بررسی رابطه باورهای معرفت‌شناختی بادرگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانش‌آموزان دوره متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکد ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، ایران

2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی رابطه باورهای معرفت‌شناختی با درگیری تحصیلی (شناختی- رفتاری) و پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه نظری شهرستان چایپاره در سال تحصیلی 1400-1399 بود.
روش ها: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه 285 نفر دانش آموز دوره متوسطه نظری بودند که از جامعه ای به حجم 1053 (424 نفر پسر و 629 نفر دختر) و با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه معرفت‌شناختی شومر (1990) و پرسشنامه درگیری‌تحصیلی فریدریکس و همکاران (۲۰۰۴) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی، تحلیل واریانس یک راهه، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها: بررسی یافته‌ها نشان داد که وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی نامطلوب بود و نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه نیز تفاوت معناداری را نشان نداد و سایر نتایج نشان داد که بین باورهای معرفت شناختی با درگیری شناختی، رفتاری و پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی در بین دانش‌آموزان رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به تمامی دست‌اندرکاران و مجریان نظام آموزشی در آموزش و پرورش توصیه می‌شود، زمینه و بستر لازم را برای تقویت باورهای معرفت شناختی نسبت به درس زبان انگلیسی در دوره متوسطه را فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Epistemological Beliefs in Academic Conflict and Academic Achievement in High School Students

نویسندگان [English]

  • Mohamad bagher Akbarpoor zanghalani 1
  • Saeed Khodayari shouti 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Payame Noor University, Iran
2 Master of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The main purpose of this study was to investigate the relationship between epistemological beliefs and academic (cognitive-behavioral) involvement and academic achievement of English language among theoretical high school students in Chaypareh in the academic year 2021-2022.
Methods: The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. The study sample was 285 theoretical high school students who were selected from a population of 1053 (424 boys and 629 girls) using stratified simple accident. Schumer (1990) epistemological questionnaire and Friedrix et al.'s (2004) academic engagement questionnaire were used to measure research variables. Students' academic achievement in English was also assessed by examining their average scores in this course in two ways: self-reporting and reviewing academic transcripts. Descriptive statistics, one-way analysis of variance, Pearson correlation and multiple regression analysis were used to analyze the data.
Findings: The results showed that the educational status of students in English was unfavorable and the results of one-way analysis of variance did not show a significant difference and other results showed that between epistemological beliefs with cognitive, behavioral involvement and English academic achievement between Students have an inverse and significant relationship.
Conclusion: According to the results of this study, it is recommended to all those involved and implementers of the educational system in education, to provide the necessary context for strengthening epistemological beliefs about English language lessons in high school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Epistemological beliefs
  • academic conflict
  • academic achievement
آذریان، فاطمه (1393). رابطه بین باورهای معرفت شناسی و همدلی عاطفی دبیران با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس سوم متوسطه شهر زابل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان.
اعتصامی فر، نرگس و صیف، محمدحسین (1395). بررسی رابطه معرفت شناسی دانشجویان با امیدواری خوش بینی تحصیلی دانشجویان دولتی شیراز. سومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران.
امامی پور، سوزان و شمس اسفندآباد، حسن (1393). سبک های یادگیری و شناختی. تهران: سمت.
داداش­زاده، وحید، الهویردی زاده، بهزاد و تمرزاده آذر، ابراهیم (۱۳۹۶). نقش واسطه­ای سبک­های یادگیری در رابطه­ی اهداف پیشرفت و سودمندی ادراک شده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه ی دوم شهرستان چالدران. سومین کنفرانس توانمندسازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات مدیریت،تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
داوودی، سمیه (1393). ارائه مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی با تاکید بر نقش خودکارآمدی تحصیلی، درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، شماره1، دوره4.
سلیمان نژاد، اکبر و آیرملوی، بهروز (1391). رابطه باورهای معرفت شناختی و گرایش به تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر ماکو در سال تحصیلی 91-90. تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره3، دوره2،ص 1-29.
سواری، کریم (1396). اثر باورهای معرفت شناختی و ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی با میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی. دو فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، شماره6، دوره1.
