نقش واسطه ای اهمال‌کاری تحصیلی در رابطه بین علائم نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و ضرب‌آهنگ شناختی کند با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

زمینه و اهداف: امروزه عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن توجه روانشناسان و محققان علوم تربیتی را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای اهمال کاری تحصیلی در رابطه بین علائم نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و ضرب‌آهنگ شناختی کند با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول صورت پذیرفت.
روش ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که در قالب روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه کلیه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه اول شهر تبریز در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. از این جامعه نمونه‌ای به حجم 250 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس درجه‌بندی رفتار کودکان (سوانسون و همکاران،1980)، مقیاس کندگامی شناختی (پنی و همکاران، 2009)، مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی (سواری،1390) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی (درتاج، 1383) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از ماتریس همبستگی، مدل معادلات ساختاری و شاخص‌های نیکویی برازش در نرم‌افزار AMOS-24 استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد علائم نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و همچنین علائم ضرب‌آهنگ شناختی کند بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم و غیرمستقیم با واسطه گری اهمال کاری تحصیلی دارند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت عملکرد تحصیلی دانش آموزان علاوه بر عوامل سنتی از قبیل نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و اهمال‌کاری، می‌تواند تحت تأثیر متغیرهای نوظهور ازجمله ضرب‌آهنگ شناختی کند قرار گیرد و این امر مطالعه هر چه بیشتر و دقیق‌تر عوامل مختلف مؤثر بر عملکرد تحصیلی را خاطرنشان می‌سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Academic Procrastination in the Relationship between Attention Deficit / Hyperactivity and Sluggish Cognitive Tempo Symptoms with Academic Performance of Lower Secondary School Students

نویسندگان [English]

  • Mohammad Shadbafi 1
  • Elnaz Mohammadi 2
  • Mostafa Zarean 3
1 PhD Candidate in Psychology, University of Tabriz
2 PhD Candidate in Clinical Psychology, University of Tabriz
3 Assistant Professor, Department of Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Nowadays, academic performance and the factors affecting it has drown psychologists and educational science researchers’ attention. The aim of this study was to investigate the mediating role of academic procrastination in the relationship between attention deficit /hyperactivity (ADHD) and sluggish cognitive tempo (SCT) symptoms with academic performance performance of lower secondary school students.
Methods: The research method was descriptive-correlational and the statistical population was all lower secondary school male students in Tabriz in 2020-2021 academic year. A sample of 250 students were selected from this population by multi-stage cluster sampling method. To collect the data, Child Behavior Rating Scale (Swanson et al., 1980), Sluggish Cognitive Tempo Scale (Penny et al., 2009), Academic Procrastination Test (Savari, 2011) and Educational Performance Questionnaire (Dortaj, 2004) were used. For data analyses, correlation matrix, structural equation modeling and goodness-of-fit indices in AMOS-24 software were used.
Findings: The results of structural equation modeling showed that the symptoms of ADHD as well as the symptoms of SCT have a direct and indirect effect on academic performance mediated by academic procrastination.
Conclusion: Based on the results, it can be said that students' academic performance, in addition to traditional factors such as ADHD and procrastination, can be affected by newfound variables such as SCT, and this highlights the need to study as much as possible the factors affecting academic performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention Deficit / Hyperactivity
  • Sluggish Cognitive Tempo
  • Academic Procrastination
  • Academic Performance
بشارت، م. ع.، فرهمند، ه. و غلامعلی لواسانی، م. (1397). نقش واسطه­ای اهمال­کاری در رابطه بین آسیب­های کمال­گرایی و نشانه­های افسردگی و اضطراب. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 14(55)، 235-247.
بوجاری، س.، حقگو، ح.، رستمی، ر. و قنبری، س. (1394). بررسی ارتباط بین کارکرد‌های شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه، بیش‌فعالی. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی و توانبخشی، 4(4)، 27-35
جلیل آبکنار، س. و عاشوری، م. (1395). رابطه هوش شناختی و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ششم دبستان. توانمندسازی کودکان استثنایی، 7(4)، 52-59.
جمالی، م. و کیامنش، ع. (1396). نقش هدف‎های پیشرفت و فرسودگی تحصیلی در عملکرد تحصیلی: با واسطه‌گری انتظار پیامد و یادگیری خود‌نظم‌جو. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13(52)، 339-350.
درتاج، ف. (1383). بررسی تاثیر شبیه سازی ذهنی فرایندی و فراورده ای بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان، ساخت و اعتباریابی آزمون عملکرد تحصیلی فام و تیلور، رساله دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
رضاییان، م.، صادقی، م.، ابابکری، ا. و رحیمی فر، م. (۱۳۹۴). بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، تحقیقات اسلامی سروش مرتضوی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
ستایشی اظهری، م.، میرنسب، م. و محبی، مینا. (1396). رابطه امیدواری و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی‌گری اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 10(37)، 125-142.
