بازنمائی معنائی ادراکات و توصیفات معلمان و مدیران از طرح جابر در مقطع ابتدائی و چالشهای فراروی آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران

چکیده

زمینه و اهداف: تربیت دانش آموزانی پژوهنده نیاز جامعه پیچیده امروز است، دانش اموزی که تجزیه و تحلیل کنند و به موضوعات پاسخ دهند. بنابراین هدف این پژوهش، بازنمائی معنائی ادراکات و توصیفات معلمان و مدیران از طرح جابر در مقطع ابتدائی و چالشهای فراروی آن است.
روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی است که با رویکرد پدیدار شناسی انجام گرفت. جامعه مطالعه شده در این پژوهش مدیران و معلمان ابتدایی شهر تبریز بود. نمونه پژوهش شامل 18 نفر از مدیران و معلمان با سابقه تبریز بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند از نوع فردماهر این نمونه انتخاب شد. ملاک تعداد نمونه هم اشباع نظری بود. برای جمع آوری داده ها ازمصاحبة عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شـد. تجزیه تحلیل واطلاعات به روش استرابرت وکارپنتر(2003) انجام شد.
یافته ها: از مصاحبه با مدیران و معلمان شهر تبریز در باب طرح جابر و چالشهای آن 432 کد استخراج شد که در قالب4 مضمون اصلی(بسترهای لازم برای موفقیت طرح جابر، پیامدها مثبت ومحاسن طرح جابر ، معایب و محدودیتهای طرح جابر و روش های اصلاح و بهینه کردن طرح جابر) و 16 مضمون فرعی این مضامین سازماندهی شدند.

نتیجه گیری: با توجه به اینکه طرح جابر یکی از طرح های پروژه محور در دوره ابتدائی است، می توان با رعایت الزامات فوق و رفع موانع مذکور انتظار داشت که طرح جابر بن حیان پیامدهای مطلوب توانمندی در یادگیری پژوهش، برخورداری از روحیه پژوهشگری و برخورداری از مهارت پژوهشگری را در دانش آموزان مقطع ابتدائی به دنبال داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Meaningful Representation of Teachers' and Administrators' Perceptions and Descriptions of Jabir-Ibn-Hayyan Project in Elementary School and Its Challenges

نویسنده [English]

  • maryam marandi heydarloo
Education department farhangian university Tehran Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: , the purpose of this research is to represent the meaning of teachers' and administrators' perceptions and descriptions of Jabir's plan in elementary school and the challenges facing it.
Methods: The current research is a qualitative study that was conducted with a phenomenological approach. The community studied in this research was the principals and primary teachers of Tabriz city. The research sample included 18 managers and teachers with experience in Tabriz, who were selected as a purposeful sampling of the expert type. The criterion of the number of samples was theoretical saturation. In-depth and semi-structured interviews were used to collect data. Data analysis was done by the method of Strabert and Carpenter (2003).
Findings: 432 codes were extracted from interviews with administrators and teachers in Tabriz about the Jaber plan and its challenges, which are in the form of 4 main themes (the necessary platforms for the success of the Jaber plan, the positive consequences and merits of the Jaber plan, the disadvantages and limitations of the Jaber plan, and the methods of modification and optimization Jaber plan) and 16 sub-themes of these themes were organized.
Conclusion: Considering that Jaber's plan is one of the project-oriented plans in elementary period, by observing the above requirements and removing the mentioned obstacles, it can be expected that Jaber bin Hayyan's plan will have the desired results of ability to learn research, have the spirit of research and have research skills in elementary school students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meaningful Representation
  • Teachers
  • Administrators
  • Jabir-Ibn-Hayyan Project
  • Elementary School
اسفیجانی، اعظم؛ زمانی، بی بی عشرت و بختیار نصر آبادی، حسنعلی (۱۳۸۷). مقایسه ی کتاب های درسی علوم ابتدایی ایران از نظر میزان توجه به مهارت های گوناگون در فرایند پژوهش با آمریکا و انگلستان. فصلنامه مطالعات برنامه ی درسی، شماره5،صص ۱۵۵-۱۳۲.
بهرام پور، ابوالحسن (1382). نقدی بر ناکارآمدی آموزش و پرورش. تهران: بعثت.
معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش.(۱۳۸۹). شیوه نامه طرح پروژه های علمی (جشنواره طرح جابر بن حیان). دفتر آموزش دبستانی؛ کارشناسی تکنولوژی و گروه‌های آموزشی.
معاونت آموزش ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش (1391). شیوه نامه طرح پروژه های علمی(جشنواره طرح جابر بن حیان). دفتر آموزشی دبستانی؛ کارشناس تکنولوژی و کروه های آموزشی
 