سیف، علی اکبر (1391). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
شعبانی ورکی، بختیار و حسین قلی زاده، رضوان (1392). تحول باورهای معرفت شناختی دانشجویان. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره4، دوره24.
طباطبایی فارانی، سحر؛ پیش­قدم، رضا و مقیمی، سحر (1398). معرفی الگوی هیجامد به عنوان شیوه­ای کارآمد برای کاهش اضطراب خواندن در زبان خارجی. فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه، شماره 2.
عبداللهی، محمدحسین؛ فراهانی، محمدنقی و ابراهیمی، احترام (1391). بررسی و مقایسه رابطه بین سبک­های مقابله با تنیدگی، خلاقیت هیجانی و سلامت عمومی در دختران دانشجو. مجله روانشناسی، شماره45، دوره3.
غلام پور، میثم، اکبری بورنگ، محمد و قرآنی سیرجانی، سیما (1397). بررسی نقش باورهای معرفت شناسی و نگرش نسبت به ریاضی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته مهندسی. مجله­ی تازه های علوم شناختی، شماره5، دوره1.
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ خضری آذر، هیمن و امانی، جواد (1390). تفاوت­های جنسیتی در خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، ارزش تکلیف، درگیری شناختی و پیشرفت ریاضی. مطالعات ریاضی، شماره9، دوره1.
قدم پور، عزت­الله؛ میرزایی فر، داود و سبزیان، سعیده (1393). بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی در دانش­آموزان پسر و دختر سال اول دبیرستان­های شهر اصفهان(پیش­بینی افت تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی). فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره34، دوره10.
کشاورز، یلدا (1396). نقش واسطه­ای باورهای معرفت شناسی در رابطه بین الگوهای فرزند پروری و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد،  دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت.
متقی، مریم و بهزادفر، مینا (۱۳۹۴). رابطه­ی ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان.سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، تحقیقات اسلامی سروش مرتضوی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
مددلو، قهرمان؛ محمودزاده، ابراهیم؛ رسولی، خدیجه و شفیعی، حمید (1391). بررسی عوامل موثر در ضعف یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطه استان آذربایجان غربی. سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی پژوهشکده تعلیم و تربیت ایران.
 
Aems, C. (2019). Goals, students, and studentmotivation. Journal of EducationalPsychology, 84, 861 -271.
Aikins,,Duell,O.K.,&Hutter,R.(2010).Epistemologicalbeliefs,mathematicalproblemsolvingbeliefsandacademicperformanceofmiddleschoolstudents.The ElementarySchoolJournal,105,289-304
Alrashidi, o. phan, H. P. , Ngu, B. H. (2016). Academic Engagement: An Overview of Its Definitions, Dimensions, and Major conceptualizations.Internationah Educati,n Studies: Vol. 9. 41-52.
Andrzejewski, Carey E. and Heather A. Davis .(2013). Human contact in the classroom:exploring how teachers talk about and negotiate touching students, Teaching and TeacherEducation 24: 779-794.
J. J., Christenson, S. L., Kim, D.,& Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitiveand psychological engagement: Validation ofthe student engagement in Instrument.Journal of School Psychology, 44, 427-445.
Arslantaş HA(2015). Epistemological Beliefs and AcademicAchievement. J Educ Train Stud.4(1). doi:10.11114/jets.v4i1.1107.
Bong, M. (2009). Problems in academic motivation research and advantages
and disadvantages of their solutions. Contemporary Educational Psychology,21(3): 149-165.
Bromme,,Pieschl,S.,&Stahl,E.(2009).“Epistemologicalbeliefsarestandardsforadaptivelearning:afunctionaltheoryaboutepistemologicalbeliefsandmetacognition”.MetacognitionandLearning,5(1),7-26.
Buehl,(2008).Assessingthemultidimensionalityofstudents’epistemicbeliefsacrossdiversecultures. InM.S. Khine(Ed.), Knowing,knowledgeandbeliefs.Epistemologicalstudiesacrossdiversecultures(pp.65–112).NewYork:Springer.
Cano, F. (2012). Epistemological beliefs and approach to learning : There change throughsecondary school and their influence on academic performance. British Journal ofEducational Psychology, 75, 203-221.
