امکان سنجی برنامه درسی تلفیقی در دروس علوم تجربی، علوم اجتماعی و تربیت بدنی دوره ابتدایی از نگاه معلمان و متخصصان برنامه درسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مطالعات برنامه‌درسی، دانشگاه بوعلی‌سینا

2 پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا

3 کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تهران، ایران، تهران

4 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران‌

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان امکان‌سنجی برنامه درسی تلفیقی در دروس علوم تجربی، علوم اجتماعی و تربیت بدنی دوره ابتدایی از نگاه معلمان و متخصصان برنامه‌درسی انجام پذیرفت.

روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامه‌درسی عضو ثابت انجمن مطالعات برنامه‌درسی ایران(500 نفر) و معلمان دوره ابتدایی شهر همدان(2149 نفر) که درسال تحصیلی 1399-1400 به تدریس اشتغال دارند می‌باشد. برای انتخاب نمونه‌ها درمورد متخصصان برنامه درسی 92 نفر و در بخش معلمان نیز 270 نفر از طریق فراخوان اینترنتی و به روش دردسترس با توجه به محدودیت تردد کرونا در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته امکان‌سنجی برنامه درسی تلفیقی بود که روایی آن از طریق روایی دلفی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. در ادامه داده‌ها با استفاده از میانگین، انحراف ‌‌معیار، آزمون‌های کالموگروف – اسمیرونوف، تحلیل واریانس، تی تک نمونه‌ای و آزمون خی تحلیل شد.

یافته و نتیجه‌گیری: تحلیل‌های توصیفی و استنباطی داده‌ها با استفاده از آزمون‌های مذکور نشان می‌دهد که گروه معلمان و متخصصان هر دو تاکید داشتند که روش تلفیقی در هر سه حوزه اهداف، محتوی و روش تدریس امکان تلفیق وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت تفاوتی بین نظر معلمان و گروه متخصصان وجود نداشته و این نظریه را مورد تأیید قرار داده است که این رویکرد، دانش‌آموزان را برای یادگیری بهتر و مداوم بر می‌انگیزد و قابلیت‌های لازم برای زندگی در قرن بیست و یکم را در آنان پرورش می-دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Feasibility study of integrated curriculum in experimental sciences, social sciences and physical education of elementary school from the perspective of teachers and curriculum specialists

نویسندگان [English]

  • saeid sharifirahnmo 1
  • Ayatollah Fathi 2
  • Hassan Abbasi 3
  • majid sharifi rahnemo 4
1 PhD Student in Curriculum Studies, Bu Ali Sina University
2 NAJA Institute of Law Enforcement and Social Studies
3 Master of Curriculum Studies, University of Tehran, Iran, Tehran
4 PhD Student in Curriculum Studies, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: Therefore, the present study was conducted to identify the feasibility of the integrated curriculum in the courses of experimental sciences, social sciences and physical education of the elementary school from the perspective of teachers and curriculum specialists.

Method: The method of this research was descriptive survey. The statistical population of the study includes all curriculum specialists, permanent members of the Iranian Curriculum Studies Association (500 people) and elementary school teachers in Hamadan (2149 people) who are teaching in the academic year 1399-1400. To select samples for curriculum specialists, 92 people and in the teachers' section, 270 people participated in the present study through online calling and available methods due to corona traffic restrictions. Data collection tool was a researcher-made questionnaire feasibility study of integrated curriculum whose validity was obtained through Delphi validity and its reliability was obtained using Cronbach's alpha of 0.89. Data were analyzed using mean, standard deviation, Kalmogorov-Smirnov tests, analysis of variance, one-sample t-test and chi-square test.

