ارزشیابی وضعیت اجرای آموزش در دوره متوسطه اول شهر تبریز براساس ابعاد برابری دیجیتالی در شرایط کرونایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی

2 دانشگاه تبریز

3 دانشگاه تبریز-گروه علوم تربیتی

چکیده

برابری دیجیتالی بین گروه دانش‌آموزان، گروه معلمان، و هر دو گروه با یکدیگر لازمه اجرای موفق آموزش الکترونیکی در هر نظام آموزشی می‌باشد. براین اساس، پژوهش حاضر به این سوال اساسی پاسخ می‌دهد آیا برابری دیجیتالی بین دانش آموزان متوسطه اول مناطق پنجگانه آموزشی شهر تبریز در شرایط کرونایی برقرار است؟ پژوهش حاضر از پژوهش توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مدارس دوره متوسطه اول شهر تبریز در نیمسال اول سالتحصیلی 1399-1400 بودند، نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی نسبت به حجم جامعه انتخاب شد و داده‌های لازم از مناطق پنجگانه آموزشی شهر تبریز گردآوری شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های معصومه حسینی و همکاران(1392)، و گریک (2016) استفاده شد. و داده‌ها از طریق آزمون تحلیل واریانس و همچنین آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان مدارس متوسطه اول در مناطق پنجگانه شهر تبریز در همه ابعاد برابری دیجیتالی تفاوت معناداری وجود دارد. براین اساس، توصیه می‌شود کارگاه‌های آموزشی جهت مهارت افزایی دانش آموزان در زمینه ابزارهای فاوا در آموزش برگزار شود، برنامه منظم برای تجهیز مدارس به رایانه، و نرم‌افزارهای غنی- محتوا و فارغ از محتوا به کار گرفته شود؛ با راه‌اندازی مراکز فاوا در مناطق مختلف شهر تبریز امکان دستیابی دانش‌آموزان کم برخوردار به فاوا در خارج از مدرسه ایجاد شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the state of implementation of instruction in the first secondary school of Tabriz City based on the dimensions of digital equality in the corona situation

نویسندگان [English]

  • Kiumars Taghipour 1
  • Fahimeh Akbari 2
  • maryam nozouhur bakhshayesh 3
1 دانشگاه تبریز
2 University of Tabriz
3 univercity of tabriz
چکیده [English]

