taiwan's Reform of Twelve-year Public Education Program (Doctoral dissertation, University of Wisconsin--Madison).
Leonidou, L. C., Leonidou, C. N., Fotiadis, T. A., & Zeriti, A. (2013). Resources and capabilities as drivers of hotel environmental marketing strategy: Implications for competitive advantage and performance. Tourism management, 35, 94-110.
Liao, Y. K., Wu, W. Y., & Pham, T. T. (2020). Examining the moderating effects of green marketing and green psychological benefits on customers’ green attitude, value and purchase intention. Sustainability, 12(18), 7461.
Liu, K., & Chen, J. M. (2022, January). The mindset, lifelong learning, and gerotranscendence of elderly women in Taiwan: An exploratory study. In Women's Studies International Forum (Vol. 90, p. 102552). Pergamon.
Martínez, P. (2015). Customer loyalty: Exploring its antecedents from a green marketing perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management.
Mayakkannan, R. (2019). A study on green marketing practices in India. Emperor International Journal of Finance and Management Research, 5(4), 1-5.
Menguc, B., Auh, S., & Ozanne, L. (2010). The interactive effect of internal and external factors on a proactive environmental strategy and its influence on a firm's performance. Journal of business ethics, 94(2), 279-298.
Murphy, L. M., Shelley, M. A., White, C. J., & Baumann, U. (2011). Tutor and student perceptions of what makes an effective distance language teacher. Distance Education, 32(3), 397-419.
Nadanyiova, M., Kicova, E., & Rypakova, M. (2015). Green marketing and its exploitation in Slovak companies. Procedia Economics and Finance, 26, 219-226.
O'Neill, T. A., Deacon, A., Larson, N. L., Hoffart, G. C., Brennan, R. W., Eggermont, M., & Rosehart, W. (2015). Life-long learning, conscientious disposition, and longitudinal measures of academic engagement in engineering design teamwork. Learning and Individual Differences, 39, 124-131.
Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2015). Life-long Learning Competence Perceptions of the Teachers and Abilities in Using InformationCommunication Technologies. 4th World Conference on Educational Technology Researches.
Papadas, K. K., Avlonitis, G. J., Carrigan, M., & Piha, L. (2019). The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage. Journal of Business Research, 104, 632-643.
Parisi, G. I., Kemker, R., Part, J. L., Kanan, C., & Wermter, S. (2019). Continual lifelong learning with neural networks: A review. Neural Networks, 113, 54-71.
Petterson, M. C. (2004). Successful strategies for lifelong learning in mathematics through professional development [dissertation]. United States: Walden University.
Poquet, O., Kitto, K., Jovanovic, J., Dawson, S., Siemens, G., & Markauskaite, L. (2021). Transitions through lifelong learning: Implications for learning analytics. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100039.
Punithan, D., & Zhang, B. T. (2018). Lifelong Learning with the Feedback-loop between Emotions and Actions via Internal Reward. Procedia computer science, 145, 423-427.
Qinhua, Z., Dongming, M., Zhiying, N., & Hao, X. (2016). Adult Competencies for Lifelong Learning (Vol. 9). River Publishers.
Rahimi, B. (2018). Meta-aanalysis of challenges of higher education environment in the 21st century and as a pattern for orientation of curricula. Journal of higher education curriculum studies, 9(17), 115-166. [in persian]
Roberts, N., Galluch, P. S., Dinger, M., & Grover, V. (2012). Absorptive capacity and information systems research: Review, synthesis, and directions for future research. MIS quarterly, 625-648.
Sambasivan, M., Bah, S. M., & Jo-Ann, H. (2013). Making the case for operating “Green”: impact of environmental proactivity on multiple performance outcomes of Malaysian firms. Journal of cleaner production, 42, 69-82.
Şenyuva, E., & Çalışkan, F. (2014). Lifelong learning perception metaphoric of nurses. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 372-378.
Shabbir, M. S., Bait Ali Sulaiman, M. A., Hasan Al-Kumaim, N., Mahmood, A., & Abbas, M. (2020). Green marketing approaches and their impact on consumer behavior towards the environment—A study from the UAE. Sustainability, 12(21), 8977.
Shahlaee, H., Safarnavadeh, M., Armand, M., & Musapur, N. (2021). Identify characteristics of academic textbook to design a model with qualitative meta-analysis approach. University Textbooks; Research and Writting, 25(48), 88-118. [in persian].
