اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانش‌آموزان دختر پایه هفتم شهر بوکان بود. این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد.
روش ها: نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان دانش آموزان دخنر پایه هفتم شهر بوکان انتخاب و به صورت دردسترس در گروه‌های آزمایش (آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی) و گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله‌ای دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تفکر ارجاعی اهرینگ (2010) و پرسشنامه یادگیری خودراهبر فیشر (2001) در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی داری بین دو گروه نشان داد.
یافته ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی در کاهش سطح تفکر ارجاعی و افزایش یادگیری خودراهبر دانش‌آموزان اثربخش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching cognitive and metacognitive learning strategies on referral thinking and self-directed learning among students

نویسندگان [English]

  • bahaadin karimi
  • mehri mehrparvar
Islamic Azad University, Buchan Branch
چکیده [English]

Background and Objectives: The main purpose of this study was to determine the effectiveness of teaching cognitive-metacognitive strategies on referral thinking and self-directed learning among seventh grade female students in Bukan. This was a quasi-experimental study in which a pretest-posttest design with a control group was used.
Methods: The sample consisted of 40 subjects who were selected through Convenience Sampling from seventh grade female students in Bukan and were assigned to the experimental (cognitive-metacognitive strategies) and control groups. In the intervention phase, the experimental group was trained in cognitive-metacognitive strategies for 8 sessions of 90 minutes. The control group did not receive any interventions. Ahring’s Reference Thinking Questionnaire (2010) and Fisher’s Self-Guided Learning Questionnaire (2001) were used in pre- and post-test stages to collect data for both experimental and control groups. Research data were analyzed through analysis of covariance using SPSS 23 software. The results of covariance analysis indicated a significant difference between the two groups.
Findings: The results showed that teaching cognitive-metacognitive strategies was effective in reducing the students' level of referential thinking and increasing their self-directed learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Teaching cognitive and metacognitive strategies"
  • " Referential thinking"
  • "Self-directed learning"
بهروزی، ناصر؛ شغابی، معصومه؛ مهرابی­زاده هنرمند، مهناز و مکتبی، غلامحسین. (1392). بررسی رابطه یادگیری خودراهبر با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی در دانش آموزان. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1(6)، 170-155.
رحمتی، ندا .(1397). اثربخشی مهارتهای فراشناختی بر توانایی های شناختی و سبک های یادگیری دانش­آموزان نارساخوان. فصلنامه جامعه شناسی آموزش و پرورش،4(6)، 86-7.
سعید، نسیم؛ علی­نژاد، مهرانگیز و گودرزی، ماندانا. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی، فراشناختی بر آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 6(1)، 39-47.
سیف، علی اکبر. (1390). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات دوران.
شیرمحمدی، فرهاد؛ کاکاوند، علی­رضا؛ صادقی، میثم و جعفری جوزانی، راضیه. (1395). نقش میانجی تفکر ارجاعی در ارتباط بین کمال­­گرایی و اضطراب اجتماعی. مجله مطالعات روان­شناختی، 12(2)، 107-128.
صادقی، مسعود؛ خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1395). نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش­بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پژشکی، 8(2)، 9-17.
فتحی­آذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف؛ هاشمی، تورج؛ بدری­گرگری، رحیم و غریبی، حسن.(1392). اثربخشی آموزش راهبردهای تفکر بر تفکر انتقادی دانش­آموزان. پژوهش­های نوین روان­شناختی، 29، 195-216.
قائدی، فهیمه؛ شبانکاره، الهام و مقدم­برزگر، مجید. (1395). تمایزیافتگی و تفکر ارجاعی: نقش واسطهای درماندگی آموخته شده. دو فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، 5(1)؛33-49.
قلتاش، عباس؛ اوجی­نژاد، احمدرضـا و برزگـر، محسـن.(1396). تـأثیر آمـوزش راهبردهـای فراشناخت بر عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتـدایی. فصـلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 1(4)، 119-30.