سواری، ک. (1390). ساخت و اعتباریابی آزمون اهمال‏کاری تحصیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی. 2(5)، 1-15.
شادبافی، م.، محمدی، ا. و عبدالرحیم­پور، ر. (1400). مقایسه نظریه ذهن در کودکان با نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و کودکان مبتلا به کندگامی شناختی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 17(67)، 313-323.
شیخ الاسلامی، ع. (1395). پیش‏بینی اهمال‏کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6)، 81-101
صدرالسادات، س.، هوشیاری، ز.، زمانی، ر. و صدرالسادات، ل. (1386). تعیین مشخصات روان‌سنجی مقیاس درجه‌بندی SNAP-IV، اجرای والدین. مجله توان‌بخشی، 8(4)، 65-59.
غلامی، ی.، خداپناهی، م. ک.، رحیمی نژاد، ع. و حیدری، م. (1385). رابطه انگیزش پیشرفت و خودپنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج ((تیمز- آر)). روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 2(7)، 207-219.
فتحی، آ.، فتحی‌آذر، ا.، بدری‌گرگری، ر.، میرنسب، م.، باردل، م. و حسینی‌نسب، س. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای کاهش تعلل‌ورزی تحصیلی در تعلل‌ورزی تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه شهر تبریز. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 8(30)، 45-57.
ماشینچی عباسی، ن. (1399). آیا اختلال نقص توجه/بیش ­فعالی، دارای سه نمود است؟ :SCT زیرگروه دیگری از اختلال نقص توجه/بیش ­فعالی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 15 (57)، 19-33.
نریمانی، م.، محمدی، گ.، الماسی راد، ن. و محمدی، ج. (1396). نقش هوش اخلاقی و ادراک خطر در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی و اهمال‌کاری دانش‌آموزان. روان‌شناسی مدرسه، 6(2)، 124-145.
یارمحمدی، م.، محمدی، آ. و کرد نوقابی، ر. (1398). مقایسه تأثیر آموزش به شیوه نقشه مفهومی فردی و گروهی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 189-211.
 American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub
Asarta, C. J., & Schmidt, J. R. (2017). Comparing student performance in blended and traditional courses: Does prior academic achievement matter?. The Internet and Higher Education, 32, 29-38.
Balkis, M., & Duru, E. (2007). The evaluation of the major characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri7(1), 376.
Barkley, R. A. (2014). Sluggish cognitive tempo (concentration deficit disorder?): Current status, future directions, and a plea to change the name. Journal of abnormal child psychology42(1), 117-125.
Bauermeister, J. J., Barkley, R. A., Bauermeister, J. A., Martínez, J. V., & McBurnett, K. (2012). Validity of the sluggish cognitive tempo, inattention, and hyperactivity symptom dimensions: Neuropsychological and psychosocial correlates. Journal of abnormal child psychology40(5), 683-697.
Becker, S. P., & Willcutt, E. G. (2019). Advancing the study of sluggish cognitive tempo via DSM, RDoC, and hierarchical models of psychopathology. European child & adolescent psychiatry28(5), 603-613.
Becker, S. P., Burns, G. L., Schmitt, A. P., Epstein, J. N., & Tamm, L. (2019). Toward establishing a standard symptom set for assessing sluggish cognitive tempo in children: Evidence from teacher ratings in a community sample. Assessment26(6), 1128-1141.
Becker, S. P., Leopold, D. R., Burns, G. L., Jarrett, M. A., Langberg, J. M., Marshall, S. A., ... & Willcutt, E. G. (2016). The internal, external, and diagnostic validity of sluggish cognitive tempo: A meta-analysis and critical review. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry55(3), 163-178.
Becker, S. P., Marshall, S. A., & McBurnett, K. (2014). Sluggish cognitive tempo in abnormal child psychology: an historical overview and introduction to the special section. Journal of abnormal child psychology42(1), 1-6.
Berger, S. E., & Adolph, K. E. (2015). Physical and Motor Development. In Developmental Science (pp. 269-342). Psychology Press.
Bledsoe, J. C., Semrud-Clikeman, M., & Pliszka, S. R. (2010). Response inhibition and academic abilities in typically developing children with attention-deficit-hyperactivity disorder-combined subtype. Archives of clinical neuropsychology25(7), 671-679.
Bussing, R., Fernandez, M., Harwood, M., Hou, W., Garvan, C. W., Eyberg, S. M., & Swanson, J. M. (2008). Parent and teacher SNAP-IV ratings of attention deficit hyperactivity disorder symptoms: psychometric properties and normative ratings from a school district sample. Assessment15(3), 317-328.
