احمدی فر، رشید و عبدالملکی، شوبو. (1402). ارزیابی کیفیت صلاحیت های حرفه ای معلمان چندپایه مطالعه موردی (معلمان چندپایه استان کردستان). توسعه حرفه ای معلم، 8(3)، 65-78. doi: 10.48310/tpd.2024.14755.1510
بدری، رحمان؛ محمودی، فیروز؛ ایمانزاده، علی و ادیب، یوسف. (1400). تجارب زیسته معلمان از آسیبها و چالشهای برنامة درسی کلاسهای چندپایة دورة ابتدایی (مطالعهای پدیدارشناسی). تدریس پژوهی، 9(1)، 153-135.
حبیبی، حمداله و عظیمی آقبلاغ مدنی. (1400). واکاوی عملکرد حرفهای راهبران آموزشی-تربیتی از منظر مدیر آموزگاران و معلمان مدارس ابتداییِ چند پایة روستایی. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(4)، 88-110.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1400). راهنمای عمل معلم کلاسهای چندپایه. تهران: چاپ و نشر کتب درسی
طاهری زاده، سمانه و شعبانی، رسول. (1398). برنامه درسی بومیشده، ضرورت انکارناپذیر برای کلاسهای چندپایه. پژوهش در برنامه ریزی درسی،63(16) ،66-67.
عابدینی، یاسمین و مرتضوی زاده، سید حشمت الله. (1398). تأثیرآموزش همشاگردی بر یادگیری درس ریاضی در کلاسهای چندپایه با استفاده از طرح تکآزمودنی همراه با بررسی کیفی. پژوهش های روانشناختی، 2(21)،
فتحی واجارگاه، کوروش. (1401). اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی (ویرایش سوم). تهران: علم استادان.
فرجی، زاهد و نصری، شاهین. ( 1402). بازنمایی تجارب معلمان کلاسهای شش پایه ی شهرستان سنندج، فصلنامهی سلامت و آموزش در اوان کودکی. 4(4)، 47-27.
قاسمی، هادی؛ چرابین، مسلم؛ کریمی، محمد و معقول، علی. (1402). تحلیل و واکاوی ویژگیهای مدیران موفق مدارس چندپایه. پژوهشهای رهبری آموزشی، 7(26)، 44-80. doi: 10.22054/jrlat.2024.76781.1684
قنبری، مهدی و نیکخواه، محمد. (1396). معلمان کلاسهای چندپایه فرصتها و محدودیتهای این کلاسها را چه چیزی میدانند؟. توسعه حرفه ای معلم، 2(2)، 55-66.
کاظمی، امجد و شیربگی، ناصر. (1402). آزمون تجربی مؤلفههای مؤثر بر جذب و ماندگاری نیروی انسانی آموزش و پرورش در مناطق کمبرخوردار. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 12(1)، 184-151. doi: 10.48310/pma.2023.2854
کاظمی، امجد، شیربگی، ناصر و زبردست، محمد امجد. (1401). مطالعۀ کیفی فرایندهای جذب و ماندگاری نیروی انسانی در آموزش و پرورش مناطق کمبرخوردار(مطالعۀ موردی استان کردستان). اندیشه های نوین تربیتی، 18(1)، 213-237. doi: 10.22051/jontoe.2021.33563.3170
کریمی، محمد صادق و غفوری، خالد. (1397). مزیتها و محدودیت های کلاس های چندپایه براساس تجارب زیسته معلمان کلاسهای چندپایه. توسعه حرفه ای معلم، 3(2)، 59-74.
گوران،شیوا؛ صالحی،کیوان و جوادی پور،محمد. (1398). واکاوی پدیدارشناسانه واکنشهای معلمان نسبت به تغییرات نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 63(16)، 1-20.
مرتضوی زاده، سید حشمت الله و حسنی، محمد. (1400). تحلیل تجارب معلمان در مورد عوامل تأثیرگذار در کیفیت مدیریت زمان یاددهی-یادگیری در کلاس های چندپایه. مطالعات برنامه درسی، 16(62)، 143-178.
هومن، حیدرعلی. (1401). مبانی نظری پژوهش کیفی (چاپ چهارم). تهران: سمت.
Acheampong, P., & Gyasi, J. F. (2019). Teacher Retention: A Review of Policies for Motivating Rural Basic School Teachers in Ghana. Asian Journal of Education and Training, 5(1), 86-92.
Armour, R., & Williams, B. (2022). Reliability and Validity in Quantitative and Qualitative Research. Introducing, designing and conducting research for Paramedics, 69-72.
Aryal, P. (2003). A study on Multi-grade/multi-class teaching: Status and issues, Research center for educational Innovation and Development, Tripureshwar, Kathmandu, Nepal.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Berry, C. (2000). Multigrade teaching: A discussion document. Erişim tarihi,
Castigador, D. L. (2019). Lived experiences of Multigrade teachers. The PASCHR journal, 2, 59-63.
Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (7th ed.). Sage Publications.
DAGA, C. T. (2021). Challenges and Indulgences behind Multigrade Teaching: A Case Study. IOSR Journal of Research & Methods in Education (IOSR-JRME), 11(3), 45-56.
Du Plessis, A., & Subramanien, B. (2014). Voices of despair: Challenges for multigrade teachers in a rural district in South Africa. Educational research for social change, 3(1), 20-36.
Engin, G. (2018). The Opinions of the Multigrade Classroom Teachers on Multigrade Class Teaching Practices (Multiple Case Analysis: Netherlands-Turkey Example). International Journal of Progressive Education, 14(1), 177-200.
Frahm, M. T., & Cianca, M. (2021). Will they stay or will they go? Leadership behaviors that increase teacher retention in rural schools. The Rural Educator, 42(3), 1.
Hyry-Beihammer, E. K., & Hascher, T. (2015). Multi-grade teaching practices in Austrian and Finnish primary schools. International Journal of Educational Research, 74, 104-113.
Khanal, U. (2022). An effectiveness of multi-grade teaching at the basic level of school. SSRN Electronic Journal.
Kokela, S. J., & Malatji, K. S. (2023). An Evaluation Of Support Systems In The Offering Of Multi-Grade Teaching. www. emporepublishers. co. za.
Lupton, R. (2004). Schools in disadvantaged areas: recognising context and raising quality. LSE STICERD Research Paper No. CASE076.
Msimanga, M. R. (2019). Managing the use of resources in multi-grade classrooms. South African Journal of Education, 39(3).
Msimanga, M. R. (2020). Teaching and learning in multi-grade classrooms: The LEPO framework. Africa Education Review, 17(3), 123-141.
Mulryan-Kyne, M. (2005). Multi-grade teaching in the early years: A review of the literature. Early Years, 25(3), 277-292.
Naparan, G. B., & Alinsug, V. G. (2021). Classroom strategies of multigrade teachers. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100-109.
Sarivan, L., & Terinte, A. C. (2017, October). Turning the Threat into an Opportunity: Project-Work in the English Multi-Grade Class. In Conference proceedings. ICT for Language Learning, 10h Edition, libreriauniversitaria. it (pp. 471-475).
Seelig, J. L., & McCabe, K. M. (2021). Why teachers stay: Shaping a new narrative on rural teacher retention. Journal of Research in Rural Education, 37(8).
Soares, M. H., & Bezerra, S. J. C. (2021). Experiências de docentes em turmas multisseriadas/multianos: desafios e estratégias metodológicas utilizadas em escolas rurais de Palmeira dos Índios/AL. Revista Interseção, 2(1), 134-160.