قمی، مهین؛ مسلمی، زهرا و محمدی، سید داوود. (1395). بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(4)، 248-59.
کشاورزی، سمیه؛ فتحی­آذر، اسکندر؛ میرنسب، میرمحمود و بـدری­گرگـری، رحـیم. (1396). تاثیر آموزش آگاهی فراشناختی بر سبک­های تصمیم­گیری و تنظـیم هیجـان دانـش­آمـوزان دبیرستانی شهر تبریز. مجله روانشناسی شناختی، 1(5)، 51-60.
گردان شکن، مریم؛ یارمحمدیان، محمدحسین و عجمی، سیما. (1389). تاثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(2)، 1-10.
میدانی، زهرا و شریفی، مهدی. (1393). بررسی رابطه بین سبکهای حل مسـأله، تـاب­آوری بـا باورهای شناختی – فراشناختی. فصلنامه مطالعات رفتاری، 185(13)، 37-65.
نادی، محمدعلی و سجادیان، ایلناز. (1385). هنجاریابی مقیاس سنجش خودراهبری در یادگیری، در مورد دانش­آموزان دختردبیرستان­های شهر اصفهان. فصلنامه نوآوری­های آموزشی. 5(18)، 111-134.
نادی، محمدعلی؛ گردان شکن، مریم و گل پرور، محسن.(1390). تاثیر آموزش تفکر انتقادی، حل مساله و فراشناخت بر یادگیری خود راهبر در دانشجویان. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 8( 28 و 29)، 53-61.
یوسف­وند، مهدی؛ میردریکوندی، فضل­اله؛ سپهوندی، محمدعلی و فرخ­زادیان، علی اصغر. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر تغییر سطح تاب­آوری تحصیلی و تفکر ارجاعی دانش­آموزان دختر. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی. 12(45)، 30-13.
 
Ally, M. (2008). Foundations educational theory for online learning. In: 13 (185 61-53. 65-37).
Brame, C. J. (2019). Chapter 6 - metacognitive practices: Giving students tools to be self-directed learners. In C. J. Brame (Ed.), science teaching essentials (pp. 85-94): Academic Press.
Bruning, QH. (2001). Cognitive Psychology and Instruction. Upper Sadler River, 17 (7), 31-34.
Calmes, CEA., and Roberts, JE. (2007). Repetitive Thought and Emotional Distress: Rumination and worry as prospective predicators of depressive and anxious symptomatology, Journal of Personality and Social Psychology, 30(4), 343-356.
Candy, P. (1992). Self-Direction for Lifelong Learning: A Comprehensive Guide to Theory and Practice. Adult Education Quarterly. 42(3): 192-202.
Cohen, J. A., Verghese, J., and werling, JL. (2016). Meta Cognition and gate in older people. Maturitas, 93(21), 73-77.
Erring, T., Zetsche, U., Weidacker, K., Wahl, K., & Ehlers, A. (2010). The Perseverative Thinking Questionnaire (PTQ): Validation of a content independent measure of repetitive negative thinking. Behavior Therapy Expermental Psychiatry, 42(2): 225–232.
Fisher, M. J., & King, J. (2010). The self-directed learning readiness scale for nursing education revisited: A confirmatory factor analysis. Nurse Education Today. 30(1): 44-48.
Fisher, M., King, J., & Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse education today, 21 (7), 516.
Flavell, J. H. (2000). Development of children’s knowledge about the 525 mental world. International journal of behavioral development. 24(1): 15-23
Flavell, J. H., Miller, P. H., & Miller, S. A. (1985). Cognitive development (Vol338). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
Gollek, C., and Doherty, M. J. (2013). Cognitive and metacognitive strategy training  in word learning: Mutual exclusivity and inferential thinking? Journal of  Experimental Child Psychology, 148(41): 51-69
Griffiths, C., and Oxford, R. L. (2014). Using Cognitive and metacognitive strategy training to Resilience Education and positive metacognition belief in students System, Procedia - Social and Behavioral Sciences 43(11), 1-10.
