احمدی، احمد، انصاری راد، پرویز، بازوبندی، محمدحسن، حذرخانی، حسن، خلیلی بروجنی، روح الله، سمیعی، محمد، علوی، الهه و فخریان، بهمن. (1394). کتاب معلم علوم تجربی پایه هشتم دوره اول متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشرکتابهای درسی ایران.
احمدی، غلامعلی. (1380). بررسی میزان همخوانی و هماهنگی سه برنامهی درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در برنامهی جدید آموزش علوم. تهران: پژوهشکدهی تعلیم و تربیت.
احمدی، غلامعلی، محمدرضا، امام جمعه و علیزاده کتنلوئی، لیلا. (1394). بررسی میزان توجه به مولفههای سوادمالی و اقتصادی در محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 12(47)، 179-192.
امانی طهرانی، محمود، علی عسگری، مجید و عباسی، عفت. (1395). طراحی و تدوین مدلی کارآمد برای آموزش علوم در دوره اول متوسطه. تعلیم و تربیت، 32(125).
امانی، محمود و ملکان، مجید. (1376). ابعاد و وضعیت آموزش علوم در ایران. تهران: شرکت صنایع آموزشی.
امانی، محمود. (1386). بررسی وضعیت علمی موجود تربیت علمی و فناورانه دانشآموزان و ارزیابی آن بر اساس مولفههای اصلی آموزش و پرورش، کمیتهی مولفههای اصلی. تهران: طرح مطالعات سند ملی آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش.
امانی، محمود. (1387). الگوی نظری تربیت علمی و فناوری در نظام آموزش و پرورش ج.ا.ا.، کمیتهی مطالعات نظری. تهران: طرح مطالعات سند ملی آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش.
امانی، محمود. (1387). الگوی نظری تربیت علمی و فناوری در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. کمیته مطالعات نظری. تهران: طرح سندملی آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش.
باقری یزدی، حسن و زارعی، نعمت اله. (1397). مبانی آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی. مشهد: نشر تمرین.
براهوئی مقدم، نورمحمد و کهرازهی، مجید. (1399). مطالعه تطبیقی روشهای تدریس آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی در ایران و انگلستان، فصلنامه توسعه حرفهای معلم، 5(2)، 41-58.
بهرنگی، محمدرضا و نصیری، رحیمعلی. (1393). تاثیر تدریس علوم تجربی با الگوی مدیریت آموزش، بر یادگیری خود راهبردانش آموزان سال سوم راهنمایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4)، 109-130.
جعفری هرندی، میرشاه جعفری، ابراهیم و لیاقتدار، محمدجواد. (1388). بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چندکشور جهان. اندیشههای نوین تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی الزهرا. 5(2)، 145-193.
دفتربرنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی. (1391). کتاب معلم(راهنمای تدریس) علوم تجربی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
دفتربرنامه ریزی و تالیف کتب درسی. (1390). راهنمای برنامه درسی. علوم تجربی دوره شش ساله ابتدایی. تهران: اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.
دفتربرنامه ریزی و تالیف کتب درسی. (1391). کتاب معلم(راهنمای تدریس). علوم تجربی ششم دبستان. تهران: اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.
دلاور، علی. (1391). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. ویرایش چهارم. تهران: نشر ویرایش.
راهنمای برنامهی درسی علوم تجربی. (1394). گروه علوم تجربی دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
رستگار، طاهره. (1385). ارزشیابی در خدمت آموزش. نشرموسسه فرهنگی منادی تربیت. چاپ پنجم.
زمانی، بی بی عشرت؛ نصر اصفهانی، احمدرضا. (1386). ویژگیهای فیزیکی و فرهنگی فضاهای آموزشی دوره ابتدایی چهار کشور پیشرفته جهان از دید دانشآموزان ایرانی و والدین آنان. فصلنامة نوآوریهای آموزشی.
سمیعآذر، علیرضا. (1376). نقش محیط کالبدی در پویایی آموزش و پرورش. مدرسهی نو، شماره 7.