Christian ,H.(2016). Cognitive style and educational performance. The case of public schools in Bogotá, Colombia, Educational Psychology An International Journal of Experimental Educational PsychologyVolume 36, 2016 - Issue 4.
Duell, O.K., & Schommer-Aikins, M. (2009). Measures of People's Beliefs aboutKnowledge and Learning. Educational Psychology Review, 13,419-449.
Dweck, C.S., & Leggett, E.L. (2010). A Socialcognitive Approach to
Motivation and Personality. Psychological Review, 95, 256-273.
Eisenhower, A, S., Bruce L. Baker & Jan .B.(2011). Early student - teacherrelationships of children with And without intellectual disability: Contributions ofbehavioral, social, and self-regulatory competence. Journal of School Psychology 45: 363-383.
Entwistle, N.J. & McCune, V. (2014). The conceptual bases of study
strategy inventories. Educational Psychology Review,16(4):325-345.
Finn, J. D. (2009). Parental engagement that makes a difference.Educational Leadership, vol. 55,NO.8, Pp. 20-24.
Fredericks, J. A. Blumenfeld, P. C. & Paris, A. H. (2009). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, vol.74, Pp. 59-109.
Fredricks, J., Blumenfeld, P., & Paris, A. (2004). School engagement:
Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational
Research, 74(1).
Green B. A., Miller R. B., Crowson H. M., Duke, B. L., Akey K. L.(2018). Predicting high school student, cognitive engagement and achievement: contribution of classroom perception and motivation, Contemporary Educational Psychology, 20 (4), 462- 482, 2008.
Green, G. (2008). Supportive adult relationships and the academic engagement ofLatin American immigrant youth". Journal of School Psychology 46: 393-412.
Hamidzadeh B(2010). Introduction to Measurement and Evaluation of Academic Achievement. Morabian;4: 146-64. [In Persian]Saif A. Modern educational psychology: learning and teaching psychology. Tehran, Iran: Dorna Publication;. [In Persian].
Hammer,&Elby,A.(2011).Ontheformofapersonalepistemology.InB.K.Hofer&P.R.Pintrich (Eds.),Personalepistemology:Thepsychologyofbeliefs aboutknowledge andknowing(pp.169-190).Mahwah,NJ:Erlbaum.
Hofer,K.(2009).Personalepistemologyresearch:Implicationsforlearningandteaching.JournalofEducationalPsychologyReview,13(4),353-383.
Hofer,K.(2012).Personalepistemologyasapsychologicalandeducationalconstruct:Anintroduction.InB.K.Hofer&P.R.Pintrich(Eds.),Personal epistemology:Thepsychologyofbeliefsaboutknowledgeandknowing(pp.3-14).Mahwah,NJ:Erlbaum.
Hughes,J. N.& Oi-man Kwok. (2017). Classroom engagement mediates the effect ofteacher-student support on elementary students' peer acceptance: A prospective analysis.Journal of School Psychology 43 : 465-480.
Hurn, C. J. (2012). The limist and possibilities of schooling :AnIntroduction to the sociology of Education ,Boston: Allyn.
Kember, D. & Leung, D. Y. (2013). Development of questionnaire to measure the level ofreflective thinking.Assessment and Evaluation in Higher Education, 4, 381- 395.
Kesner, John E.(2012). Teacher Characteristics and the Quality of Child - TeacherRelationships. Journal of School Psychology 28(2): 133-l49.
Kondo-Brown, K. (2010). Affective Variables and Japanese L2
Reading Ability. Reading in a Foreign Language, v18 n1 p55-71
Lin,T. Deng,F. Chai,C,S. Tasi C. (2012). High school students’ scienti fic epistemologicalbeliefs, motivation in learning science, and their relationships: A comparative studywithin the Chinese culture. International Journal of Educational Development. 19 (1)125-136.
Linnenbrink, E.A., & Pintrich, P.R. (2003). The role of self efficacy belifes in student engagement andlearning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19, 119-137.
Marzoghi, R., Fouladchang, M., & Shamshiri, B. (2008). Gender and level differencesinepistemological beliefs of Iranian undergraduates’ students. Journal of AppliedSciences, 8, 4698- 4701.
Mcnamara, D. (2010). Sir Karl Popper and Education. Journal of Educational Studies.XXV1(10), 24-39.
