آسیب‏ شناسی برنامه ‏ی درسی ریاضی دوره‏ ی ابتدایی بر اساس مولفه ‏های برنامه‏ ی درسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 دانشگاه شهید مدنی

چکیده

زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، آسیب‌شناسی برنامه‌ی درسی ریاضی دوره‌ی ابتدایی با تأکید بر مولفه‌های اصلی برنامه‌ی ‌درسی هدف، محتوا، اجرا، ارزشیابی و مواد و منابع بود.

روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، ترکیبی؛ کمی( توصیفی پیمایشی) و کیفی (مصاحبه) است. جامعه‌ی آماری در هر دو بخش کمی و کیفی شامل کلیه‌ی آموزگاران شهرستان‌های چالدران، شوط و چایپاره بودند که در بخش کمی به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی 260 نفر انتخاب شدند و در بخش کیفی نیز، به روش نمونه‏گیری هدفمند، با 20 نفر از آموزگاران تا اشباع نظری داده‌ها مصاحبه به عمل آمد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 46 سوالی محقق‌ساخته، بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت و مصاحبه بود. برای برآورد روایی پرسشنامه و مصاحبه از روایی محتوایی و صوری استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ در حد 94/0 تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای تحلیل داده‌های کیفی از روش تحلیل 7 مرحله‌ای کلایزی استفاده شد.

یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه‌ی درسی ملی ریاضی دوره‌ی ابتدایی در هر پنج مولفه‌ی هدف، محتوا، اجرا، ارزشیابی و مواد و منابع دارای آسیب‌های مختلفی است. بین دیدگاه معلمان مرد و زن در مورد آسیب‌های وارده از بعد هدف‌ها، تفاوت معنادار آماری وجود ندارد. از دیدگاه معلمان مرد، آسیب بیشتری در بعد اجرا، محتوا و ارزشیابی در برنامه‌ی درسی ریاضی ابتدایی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Pathology of Elementary Mathematics Curriculum Based on Curriculum Components

نویسندگان [English]

