اثربخشی آموزش مجازی درس ریاضی بر خودکارآمدی، تفکرخلاق و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان دختر پایه هشتم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 * استادیار گروه علوم تربیتی رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی درس ریاضی بر خودکارآمدی، تفکرخلاق و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان دختر پایه هشتم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پایه هشتم شهر کرج در سال تحصیلی 1402- 1401بوده است. که از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای استفاده گردید و تعداد30 نفر از دانش‌آموزان یکی از مدارس که به صورت تصادفی انتخاب شده بود به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های استاندارد خودکارآمدی بندورا(2000)، سنجش خلاقیت تورنس و مسئولیت‌پذیری کالیفرنیا (1987) بوده است. برنامه مداخله با اجرای آموزش مجازی درس ریاضی برای گروه آزمایش طی هشت جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی دریافت ننمود. داده‌های به‌دست آمده در سطح آمار توصیفی محاسبه میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد که نمرات متغیرهای خودکارآمدی، تفکر خلاق و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان در گروه آزمایش با گروه کنترل از نظر آماری در سطح (05/0>P) تفاوت معناداری داشته است. نتایج پژوهش نشان‌داد که آموزش مجازی درس ریاضی بر خودکارآمدی، تفکر خلاق و مسئولیت پذیری دانش‌آموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است و آموزش مجازی درس ریاضی بر زیرمقیاس‌های خودکارآمدی، تفکر خلاق و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان اثر معناداری داشته است. بنابراین لازم است که استفاده از فناوری اطلاعات با طراحی نرم افزارهای مختلف برای آموزش درس ریاضی در مقاطع مختلف تحصیلی مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of virtual teaching of mathematics course on self-efficacy, creative thinking and responsibility of eighth grade female students

نویسندگان [English]