Newberry, M., & H. A. Davis.(2010). The role of elementary teachers' conceptions ofcloseness to students on their Differentail behaviour in the classroom. Teaching andTeacher Education. Doi:10.l0l6/j.tate.02.0l5.
Pakdaman, A, Niusha,B Boreiri, L. (2013). Relationship between epistemological beliefs,self-regulated learning strategies and academic achievement. Procedia Social andBehavioral Sciences, 84,1160–1165
Perkinson, H. (2011). Teachers without goals students without purposes. McGraw- Hill,U,S,A.
Perry, Jr., W.G. (2007). Patterns of development in thought and values of students in a liberal arts college:A validation of a scheme. Cambridge, MA: Harvard University, Bureau of Study Counsel. (ERIC Document eproduction Service No. ED 024315).
Phan, H. P., & Ngu. B. H. (2014). Longitudinal Examination of Personal Self-Efficacy and Engagement-Related Attributes: How Do they Relate. American Journal of Applied psychology, 3(4), 80-91.
Pianta Robert, C.(2012). Enhancing relationships between children and teachers.Washington, DC: American Psychological Association.
Pintrich, P.R. & Schunk., D,H. (2009). Motivation In Education: Theory,
Research, & Applications
. New Jersey: Johnston.
Rastegar, A., Ghorban Jahromi, R. Salim Haghighi, A & Akbari, A, R. (2010). The relationof epistemological beliefs and mathematics achievement: the mediating role ofachievement goals, mathematics self-efficacy, and cognitive engagement. Journal ofEducational Psychology, 5, 791-797.
Ravindran, B. Green, B. DeBaker, T. (2010). Predicting preservice teachercognitive engagement with goal an epistemological beliefs. Paper
presented at the annual meeting of the American educational
association in new or lean. http//www. science direct. Com.
Reschly, A. & Christenson, S. L. (2014). School completion. In G. Bearand K. Minke (Eds.) Childrens needs: Development, prevention, and intervention Washington DC: National Association of School Psychologist. pp.147-169.
Rose, d and Samjet, k.(2013). the relationship between the classroom management style of international school teachers in Bangkok, International Journal of Advances in Computer Science and Technology (IJACST), Vol.2 , No.8, Pages : 05-10
saha, h. J. (2011). Aspiration and Expections of students: in h.J.saha (Ed.), International Education ; oxford :Pergamon http://www.new foundations .com/GALLERY /sizer. /html.
Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension.Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2012). Social cognitive theory and selfregulated learning. British Journal of Educational Psychology, 75, 203–221.
Shabani H.(2007).Teaching skills: teaching methods and techniques. Tehran, Iran: Samt Publication;. [In Persian]
Shell, D. F., & Husman, J. (2013). Control, motivation, affect, and strategic self-regulationin the college classroom: A multidimensional henomenon. Journal of EducationalPsychology, 100(2), 443-459
Sherry Y. Chen and Li-Ping Chang .(2016).The influences of cognitive styles on individual learning and collaborative learning,Innovations in Education and Teaching InternationalVolume 53, 2016 - Issue 4, Pages 458-471.
Soliman Nejhad, A., Saharan, M. (2012). A correlation control stop and self-regulatorywith advance academic. Journal Psychol Educ Sci Univ Teh, 31(2):175-98
Sunger, S. &, Gunggoren, S. (2016). The role of classroom environment perceptions inself-regulated learning and science achievement. Elementary Education Online, 8(3).
Thyer, B. A. (2012). Popper, positivism, and practice research: A Response to Munro.Journal of Social Work Education. 38 (3), 471- 474.
Wolters, C. A. & Rosental, H. (2012). The relation between students’
motivational bliefs and their use of motivational regulation strategies.
International Journal of Educational Research, VOL,33.Pp, 801-820.
Wolters, J. (2014). Advancing Achievement Goal Theory: Using GoalStructures and Goal Orientations to Predict Students’ Motivation,Cognition, and Achievement. Journal of Educational Psychology, 96,236–250.
Ziegler N(2015). English Language Learners' Epistemic Beliefs about
Vocabulary Knowledge
: The University of Toledo.
  • تاریخ دریافت: 09 فروردین 1401
  • تاریخ بازنگری: 28 فروردین 1401
  • تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 28 فروردین 1401
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1400