واکاوی موانع تحقق تفکر انتقادی در گستره تعلیم و تربیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناتسی دانشگاه کردستان

2 دانشگاه پیام نور

3 آموزش و پرورش

چکیده

اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی موانع تحقق تفکر انتقادی در گستره تعلیم و تربیت بود.

روش ها: این پژوهش از لحاظ هدفی که دنبال کرده است، از نوع تحقیقات بنیادی است. این پژوهش از نوع روشهای کیفی بوده که با روش گراندد تئوری انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، کلیه معلمان، کارشناسان و خبرگان مقطع ابتدایی شهر مریوان واقع در استان کردستان بودند. تعداد 27 نفر از بین جامعه مدنظر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری، بر اساس اشباع نظری بود و با این ملاک که درباره مسئله تحقیق، دانش و اطلاعات غنی داشته باشند، انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های تحقیق، از افراد نمونه، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد. مصاحبه‌ها ابتدا ضبط و سپس پیاده‌سازی شدند. داده‌های بدست آمده با روش سه‌مرحله‌ای استراوس و کوربین که کدگذاری باز، محوری و گزینشی است، تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: پس از انجام کدگذاری باز تعداد 512 کد اولیه استخراج شد که پس از فرآیند پالایش و ادغام، کدهای تکراری حذف شدند. از میان انبوه مفاهیم به دست آمده 19 کد محوری یا مقوله فرعی مشخص شدند.

نتیجه گیری: نتایج بیانگر این بود که وجود رویکرد تمرکزگرا در تعلیم و تربیت و عدم احساس امنیت شغلی در سیستم آموزشی در صورت داشتن تفکر انتقادی از موانع جدی بر سر راه تحقق تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت میباشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the obstacles to the realization of critical thinking in the field of education

نویسندگان [English]

  • Hassan Gharibi 1
  • Afshin Salahian 2
  • Jahangir Morad veisi 3
  • Aram Nadrian 3
1 Department of Psychology, University of Kurdistan
2 UOK
3 Ministry of Education
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the barriers to the realization of critical thinking in the field of education.

In terms of the goal it pursued, this research was conducted using the grounded theory method. The studied population was all the teachers, experts and experts of the elementary level of Marivan city located in Kurdistan province. A total of 27 people were selected as a sample from the target population. The sampling method was based on theoretical saturation and they were selected with this criterion of having rich knowledge and information about the research problem. In order to collect research data, a semi-structured interview was conducted from sample people. The interviews were first recorded and then implemented.

19 central codes or sub-categories were identified from the multitude of concepts obtained. The sub-categories were coded in 3 main categories: cultural-religious, manpower and systemic-managerial context. Barriers to critical thinking in the cultural-religious field were identified in 4 categories. In the field of manpower, the barriers to critical thinking were 7 categories. In the system-management field, the obstacles in 8 categories were identified.

The results indicated that the existence of a centralist approach in education and the lack of job security in the educational system in case of critical thinking, as well as the lack of attention to people with critical thinking skills, are serious obstacles to the realization of critical thinking in education area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Thinking
  • Education
  • Grounded Theory
  • امینی‌فر، ا.؛ زهره‌وندش.؛ زعیم باشی ع. (1394). درک و اشتباهات مفهومی دانش‌آموزان ازمفهوم متغیر در جبر مقدماتی. نشریه علمی پژوهشی فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 14 (1). 95-77.

    راشدی ف، ابراهیم ریحانی ا. و حمیدی ف. (1392)، دانش آموزان درمورد اعداد منفی چگونه می اندیشند؟ پنجمین همایش ملی آموزش.

    راشدی ف.، (1392)بررسی درک و فهم دانش آموزان سال دوم راهنمایی از مفهوم اعداد منفی و اشتباهات آنان، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم پایه، تهران.

    ریحانی ا.، حمیدی ف.، و راشدی ف.،(1394) بررسی درک و فهم دانش آموزان از اعداد منفی و بدفهمی های آنان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، ١٣١–١١۵.

    زینی وند ف، (1394)، تبیین مفهومی ریاضی: چیستی و چرایی و چگونگی، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی 6 (12) 172-153.

    غلام آزاد س، (1401)، اجرای برنامه درسی ریاضی دوره اول ابتدایی: چاش ها وراهکارها، نشریه نظریه و عمل در برنامه درسی، 20 صص 426-395.

    نظری م. ج. (1391)، بررسی ریشه های بدفهمی های دانش آموزان سال اول متوسطه در رابطه با اعداد منفی، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، تهران.

