مروری بر نظریه‌های محتوا و انتخاب محتوا در ادبیات تخصصی حوزة مطالعات برنامة درسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

چکیده

هدف این مطالعه تحلیل مفهوم محتوا در ادبیات حوزة مطالعات برنامة درسی است. روش این مطالعه واکاوی و استناد به نظریات متخصصان در زمینة انتخاب محتوای مناسب برای برنامه‌های درسی است. مجموعه‌ای از شواهد در این زمینه مورد استناد قرار گرفت که حکایت‌گر بروز جابجایی وسیله-هدف در اندیشة برنامه‌ریزان درسی است به این معنا که محتوا از ابزاری برای تحقق اهداف عالی آموزش به هدفی مستقل تبدیل شده است. این مدعا در اندیشه‌های اسپنسر تا آیزنر قابل ردیابی است. اسپنسر در پاسخ به این پرسش که کدام دانش ارزشمندترین است علم را در معنای آشنایی با پدیده‌ها مطرح می‌کند. دیویی ضمن پرهیز از تجویز و تحمیل محتوا بر معلمان کوشید رویکردی میان‌رشته‌ای برای آموزش دروس مختلف تبیین کند. هرست موضوع عدم تناسب منطقی یا روان‌شناختی دیسیپلین‌ها را برای آموزش مدرسه‌ای می‌پذیرد. آیزنر محتوا را ابزاری برای رسیدن به هدف دیگر می‌داند. نیل، برونر، فنیکس و بلوم ضمن اشاره به محدودیت‌های تلقی سنتی از محتوا، به جای انتخاب محتوای مناسب کوشیدند اصولی نظیر تسلط، علاقه، عمق و ساختار را در تدوین محتواهای درسی رعایت کنند. اندیشمندان انتقادی نظیر اپل، ژیرو و دال نیز تلقی سنتی از محتوا را دارای کارکردهای ایدئولوژیکی و اقتصادی می‌دانند و اعتقاد دارند که این تلقی باعث ایجاد محدودیت‌های نظام‌مند در فرایندهای آموزشی و نتایج تربیتی می‌گردد. در تحلیل نهایی، مجموعه شواهد نشان می‌دهد نوع تلقی برنامه‌ریزان درسی از محتوای برنامة درسی از خطوط فکری متخصصان این رشته فاصله گرفته و به شکل محدودتر و سنتی‌تری به نام محتوای متنی فرو کاسته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review on the Concept of Curriculum as Content and Theories of Content Selection in the Field of Curriculum Studies

نویسنده [English]

  • Sayyed Ahmad Madani
Assistant Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Kashan University, Kashan, Iran.
چکیده [English]

