تاثیر یادگیری معکوس بر تفکر خلاق دانش آموزان پسر پایه پنجم دوره ابتدایی در درس علوم تجربی منطقه ٤ آموزش و پرورش شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان

چکیده

هدف از انجام این پژوهش تاثیر یادگیری معکوس بر تفکر خلاق دانش آموزان پسر پایه پنجم دوره ابتدایی در درس علوم تجربی منطقه ٤ آموزش و پرورش شهر تهران بود.

روش پژوهش از طرح نیمه آزمایشی و زمینه یابی تاثیر روش تدریس وارونه بر تفکر خلاق، از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده نمود. جامعه آماری در این تحقیق ، شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی منطقه 4 شهر تهران بود.نمونه این پژوهش شامل 30نفردانش آموزان پسر پایه پنجم دوره ابتدایی 15 نفرگروه آزمایش 15نفرگروه گواه بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس(1979) بود. در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و در آمار استنباطی، با توجه به اینکه مقیاس اندازه گیری فاصله ای و با پیش فرض نرمال بودن داده ها از آمار پارامتریک و با توجه به اینکه داده ها پیوسته بوده از آزمون آماری تی وابسته و تحلیل واریانس (آنوای یک راهه) استفاده می گردد

یافته ها:. یادگیری معکوس موجب بهبودسیالی ، انعطاف پذیری ، بسط و تفکر خلاق تفکردانش آموزان می گردد.

نتیجه گیری: یادگیری معکوس از نوع یادگیری فعال می باشد و با روش های متفاوت آموزشی به سیالی تفکر دانش آموزان منجر می شود. دانش آموزان به صورت فعال در فراگیری و ایجاد دانش مشارکت می کنند و همچنان دانش خود را آزمایش و ارزیابی می کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of reverse learning on the creative thinking of fifth grade male students in the course of experimental science District 4 of education in Tehran

نویسنده [English]

  • reza fazlalizadeh
Faculty member farhangeyan university semnan
چکیده [English]

The purpose of this research was the effect of reverse learning on the creative thinking of male students of the fifth grade of elementary school in the course of experimental science in the 4th education district of Tehran.

The research method used a semi-experimental design and the context of the effect of the upside-down teaching method on creative thinking, pre-test-post-test with a control group. The statistical population in this research included all fifth grade male students in district 4 of Tehran city. The sample of this research included 30 fifth grade male students of elementary school, 15 experimental groups and 15 control groups, who were selected by available sampling method. The instrument of data collection in this research was Torrance's standard creativity questionnaire (1979). In this research, in order to analyze the data using descriptive statistics and inferential statistics, considering that the measurement scale is interval and with the presumption of normality of the data, parametric statistics and considering that the data is continuous, statistical test dependent t and analysis of variance (one-way ANOVA) are used

findings:. Reverse learning improves the fluidity, flexibility, expansion and creative thinking of students.