عصاره، علیرضا، امام جمعه، سیدمحمدرضا و اسدپور، سعید. (1394). تاثیرآموزش علوم تجربی با رویکرد زمینه محور بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه هفتم. نوآوریهای آموزشی. 14(56)، 150-172.
فضلی خانی، منوچهر. (1393). طراحی و اعتباربخشی الگوارزشیابی کیفی و نظام بازخورد درس علوم تجربی پایه اول راهنمایی به والدین دانشآموزان و جریان یادگیری. فصلنامه علمی و پژوهشی خانواده و پژوهش، 11(1)، 35-54.
فلاح یخدانی، فائزه، اخوات، علی محمد و ناظمی اردکانی، بتول. (1395). فراتحلیل فلسفه وجودی درس علوم تجربی در مقطع ابتدایی. دومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری و آسیبهای اجتماعی ایران.
معصومی تروجنی، روح الله، لاغری فیروزجایی، عیسی، کردفیروزجایی، قاسم، قلی پور، حسین رضا و عشریه، محمد. (1394). بررسی درس علوم تجربی دوره ابتدایی. کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران.
مقصودی، مجتبی، رنجی، صادق، حیدری، اسماعیل و لقایی، شاهرخ. (1386). بررسی وضعیت آزمایشگاههای دبیرستانهای کشور از نظر میزان تجهیزات و چگونگی استفاده. موسسه رشد و توسعه برنامه ریزی آموزشی فروغ، به سفارش شرکت صنایع آموزشی.
مهرمحمدی، محمود (1381). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، شرکت به نشر.
نقی زاده، حمید. (1390). ارزشیابی نوین علوم تجربی دوره راهنمایی. اصفهان: اقیانوس معرفت.
نیلی احمدآبادی، محمدرضا، بخشایش، سیدجمال و کریمی، ایمان. (1401). ارزشیابی آموزش مجازی ریاضی به روش خبرگی و نقادی آموزشی؛ مطالعه موردی: تدریس هندسه پایه نهم در دوران کووید19. توسعه برنامه درسی. 1(2)، 120-141.
Amani, M., & Rastegar, T. (2006). A study on evaluating current status of science education with the aim of capacity building in the Islamic Republic of Iran. Tehran, UNESCO Regional Office, 70.
Bakrani Balani, Z., & Azizi Malekabadi, H. (2023). Science Education in the Second Grade of Elementary School: A Research Synthesis. Iranian Evolutionary and Educational Psychology Journal, 5(2), 0-0.
Cobern, W. (1995). Constructivism for science teachers. Science Education International, 6(3), 8-12.
Eisner, E. W. (2017). The enlightened eye: Qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. Teachers College Press.
Harlen, W. (2000). The teaching of science in primary schools. London: David Fulton
Harlen, W., & Elstgeest, J. (1992). UNESCO sourcebook for science in the primary school. Paris: UNESCO
Hodson, D. (2003). Time for action: Science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25(6), 645-670.
Jerrim, J., Oliver, M., & Sims, S. (2022). The relationship between inquiry-based teaching and students’ achievement. New evidence from a longitudinal PISA study in England. Learning and Instruction, 80, 101310.
Kalogiannakis, M., Papadakis, S., & Zourmpakis, A. I. (2021). Gamification in science education. A systematic review of the literature. Education Sciences, 11(1), 22.
Niknam, Z., Amani Tehrani, M., & Niknam, A. (2014). Science education in Iran. In R. Gunstone (Ed.), Encyclopedia of science education (pp. 1-4). Netherlands: Springer.
Shana, Z., & Abulibdeh, E. S. (2020). Science practical work and its impact on high students' academic achievement. JOTSE, 10(2), 199-215.
Tu, P. T. H., Hang, N. T., Van, L. T. T., Dung, H. V., Nga, N. T. H., & Phan, C. X. (2022). Experimental Teaching by Scientific Methods for Developing Students' Natural Finding Capacity in Teaching Natural Science in Vietnamese High Schools. World Journal of Education, 12(6), 1-8.
Tural, G. (2013, April). The functioning of context-based physics instruction in higher education. In Asia-Pacific Forum on Science Learning & Teaching (Vol. 14, No. 1).