De Paola, M., & Scoppa, V. (2015). Procrastination, academic success and the effectiveness of a remedial program. Journal of Economic Behavior & Organization115, 217-236.
Di Giunta, L., Alessandri, G., Gerbino, M., Kanacri, P. L., Zuffiano, A., & Caprara, G. V. (2013). The determinants of scholastic achievement: The contribution of personality traits, self-esteem, and academic self-efficacy. Learning and individual Differences27, 102-108.
Diamantopoulou, S., Rydell, A. M., Thorell, L. B., & Bohlin, G. (2007). Impact of executive functioning and symptoms of attention deficit/ hyperactivity disorder on children's peer relations and school performance. Developmental neuropsychology32(1), 521-542.
DuPaul, G. J., & Langberg, J. M. (2015). Educational impairments in children with ADHD.
Flannery, A. J., Luebbe, A. M., & Becker, S. P. (2017). Sluggish cognitive tempo is associated with poorer study skills, more executive functioning deficits, and greater impairment in college students. Journal of clinical psychology73(9), 1091-1113.
Galla, B. M., Wood, J. J., Tsukayama, E., Har, K., Chiu, A. W., & Langer, D. A. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and between-person effect of effortful engagement and academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology52(3), 295-308.
Jarrett, M. A., Rapport, H. F., Rondon, A. T., & Becker, S. P. (2017). ADHD dimensions and sluggish cognitive tempo symptoms in relation to self-report and laboratory measures of neuropsychological functioning in college students. Journal of Attention Disorders21(8), 673-683.
Kandemir, M. (2014). Reasons of academic procrastination: Self-regulation, academic self-efficacy, life satisfaction and demographics variables. Procedia-Social and Behavioral Sciences152, 188-193.
Kaplan, S. B. (2015). Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/BJ Sadock, VA Sadoc, P. Ruiz. Clinical Psychiatry.–12th edition.–Wolters Kluwer.
Karahoca, D., Karahoca, A., Karaoglu, A., Gulluoglu, B., & Arifoglu, E. (2010). Evaluation of web based learning on student achievement in primary school computer courses. Procedia-Social and Behavioral Sciences2(2), 5813-5819.
Kent, K. M., Pelham, W. E., Molina, B. S., Sibley, M. H., Waschbusch, D. A., Yu, J., ... & Karch, K. M. (2011). The academic experience of male high school students with ADHD. Journal of abnormal child psychology39(3), 451-462.
Kim, K. R., & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Personality and Individual Differences82, 26-33.
 Kirby. J. R., & Das, J. P. Reading achievement, IQ, and simultaneous-successive processing. Journal of Educational Psychology 2005; 69: 564-570.
Kuriyan, A. B., Pelham, W. E., Molina, B. S., Waschbusch, D. A., Gnagy, E. M., Sibley, M. H., ... & Kent, K. M. (2013). Young adult educational and vocational outcomes of children diagnosed with ADHD. Journal of abnormal child psychology41(1), 27-41.
Langberg, J. M., Becker, S. P., & Dvorsky, M. R. (2014). The association between sluggish cognitive tempo and academic functioning in youth with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Journal of Abnormal Child Psychology42(1), 91-103.
Lehmann, C. (2014). School Performance Suffers When ADHD Complicated by Executive-Function Deficits.
Lewandowski, L. J., Wood, W. L., & Lovett, B. J. (2016). Sluggish Cognitive Tempo in College Students: Now You See It, Now You Don't. The ADHD Report24(1), 1-5.
Loe, I. M., & Feldman, H. M. (2007). Academic and educational outcomes of children with ADHD. Journal of pediatric psychology32(6), 643-654.
Marshall, S. A., Evans, S. W., Eiraldi, R. B., Becker, S. P., & Power, T. J. (2014). Social and academic impairment in youth with ADHD, predominately inattentive type and sluggish cognitive tempo. Journal of abnormal child psychology42(1), 77-90.
Miller, C. W. (2007). Procrastination and attention deficit hyperactivity disorder in the college setting: The relationship between procrastination and anxiety. Capella University.
Naglieri, J. A., & Das, J. P. (1990). Planning, attention, simultaneous, and successive (PASS) cognitive processes as a model for intelligence. Journal of Psychoeducational Assessment8(3), 303-337.
Naglieri, J. A., Das, J. P., & Goldstein, S. (2014). Cognitive assessment system: Interpretive and technical manual. Pro-ed.
Newark, P. E., & Stieglitz, R. D. (2010). Therapy-relevant factors in adult ADHD from a cognitive behavioural perspective. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders2(2), 59-72.