  • parvaneh mehrjoo 1
  • shahnaz soltani 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Philosophy of Education, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Master of History and Philosophy of Education, Payam Noor University, South Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of virtual teaching of math lessons on self-efficacy, creative thinking and responsibility of eighth grade female students. The research method was semi-experimental. The target population of this research included all eighth grade students in Karaj city in the academic year of 1401-1402. A staged cluster sampling method was used and 30 students from one of the schools that were randomly selected were randomly replaced in two experimental and control groups.The intervention program was implemented with the virtual training of mathematics lessons for the experimental group during eight sessions, The obtained data were analyzed at the level of descriptive statistics by calculating the mean and standard deviation and at the level of inferential statistics of covariance analysis that the scores of the variables of self-efficacy, creative thinking and responsibility of the students in the experimental group and the control group were statistically at the level of (P>0.05) had a significant difference. The results of the research showed that the virtual teaching of math lesson was effective on the self-efficacy, creative thinking and responsibility of the students of the experimental group, and the virtual teaching of the math lesson had a significant effect on the sub-scales of self-efficacy, creative thinking and responsibility of the students. Therefore, it is necessary that the use of information technology with the design of different software for teaching math lessons in different levels of education should be taken into consideration by educational officials and planners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • virtual education
  • self-efficacy
  • creative thinking
  • responsibility
آقایی، کورش.(1394). رابطه فرهنگ‌سازمانی و جوسازمانی با مسئولیت‌پذیری کارکنان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای شیراز، پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت. صفحه 70-65.
افشاری, محبوبه, خیاطان, فلور, & یوسفی, زهرا. (1401). مقایسه اثربخشی بسته درمان پذیرش و تعهد واقعیت‌گرا و درمان شناختی رفتاری بر اهمال‌کاری و مسئولیت‌پذیری دختران نوجوان. خانواده درمانی کاربردی3(2), 1-19. doi: 10.22034/aftj.2022.313663.1246
-           برسلانی، نسرین. ابراهیمی علوی‌کلایی، صدیقه. صادقی، جمال. محمدزاده، رجبعلی. (1401). الگویابی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس سیستم‌های مغزی رفتاری با میانجی‌گری خلاقیت در دانش‌آموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. دانشگاه سیستان و بلوچستان. دوره 19 شماره 46 . صفحه 13- 1.
-           جعفرآبادی آشتیانی، محمد، نعمانوف، منصور. (1399). آموزش الکترونیکی ریاضی مبتنی بر حل مسأله با طراحی نرم افزار جدید و بررسی تأثیر آن بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم. مجله فناوری آموزش 15(2). صفحه222 -207.
-           جلیلیان، فرشته؛(1398). رابطه کیفیت ارتباط معلم-دانش‌آموز و کفایت اجتماعی با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر ابتدایی شهر اسلام‌آباد غرب. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. صفحه 25-41.
-           حسن زاده، سحر،1401،اثربخشی آموزش باورهای ارزش شناختی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ماکو،چهارمین همایش ملی تحقیقات میان رشته ای در مدیریت و علوم انسانی،تهران، https://civilica.com/doc/1508895
-           حسینی فهرجی، مرضیه السادات.(1400). تعیین اثربخشی آموزش مجازی بر فرسودگی تحصیلی و خلاقیت در دانش آموزان دختر متوسطه اول شهریزد. نشریه پیشرفت‌های نوین در مدیریت آموزشی؛شماره 6،زمستان 1400. صفحه94-88.
-           خالدی زیمه، نرمین.(1400). بررسی رابطه آموزش ترکیبی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در بین دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس شهر اشنویه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. صفحه 45.
-          دشتی, نیر, پناه علی, امیر, & آزموده, معصومه. (1401). اثربخشی آموزش مهارت حل‌مسئله به روش شناختی- اجتماعی بر مسئولیت‌‌پذیری، سازگاری اجتماعی و خودتوانمندسازی اجتماعی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه. زن و مطالعات خانواده15(56), 96-106. doi: 10.30495/jwsf.2021.1922902.1537
-           دهقان مروستی, ساناز. (1401). نقش کمال‌گرایی سازگارانه و ناسازگارانه مادران در احساس مسئولیت‌ دانش‌آموزان: نقش میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه روان شناسی تربیتی18(64), -. doi: 10.22054/jep.2023.64129.3496
-           رئیسی خیرآبادی, غلامرضا, کریمی, فریبا, & سعیدیان, نرگس. (1401). آسیب شناسی مسئولیت پذیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد18(73), -. doi: 10.30495/educ.2022.1959627.2878
-           سانتراک، جان. (2004). زمینه روانشناسی سانتراک.ترجمه شاهده سعیدی(1392).نشر مؤسسه خدمات فرهنگی رسا. صفحه 39.
-           سبزیان، سعیده. گراوند، هوشنگ. (1401). ارائه مدل علی تأثیر ادراکات کیفیت کلاسی و عدالت آموزشی بر تقلب تحصیلی با توجه به نقش میانجی‌گری خودکارآمدی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. دانشگاه سیستان و بلوچستان. دوره 19 شماره 46 . صفحه 84- 63.
-           زمانی، بی‌بی عشرت. سعیدی، محمد. سعیدی، علی. (1391). اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چند رسانه‌ای‌ها برخودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی ، نشریه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی ،تابستان 1391،سال دوم ،شماره 4، صفحه88-64.
-           سعادتی شامیر، ابوطالب و مذبوحی، سعید. (1398). پیش‌بینی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه بر اساس خودکارآمدی و هوش معنوی. فصل‌نامه روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، سال چهاردهم، شماره 48 . صفحه148-127.
-           سلطانی قربانی، فاطمه. (1398). اثربخشی آموزش ابراز وجود بر تفکر خلاق، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، صفحه 46-55.
-           عبدالهی نیسیانی, علی. (1402). تحلیل مدل «پذیرش مسئولیت» با محوریت آیه امانت و جنبه‌های علمی و کاربردی آن. مطالعات اسلام و روانشناسی 17(32), 55-77. doi: 10.30471/psy.2022.8448.1981
-           عاربی، سکینه. (1400). ارزیابی اثربخشی آموزش نوآوری نظام‌یافته در پرورش تفکر خلاق، خود کارآمدی، مهارت حل مساله در معلمان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز ورامین، صفحه 4.
-           عظیم پور، سهراب. واحدی، حسین. (1402). تأثیر رسانه های آموزشی الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی هندسه. مجله فناوری آموزش دوره 17 شماره 4. پیاپی 68 صفحه 811-824
-           کشاورز افشار, حسین, سلمانی, فرشته, & غلامعلی لواسانی, مسعود. (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان به مادران بر احساس تنهایی و مسئولیت‏پذیری نوجوانان دختر. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده17(61), 287-303.
-           ماردپور، علیرضا، جهانبخش گنجه، سحر، حسینی نیک، سلیمان. (1390). میزان اثربخشی روش‌های ایمن‌سازی روانی و حساسیت‌زدایی منظم و روش ترکیبی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان پسر، مجله پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، سال اول، شماره اول، پیاپی(1)، صفحه 72-59.
-           ملک شاهی، علیرضا. علی اسماعیلی، عبدا.... شجاعی، علی‌اصغر. (1401). اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر بازی بر مهارت‌های اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پیش‌دبستانی از طریق یادگیری معکوس. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. دانشگاه سیستان و بلوچستان. دوره 19 شماره 45 . صفحه 122- 105.
-           موسوی, سیده فاطمه, بنیسی, پری ناز, & شهرکی پور, حسن. (1402). ارائه مدل مسئولیت پذیری بر اساس سبک های هویت با نقش میانجی گری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه های تهران. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی14(52), 36-46.
-           مهرجو، پروانه. (1401). تبیین عوامل موثربر اهمال کاری دانش آموزان ابتدایی در دوران تدریس مجازی. آموزش پژوهی، 8(32 )، 98-107. SID. https://sid.ir/paper/1032141/fa
-           نوراللهی، علی. (1399). تأثیر آموزش الکترونیکی بر انگیزش پیشرفت و خلاقیت دانش‌آموزان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور واحد کاشمر، صفحه84-70.
-           هوشنگی شایان سارا، سالاری فر محمدرضا. پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس کارکردهای سبک تفکر و سبک‌های تربیتی والدین با میانجی‌گری مسئولیت پذیری دانش آموزان. رویش روان شناسی. ۱۴۰۲; ۱۲ (۳) :۱۱۹-۱۳۰.
-           یوسف زاده صدیقه، بقائی حسین، دانشور هریس زرین. شناسایی عوامل شناختی و رفتاری مؤثر بر برنامه درسی با تأکید بر مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۱۴۰۱; ۹ (۶) :۷۸-۹۰
 
Bandura, A., Freeman, W. H., & Lightsey, R. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. Journal of Cognitive Psychotherapy, 13, 158-166.
https://doi.org/10.1891/0889-8391.13.2.158
Patilan. K (2020) Blended, distance, electronic and virtual education for the new norm of mathematics education and learning for high school students.6 (25). 110-125.
Mark R. Lepper (1988) Motivational Considerations in the Study of Instruction, Cognition and Instruction, 5:4, 289-309, DOI: 10.1207/s1532690xci0504_3.
  • تاریخ دریافت: 19 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 25 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 02 آذر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 02 آذر 1402
  • تاریخ انتشار: 01 آذر 1401