ابوالقاسمی، عباس؛ جوانمیری، لیلا (1391). نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه، 1(2)، 6-20.
احمدی، روناس (1394). بررسی رابطه مطلوبیت اجتماعی و پذیرش اجتماعی با شادکامی دانشآموزان دبیرستانی بستانآباد. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تبریز.
امانی، رزیتا؛ اعتمادی، عذرا؛ فاتحیزاده، مریم؛ و بهرامی، فاطمه (1391). رابطه بین سبکهای دلبستگی و سازگاری اجتماعی. مجله روانشناسی بالینی و شخصیت، 2(6)، 15-26.
برزگر بفرویی, مهدی, قدم پور, عزت اله, مراتی, علیرضا, شفیعی, محمد (1401). تأثیر آموزش سخترویی بر نشانگان وانمودگرایی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 14(56), 103-122.
جمالیقرهقشلاقی، الهه (1394). بررسی رابطه هوش اجتماعی با کنترل پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 94-1393. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.
خوشکنش، ابوالقاسم؛ اسدی، مسعود؛ شیرعلیپور، اصغر؛ و کشاورزافشار، حسین (1389). نقش نیازهای بنیادین و حمایت اجتماعی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه. فصلنامه روانشناسی کابردی، 1(13)، 82-94.
سینها، ای. کی. پی. و سینک، آر. پی (1390). راهنمای پرسشنامهی سازگاری دانشآموزان دبیرستانی. ترجمه ابوالفضل کرمی. تهران: مؤسسهی روان تجهیز سینا.
صدقپور، بهرام؛ محمودیان، مجید؛ سلیمانیان، حمیدرضا (1388). بررسی تأثیر آموزش آموزههای قرآنی بر بهبود پذیرش اجتماعی. فصلنامه تخصصی پژوهشهای میان رشتهای قرآنی، 2(1)، 17-26.
لوحنوبر، الناز (1396). رابطه بین سبکهای هویتی و خودکنترلی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان دختر دبیرستانهای ناحیه یک تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Spinrad, T. L. (2006). Prosocial development. In N. Eisenberg (Vol. Ed.), W. Damon & R. M. Lerner (Series Eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (Vol. 3, pp. 646–718). New York: Wiley.
Garber, j., Keily. M.K., & Martin, N.C. (2002). Development of adolescence depressive symptoms: predictors of change. Journal of counseling and clinical psychology, 70, 79-95.
Kollins, S. H. (2022). The gathering storm: a US perspective on the scientific response to the COVID‐19 child and adolescent mental health crisis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 63(2), 129.
Lahaderne, H.M., & Jackson, P.W. (2016). Withdrawal in the classroom: A note on some
educational correlates of social desirability among school children. Journal of
Educational Psychology, 6(2), 97-101
Leary & R. H. Hoyle (2009). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 561-573). New York: Guilford Press.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008).Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53-83.
Martin, A.J. (2014). Academic buoyancy and academic outcomes: towards a further understanding of students with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD), students without ADHD, and academic buoyancy itself. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 86-107.
Punia, S., & Sangwan, S. (2011). Emotional intelligence and social adaptation of school children. Journal of Psychology, 2(2): 83-87.
Putwain, D. V & Connors, L., & Symes, W., & Douglas-Osborn. E. (2011). Is academic buoyancy anything adaptive coping? Anxiety, Stress & Coping,5(2), 1-10.
Ryan, R.M., Frederick, C. (1997). On energy, personality, and health: Subjective vitality as a dynamic reflection of well-being. Journal of Personality, 65(3), 529–65.
Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of Youth and Adolescence, 38, 1316–1327.
Solberg, P. A., Hopkins, W. G., Ommundsen, Y., & Halvari, H. (2018). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13(4), 407-417.
Strahan, B. (2006). Effects of training and assessment in vocation aducation and trining (VET): Rrflections on the methodology of assessing the development of traits of self-regulation. Educational Evaluation. 32(3), 243-261.
Wiederhold, B. K. (2022). The escalating crisis in adolescent mental health. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 25(2), 81-82.