Conclusion: Reverse learning is a type of active learning and it leads to students' thinking fluidity with different educational methods. Students actively participate in learning and creating knowledge and continue to test and evaluate their knowledge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reverse learning
  • creative thinking
  • experimental science
  • elementary school
- آزادی خواه، لاله. (1399). رابطه خلاقیت، انگیزش تحصیلی و مهارتهای شناختی با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه شهر زرقان، پایان‌نامه غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 1392 . کارشناسی ارشد
- اشرفی، سیامک؛ جهان سیر، خسرو. (1399). تاثیر دو شیوه تدریس استقرایی و قیاسی بر نمرات ریاضی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه. پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال هشتم، دوره دوم، شماره1 و2، صص 62-71.
- حسینی، افضل السادات. (1397). بررسی تاثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر خلاقیت پیشرفت تحصیلی و خودپنداره دانش آموزان، نشریه نوآوری های آموزشی، زمستان 1392، دوره  6 ، شماره  23 ؛ از صفحه 147 تا صفحه 168 .
- حیدری، الهام و معدولی بهبهانی، ماندانا. (1396). یادگیری معکوس. رشد آموزش فیزیک. دوره 32، شماره 3.
- رحیمی مند، مریم؛ عباس پور، عباس. (1399). رابطه روش های تدریس(مباحثه گروهی، پرسش و پاسخ، نمایش علمی و سخنرانی) با انگیزه پیشرفت در دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، سال دوازدهم، شماره سی و نهم، صص 1-24.
- عطاران، محمد؛  حسینی خواه، علی؛ عباسی، عفت. (1395).تدریس به روش معکوس در آموزش عالی: روایت های یک مدرس دانشگاه،مجله نظریه و عمل در برنامه درسی، بهار و تابستان 1395، سال چهارم، شماره7
- کسائی، احمد و افتخاری، رحیم. (1399). زمینه یابی وضعیت کنونی خلاقیت در شرکت ایران خودرو. توسعه کارآفرینی. سال دوم، شماره 3.
- کاویانی، حسن؛ لیاقت دار، محمدجواد؛ زمانی، بی بی عشرت و عابدینی، یاسمین. (1396). چارچوب نظری کلاس معکوس: ترسیم اشاره هایی برای یادگیری فراگیر محور. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت. سال 7، شماره 2.
- گلزاری،زینب. عطاران،محمد. (1395). تدریس به روش معکوس درآموزش عالی: روایتهای یک مدرس دانشگاه. د.و فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. سال 4 شماره 7.
- فضلی خانی،منوچهر. (1393). بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر کلاس پنجم دو تا از مدارس کرج،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد کرج.
- مهر محمدی، محمود؛ محمودی، فیروز. (1392). وارونگی: رویکردی نوین به طراحی برنامه ای درسی معطوف به تربیت حرفه ای(با تاکید بر علوم تربیتی). دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. سال سوم، شماره6، صص141-177.
- موسوی، فرانک. (1398). بررسی رابطه بین خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد کرمانشاه.
- نجفی خواه، مهدی. (1394). دورنمایی از خلاقیتو عملکرد تحصیلی در فرآیند آموزش ریاضی،نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، مقاله 2، دوره 5، شماره 4، تابستان 1394، صفحه 251-264
- نوروزی، اکرم(1398 ). نقش باورهای معرفت شناختی انگیزش پیشرفت رویکردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان ریاضی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
 
Andrews, E.(2020). How to develop creative thinking, available at ttp://www.articlecube.com
Bergmann, J.  & Sams, A. (2019). The truth about flipped learning.  eClassroom News. Retrieved June 4, 2012, from http://www.eclassroomnews.com/2012/05/31/the-truth-about-flipped-learning
Butt, A. (2019). Student views on the use of a flipped classroom approach: Evidence from Australia. Business Education & Accreditation, 6(1), 33-43.
Dornyei, Z. & Csizer, K. (2018). Ten commandments for motivating language
Fink, Z. (2021). Big thinkers: Salman Khan on liberating the classroom for creativity. Edutopia: K-12 Education & Learning Innovations with Proven Strategies that Work. Retrieved.(2012),fromhttp://www.edutopia.org/salman-khan-academy-flipped-classroom-video.
learners: an empirical study. Language Teaching Research, 2, 203-229.
McLean S, Attardi S, Faden L, Goldszmidt M. (2019). Flipped classrooms and student learning: not just surface gains. Adv Physiol Educ 40: 47–55.
Moffett, J., & Mill, A. C. (2021). Evaluation of the flipped classroom approach in a veterinary professional skills course. Advances in medical education and practice, 5, 415
McLean S, Attardi S, Faden L, Goldszmidt M. (2018). Flipped classrooms and student learning: not just surface gains. Adv Physiol Educ 40: 47–55.
Thomas, J. S., & Philpot, T. A. (2018, June). An inverted teaching model for a mechanics of materials course. In Proceedings of the ASEE Annual Conference & Exposition.
Thompson, G. A., & Ayers, S. F. (2020). Measuring Student Engagement in a Flipped Athletic Training Classroom , Athletic Training Education Journal ,10(4): 315–322. http://doi.org/10.4085/1004315.
Wallace, A. (2019, September). Social learning platforms and the flipped classroom. In e-Learning and e-Technologies in Education (ICEEE), 2013 Second International Conference on (pp. 198-200). IEEE
  • تاریخ دریافت: 04 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 08 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 11 دی 1402
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1401