توکل، محمد؛ لاریجانی، مهسا(1396). بررسی پتانسیل های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش دانش آموزان و فرایند ادغام آن در مدارس: مطالعه موردی دبیرستان های دخترانه شهر تهران. پژوهش در نظام های آموزشی دوره 11 تابستان 1396 شماره 37. ص 12-35.
حسینی سنگریزه، اکرم؛ حسینی سنگریزه، سمیه؛ حسینی سنگریزه، محمدرضا؛ و صفایی طبالوندانی، رضا(۱۳۹۴). بررسی شکاف دیجیتالی بین معلمان و دانش آموزان در آشنایی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس دخترانه دوره متوسطه ناحیه 2 ساری، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، دبی، موسسه سرآمدهمایش کارین،
https://www.civilica.com/Paper-ICMEH02-ICMEH02_144.html
حسینی، معصومه؛ کفاشی، اسماعیل؛ بهرام زاده، سعید؛ و علیرضا خیرآبادی( ۱۳۹۲). بررسی شکاف دیجیتال موجود بین معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه آستارا، اولین کنفرانس بین المللی حماسه سیاسی (با رویکردی بر تحولات خاورمیانه) و حماسه اقتصادی (با رویکردی بر مدیریت و حسابداری)، رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،
https://www.civilica.com/Paper-ICPEEE01-ICPEEE01_2154.html
حسینی، معصومه؛ بینش، مرتضی(1394). بررسی شکاف دیجیتال موجود بین معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه نیشابور. دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی.
روشندل اربطانی، طاهر؛ کاظمی، حسین؛ حاج اسماعیلی، فهیمه(1393). عوامل تعیین کننده شکاف دیجیتالی مطالعه موردی شهروندان رفسنجان، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 6. شماره4. ص 703-681.
شفاهی، محسن (1392)، بررسی شکاف دیجیتالی بین معلمان و فراگیران دوره متوسطه شهرستان آزادشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد علی اباد کتول.
کرمی زاده، الهام(1387). بررسی میزان گرایش و دسترسی دانش آموزان دبیرستان های شهر شیراز به منابع چاپی و الکترونیکی و استفاده از آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
کوچکی، نجمه؛ عنایتی، ترانه(1396). بررسی شکاف دیجیتالی بین هنرآموزان و هنرجویان در آشنایی و استفاده از فناوری اطلاعات (فاوا) در هنرستان های دخترانه شهر بابلسر. کنفرانس بین المللی روان شناسی، علوم تربیتی و رفتاری. دوره 2.
محمدپور، سارا؛ گلدوزیان، بابک(1395). بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات(دوره دهم و یازدهم) در توسعه اقتصادی و اجتماعی در جهت کاهش شکاف دیجیتال). مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هشتم. شماره چهارم. ص 62-70.
Abreu, R. )2015(. Race and ethnicity in the digital divide. The Wiley Blackwell encyclopedia of race, ethnicity, and nationalism. New York: Wiley.
Archibugi, D. & Coco, A. (2004). A new indicator of technological capabilities for developed and developing countries (ArCo).World Development, 32(4):629-654.
Attaran, M.; N. Alias & S. Siraj (2012). “Learning Culture in a Smart School: A Case Study, Procedia”. Social and Behavioral Sciences. 64: 417423-. Available Online at:
www.sciencedirect.com.
Becking, S. K., & Grady, M. (2019). Implications of the Digital Divide for Technology Integration in Schools: A White Paper.
Dolan, J. 2016. Splicing the divide: A review of research on the evolving digital divide among K–12 students. Journal of Research on Technology in Education 48 (1):16–37.
Gillett-Swan, J. (2017). The challenges of online learning: Supporting and engaging the isolated learner. Journal of Learning Design, 10(1), 20-30.
Grigg, A. T. (2016).Evaluating the effect of the digital divide between teachers and students on the meaningful use of information andcommunication technology in the classroom. Retrieved from
https://ro.ecu.edu.au/theses/1807
Hanafizadeh, M. R., Saghaei, A.& Hanafizadeh, P. (2009). An index for cross-countryanalysis of infrastructure and access. Telecommunications Policy, 33(7):385-405. (In Persian).
Mahmudi, J.; S. Nalchigar & S.B. Ebrahimi (2008). “Challenges of Smart Schools in Iran”. Quarterly Journal of Educational Innovations, 7(27): 7861-.
Mather, M., & Sarkans, A. (2018). Student Perceptions of Online and Face-to-Face Learning. International Journal of Curriculum and Instruction, 10(2), 61-76.
Mesch, G., and I. Talmud. 2011. Ethnic differences in internet access. Information, Communication & Society 14 (4):445–71.
Moore, R., Vitale, D., & Stawinoga, N. (2018). The Digital Divide and Educational Equity: A Look at Students with Very Limited Access to Electronic Devices at Home. Insights in Education and Work. ACT, Inc.
Pandey, N., & Pal, A. (2020). Impact of Digital Surge during Covid-19 Pandemic: A Viewpoint on Research and Practice. International Journal of Information Management, 102171.
Petrović, M., Bojković, N., Anićb, I.& Petrović, D.(2012).Benchmarking the digital divide using a multi-level outranking framework: Evidence from EBRD countries of operation.Government Information Quarterly, 29:597-607.
Quaicoe, J. S., & Pata, K. (2020). Teachers’ digital literacy and digital activity as digital divide components among basic schools in Ghana. Education and Information Technologies, 1-19.
Vicente, M. R.& Lopez, A. J. (2010). What drives broadband diffusion? Evidence from Eastern Europe. Applied Economics Letters, 17(1):51-54
Wong, Y. C., Ho, K. M., Chen, H., Gu, D., & Zeng, Q. (2015). Digital divide challenges of children in low-income families: The case of Shanghai. Journal of Technology in Human Services, 33(1), 53-71.