Atweh, B. & Burton, L. (1995). Students as researchers: Rationale and critique. British Educational Research Journal, 21(5), 561-575.
Barrs, K. (2012). Fostering computer-mediated L2 interactions beyond the classroom. Language Learning And Technology, 16(1), 10-25.   
Chen, C. H., & Yang, Y. C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71-81.
Cuevas, P., Lee, O., Hart, J. & Deaktor, R. (2005). Improving science inquiry with elementary students of diverse backgrounds. J. Research in Science Teaching, 42, 337-357 .  
Davies, P. M. (2011). Student participation in school ICT policy-making: a case of students as researchers. Management in Education, 25(2), 71-77.
Erdem, D. (2012). Examination of the effects of PBL approach on students' attitudes towards chemistry and test anxiety. World Applied Sciences Journal, 17(6), 764-769.
Ergül, N. R. & Kargın, E. K. (2014). The effect of PBL on students‟ science success. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 136, 537-541.
Gaikwad, S. S., & Bharathi, S. V. (2018). An exploratory study on the application of multiple intelligences to MBA andragogy with particular reference to ERP-controlling configuration course. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 14(1), 58-72.
Gültekin, M. (2005). The effects of PBL on learning outcomes in the 5th grade social studies course in primary education. Educational Sciences: Theory and Practice, 5(2), 548-556.
Hafiz, N. R. M., & Ayop, S. K. (2019). Engineering Design Process in Stem Education: A Systematic Review. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(5), 676–697.
Han, S. & Rosli, R., Capraro, M. M., & Capraro, R. M. (2016). The effect of STEM project-based learning on students’achievement in four mathematics topics. Journal of Turkish Science Education, 13, 3.
Hornackov, V., Kyralováa,V., Placháa,G. Jiroutováa, L.(2014). Projecting  and Methods of Active Learning in Primary and Pre – Primary Education. Procedia Social and Behavioral Sciences. 112, 806-812. 
Jensen, K. J. (2015). A meta-analysis of the effects of problem-and project-based learning on academic achievement in grades 6-12 populations. Seattle Pacific University.
Jumaat, N. F. & Tasir, Z. (2013). Integrating project-based learning environment into the design and development of mobile apps for learning 2D-animation. Paper presented at 13th International Educational Technology Conference, 565-572.
 Khaliq, S., Tayyab Alam, M. & Mushtaq, M.(۲۰۱۴). An Experimental  Study to Investigate the Effectiveness of Project-Based Learning (PBL) for Teaching Science at Elementary Level. International Journal of  Academic Research in Progressive Education and Development4(1), 55-43,153.
Lamb S, Maire Q, Doecke E. (NSW Department of Education). Key skills for the 21st Century: An evidence-based review. Final report. Melbourne: Victoria University, Center for International Research on Education Systems (CIRES); 2017 Aug. [cited 2020 May 28].
Mousoulides, N. G. (2013). Facilitating parental engagement in school mathematics and science through inquiry-based learning: an examination of teachers’ and parents’ beliefs. ZDM, 45(6), 863-874.
Yalçin, S. A., Turgut, Ü. & Büyükkasap, E. (2009). The effect of PBL on science undergraduates learning of electricity, attitude towards physics and scientific process skills. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 81-105.
Yıldırım, B. & Sidekli, S. (2018). Stem applications in mathematics education: The effect of stem applications on different dependent variables. Journal of Baltic Science Education, 17(2), 200-214.
Zhou, C. F., Holgraard, J. E., Kolmos, A., & Nielsen, J. D. (2010). Creativity development for engineering students: Cases of problem and project-based learning. Paper presented at Joint International IGIP-SEFI Annual Conference 2010, 19th - 22nd September 2010, Trnava, Slovakia.
  • تاریخ دریافت: 20 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 04 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 آبان 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 04 آبان 1403
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1403