چیره دستان در کلاس‌های چندپایه: رمز ماندگاری معلمان با تجربه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

ماندگاری معلمان باتجربه در کلاس‌های چندپایه و مناطق محروم، گامی مهم در جهت عدالت آموزشی است. با وجود چالش‌های این کلاس‌ها، برخی معلمان آنها را به مدارس تک‌پایه و شهری ترجیح می‌دهند. این پژوهش تجارب این معلمان در سال تحصیلی 1402-1403 را بررسی می‌کند. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. معلمان چندپایه استان کردستان که حداقل 15 سال سابقه تدریس در کلاس چندپایه را دارند، میدان تحقیق این پژوهش کیفی بودند. نمونه‌گیری هدفمند و از نوع نظری بوده است. برای جمع آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه-ساختاریافته استفاده شد و فرآیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت؛ برای اطمینان، پس از اشباع نظری با سه نفر دیگر فرآیند مصاحبه ادامه پیدا کرد. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها پیاده شد جهت تایید روایی و اطمینان پذیری، یافته ها به شرکت کنندگان ارائه می شدند و نظراتشان دریافت می شد سپس با استفاده از روش تحلیل سه مرحله‌ای (پایه، سازماندهنده و فراگیر) استرید- استرلینگ 2001 و به کمک نرم افزار MAXQDA مضامین استخراج گردید. یافته‌ها شامل سه مضمون فراگیر و نه مضمون سازماندهنده: شامل خودسالاری (افزایش آزادی عمل، تقلیل کنترل و فزونی جایگاه)، چیره‌دستی(آگاهی، طرح‌ریزی، دانشورانه و توانمندی دانش‌اموز) و باورمندی به کلاس چندپایه(وفاداری به روستا و بی‌آلایشی) می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد که کلاس‌های چندپایه، با وجود کمبود امکانات، مزایا و فرصت‌های متنوعی برای معلمان باتجربه فراهم می‌کنند که در کلاس‌های تک‌پایه و شهری به سختی امکان وقوع دارد. این معلمان اختیار عمل بیشتر دارند، کمتر مورد بازرسی قرار می‌گیرند و خلاقیت در این کلاس‌ها بیشتر شکوفا می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mastery of hands in multigrade classes: the secret of longevity of experienced teachers

نویسنده [English]

  • zahed faraji
Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The retention of experienced teachers in multi-grade classrooms in deprived areas is crucial for educational equity. Despite the challenges of these classrooms, some teachers prefer them to single-grade, urban schools. This study explores the experiences of these teachers in the 2022-2023 academic year. Employing a qualitative phenomenological approach, the study involved experienced multi-grade teachers from the Kurdistan province of Iran with at least 15 years of experience. Targeted theoretical sampling was used to select participants. Data was collected through semi-structured interviews until theoretical saturation was reached. For further validation, interviews continued with three additional participants. Thematic analysis using Strauss and Sterling's (2001) three-step method (basic, organizing, and overarching themes) and MAXQDA software revealed three overarching themes and nine organizing themes: autonomy (increased freedom of action, reduced control, and enhanced status), mastery (awareness, planning, knowledge, and student empowerment), and belief in multi-grade classrooms (loyalty to the village and simplicity). Despite resource limitations, multi-grade classrooms offer experienced teachers diverse advantages and opportunities that are rarely available in single-grade, urban settings. These teachers enjoy greater autonomy, less scrutiny, and a more conducive environment for creativity. Multi-grade classrooms, while not without challenges, provide experienced teachers with unique rewards and opportunities for professional growth. Supporting these teachers and addressing the challenges they face can contribute to improved educational outcomes in deprived areas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher retention
  • Multi-grade classrooms
  • Deprived areas
  • Educational equity
  • Phenomenology
احمدی فر، رشید و عبدالملکی، شوبو. (1402). ارزیابی کیفیت صلاحیت ‎های حرفه ‏ای معلمان چندپایه مطالعه موردی (معلمان چندپایه استان کردستان). توسعه حرفه ای معلم، 8(3)، 65-78. doi: 10.48310/tpd.2024.14755.1510
بدری، رحمان؛ محمودی، فیروز؛ ایمانزاده، علی و ادیب، یوسف. (1400). تجارب زیسته معلمان از آسیب‌ها و چالش‌های برنامة درسی کلاس‌های چندپایة دورة ابتدایی (مطالعه‌ای پدیدارشناسی). تدریس پژوهی، 9(1)، 153-135.
