تاثیر مولفه های رویکرد انتقادی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی پایه چهارم دانش آموزان دختر دوره ابتدایی تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان

چکیده

زمینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر تاثیر مولفه های رویکرد انتقادی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی پایه چهارم دانش آموزان دختر دوره ابتدایی تهران بود.



روش ها: روش پژوهش حاضر علی-مقایسه ای است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع چهارم دوره ابتدایی تهران بودند که تعداد کل آنها 5000 نفر تخمین زده شدند. نمونه پژوهش براساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. حجم نمونه پژوهش با استناد به جدول کرجسی مورگان 381 نفر تعیین شد. ابزار به کار گرفته شده در پژوهش حاضر آزمون مهارتهای انتقادی کالیفرنیا ونمره آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم بود. داده‌های پژوهش با استفاده از روش آزمون t وابسته و تحلیل واریانس، تحلیل شدند.



یافته ها:. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه های تفکر انتقادی(تحلیل،استنباط، ارزشیابی،استدلال قیاسی واستدلال استقرایی بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی دانش آموزان در سطح 95 درصد اطمینان تاثیر مثبت معنادار دارند



نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان از مثبت بودن ضرایب مولفه های تفکر انتقادی می باشد ، در واقع نشان دهنده این است که با افزایش آن ها، میزان پیشرفت تحصیلی علوم تجربی نیز افزایش می‌یابد. با بهره‌گیری از فرمول‌ها و روش‌های تفکر انتقادی، فراگیران می‌آموزند که قدرت استدلال و قدرت اجتناب میزان یک مسأله را ارتقاء ‌دهند که این خود ناشی از رشد شناختی افراد است. به‌عبارتی ، با بهره‌گیری از تفکر انتقادی، فرد به مرور قدرت درک، تجزیه و تحلیل خود را افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the components of critical approach on the academic progress of fourth grade experimental science course of elementary school girls in Tehran

نویسنده [English]

  • reza fazlalizadeh
Faculty member farhangeyan university semnan
چکیده [English]

Background and Objectives: The purpose of the present study was to impact the components of critical approach on academic achievement of the fourth grade female students in Tehran.



Methods: The present research method is causal-comparative. The statistical population of all female students was the fourth grade elementary school in Tehran, with a total of 5,000. The research sample was selected based on the multi -stage cluster sampling method. The sample size of the research was determined by 381 people based on the Karaji Morgan table. The tool used in the present study was the California Critical Skills Skills Test and the Testing Examination Test of Science. Research data were analyzed using dependent T test and variance analysis.



Findings: : Research Findings showed that critical thinking components (analysis, inference, evaluation, deductive reasoning and inductive reasoning have a significant positive effect on the academic achievement of student science at 95 % reliability.

