بررسی کاربردهای فناوری هولوگرام سه بعدی در زمینه ی آموزش تاریخ به دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

فارغ التحصیل علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهیدبهشتی تهران، ایران

چکیده

زمینه و اهداف: از آن جایی که تحقیقات نشان می دهد، فناوری هولوگرام سه بعدی، در کیفیت آموزش درس تاریخ تاثیر گذار است و می تواند به دانش آموزان کمک کند تا درک خود را از مباحث تاریخی بهبود ببخشد و هر مبحث تاریخی را به شکل واقعی و اصلی‌اش همانطوری که هزاران سال پیش ساخته شده است ببینند. هدف این پژوهش، شناسایی کاربردهای فناوری هولوگرام سه بعدی در زمینه ی آموزش درس تاریخ به دانش آموزان است.
روش: محقق در این پژوهش، از روش کتابخانه ای یا مطالعه ای، برای گردآوری اطلاعات استفاده کرده است.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داده، هولوگرام های سه بعدی را می توان در زمینه ی آموزش شخصیت های تاریخی ویافته های باستان شناسی، در زمینه ی تدریس تاریخ از راه دور، تبادل معلم تاریخ بین مدارس و جلسات آموزشی معلمان تاریخ، به عنوان دستیار آموزشی برای معلمان تاریخ در کلاس درس، زنده کردن باستان‌شناسان ومعلم های تاریخ مشهور گذشته برای حضور در کلاس و بررسی مومیایی ها توسط دانش آموزان به صورت سه بعدی استفاده کرد.
نتیجه گیری: استفاده از هولوگرام سه بعدی در کلاس درس تاریخ می تواند برای ایجاد علاقه و انگیزه ی بیشتر دانش آموزان برای یادگیری تاریخ، تقویت تفکر فضایی و مهارت های استدلال تاریخی دانش آموزان، نقشی اساسی ایفا کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the applications of 3D hologram technology in the field of teaching history to students:

نویسنده [English]