حبیبی، حمداله و عظیمی آقبلاغ مدنی. (1400). واکاوی عملکرد حرفه‌ای راهبران آموزشی-تربیتی از منظر مدیر آموزگاران و معلمان مدارس ابتداییِ چند پایة روستایی. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(4)، 88-110.‎
زوار، تقی؛ عبدالهی اصل، صیاد؛ بهاری، پروین و دلخوش، واقف. (1401). تجارب زیسته معلمان از تدریس در کلاس‌های چندپایه. تدریس پژوهی، 10(2)، 143-112. doi: https://doi.org/10.34785/J012.2022.030
سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی. (1400). راهنمای عمل معلم کلاس­های چندپایه. تهران: چاپ و نشر کتب درسی
طاهری زاده، سمانه و شعبانی، رسول. (1398). برنامه درسی بومی‌شده، ضرورت انکارناپذیر برای کلاس‌های چندپایه. پژوهش در برنامه ریزی درسی،63(16) ،66-67.
عابدینی، یاسمین و مرتضوی زاده، سید حشمت الله. (1398). تأثیرآموزش هم‌شاگردی بر یادگیری درس ریاضی در کلاس‌های چندپایه با استفاده از طرح تک‌آزمودنی همراه با بررسی کیفی. پژوهش های روانشناختی، 2(21)،
فتحی واجارگاه، کوروش. (1401). اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی (ویرایش سوم). تهران: علم استادان.
فرجی، زاهد و نصری، شاهین. ( 1402). بازنمایی تجارب معلمان کلاس‌های شش پایه ی شهرستان سنندج، فصلنامه­ی سلامت و آموزش در اوان کودکی. 4(4)، 47-27.
قاسمی، هادی؛ چرابین، مسلم؛ کریمی، محمد و معقول، علی. (1402). تحلیل و واکاوی ویژگی‌های مدیران موفق مدارس چندپایه. پژوهش‌های رهبری آموزشی، 7(26)، 44-80. doi: 10.22054/jrlat.2024.76781.1684
قنبری، مهدی و  نیکخواه، محمد. (1396). معلمان کلاس‌های چندپایه فرصت‌ها و محدودیت‌های این کلاس‌ها را چه چیزی می‌دانند؟. توسعه حرفه ای معلم، 2(2)، 55-66.
کاظمی، امجد و شیربگی، ناصر. (1402). آزمون تجربی مؤلفه­های مؤثر بر جذب و ماندگاری نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش در مناطق کم‌برخوردار. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 12(1)، 184-151. doi: 10.48310/pma.2023.2854
کاظمی، امجد، شیربگی، ناصر و زبردست، محمد امجد. (1401). مطالعۀ کیفی فرایندهای جذب و ماندگاری نیروی انسانی در آموزش ‌و پرورش مناطق کم‌برخوردار(مطالعۀ موردی استان کردستان). اندیشه های نوین تربیتی، 18(1)، 213-237. doi: 10.22051/jontoe.2021.33563.3170
کریمی، محمد صادق و غفوری، خالد. (1397). مزیت‏ها و محدودیت‏ های کلاس‏ های چندپایه براساس تجارب زیسته معلمان کلاس‎های چندپایه. توسعه حرفه ای معلم، 3(2)، 59-74.
گوران،شیوا؛ صالحی،کیوان و جوادی پور،محمد. (1398). واکاوی پدیدارشناسانه واکنش‌های معلمان نسبت به تغییرات نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 63(16)، 1-20.
مرتضوی زاده، سید حشمت الله و حسنی، محمد. (1400). تحلیل تجارب معلمان در مورد عوامل تأثیرگذار در کیفیت مدیریت زمان یاددهی-یادگیری در کلاس های چندپایه. مطالعات برنامه درسی، 16(62)، 143-178.‎
هومن، حیدرعلی. (1401). مبانی نظری پژوهش کیفی (چاپ چهارم). تهران: سمت.