Digital equality between the group of students, the group of teachers, and both groups together is a requirement for the successful implementation of E-learning in any instructional system. Therefore, the current research answers this basic question: Is there digital equality among the first secondary students of the five instructional districts of Tabriz City in the conditions of COVID-19 virus? The research method was descriptive. The study population included all the first secondary students in Tabriz City in the first semester of the academic year 2020-2021, which research sample were selected through stratified random sampling. The necessary data were gathered from the five educational districts of Tabriz City. The questionnaire of Hosseini et al. (2013) and the Gregg’s Questionnaire (2016) were used. And the data were analyzed through the analysis of variance test as well as Benferroni's post hoc test. The results showed that there is inequality in all dimensions of the digital divide between students in first secondary schools in the five districts of Tabriz city. Therefore, it is recommended that instructional workshops should be held to increase students' skills in the field of ICT tools in instruction; A regular program should be used to equip schools with computers, and content-rich and content-free software; By setting up ICT centers in different areas of Tabriz city, it will be possible for underprivileged students for access to ICT in outside of school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital equality
  • E-Learning
  • ICT
توکل، محمد؛ لاریجانی، مهسا(1396). بررسی پتانسیل های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش دانش آموزان و فرایند ادغام آن در مدارس: مطالعه موردی دبیرستان های دخترانه شهر تهران. پژوهش در نظام های آموزشی دوره 11 تابستان 1396 شماره 37. ص 12-35.
حسینی سنگریزه، اکرم؛ حسینی سنگریزه، سمیه؛ حسینی سنگریزه، محمدرضا؛ و صفایی طبالوندانی، رضا(۱۳۹۴). بررسی شکاف دیجیتالی بین معلمان و دانش آموزان در آشنایی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس دخترانه دوره متوسطه ناحیه 2 ساری، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، دبی، موسسه سرآمدهمایش کارین، https://www.civilica.com/Paper-ICMEH02-ICMEH02_144.html
حسینی، معصومه؛ کفاشی، اسماعیل؛ بهرام زاده، سعید؛ و علیرضا خیرآبادی( ۱۳۹۲). بررسی شکاف دیجیتال موجود بین معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه آستارا، اولین کنفرانس بین المللی حماسه سیاسی (با رویکردی بر تحولات خاورمیانه) و حماسه اقتصادی (با رویکردی بر مدیریت و حسابداری)، رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، https://www.civilica.com/Paper-ICPEEE01-ICPEEE01_2154.html
حسینی، معصومه؛ بینش، مرتضی(1394). بررسی شکاف دیجیتال موجود بین معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه نیشابور. دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی.
روشندل اربطانی، طاهر؛ کاظمی، حسین؛ حاج اسماعیلی، فهیمه(1393). عوامل تعیین کننده شکاف دیجیتالی مطالعه موردی شهروندان رفسنجان، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 6. شماره4. ص 703-681.
شفاهی، محسن (1392)، بررسی شکاف دیجیتالی بین معلمان و فراگیران دوره متوسطه شهرستان آزادشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد علی اباد کتول.
کرمی زاده، الهام(1387). بررسی میزان گرایش و دسترسی دانش آموزان دبیرستان های شهر شیراز به منابع چاپی و الکترونیکی  و استفاده از آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
کوچکی، نجمه؛ عنایتی، ترانه(1396). بررسی شکاف دیجیتالی بین هنرآموزان و هنرجویان در آشنایی و استفاده از فناوری اطلاعات (فاوا) در هنرستان های دخترانه شهر بابلسر. کنفرانس بین المللی روان شناسی، علوم تربیتی و رفتاری. دوره 2.
محمدپور، سارا؛ گلدوزیان، بابک(1395). بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات(دوره دهم و یازدهم) در توسعه اقتصادی و اجتماعی در جهت کاهش شکاف دیجیتال). مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هشتم. شماره چهارم. ص 62-70.
Abreu, R. )2015(. Race and ethnicity in the digital divide. The Wiley Blackwell encyclopedia of race, ethnicity, and nationalism. New York: Wiley.
Archibugi,  D. &  Coco, A. (2004).  A new indicator  of technological  capabilities  for developed and developing countries (ArCo).World Development, 32(4):629-654.
Attaran,  M.;  N.  Alias  &  S.  Siraj  (2012).  “Learning  Culture  in  a  Smart  School:  A  Case Study, Procedia”. Social and Behavioral Sciences. 64: 417423-. Available Online at: www.sciencedirect.com.
Becking, S. K., & Grady, M. (2019). Implications of the Digital Divide for Technology Integration in Schools: A White Paper.
Dolan, J. 2016. Splicing the divide: A review of research on the evolving digital divide among K–12 students. Journal of Research on Technology in Education 48 (1):16–37.
Gillett-Swan, J. (2017). The challenges of online learning: Supporting and engaging the isolated learner. Journal of Learning Design, 10(1), 20-30.
Grigg, A. T. (2016).Evaluating the effect of the digital divide between teachers and students on the meaningful use of information andcommunication technology in the classroom. Retrieved from https://ro.ecu.edu.au/theses/1807
Hanafizadeh,  M.  R.,  Saghaei,  A.&  Hanafizadeh,  P.  (2009).  An  index  for  cross-countryanalysis   of   infrastructure   and   access. Telecommunications Policy, 33(7):385-405. (In Persian).
Kapusta, R., & Shorter, D.(2019). Chapter 10 – The digital divide and first-year students: Technology and equity in school. Deconstructing the digital divide. https://ohiostate.pressbooks.pub/6223ebook2019/chapter/chapter-10-technology-success/
Mahmudi, J.; S. Nalchigar & S.B. Ebrahimi (2008). “Challenges of Smart Schools in Iran”. Quarterly Journal of Educational Innovations, 7(27): 7861-.
Mather, M., & Sarkans, A. (2018). Student Perceptions of Online and Face-to-Face Learning. International Journal of Curriculum and Instruction, 10(2), 61-76.
Mays, Keith(2020). The digital divide in education just got a lot wider. https://www.kauffman.org/currents/digital-divide-education-covid-19/. May 7, 2020
Mesch, G., and I. Talmud. 2011. Ethnic differences in internet access. Information, Communication & Society 14 (4):445–71.
Moore, R., Vitale, D., & Stawinoga, N. (2018). The Digital Divide and Educational Equity: A Look at Students with Very Limited Access to Electronic Devices at Home. Insights in Education and Work. ACT, Inc.
Pandey, N., & Pal, A. (2020). Impact of Digital Surge during Covid-19 Pandemic: A Viewpoint on Research and Practice. International Journal of Information Management, 102171.
Petrović, M., Bojković, N., Anićb, I.& Petrović, D.(2012).Benchmarking the digital divide   using   a   multi-level   outranking   framework:   Evidence   from   EBRD countries of operation.Government Information Quarterly, 29:597-607.
Quaicoe, J. S., & Pata, K. (2020). Teachers’ digital literacy and digital activity as digital divide components among basic schools in Ghana. Education and Information Technologies, 1-19.
Vicente, M.  R.&  Lopez, A.  J.  (2010). What  drives broadband  diffusion?  Evidence from Eastern Europe. Applied Economics Letters, 17(1):51-54
Wong, Y. C., Ho, K. M., Chen, H., Gu, D., & Zeng, Q. (2015). Digital divide challenges of children in low-income families: The case of Shanghai. Journal of Technology in Human Services, 33(1), 53-71.
 
  • تاریخ دریافت: 04 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 15 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 15 تیر 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 15 تیر 1401
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1403