پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی: تحلیل پدیدارشناسانه چالش‌ها و فرصت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان

چکیده

زمینه و اهداف: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به‌عنوان مراکز علمی و پژوهشی مهم در توسعه و ارتقای توانایی‌های تحقیقاتی دانش‌آموزان نقش بسزایی دارند. با این حال، این مراکز با چالش‌های متعددی روبرو هستند که مانع از بهره‌وری کامل آنها می‌شود. هدف این پژوهش شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی از دیدگاه مدیران این مراکز و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آنها است.

روش ها: این پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسانه انجام شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات، از مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با 15 مدیر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان آذربایجان شرقی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش هفت مرحله‌ای کلایزی انجام شد.

یافته ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با مشکلات متعددی از جمله کمبود تجهیزات، مشکلات مالی، عدم تخصص در شاخه‌های علمی، و بوروکراسی اداری مواجه هستند. همچنین، ضعف دانش و مهارت پژوهشی معلمان و دانش‌آموزان، عدم تناسب وظایف محول شده با حجم کار، و نبود شیوه‌نامه‌های اجرایی مناسب از دیگر چالش‌های اصلی این مراکز بودند.

نتیجه گیری: برای بهبود عملکرد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، نیاز به تخصیص منابع بیشتر، افزایش آموزش‌های تخصصی برای معلمان و دانش‌آموزان و تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی متناسب با نیازهای این مراکز وجود دارد. همچنین، توجه به حل مشکلات مالی و تسهیل در فرآیندهای اداری می‌تواند به ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی در این مراکز کمک کند.

کلمات کلیدی: پژوهش سراهای دانش آموزی، تجارب زیسته مدیران،

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Student Research Centers: A Phenomenological Analysis of Challenges and Opportunities

نویسندگان [English]

  • firooz mahmoodi 1
  • hossein ostadhasanloo 2
  • alireza akbari 1
1 university of tabriz
2 cfu
چکیده [English]

Background and Objectives: Student research centers serve as significant academic and research hubs, playing a crucial role in the development and enhancement of students' research capabilities. However, these centers face numerous challenges that hinder their full potential. The purpose of this study is to identify the challenges and opportunities present in student research centers from the perspective of their managers and to propose strategies for improving their status.

Methods: This study employs a qualitative approach with a phenomenological methodology. Data were collected through semi-structured in-depth interviews with 15 managers of student research centers in East Azerbaijan Province. Data analysis was conducted using Colaizzi’s seven-step method.

Findings: The findings indicate that student research centers face several issues, including a lack of equipment, financial constraints, a lack of expertise in scientific fields, and administrative bureaucracy. Additionally, weaknesses in the research knowledge and skills of teachers and students, disproportionate workload assignments, and the absence of appropriate operational guidelines were identified as key challenges.

Conclusion: To improve the performance of student research centers, there is a need for increased resource allocation, specialized training for teachers and students, and the development of operational guidelines tailored to the needs of these centers. Moreover, addressing financial issues and streamlining administrative processes could enhance the quality of research activities in these centers.