  • Mosa piri 1
  • Isa barghi 2
  • javad gasabzadeh 3
1 shahid madani univeristy
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
3 shahid madani
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present study was the pathology of the elementary school math curriculum with emphasis on the main elements of the curriculum of purpose, content, implementation, evaluation and materials. Methods: The present study is an applied and quantitative (descriptive survey (and qualitative) interview in terms of purpose and method. Statistical population in both qualitative and quantitative sections includes all teachers of Chaldoran, Shawat cities. And chaiparah in the academic year 2015-2016, in which 260 students were selected in the quantitative section by proportional stratified sampling method, and in the qualitative section, by purposeful sampling, with 20 teachers to theoretical data saturation. The tools used in this study were 46 researcher-made questionnaire based on Likert scale and interview to assess validity of questionnaire and interview validity. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's alpha coefficient (0.94) and the data were analyzed by SPSS software. Results: The results showed that the program Elementary National Mathematics Curriculum has various disadvantages in each of the five components of purpose, content, implementation, evaluation and materials and resources Conclusion: Although the educational system has tried to make a difference in the curriculum But this change, despite the centralized education system, the inadequacy of goals, the bulk of the content, the failure to properly implement and evaluate, and the inadequate provision of schools with tools Ray first period of mathematics education based on problem solving model has not been successful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology
  • National Curriculum
  • Elementary Mathematics
  • Curriculum Components
ابراهیم­کافوری، کیمیا، ملکی، حسن و خسرو­بابادی، علی­اکبر. (1394). بررسی نقش عناصر برنامه­ی درسی کلاین در افت تحصیلی درس ریاضی سال اول دوره­ی متوسطه از دیدگاه شرکای برنامه­ی درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال دوازدهم، دوره­ی دوم، شماره7، (پیاپی44)، صص62-50.
ادیب نیا، اسد؛ مهاجر، یحیی و شیخ‏پور، سکینه. ( 1392 ). مقایسه تأثیر روش تدریس حل مسئله با روش تدریس کاوشگری بر مهارت های حل مسئله اجتماعی دانش آموزان دختر در درس علوم اجتماعی پایه پنجم ابتدایی،  مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، 10(36)، 78-63.
ایزدی، مهدی، ریحانی، ابراهیم و احمدی، غلامعلی. (1394). آموزش جمع و تفریق: مطالعه­ی مقایسه­ای درباره­ی اهداف برنامه و محتوای کتب درسی ریاضی پایه­ی اول ابتدایی کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا. پژوهش در برنامه­ریزی درسی، سال 12، دوره­ی دوم، شماره (19) پیاپی (46)، صص74-55.
بازرگان، عباس. (1391). مقدمه­ای بر روش­های تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار.
جوادی، محمدجعفر. (1376). بررسی نظرات اولیاء دانش آموزان، دانش آموزان و معلمان دوره ابتدایی درباره کتاب­های درسی این دوره. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
حسینی، سید غلام رضا.(1394). دلایل افت تحصیلی ریاضی و بی رغبت بودن دانش آموزان به انتخاب این رشته. رشد آموزش ریاضی، (33)، 55.
خوی­نژاد، غلامرضا. (1393). روش­های پژوهش در علوم تربیتی. تهران: سمت.
رون، سید امیر. (1390). میزان رعایت معیارهای عام در انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب­های درسی دوره­ی ابتدایی نظام آموزش و پرورش ایران. فصلنامه­ی مطالعات برنامه­ی درسی ایران، سال ششم، شماره 22، صص 116-97.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1392). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.
شکرکن، حسین، حقیقی، جمال و پولادی، محمدعلی. (1379). بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستان‏های پسرانه­ی شهر اهواز. مجله‏ی علوم تربیتی و روان­شناسی، دوره 7، شماره 4-3، صص114-103.
صادقی، غلامرضا. (1391). عوامل ضعف آموزش ریاضی و مشکلات مربوط به آن. پردیس شهید مفتح شهرری.
گویا، زهرا. (1389). نقد و بررسی حوزه­ی یادگیری ریاضی در سند برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 18، 164-147.
محسن­پور، مریم، و گویا، زهرا، و شکوهی یکتا، محسن، و کیامنش، علیرضا، و بازرگان، عباس. (1393). طراحی و ساخت آزمونی برای صلاحیت های شناختی سواد ریاضی دانش آموزان ایران بر مبنای مطالعات پیزا. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 4، 34-5.
مقدم، علیرضا و سهرابی، طیبه. (1391). تحلیل محتوای کتاب­های ریاضی دوره­ی ابتدایی از نظر مولفه‏های فرهنگی. فصلنامه­ی مطالعات برنامه­ی درسی ایران، سال هفتم، شماره25، صص138-115.
ملکی، قیصر، صالحی، جواد و نجاتی، وحید. (1390). تاثیر الگوی کلامی کردن تفکر بر عملکرد حل مساله. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، دوره17، شماره2.
مومنی مهموئی، حسین، زنگویی، اسدالله و دهقانی، محدرضا. (1393). تاثیر آموزش راهبردهای حل مساله جورج پولیا بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش­آموزان پسر پایه­ی پنجم. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 11، 2، شماره16، 57-46.
نادری، عزت­الله؛ سیف نراقی، مریم. (1392). روش­های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: نشر ارسباران.
نوبهار، فائزه (1390). مقایسه تأثیر دو روش تدریس بحث گروهی و حل مسئله بر میزان یادگیری و یادداری درس تعلیمات اجتماعی دانش آموزان دختر پایه پنجم شهرستان اسفراین سال 1389-90 ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
