احمدی، پروین؛ صمدی، پروین و مینایی، مهناز (1397). تاثیر یادگیری مشارکتی بر پرورش خلاقیت دانشآموزان در درس جغرافیا، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، شماره1: 1-22.
ادیبنیا، اسد؛ مهاجر، یحیی و شیخپور، سکینه (1392). مقایسه روش تدریس حل مسئله با روش تدریس کاوشگری بر مهارت های حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دختر در درس علوم اجتماعی پایه پنجم ابتدایی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، شماره 9: 67-88.
اسدپور، کبری (1387). تحلیل محتوای کتاب های جامعه شناسی دوره راهنمایی بر اساس مولفه های دموکراسی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
افشارکهن، زهرا و عصاره، علیرضا (1390). بررسی تاثیر آموزش خلاقیت به معلمان بر خلاقیت دانشآموزان، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره2: 29-55.
برون، سارا؛ حیدریی، علیرضا؛ بختیارپور، سعید و برون، سیما (1392). تاثیر آموزش حل خلاق بر مولفههای خلاقیت دانشآموزان، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، شماره 4: 55-70.
جمالیزادهتازهکند، محمد؛ طالبزادهنوبریان، محسن و ابوالقاسمی، محمود (1392). تحلیل جایگاه مولفههای تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه، فصلنامه پژوهش در برنامه درسی، دوره دوم، شماره10: 37-19.
چراغچشم، عباس (1386). بررسی تاثیر شیوههای مبتنی بر تکنیکهای خلاقیت در آموزش و یادگیری دانشآموزان، دوفصلنامه تربیت اسلامی، شماره5: 7-26.
حمیدی، فریده؛ شهمیر، سامیه؛ محمدی، ندا و دهنوی، الهام (1391). مقایسه رویکرد خلاقیت بین دانشآموزان مدارس عادی و هنرستانها بر اساس آزمون خلاقیت تورنس. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 3: 205-218.
حسنمرادی، نرگس (1395)، تحلیل محتوای کتاب درسی، انتشارات: آییژ.
درخواه، فریده؛ مزیدی، محمد و مفیدی، فرخنده (1391). بررسی مؤلفههای دموکراسی در کتابهای تعلیمات اجتماعی ابتدایی، مجله پژوهش های برنامه درسی، شماره1: 121-152.
ذهبیون، شهلا؛ یوسفی، علیرضا و یارمحمدیان، محمدحسین (1395). تحلیل محتوای کتابهای درسی جامعهشناسی متوسطه دوره دوم به لحاظ توجه به مفاهیم تربیت شهروندی، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال سیزدهم، دوره دوم، شماره23: 136-147.
رضایی، مریم؛ بلمانه، پرستو و احمدی، غلامعلی (1397). تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس رویکرد زمینه محور، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال پانزدهم، دوره دوم، شماره 31: 123-135.
زارع، بیژن (1397). بررسی نقادانه کتاب جامعهشناسی و آموزش و پرورش، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ماهنامه علمی پژوهشی، سال هجدهم، شماره 12: 133-156.
سلیمی، لیلا و عصاره، علیرضا(1391). تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی سال دوم راهنمایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره2، شماره4 :73-102
سیف، علی اکبر (1387). روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه.
شاهعلیزاده، محمد؛ دهقانی، سجاد و دهقانزاده، حجت (1392). پرورش خلاقیت و افزایش میزان یادگیری با بهرهگیری از الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز در درس علوم اجتماعی، فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره چهارم، شماره 2: 111-133.
شکوهیامیرآبادی، لیلا؛ دلاور، علی؛ عباسی سروک، لطف اله و کوشکی، شیرین (1397). تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس خلاقیت و شادکامی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره هشتم، شماره 3: 165-192.
ظهیرینیا، مصطفی؛ بهروزیان، بهروز و عبدیالوار، علیرضا (1393). تحلیل محتوای مولفههای مهارت اجتماعی در کتابهای جامعه شناس دوره دوم متوسطه، پژوهشهای آموزش و یادگیری، دانشگاه شاهد، سال بیست و دوم، دوره جدید، شماره 6: 183-194.
عباسی، عفت (1380). بررسی مهارت های موثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی جامعه شناسی در دوره متوسطه در سال 80-1379، پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران.
علیپور، وحیده؛ سیفنراقی، مریم؛ نادری، عزتالله و شریعتمداری، علی (1392). تاملی بر موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دهم، دوره دوم، شماره9: 1-15.
عینی، اکرم؛ یزدانی، حمید و صادقی، علیرضا (1397). تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بر اساس مولفههای آموزش چند فرهنگی، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال پانزدهم، دوره دوم، شماره 31: 136-151.
فتحیآذر، اسکندر (1380). روشهای نقد و بررسی کتابهای درسی علوم، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، شماره1: 15-16.
فرجاللهی، مهران؛ موسوی، سیدعلی محمد و تاجی، پروانه (1389). شناسایی عوامل موثر در پرورش خلاقیت دانشآموزان مقطع راهنمایی از دیدگاه دبیران، مدیران و کارشناسان آموزش اداره منطقه شش آموزش و پرورش استان تهران، تفکر و کودک، دوره 1، شماره2: 83-100.
کریمی نیا، رامین (1382). بررسی نگرش مدیران دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران دربارهی راههای پرورش خلاقیت دانشآموزان، پایاننامهی کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
گلکاری، سمیه؛ آیتی، محسن و راستگومقدم، میترا (1392). تاثیر برنامه درسی مبتنی بر وبلاگ بر خلاقیت دانشآموزان متوسطه، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 7، شماره 4: 325-333.
گنجی، حمزه؛ شریفی، حسن و میرهاشمی، مالک (1384). اثر روش بارش مغزی در افزایش خلاقیت دانشآموزان، نشریه تعلیم و تربیت، دوره 21: 89-112.
مشهدیجعفرلو، زهرا و حسینزاده، امیدعلی (1395). شناسایی و تایید مولفههای حرفهای تدریس در علوم اجتماعی در آموزش و پرورش مقطع متوسطه، مطالعات جامعهشناسی، سال هشتم، شماره سی و دوم: 97-106.
موسیپورعسکری، بتول(1396). میزان توجه به عوامل خلاقیت گیلفورد در کتاب ریاضی(1) پایه دهم(رشته ریاضی و تجربی)، پویش در آموزش علوم پایه، دوره3، شماره9: 25-32.
میهمی، حسین؛ داسمه، پوریا و باستان، محمدرامین (1397). تاثیر آموزش خلاقیت بر عوامل شناختی مرتبط با خلاقیت، گزارشی از طرح مدارس فصلی خلاقیت و ایدهپردازی در فارس، مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، دوره1: 206-229.
نصراصفهانی، احمد رضـا؛ فـاتحیزاده، مـریم و فتحـی، فاطمه (1383). جایگاه مهارتهای اجتماعی مورد نیـاز دانــشآمــوزان در کتــابهــای درســی عمــومی دوره متوسطه، دانشور رفتار، ، شماره 9 : 49 – 64.
Connerly. D. (2006). teaching critical thinking skills to fourth grade students identified as gifted and talented, graceland university cedar rapids, lowa .
Magdalena, G.G, & Krzysztof, J.S .(2013). Teaching for Creativity: How to Shape Creative Attitudes in Teachers and in Students. In M. B Gregerson, H. T Snyder, & J. C Kaufman (Eds), Teaching Creatively and teaching Creativity. Springer Press, PP 15-36.
Stark, J. S. et al. (1997). Program and Level Curriculum Development Research in Higher Education, Journal of Research in higher Education, vol. 38.