Keywords: Student Research Centers, Lived Experiences of Managers

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student Research Centers
  • Lived Experiences of Managers
  • Student research
آﺻﻔﯽ اﻣﻠﺸﯽ، رﺣﯿﻢ و ﻣﺮﺿﯿﻪ ﺑﻬﺮاﻣﯽ ﺣﺼﺎری (1383). ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﭘﮋوﻫﺸﺴﺮاﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزی در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 83- 82.، واﺣﺪ ارزﺷﯿﺎﺑﯽ  از ﻃﺮح ﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ. 
بختیاری، ابوالفضل و ایرانی، یوسف (۱۳۸6). روش پژوهش عملی، یا، اقدام پژوهی. تهران: لوح زرین.
حسن زاده، رمضان؛ نجفی، حبیب الله، و آزادی، عبدالله (1385). عوامل بازدارنده مشارکت معلمان در طرح معلم پژوهنده : چالش جدید در حوزه مدیریت پژوهش و اقدام پژوهی. فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی، 1(3): 46-35. 
حیدرزاده، علی (1397). بررسی میزان کاربست رویکرد سازنده گرایی در فرآیند یاددهی-یادگیری در بین معلمان ابتدایی شهر مرند در سالتحصیلی97-96. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز.
ساکی، رضا (۱۳۹۲). ‌دانش معلمان درباره پژوهش و نیاز آنان به آموزش پژوهش. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، ۲ (۳): ۱۱۹-۱۳۲.
طافی، زینب (1393). بررسی عملکرد پژوهش سرای دانش آموزی از دیدگاه عوامل پژوهش سرا، مدیران و دبیران دوره متوسطه شهرستان های استان تهران دانشکده علوم انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجائی.
ﻣﺤﻤﻮدﯾﺎن، اﮐﺮم (1390). ﺑﺮرﺳﯽ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﺎراﯾﯽ ﭘﮋوﻫﺸﺴﺮاﻫﺎ در  زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت داﻧﺶ آﻣﻮزی، وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش.
مهرمحمدی، محمود و محمودی، فیروز (1392). وارونگی: رویکردی نوین به طراحی برنامه‏های درسی معطوف به تربیت حرفه‏ای (با تاکید بر علوم تربیتی). دو فصلنامه مطالعات برنامه‏درسی آموزش عالی،3 (6): 177-141.
میلر، جان (1395). نظریه ‌های برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: انتشارات سمت.
نامداری پژمان، مهدی؛ قنبری، سیروس؛ ومحمودی، حشمت  الله(۱۳۹۲). شناسایی موانع اجرای برنامه معلم پژوهنده از دید معلمان پژوهنده و کارشناسان: مورد مطالعه استان همدان. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، ۲ (۳) :۱۹۵-۲۱۶.
 
Akyürek, E., & Afacan, Ö. (2018). Problems Encountered during the Scientific Research Process in Graduate Education: The Institute of Educational Sciences. Higher Education Studies8(2), 47-57.
Barnett, R., & Coate, K. (2005). Engaging the curriculum. McGraw-Hill Education (UK).
Beazley, H., Bessell, S., Ennew, J., & Waterson, R. (2009). The right to be properly researched: Research with children in a messy, real world. Children’s Geographies 7(4): 365–378. 
Cuevas-Parra, P. (2018). Exploring child-led research: case studies from Bangladesh, Lebanon and Jordan.
Cuevas-Parra, P. (2018). Exploring Child-Led Research: Case Studies from Bangladesh, Lebanon and Jordan. Ph.D. thesis, University of Edinburgh, Edinburgh, UK. Available online: https://www.era.lib.ed.ac.uk/handle/1842/33057 (accessed on 9 January 2022).
Gupta, M. (2012). Problems faced by students during post-graduation programme. Retrieved January 13, 2018,fromhttp://pioneerjournal.in/conferences/mapping-for-excellence/13th-national-confernce/3736-problems-faced-by-students-during-post-graduation-programme.html.  
Healey, M., Jordan, F., Pell, B., & Short, C. (2010). The research–teaching nexus: a case study of students' awareness, experiences and perceptions of research. Innovations in Education and Teaching International, 47(2), 235-246.
Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory, 2, 215-239.
Kellett, M. (2009). Children as researchers: Issues, impact and contribution to knowledge.
Counting Children in 2nd International Conference of Child Indicators, 2009, 3–5
November, Sydney, Australia.
Kellett, M. (2009). Children as researchers: what can we learn from them about the impact of poverty on literacy opportunities? International Journal of Inclusive Education, 13(4), 395–408.
Kellett, M. (2010). Rethinking children and research: Attitudes in contemporary society. London: Continuum.
Kim, C. Y. (2016). Why research ‘by 'children? Rethinking the assumptions underlying the facilitation of children as researchers. Children & Society, 30(3), 230-240.
Pink, D.H. (2008). A whole new mind: why right-brainers will rule the future. Briliance Audio, c2005.
Qasem, F., & Zayid, E. (2019). The challenges and problems faced by students in the early stage of writing research projects in L2. European Journal of Special Education Research, 4(1), 32-47.
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1). http://www.itdl.org/ Journal/Jan_05/article01.htm.
دوره 3، شماره 4
اسفند 1403
صفحه 35-48
  • تاریخ دریافت: 31 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 25 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 01 دی 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 01 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1403