Findings and Conclusions: Descriptive and inferential analyzes of the data using the mentioned tests show that the group of teachers and experts both emphasized that the combined method in all three areas of objectives, content and teaching method can be combined. Therefore, it can be said that there is no difference between the opinion of teachers and the group of experts and has confirmed the theory that this approach motivates students to learn better and continuously and the necessary capabilities for life in the 21st century in Nurtures them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integrated curriculum
  • experimental sciences
  • social sciences
  • physical education
احمدی، پروین (1390). طراحی و سازماندهی محتوای برنامه درسی رویکرد بین رشته­ای در برنامه­های درسی تلفیقی. تهران: نشر آییژ
رضایی، مریم؛ امام جمعه، محمدرضا، احمدی؛ غلامعلی؛ عصار، علیرضا؛ نیکنام، زهرا (1399). طراحی الگوی مفهومی برنامه‌ درسی تلفیقی استم (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضی) در دوره ابتدایی کشور ایران. مطالعات برنامه درسی, 15(59)، 63-92.
زارعی زوارکی، اسماعیل (1391). طراحی آموزشی و محیط‏های یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدل‏های پیشین و ارائه مدلی نوین در این زمینه. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 8(24), 29-50.
سبحانی­نژاد، مهدی؛ احمدی، پروین و امیری، مهدی­ (­1394). سازمان­دهی میان رشته­ای برنامه درسی با تاکید بر اثر بخش­سازی محتوای دروس. دوفصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد،6(4)،97-122.
غیاث­آبادی فراهانی، اکرم (1393). مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دروس تلفیقی و مجزا از هم علوم و ریاضی در شهرستان تفرش. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
مرادپور، جمال؛ نادری، عزت‌الله؛ سیف نراقی، مریم؛ عصاره، علیرضا (1397). طراحی الگوی تلفیقی برنامة درسی دورة متوسطة اول و اعتبارسنجی آن از منظر متخصصان برنامة درسی و دبیران ذیربط. تدریس پژوهی, 6(4), 209-237.
ملکی، حسن ( 1385). برنامه­ریزی درسی. چاپ هشتم، تهران. نشر پیام اندیشه.
ملکی، حسن (1392). مقدمات برنامه­ریزی درسی . تهران: سمت
مولا، سمیه؛ فتحی آذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف؛ نامدار، عبدالرحمان (1397). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی تلفیقی سواد انرژی در دوره اول متوسطه. مطالعات برنامه درسی، 13(49), 89-124.
مهرمحمدی، محمود (1390). تلفیق در برنامه درسی: تاریخچه، ضرورت، معیارها و اشکال، مرکز اطلاعات علمی (مجازی)،1(1)،15-47.
مهرمحمدی، محمود (1382). آشنایی با اصول و مبانی نظری رویکرد تلفیقی. کارگاه برنامه ریزی درسی با رویکرد تلفیقی اردوگاه شهید باهنر، مرداد ماه ١٣٨٢.
مهرمحمدی، محمود و فتحی­واجارگاه، کوروش (1389). ارائه یک مدل الگوی تلفیق میان رشته ای در طراحی برنامه های درسی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 2(4 (پیاپی 8)), 19-37.
مهرمحمدی، محمود (1397). مفهوم شناسی تلفیق در برنامه­ریزی درسی، دانش نامه ایرانی برنامه درسی.
مهرمحمدی، محمود (1383). تلفیق در برنامه درسی( تاریخچه، ضرورت، معیارها و اشکال) در کتاب برنامه درسی :نظرگاه ها، رویکردها، چشم اندازها. تهران: چاپ دوم، به نشر.
میکائیلو، غلامحسین، واحدی، شهرام (1395). رویکرد تلفیقی به برنامه درسی، نشریه رویکردهای پژوهشی در علوم اجتماعی، 1(1)،1-20.
نعیمی­حسینی، فخرالزمان؛ زارع، حسین؛ هرمزی، محمود؛ شقاقی، فرهاد و کاوه، محمد حسین ( 1391). یادگیری تلفیقی و تاثیر آن بر انگییزه تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی، 7(1)، 245-254.
یاقوتی، حمیده؛ جوادی‌پور، محمد و خسروی، علی،اکبر (1393). ضرورت و امکان­سنجی بکارگیری رویکرد تلفیقی در برنامۀ درسی تربیت‌بدنی دوره ابتدایی. مدیریت و توسعه ورزش, 3(1), 149-160.
Al-wossabi, S. (2019). Integrated Curriculum for a Saudi University EAP Class. Journal of Language Teaching and Research, 10(2), 344-352.
Beane, J.(1991). The Middle School: The Natural Home of Integrated Curriculum. Educational leadership, 49(2), 9-13.
Bernhardt, E., Nissler, P., & Leffell, C. M. (2020). An Integrated Curriculum in Collegiate‐Level German Studies with Accompanying Proficiency Ratings. Die Unterrichtspraxis/Teaching German, 53(1), 23-34.
Brauer, D. G., & Ferguson, K. J. (2015). The integrated curriculum in medical education: AMEE Guide No. 96. Medical teacher, 37(4), 312-322.
Brewer, T. M. (2002). Integrated curriculum:whath benfit?. Arts education policy rewiew. 103.(4). P:31-36.
Carter, V.R. (2013). Defining Characteristics of an Integrated STEM Curriculum in K-12 Education. Theses and Dissertations. 819
Corbett, K, S. (2012). THE Engineering Design Process as a Model for STEM.PHD Thesis curriculum design college of engineering and science Louisiana tech university. UMI Number: 3515928
Drake, S. M., & Burns, R. C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. ASCD.
Dreke, S. M. & Burn, R. C. (2004). Meeting standards throught intrgrate curriculum. Assosiation for supervision and curicuium. Development, Alexanderia, Viriginia USA.
Gürkan, B. (2020). Transdisciplinary integrated curriculum: An analysis of teacher experiences through a design model within the framework of IB-PYP. Participatory Educational Research, 8(1), 176-199.
Harlen, W. (editor) and a group of writers (2015). working with Big Ideas of Sience Education. Global Network of Science Academies (IAP) Science Education Programme: Trieste, Italy ISBN: 9788894078466.
Malik, A. S., & Malik, R. H. (2011). Twelve tips for developing an integrated curriculum. Medical teacher, 33(2), 99-104.
Perlar Char A. (2010). Enhancing underresented community college student motivation through blended learning curriculum. Capella University, AAA.341962 ,2010.
VanTassel-Baska, J. (2021). The Integrated Curriculum Model A Basis for RtI Curriculum Develop ent. In Implementing RtI With Gifted Students (pp. 169-186). Routledge.m
Wong, E., & Nguyen, T. V. (2019). Introduction of an integrated curriculum: early outcomes and experiences within a large private university. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(5), 528-532.
Wood, S. M., & Lane, E. M. (2021). Using the Integrated Curriculum Model to address social, emotional, and career needs of advanced learners. In Content–Based Curriculum for high-ability learners (pp. 523-541). Routledge.
  • تاریخ دریافت: 11 خرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 11 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 11 تیر 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 11 تیر 1401
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1401