 
 
Acheampong, P., & Gyasi, J. F. (2019). Teacher Retention: A Review of Policies for Motivating Rural Basic School Teachers in Ghana. Asian Journal of Education and Training5(1), 86-92.
Armour, R., & Williams, B. (2022). Reliability and Validity in Quantitative and Qualitative Research. Introducing, designing and conducting research for Paramedics, 69-72.
Aryal, P. (2003). A study on Multi-grade/multi-class teaching: Status and issues, Research center for educational Innovation and Development, Tripureshwar, Kathmandu, Nepal.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Berry, C. (2000). Multigrade teaching: A discussion document. Erişim tarihi,
Blease, B. & Condy, J. (2014). What Challenges Do Foundation Phase Teachers Experience When Teaching Writing in Rural Multigrade Classes? South African Journal of Childhood Education, 4(2), 36-56. https://eric.ed.gov/?q=Challenges+of+multigrade+teachers&id=EJ1187179
Castigador, D. L. (2019). Lived experiences of Multigrade teachers. The PASCHR journal, 2, 59-63.
Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (7th ed.). Sage Publications.
DAGA, C. T. (2021). Challenges and Indulgences behind Multigrade Teaching: A Case Study. IOSR Journal of Research & Methods in Education (IOSR-JRME), 11(3), 45-56.
Du Plessis, A., & Subramanien, B. (2014). Voices of despair: Challenges for multigrade teachers in a rural district in South Africa. Educational research for social change3(1), 20-36.
Engin, G. (2018). The Opinions of the Multigrade Classroom Teachers on Multigrade Class Teaching Practices (Multiple Case Analysis: Netherlands-Turkey Example). International Journal of Progressive Education, 14(1), 177-200.
Frahm, M. T., & Cianca, M. (2021). Will they stay or will they go? Leadership behaviors that increase teacher retention in rural schools. The Rural Educator42(3), 1.
Hyry-Beihammer, E. K., & Hascher, T. (2015). Multi-grade teaching practices in Austrian and Finnish primary schools. International Journal of Educational Research74, 104-113.
Khanal, U. (2022). An effectiveness of multi-grade teaching at the basic level of school. SSRN Electronic Journal.
Kokela, S. J., & Malatji, K. S. (2023). An Evaluation Of Support Systems In The Offering Of Multi-Grade Teaching. www. emporepublishers. co. za.
Little, A.W. (2001). Multi-grade teaching towards international research and policy agenda. International Journal of Educational Development, 21, 481-497. https://doi.org/10.1016/S0738-0593(01)00011-6.
Lupton, R. (2004). Schools in disadvantaged areas: recognising context and raising quality. LSE STICERD Research Paper No. CASE076.
Msimanga, M. R. (2019). Managing the use of resources in multi-grade classrooms. South African Journal of Education, 39(3).
Msimanga, M. R. (2020). Teaching and learning in multi-grade classrooms: The LEPO framework. Africa Education Review, 17(3), 123-141.
Mulryan-Kyne, M. (2005). Multi-grade teaching in the early years: A review of the literature. Early Years, 25(3), 277-292.
Naparan, G. B., & Alinsug, V. G. (2021). Classroom strategies of multigrade teachers. Social Sciences & Humanities Open3(1), 100-109.
Sarivan, L., & Terinte, A. C. (2017, October). Turning the Threat into an Opportunity: Project-Work in the English Multi-Grade Class. In Conference proceedings. ICT for Language Learning, 10h Edition, libreriauniversitaria. it (pp. 471-475).
Seelig, J. L., & McCabe, K. M. (2021). Why teachers stay: Shaping a new narrative on rural teacher retention. Journal of Research in Rural Education37(8).
Soares, M. H., & Bezerra, S. J. C. (2021). Experiências de docentes em turmas multisseriadas/multianos: desafios e estratégias metodológicas utilizadas em escolas rurais de Palmeira dos Índios/AL. Revista Interseção2(1), 134-160.
دوره 3، شماره 3
آذر 1403
صفحه 88-113
  • تاریخ دریافت: 03 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 12 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 آذر 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 19 آذر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 آذر 1403