Inácio, M. J., and Salma, M. H. (2011). the competence of learning to learn in reduce inferential thinking : Promoting reflective thinking of the trainer of trainers, the role of Cognitive and metacognitive strategy training reflexive portfolio. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29(4), 611-619.
Karsli, TA. (2015). Meta-Cognition and Locus of Control in University Students in Context of Viewpoint to Rape. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205(9), 48-52.
Lee, H., Parsons, D., Kwon, G., Kim, J., Petrova, K., Jeong, E. and Ryu, H. (2014). Cooperation learning: reducing inferential thinking skills through cooperative learning and Cognitive and metacognitive strategy training. Computers and Education, 97(9), 97-115.
Lili, T. (2016). Cognitive and metacognitive strategy training on ntegrating thinking skills in foreign language learning: What can we learn reduce inferential thinking? Thinking Skills and Creativity, In Press, Corrected Proof, Available online.
Lonie, J. M., and Desai K. R. (2015). Using Cognitive and metacognitive strategy training to develop Resilience Education and self-reflective skills in pharmacy students: A primer for pharmacy educators. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 7(5), 669-675.
Margaryan, A., Littlejohn, A., and Stanton, N. A. (2016). The role of metacognitive therapy and Cognitive and metacognitive strategy training to academic Resilience . Safety Science, In Press, Corrected Proof, Available online.
McEvoy, P. M.; Watson, H.; Watkins, E. R. and Nathan, P. (2013). “The relationship between worry, rumination, and comorbidity: Evidence for repetitive negative thinking as a transdiagnostic construct”. Journal of Affective Disorders, 151(3), 313-320
Meidani, Z., and Sharifi, M. (2015). Structure relationship between Self- imaginary academic resiliency, and contion – meta-cognition strategy beliefs with Self-regulatory learning in pre-university girl students in Rasht city Procedia-Social and Behavioral Sciences, 185(13): 365-373.
Mekala, S., & Radhakrishnan, G. (2019). Promoting self-regulated learning through metacognitive strategies. IUP Journal of Soft Skills; Hyderabad. 3(2), 21-27.
Melanie K.T., Diane, T. N., Deryn, S. and Reginald, D. V. (2016). Do meta- cognitive beliefs affect meta-awareness of intrusive thoughts about trauma? Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 54(18), 292-300.
Merriam, S.B., Caffarella, R.S., Baumgartner, L.M. (1999). Learning in Adulthood: A Comprehensive Guide, 2rd Edition. SanFrancisco: Jossy bass publisher.
Nadi, M. A., & Sajjadian, I. (2012). Investigating validity and reliability of guglielmino´s self-directed learning readiness scale (SDLRS) among medical and dentistry students. Iranian Journal of Medical Education, 12 (6), 467-479
Reeve, J., Nix, G., & Hamm, D. (2003). Testing models of the experience of self- determination in intrinsic motivation and the conundrum of choice. Journal of educational psychology. 95 (2), 375.
Shirmohamadi F, Kakavand A, Sadeghi M, Jafari JR.(2016). Repetitive negative thinking mediates the association between perfectionism and social anxiety. Psychology Studise; 12(2):107-28. 
Szkodny, L. E. (2010). The Preservative Thinking Questionnaire: Development and validation Pennsy lvania State University.
 Williamson, S. N. (2007). Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse researcher. 14(2): 66-83.
Wong, J., McEvoy, M. and Rapee, M. (2015). A Comparison of Repetitive Negative Thinking and Post-Event Processing in the Prediction of Maladaptive Social Evaluative Beliefs: A Short-Term Prospective Study. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. 10(24), 1-12.
Zimmerman, B. J. (2004). Self-regulated Learning and Academic Achievement Theoretical Perspectives. 2nd ed. Mahwah, NJ: Erlbaum, 4(18), 54-68.
  • تاریخ دریافت: 08 فروردین 1401
  • تاریخ بازنگری: 11 اردیبهشت 1401
  • تاریخ پذیرش: 19 اردیبهشت 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 19 اردیبهشت 1401
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1400