Sharma, A. P. (2021). Consumers’ purchase behaviour and green marketing: A synthesis, review and agenda. International Journal of Consumer Studies, 45(6), 1217-1238.
Simão, L., & Lisboa, A. (2017). Green marketing and green brand–The Toyota Case. Procedia manufacturing, 12, 183-194.
Solmaz, D. Y. (2017). Relationship between Lifelong Learning Levels and Information Literacy Skills in Teacher Candidates. Universal Journal of Educational Research, 5(6), 939-946.
Szabo, S., & Webster, J. (2021). Perceived greenwashing: the effects of green marketing on environmental and product perceptions. Journal of Business Ethics, 171(4), 719-739.
Tekkol, İ. A., & Demirel, M. (2018). An investigation of self-directed learning skills of undergraduate students. Frontiers in psychology, 2324.
Thongmak, M. (2021). A model for enhancing employees’ lifelong learning intention online. Learning and Motivation, 75, 101733.
Tovkanets, H. (2018). Lifelong Learning in Enhancing Professional Teacher Training in the European Countries. Comparative Professional Pedagogy, 8(2), 23-27.
toward lifelong learning. Journal of general internal medicine. 2006; 21(9):931-6.
Tuparevska, E., Santibáñez, R., & Solabarrieta, J. (2020). Social exclusion in EU lifelong learning policies: Prevalence and definitions. International Journal of Lifelong Education, 39(2), 179-190.
Uzunboylu, H., & Hürsen, C. (2014). Lifelong learning competence scale (LLLCS): the study of validity and reliability. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 449-460.
Vieira do Nascimento, D., & Valdés-Cotera, R. (2018). Promoting lifelong learning for all: The experiences of Ethiopia, Kenya, Namibia, Rwanda and the United Republic of Tanzania.
Vilkaite-Vaitone, N., & Skackauskiene, I. (2019). Green marketing orientation: evolution, conceptualization and potential benefits. Open economics, 2(1), 53-62.
Von Elm, E., Altman, D. G., Egger, M., Pocock, S. J., Gøtzsche, P. C., & Vandenbroucke, J. P. (2007). The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) statement: guidelines for reporting observational studies. Annals of internal medicine, 147(8), 573-577.
Waterson, M. J., & Horvath, T. L. (2015). Neuronal regulation of energy homeostasis: beyond the hypothalamus and feeding. Cell metabolism, 22(6), 962-970.
Watterston, J. (2001). Learning that lasts: Lifelong learning and the knowledge economy. Retrieved from: http://www.icponline.org/.
Woonsun, K. (2014). Korean secondary school teachers’ perception and need toward lifelong learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3506-3510.
Yang, D., Zhao, P., Lou, R., & Wei, H. (2014). Environmental marketing strategy effects on market-based assets. Total Quality Management & Business Excellence, 24(5-6), 707-718.
Yap, J. S., & Tan, J. (2022). Lifelong learning competencies among chemical engineering students at Monash University Malaysia during the COVID-19 pandemic. Education for Chemical Engineers, 38, 60-69.
Yeşiltaş, M., Gürlek, M., & Kenar, G. (2022). Organizational green culture and green employee behavior: Differences between green and non-green hotels. Journal of Cleaner Production, 343, 131051.
yousefi Afrashte M. (2017). Construction and Validation the Iranian Scale of Lifelong Learning Approach Measuring Among Medical Students. Educ Strategy Med Sci; 10 (6) :423-430
Yousefi, M., Shieh, E., Khatibi, M., & Saeidi Rezvani, N. (2020). Investigating the Relationship between Learning City and the Level of Citizens' Participation in Different Fields (Case Study: Qazvin, Iran). Socio-Cultural Strategy, 9(2), 103-140. [in persian].
Zheng, X., Yu, C., & Zhang, M. (2023). Lifelong reinforcement learning with temporal logic formulas and reward machines. Knowledge-Based Systems, 257, 109650.
Zhu, Q., & Sarkis, J. (2016). Green marketing and consumerism as social change in China: Analyzing the literature. International Journal of Production Economics, 181, 289-302.
دوره 3، شماره 4
اسفند 1403
صفحه 49-70
  • تاریخ دریافت: 30 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 25 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 21 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1403