Niermann, H. C., & Scheres, A. (2014). The relation between procrastination and symptoms of attention‐deficit hyperactivity disorder (ADHD) in undergraduate students. International journal of methods in psychiatric research23(4), 411-421.
Pala, A., Akyıldız, M., & Bağcı, C. (2011). Academic procrastination behaviour of pre-service teachers’ of Celal Bayar University. Procedia-Social and Behavioral Sciences29, 1418-1425.
Penny, A. M., Waschbusch, D. A., Klein, R. M., Corkum, P., & Eskes, G. (2009). Developing a measure of sluggish cognitive tempo for children: Content validity, factor structure, and reliability. Psychological assessment21(3), 380.
Pham, L. B., & Taylor, S. E. (1999). From thought to action: Effects of process-versus outcome-based mental simulations on performance. Personality and Social Psychology Bulletin25(2), 250-260.
Phan, H. P., & Ngu, B. H. (2016). Sources of self-efficacy in academic contexts: A longitudinal perspective. School Psychology Quarterly, 31(4), 548.
Puhan, G., Das, J. P., & Naglieri, J. A. (2005). Separating planning and attention: Evidential and consequential validity. Canadian Journal of School Psychology20(1-2), 75-83.
Quay, H. C. (1988). The behavioral reward and inhibition system in childhood behavior disorder.
Quay, H. C., & Hogan, A. E. (Eds.). (2013). Handbook of disruptive behavior disorders. Springer Science & Business Media.
Ramsay, J. R., & Rostain, A. L. (2007). Psychosocial treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder in adults: Current evidence and future directions. Professional Psychology: Research and Practice38(4), 338.
Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of counseling psychology33(4), 387.
Schouwenburg, H. C. (2004). Procrastination in Academic Settings: General Introduction.
Sergeant, J. A., & Van der Meere, J. (1988). What happens after a hyperactive child commits an error?. Psychiatry Research24(2), 157-164.
Smith, Z. R., & Langberg, J. M. (2017). Predicting academic impairment and internalizing psychopathology using a multidimensional framework of sluggish cognitive tempo with parent-and adolescent reports. European Child & Adolescent Psychiatry26(9), 1141-1150.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological bulletin133(1), 65.
Stevenson, A. (Ed.). (2010). Oxford dictionary of English. Oxford University Press, USA.
Swanson, J. M., Nolan, W. J., & Pelham, W. E. (1981). A parent-teacher rating scale for operationalizing DSM III symptoms of attention deficit disorder. Unpublished manuscript, University of California, Irvine.
Tamm, L., Brenner, S. B., Bamberger, M. E., & Becker, S. P. (2018). Are sluggish cognitive tempo symptoms associated with executive functioning in preschoolers?. Child Neuropsychology24(1), 82-105.
Tamm, L., Garner, A. A., Loren, R. E., Epstein, J. N., Vaughn, A. J., Ciesielski, H. A., & Becker, S. P. (2016). Slow sluggish cognitive tempo symptoms are associated with poorer academic performance in children with ADHD. Psychiatry research242, 251-259.
Thorell, L. B., & Rydell, A. M. (2008). Behaviour problems and social competence deficits associated with symptoms of attention‐deficit/hyperactivity disorder: effects of age and gender. Child: care, health and development34(5), 584-595.
Tice, D. M., Bratslavsky, E., & Baumeister, R. F. (2001). Emotional distress regulation takes precedence over impulse control: If you feel bad, do it!. Journal of personality and social psychology80(1), 53.
Willcutt, E. G., Chhabildas, N., Kinnear, M., DeFries, J. C., Olson, R. K., Leopold, D. R., ... & Pennington, B. F. (2014). The internal and external validity of sluggish cognitive tempo and its relation with DSM–IV ADHD. Journal of abnormal child psychology42(1), 21-35.
Wood, W. L. M. (2015). Capturing the impairment profile of college students with Sluggish Cognitive Tempo symptoms.
Yazıcı, H., & Bulut, R. (2015). Investigation into the academic procrastination of teacher candidates’ social studies with regard to their personality traits. Procedia-Social and Behavioral Sciences174, 2270-2277.
Zablotsky, B., Black, L. I., Maenner, M. J., Schieve, L. A., Danielson, M. L., Bitsko, R. H., ... & Boyle, C. A. (2019). Prevalence and trends of developmental disabilities among children in the United States: 2009–2017. Pediatrics144(4), e20190811Barkley, R. A. (2016). Sluggish cognitive tempo: A (misnamed) second attention disorder?.
 
 
دوره 3، شماره 3
آذر 1403
صفحه 54-70
  • تاریخ دریافت: 29 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 30 آبان 1401
  • تاریخ پذیرش: 01 آذر 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 08 آذر 1401
  • تاریخ انتشار: 01 آذر 1403