    نظری م. ج.(1391)، آموزش اعداد منفی و چالش­های یادگیری دانش­ آموزان، سیزدهمین کنفرانس آموزش اعداد منفی و چالشهای یادگیری دانش آموزان.

    یافتیان ن.، مهدوی ن.  و مهرآئین ب.(1400)، مشکلات و بدفهمی های دانش آموزان درخصوص مفهوم اعداد منفی، نشریه ریاضی و جامعه، دانشگاه اصفهان5 (1) ، 37-48.

    Ay. B. (2019)  An Investigation on Seventh Grade Students’ understanding of Negative Integers via Mathematics History based Model-eliciting Activities, Doctoral Dissertation, Middle East Technical University, Ankara.

     

    • Ball, D. L. (1993). With an eye on the mathematical horizon: Dilemmas of teaching elementary school mathematics. The Elementary School Journal, 93(4), 373-397.

     

     

     Behrend, J. L., and Mohs, L. C., (2006) From simple questions to powerful connections: A two-year conversation about negative numbers. Teaching Children Mathematics  , 12(5) 260-264.

     

    Bishop, J. P., Lamb, L. L. C., Philipp. R. A., Schappelle, B. P., and Whitacre, I. (2011), An investigation of negative-number reasoning: The case of Violet. Presentation at the meeting of Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.

    Bishop J.P., Lamb L.L., Philipp R.A., I. Whitacre and B. P. Schappelle, (2014) Using order to reason about negative numbers: the case of Violet, Ed. Stu. Math. (86) 39–59.

     

     Bofferding L.,(2010) Addition and subtraction with negatives: Acknowledging the multiple meanings of the minus sign, Proc. 32nd Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 703–710.

     

    Bofferding L. (2014), Negative integer understanding: Characterizing first graders’ mental models, J. Research Math. Ed., (45) 94–245.

     

      Bruno   A. and Martinon A., (1999) The teaching of numerical extensions: The case of negative numbers, Internat. J. Math. Ed. Sci. Tech., (30) 789–809.

     

    Cathcart, W. G., Pothier, Y. M., Vance, J. H., and Bezuk, N. S.,(2003) Learning mathematics in elementary and middle schools, (Third Edition.), Upper Saddle River, NJ: Prentice.

     

    Encarta® 1001 [DVD]. Redmond, WA. Microsoft corporation, 1001.

     

    Fagnant A., Vlassis, J., and  Crahay, M. (2005). Using mathematical symbols at the beginning of the arithmetical and algebraic learning, @inbook,  81-95.

     

    Fuadiah N.F.  and Suryadi D. ,(2017) Some difficulties in understanding negative numbers faced by students: A qualitative study applied at secondary schools in Indonesia, Internat. Ed. Stud., (10) 24–3.

     

     Fuadiah N.F and Suryadi D., (2019) Teaching and learning activities in classroom and their impact on student misunderstanding: A case study on negative integers, Internat. J. Instruction, (12) 407–424.

     

    Gallardo, A., & Rojano, T. (1994). School algebra. Syntactic difficulties in the operativity. In D. Kirshner (Ed.), Proceedings of the Sixteenth International Conference for the Psychology of Mathematics Education, North American Chapter, Baton Rouge.

     

     Gallardo, A. (2002). The extension of the natural-number domain to the integers in the transition from arithmetic to algebra. Educational Studies in Mathematics.

     

    Gullick, M. M., Wolford, G., and Temple, E., (2012) Understanding less than nothing: Neural distance effects for negative numbers, available at http://www.science direct.com. NeuroImage,  62 (1) 542-554.

     

     Kilhamn, C. (2011), Making Sense of Negative Numbers, Doctoral Thesis, University of Gothenburg.

       

    Linchevski, L., Williams, J., (1999), “Using intuition from everyday life in 'filling' the gap in children's extension of their number concept to include the negative numbers”, Educational Studies in Mathematics, 39, 131- 147.

     

     Molitorisov L.,(2011) Use of the History of Negative Numbers in Education, Faculty of Mathematics, Physics Informatics, Comenius University, Bratislava, 429–435.

     

    Peled, I., Mukhopadhyay, S., and Resnick, L. B.,(1989) Formal and informal sources of mental models for negative numbers, In G. Vergnaud, J. Rogalski & M. Artique (Eds.), The 13th International Conference for the Psychology of Mathematics Education ,Paris, France: PME, 3,108-112.

  • تاریخ دریافت: 11 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 28 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 تیر 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 22 تیر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1403