اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی و باورهای انگیزشی در دانش آموزان با اختلالات یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی و باورهای انگیزشی در دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری انجام شد.

ر وش این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری می‌باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه‌ی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مقطه ابتدایی پایه ششم در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 1401-1402 هستند که از میان آنان 30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. با توجه به حجم نمونه 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس خودکارآمدی دانکن و مک کیچی (۲۰۰۵) و پرسشنامه باورهای انگیزشی پینتریج و دیگروت (۱۹۹۰) استفاده شد. آموزش راهبرد فراشناختی به مدت 8 جلسه در دو ماه ارائه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.

یافته ها : نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی افزایش معناداری در خودکارآمدی (01/0>P)، و باورهای انگیزشی (01/0>P) دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ایجاد کرده است و این نتایج در پیگیری دو ماهه ثابت باقی مانده است (05/0<P).

بر حسب نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت راهبردهای فراشناختی یک آموزش بسیار موثر در افزایش خودکارآمدی و باورهای انگیزشی دانش آموزان با اختلالات یادگیری است و همه مربیان و معلمان می‌توانند از آن بهره ببرند. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره‌ای برای اینگونه دانش‌آموزان به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of metacognitive strategies on self-efficacy and motivational beliefs in students with learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Maryam Afzalkhani 1
  • Samira Samira Ghodusi 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Science, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Science, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, iran.
چکیده [English]

Background and Objectives: This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of metacognitive strategies on self-efficacy and motivational beliefs in students with learning disabilities.

Method: The method of this research is semi-experimental and pre-test and post-test with control and follow-up groups. The research population includes all students with learning disabilities in the sixth grade in primary schools in Tehran in 1401-1402, and 30 of them were selected by random sampling. According to the sample size, 15 people were randomly assigned to the experimental group and 15 people to the control group. The self-efficacy scale of Duncan and McKeechie (2005) and the motivational beliefs questionnaire of Pintridge and DeGroot (1990) were used to collect data. Metacognitive strategy training was provided for 8 sessions in two months. Analysis of variance with repeated measurements was used to analyze the data.

Findings: The results of analysis of variance with repeated measurements showed that teaching metacognitive strategies has created a significant increase in self-efficacy (P<0.01) and motivational beliefs (P<0.01) of students with learning disabilities and these results It remained stable in the two-month follow-up (P<0.05).

Conclusion: According to the results of this research, it can be concluded that metacognitive strategies are a very effective training in increasing self-efficacy and motivational beliefs of students with learning disabilities, and all trainers and teachers can benefit from it. These results have important implications in the field of education and counseling services for such students as an important part of the learning process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metacognitive strategy
  • self-efficacy
  • motivational beliefs
  • learning disorder
-انجمن روانپزشکی آمریکا.(2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم. ترجمه یحی سید محمدی(1398). چاپ هشتم، تهران: نشر روان.
-آرامی، زهرا ؛ منشئی، غلامرضا، عابدی، احمدی و شریفی،طیبه(1395). مقایسه باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناختی و یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی.11(2).70-59
-بختیارپور، سعید؛ حافظی، فریبا؛ بهزادی شینی، فاطمه(1389). رابطه­ی بین جایگاه مهار، کمالگرایی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان. مجلهی یافته­های نو در روان­شناسی،3،35-52.
-خرمایی، فرهاد؛ عباسی، مسلم؛ رجبی، سعید(1390). مقایسه­ی کمالگرایی و تعلل ورزی در مادران دانش­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله­ی ناتوانی­های یادگیری، 1(1)،6-77.
-صادقی, عباس, زینعلی, شینا,  فروغی, زهرا. (1397). تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی بر کنش‌های اجرایی و توانایی‌های شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری. ناتوانی های یادگیری8(2)،38-57.
-عزتی بابی, مریم,  آقاجانی, سیف اله. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری،12(1)،62-78.
-محسن­پور، مریم؛ حجازی، الهه؛ کیامنش، علیرض(1386). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه­ی شهرتهران. فصلنامه­ی نوآوریهای آموزشی، 5(1)،9-35.
-نریمانی, محمد, رجبی, سوران, افروز, غلامعلی و  صمدی خوشخو, حسن. (1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان. ناتوانی های یادگیری,،1(1)،109-128.
 
Boyake, J. & Pupusi. K (2013). Mainly Openness: The Relationship Between the Big Five Personality Traits and Learning Approaches. Journal of Learning And Individual Differences, 19, 780-910.
 
Galla, B.M., Wood, J.J., Tsukayama, E., Har, K., Chiu, A.W., Langer, D.A. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and betweenperson effect of effortful engagement and academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology, 52(3), 295-308.
Yadak, S. M. A. (2017). The impact of the perceived self- efficacy on the academic adjustment among Qassim University Undergraduates. Open Journal of Social Sciences, 5, 157-174
  • تاریخ دریافت: 30 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 آذر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 23 آذر 1402
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1401