  • Fatemeh zabihi
Graduated in Educational Sciences, majoring in Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Research shows that 3D hologram technology is effective in the quality of history education and can help students to improve their understanding of historical topics and see each historical topic in its true and original form as it was thousands of years ago. the purpose of this research is to identify the applications of 3D hologram technology in the field of teaching history to students.
Methods: In this research, the researcher has used the library or study method to collect information. Since the researcher in this research needed information from the distant or recent past to reach the conclusion of the research, he used the library method; To reach theoretical saturation by studying various types of sources and information and present the results of this research
Findings: The findings of the research show that 3D holograms can be used as educational assistants in the field of teaching historical figures and archeological findings, in the field of remote history teaching, history teacher exchange between schools, and history teacher training sessions. For history teachers in the classroom, bring to life archaeologists and famous history teachers of the past to attend the class and examine the mummies by students in 3D.
Conclusion: The use of 3D hologram in the history classroom can play an essential role in creating more interest and motivation of students to learn history, strengthening spatial thinking and historical reasoning skills of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hologram technology
  • 3D hologram
  • history education
  • students
ادیب، یوسف (1395). بررسی میزان دستیابی نوجوانان ایرانی به مهارت­های زندگی. فصلنامه روان­شناسی دانشگاه تبریز، 1(4): 1-25.
برغندان، سپیده؛ اکبری، بهمن؛ خلعتبری، جواد؛ و وارسته، علیرضا (1397). تأثیر شفقت درمانی بر سازش یافتگی و شادزیستی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر. فصلنامه سلامت روان کودک، 5(2)، 142-153.
به پژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی؛ غلامعلی لواسانی، مسعود (1389). تأثیر آموزش مهارت­های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 9(33): 163-186.
به­پژوه، احمد؛ سلیمیان، بهروز (1390). مقایسه ادراک لیاقت­های شناختی و اجتماعی در دانش­آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین، دیرآموز و عادی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 31(1): 21-40.
حسنی، مهدی (1397). مقایسه اثربخشی روش­های تدریس بارش مغزی، تدریس اعضای تیم و روش سنتی بر احساس تعلق به مدرسه در دانش­آموزان. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 1(2)، 69-87.
فرهنگی، مریم و عبدالعلیان، عبدالحسن (1395). اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودپنداره و حساسیت اضطرابی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی­های یادگیری، 5(4)، 43-58.
گلشن­پور، مریم؛ و بهرامی، هادی (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر خودپنداره تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول. دوفصلنامه جامعه­شناسی آموزش و پرورش، 10، 69-84.
Brew, C. Beatty, B. & Watt, A. (2004). Measuring students’ sense of connectedness with school. Paper presented at the Australian ssociation for Research in Education Annual Conference. Melbourne.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D. & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405–432.
Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2011). Schools as developmental contexts during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 225–241.
Goodenow, C. (1993). Classroom belonging among early adolescent students : Relationship to motivation and achievement. Journal of Early Adolescence, 13, 79 – 93.
Gresham, F.M., Watson, T.S. & Skinner, C. H. (2015). Functional behavioral assessment: Principles, procedures, and future directions, School Psychology Review, 30(2): 156-172.
Hargie, Q., Dickson, D. (2004). Skilled interpersonal communication London: Routledge.
Harrell, A.W., Mercer, S.H, DeRosier, M.E. (2008). Improving the social- behavioral adjustment of adolescents: the effectiveness of social skills group intervention. Journal of Child and Family Studies, 18, 378-387.
Hawkins, A. (2011). Enhancing School Connectedness in Japan: The Role of Homeroom Teachers in Establishing a Positive Classroom Climate. Asian Journal of Counselling, 18(1), 41-62.
Hong, E., Peng, Y., & Rowel, L. L. (2009). Homework self- regulation: grade, gender, achievement-level differences. Learning and Individual Differences, 19(2), 269-276.
Jacob, L., Lachner, A., & Scheiter, K. (2022). Do school students’ academic self-concept and prior knowledge constrain the effectiveness of generating technology-mediated explanations?. Computers & Education, 182, 104469.
Kim, S. (2017). The effects of parent bonding, school bonding, belief on the structure of problem behaviors in elementary school- age children. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, university of Washington.
Lopes, P. N., Salovey, P., Cote, S. & Beers, M. (2018). Emotional regulation abilities and the quality of social interaction. J Emotion, 5(1): 113-118.
Mammadov, S. (2022). Big Five personality traits and academic performance: A meta‐analysis. Journal of Personality, 90(2), 222-255.
Mangrulkar, L., Whitman, C. V., & Posner, M. (2010). Life skills’ approach to child and adolescent healthy human development. Washington DC: Pan American Health organization.
Marsh, H. W., & O’Mara, A. (2008). Reciprocal effects between academic selfconcept, self-esteem, achievement, and attainment over seven adolescent years: Unidimensional and multidimensional perspectives of self-concept. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 542–552.
Marsh. H.W. (2013). Identity in adolescence. In. J. Aelsoo. (ED). Handbook of       adolescence psychology, New York: wiley.                                                         
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: Differences by gender, ethnicity, parental education level and student residence: Carolina University; 2006
Scherman, V. (2006). School climate instrument: A pilot study in Pretoria and Envirans. A pablished dissertation. University of Pretoria.
Tella, A. (2007). The Impact of Motivation on Student’s Academic Achievement and Learning Outcomes in Mathematics among Secondary School Students in Nigeria. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(2), 149-156.
Turner, J.A., Anderson, M.L., Balderson, B.H., Cook, A.J., Sherman, K.J., Cherkin, D.C. (2016). Mindfulness-based stress reduction and cognitive behavioral therapy for chronic low back pain: similar effects on mindfulness, catastrophizing, self-efficacy, and acceptance in a randomized controlled trial. Pain, 157(11):2434-44.
  • تاریخ دریافت: 01 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 13 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 14 مهر 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 14 مهر 1402
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1401