Conclusion: : The results show that the coefficients of critical thinking are positive, in fact indicate that by increasing them, the academic achievement of empirical sciences also increases. Using the formulas and methods of critical thinking, learners are learning that the power of reasoning and the power of avoidance enhances the extent of a problem, which is due to the cognitive development of individuals. In other words, by using critical thinking, one gradually increases the power of understanding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical approach components
  • academic achievement
  • empirical sciences
  • elementary school
بیابان‌گرد، اسماعیل.(1399). روان‌شناسی نوجوانی، تهران: دفتر نشر دانشگاهی، بیابانگرد، اسماعیل. (1399). رابطه‌ی میان عزت نفس، انگیزه‌ی پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان‌های تهران. مطالعات روان‌شناختی.4(8) ، 48-32
رستگارپور، حسن. بیروانوند، فریده و کاوسیان، جواد. (1398). تاثیر الگوی آموزشی تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزیابی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 3(3)، 84-74.
زارع، حسین و نهروانیان، پروانه. (1396). تاثیر دوره آموزش تفکر انتقادی بر سبک های تصمیم گیری و سبک های حل مساله. نشریه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9).
زین آبادی، حسن رضا. و رضایی، مرادعلی. (1399). سلامت سازمانی مدرسه و پیشرفت تحصیلی: تدوین، آزمون و اصلاح یک الگوی علی. اندیشه های نوین تربیتی، 2(8)، 90-65.
شهرکی نیا، بهنوش؛ بورقاز، عبدالوهاب و جناآبادی، حسین. (1399). هوش فرهنگی و تفکر انتقادی با یادگیری خودراهبر دانشجویان. مجله مطالعات رواننشاسی تربیتی، 14(28).
صفرزاده، سحر. (1398).رابطه تفکرانتقادی وفراشناخت باسبکهای یادگیری وموفقیت تحصیلی دردانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحداهواز. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13(51)، 66-54.
عزیزی، غلامرضا.(1398). بررسی تاثیر روش‌های تدریس الگوی استقرایی و روش سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در درس زیست‌شناسی، پایان‌نامه برای دریافت درجه دکتری تخصصی، مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت معلم صدرادین عینی تاجیکستان.
قائد رحمتی، معصومه. بختیاری، لیلا و فرزاد، ولی الله. (1396). فراتحلیل وبررسی عوامل موثردرنقش خودکارآمدی باپیشرفت تحصیلی. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 63، 145-133.
کردرستمی، مجید. (1398).تفکر خلاق و انتقادی و نقش آن در نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها. مجله روان شناسی تربیتی، بهار 1388.
لامزدین، ادوارد؛ لامزدین، مونیکا. (2015).حل مسئله . ترجمه، شیرابی و آقاجانی، (1386). تهران.
محمدی، داود. مسلمی، زهرا و قمی، مهین. (1398). رابطه بین مهارتهای تفکرانتقادی باخلاقیت وپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 89-79.
مرجانی، بهناز. (1395).نگره ی انتقادی در آموزش و پرورش. فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
ملکی،حسن و حبیبی­پور، مجید. (1396).پرورش تفکرانتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت. فصلنامه نوآوری های آموزشی،شماره 19.
نوری زاده، فرهاد. (1397). بررسی رابطه بین گرایش به تفکرانتقادی وپیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بامیانجیگری هوش هیجانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجایی.
هاشمی، سیدمحمد. (1395).بررسی جایگاه تفکر انتقادی در محتوای کتاب‌های درسی پایه پنجم دوره ابتدایی،پایان نامه کارشناسی ارشدرشته روانشناسی عمومی،دانشگاه شیراز.
 
Barro, R. J., & Lee, J. W. (2018). A new data set of educational attainment in the world, 1950–2010. Journal of development economics, 104, 184-198.
Brosseau-Liard, P. É. (2017). The roots of critical thinking: Selective learning strategies in childhood and their implications. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 58(3), 263-270.
Dracinschia, Mirela Claudia(2020). The development of social and emotional abilities, Faculty of Liberal Arts, Prince of Songkla University.
Donlan, A.E., Prescott, J.E.,& Zaff, J.F. (2016). Differential predictors of academic achievement: individual and familial factor interactions with community poverty. Journal of Children and Poverty 22(2), 113-132.
Duckworth, A. L.& Yeager, D. (2015).  Assessing Personal Qualities Other Than Cognitive Ability for Educational Purposes. Educational Researcher, 44(4), 325-340.
Elder, L. & Paul, R. (2017). “Critical Thinking: The Nature of Critical and Creative Thought.” Journal of Developmental Education., 30, 36-48.
Facione, P.(2001).A look across four years at the disposition toward criticalthinking among undergraduate student. Journal of General Education, 50, 20-53.
Facion, P.A. (2017). Criticalthinking: What is it? And Why is coant. millber California.
Kaplan, A., & Flum, H. (2020). Achievement goal orientations and identitystyles. Educational Research Review. 5(1): 50-67.
Ikayanti, R., Suranto, S.,& Whyuni, D. (2017). Critical Thinking Skill In Science On Junior High School By Problem Based Learning Models.Pancaran Pendidikan, 6(3), 1-13.
Menchaca, M. P., & Bekele, T. A. (2018). Learner and instructor identified success factors in distance education. Distance Education, 29(3), 231-252.
Moore, B.N. & Parker, R. (2020). “Critical thinking 6 the view.” Research Journal Biological Sciences, 3(5), 475-479.
Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2018). Psychological correlates of university students' academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353-387.
Wagner, K. V. (2018). What is critical thinking?http://psychology about .com/ critical thinking.htm1.