وزارت آموزش و پرورش. (1390). مجموعه مستندات سند تحول بنیادین. تهران: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.وزارت آموزش و پرورش. (1391). برنامه درسی ملی. تهران: شورای عالی آموزش و پرورش.
Anwar Khan, H., Aqila, A., & Riasat, A. (2010). Effect of using problem solving method in            teaching mathematics on the achievement of mathematics student. Journal of Educational Psychology, 17(2): 126-149.
Barker, S. (2002). A prospective longitudinal investigation of social problem-solving       appraisal on adjustment to university, stress, health and academic motivation and
performance. Journal of Development of Psychology, 35(1): 658-663.
Beers, G. W., & Bowden, S. (2005). The effect of teaching method on long-term
                     nowledge retention. Journal of Nursing Education, 44(11): 511-534.  
Byrne M. )2001( . Sampling for qualitative research. AORN J; 73(2): 494, 497-8.
Belzer, D. K., D’Zurilla, J. T., & Maydeu-Olivares, A. (2002). Social problem solving and trait  anxiety as predictors of worry in a college student population. Personality_ and Individual
Differences, 33 (4), 573-585.
Bryman, A. (2007). Bareeiers to Integrating Qualitative and Quatitative Research. Journal of  Mixed Method Research, 1 (1): 8-22.
Chohen, M., Ben-Zur, H., & Rosenfeld, M. J. (2008). Sense of coherence, coping strategies, and
    test anxiety as predictors of test performance among college students. International Journal of
Stress Management, 15C 39 , 289-303.
D’Zurilla, T. J., Sheedy, C. F. (1992). The relation between social problem solving ability and   subsequent level of academic competence in college students. Cognitive Therapy and
    Research, 16(5), 589-599.
Fornells,A., & Olivers, A. (2000). Impulsive-careless problem solving style as predictor of subsequent academic achievement. Personality and Individual Differences, 28: 639-645.
Fuller, B. (1987). School effects in the third world, journal of education research, Vol. 57, pp. 255- 292.
Guven B., & Cabakcor, B. O. (2013). Factors influencing mathematical problem-solving achievement of seventh grade Turkish students. Journal of Learning and Individual
Differences, 23: 131-137.
Garcia-Alvarez, E.; Lopez-Sintas, J. (2002). Contingency Table. A Two-Way Bridge between Qualitative  and Quantitative Methods. Field Methods, 14 (3), 270- 287.
Hoffman, B. (2010). I think I can, but I'm afraid to try: The role of self-efficacy beliefs and  mathematics anxiety in mathematics_problem-solving efficiency. Learning and Individual
    Differences, 20 (3), 276-283.
Hope, gill(2002). Solving problems: lung children explain the ruls of the flawer. Journal,
    volume 13, pp 186-192.
Jhonson, R. B.; Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed Methods Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7); 14-26.
Kant, G. L., & D'Zurilla, T. J. (1997). Social problem-solving as a mediator of stress-related   depression and anxiety in middle-aged and elderly community residents. Cognitive Therapy
    and Research, anxiety influenced by goal orientation? Learning and Individual Differences, 20, 8–13.
Kim, L. Y. (1993). Factors affecting student learning outcomes, annual meeting of the American educational research, Atlanta press.
Marsh, H. and Craven, R. G., and Debuse, R. (1990). Self concept of young children 4 to 8 years of age. Measurement and Multidimenasional structure journal of educational psychology volume. 83,pp377-392.
Malouff, J. M., Thorsteinssona, B. E., & Schuttea, S. N. (2007). The efficacy of problem solving  therapy in reducing mental and physical health problems: A meta-analysis. Clinical
Psychology Review, 27 (1), 46-57.
Rounds, L. R., & Rappaport, B. A. (2008). The successful use of problem-based learning in an  online nurse practitioner course. Journal of Nursing Education, 29(1): 12-6.
Senge, P. (1990). The fifth discipline. New Yprk: Doubleday.
Seals, J. R. (1991). Recommendation of standards for educational space for public school facilities, University of Texas at Austin.
Schoenfeld, A. H.(1985). Mathematical Problem Solving, Orlando: Academic   Press.
Ozdogan, Z. B., Seyitoglu, E., & Guven, B. (2011). The change over the years of problem solving skills of pre-service elementary mathematics teachers. Journal of Social and Behavioral Sciences, 15: 2278-2283.
UNESCO, Regional office for Education in Asia and pacific (1987). Coping with dropout, Bangkok, pp. 1-10.
Weinstein, C.S. and Weinstein, N.D. (1979) ‘Noise and reading performance in an open space school’, Journal of Educational Research, 72, 4, pp. 210–213.
Yuan, H., Kunaviktikul, W., Klunklin, A., & Williams, B. A. (2008). Improvement of nursing students' critical thinking skills through problem-based learning in the People's Republic of China: a quasi-experimental study. Journal of Nursing Health Science, 10(1): 70-6.
Zakaria, E.; Yusoff, N. (2009). Attitudes and Problem-Solving Skills in  Algebra Among alaysian Matriculation College Students, European Journal of Social Sciences, 8, PP. 232-245.
 
 
  • تاریخ دریافت: 01 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 24 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 آبان 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 06 آبان 1403
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1403