The aim of this research was to offer an analysis of the Concept of Curriculum as Content and theories of content selection in the field of curriculum studies. The method of this study is referencing to the historical and experts' views about selecting appropriate content for general education. The evidences revealed that there is a goal displacement in the practice of curriculum planners. In the other words, content as an instrument for attaining ideal purposes is transformed to an independent and inherently invaluable goal. This hypothesis is perceptible from the philosophical thoughts of Herbert Spencer to Elliot Eisner. Spencer introduced the concept of science as the human effort for understanding the whole nature of phenomena. Dewey avoided dictating content to teachers and tried to explain an interdisciplinary method for instruction on lessons such as geography and history. Hurst accepted the logical and psychological inconsistency of disciplines for school instruction. Eisner treated content just as a medium for achieving higher order goals of education. There is a critical view point about conventional and traditional conception of content in the theory and practice of Neill, Bruner, Phenix an Bloom. These experts tried to explain principles such as mastery, interest, depth, and structure in developing content, instead of mere selection of content according to disciplinary considerations. Critical pedologists like Apple, Giroux and Doll disclosed the ideological and economic aspects of classic perceptions of content and signify the limitations of this approach with regard to the oppressing teachers and learner's innovations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Content
  • Content Selection Theories
  • Content Selection Criteria
Apple, Michael. W. (1971). The Hidden Curriculum and the Nature of Conflict. Interchange, 2 (4): 27-40.
Apple, Michael. W. (1980). The Other Side of The Hidden Curriculum: Correspondence Theories and The Labor Process. Interchange, 11 (3): 5-22.
Apple, Michael. W., & Christian-Smith, Linda. K. (1991). The Politics of the Textbook.  New York: Routledge.
Bernstein, Basil. (1974). Open Schools, Open Society. In: Alan Harris, Martin Lawn, & William Prescott (Editors). Curriculum Innovation. New York: The Open University Press.
Bobbitt, Franklin. (1918). The curriculum. Boston: Houghton Mifflin.
Ben-Peretz, Miriam. (2002). The Teacher-Curriculum Encounter: Freeing Teachers from the Tyranny of Texts. New York: State University of New York Press.
Bloom, Benjamin. S. (1976). Human characteristics and school learning. New York: McGraw-Hill Book Company.  
Bruner, Jerome. S. (1965). Man: A Course of Study. Cambridge, Mass: Educational Services. Available at: Eric (ED178390).
Bruner, Jerome. S. (1977). The Process of Education. Cambridge: Harvard University Press. 
Dewey, John. (1899). The school and society. Chicago: University of Chicago Press.
Dewey, John. (1902). The Child and the Curriculum. Chicago: University of Chicago Press.
Dewey, John. (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: The MacMillan Company.
Doll, Ronald. C.  (1992). Curriculum Improvement: Decision Making and Process (Eighth Edition). Boston: Allyn and Bacon. 
Eisner, Elliot. W. (1979). The Educational Imagination: On the Design and Evaluation of School Programms. New York: Macmillan.
Eisner, Elliot. W. (2002). The Educational Imagination: On the Design and Evaluation of School Programms (Third Edition). Upper Saddle River, New Jersey: Merril Prentice Hall.
Eisner, Elliot. W., & Vallance, Elizabeth. (1974). Conflicting Conceptions of Curriculum. Berkeley, California: McCutchan Publishing Corporation.
Flinders, David. J., Noddings, Nel., & Thornton, Stephen. J. (1986). The Null Curriculum: Its Theoretical Basis and Practical Implications. Curriculum Inquiry, 16 (1): 33-42.
Giroux, Henry. A. (1980). Critical Theory and Rationality in Citizenship Education. Curriculum Inquiry, 10 (4): 329-366.
Giroux, Henry. A. (1979). Mass Culture and the Rise of the New Illiteracy: Implications for Reading. Interchange, 10 (4): 89-98.
Giroux, Henry. A. (1992a). Language, Difference, and Curriculum Theory: Beyond the Politics of Clarity. Theory into Practice, 31 (3): 219-227.
Giroux, Henry. A. (1992b). Curriculum, Multiculturalism, And the Politics of Identity. NASSP Bulletin, 76 (1): 1-11.
Glatthorn, Allan. A., Boschee, Floyd. Whitehead, Bruce. M., & Boschee, Bonni. F. (2019). Curriculum Leadership: Strategies for Development and Implementation (Fifth Edition). London: Sage.
Henson, Kenneth. T. (2015). Curriculum Planning: Integrating multiculturalism, constructivism, and education reform. Long Grove, Illinois: Waveland Press, Inc.
Hintz, Blythe. Farb. (2013). The Impact of Margaret Naumburg and Walden school on Early Childhood Education in the United States. In: Baythe Farb Hintz, The Hidden history of early childhood education. New York & London: Routledge.
Hirst, Paul. (1974). Knowledge and the Curriculum. London & Boston: Routledge & Kegan Paul.
‌Kelly, A. V.  (2004). The Curriculum: Theory and Practice (Fifth Edition). London: Sage Publications.
Parkay, Forrest. W., Anctil, Eric. J., & Hass, Glen. (2006). Curriculum Planning: A Contemporary Approch (Eighth Edition). Boston: Pearson.
Phenix, Philip. H. (1960). Realms of meaning: A Philosophy of the curriculum for general Education. New York: McGraw-Hill Book Company.
Portelli, John. P. (1993). Exposing the Hidden Curriculum. Journal of Curriculum Studies, 25 (4): 343-358. 
Smith, Tothanel. B., Stanley, William. O., & Shores, Harlem. J. (1960). Fundamentals of Curriculum Development. Ohio: Pearson, Merrill Prentice Hall. 
Stenhouse, Lawrence. (1976). An Introduction to Curriculum Research and Development. London: Heinemann Educational Books.
‌Taba, Hilda.  (1962). Curriculum Development: Theory and Practice (Forth Edition). Atlanta: Harcourt, Brace & World, Inc.
Tanner, Daniel., & Tanner, Laurel. (2007). Curriculum Development: Theory into Practice (Forth Edition). Ohio: Pearson, Merrill Prentice Hall.
Vallance, Elizabeth. (1973). Hiding the Hidden Curriculum: An Interpretation of the Language of Justification in Nineteenth-Century Educational Reform. Curriculum Theory Network. 4 (1): 5-21.
Wiles, Jon., & Bondi, Joseph.  (2002). Curriculum Development: A Guide to Practice (Sixth Edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson, Prentice Hall, Inc. 
Wiles, Jon., & Bondi, Joseph.  (2015). Curriculum Development: A Guide to Practice (Ninth Edition). Boston: Pearson.  
Zais, Robert. S. (1976). Curriculum: Principles and Foundations. New York: Thomas Y. Crowell Company.
  • تاریخ دریافت: 20 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 08 مرداد 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 08 مرداد 1401
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1401