بررسی رابطه هوش اخلاقی ، هوش هیجانی و هوش معنوی با رضایت شغلی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان

3 دانشیار. گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

رضایت شغلی معلمان با عوامل مختلفی پیوند خورده است و پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش های اخلاقی، معنوی، و هیجانی با رضایت شغلی معلمان انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی مقطعی و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان و معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان کلات (700 نفر) تشکیل می‌دادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 248 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آن‌ها با استفاده از روش تصادفی ساده صورت گرفت. جمع‌آوری داده‌ها براساس چهار پرسشنامه هوش اخلاقی لینک‌و‌کیل(2005) ، هوش معنوی کینگ(SISRI.2008) ، هوش هیجانی سیبریا شرینگ (2001) و رضایت شغلی براتی (1385) صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آن‌ها به ترتیب 86/0، 88/0، 85/0 و 82/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آن‌ها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تجزیه و تحلیل داده-ها به کمک نرم‌افزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد: بین هوش‌های معنوی ، اخلاقی و هیجانی با رضایت شغلی همبستگی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این بود که هوش اخلاقی می‌تواند رضایت شغلی را پیش‌بینی کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between spiritual intelligence, emotional intelligence and moral intelligence with job satisfaction of teachers working in education

نویسندگان [English]

  • samaneh sahebi 1
  • morteza jabbarian gero 2
  • mohsen asghari nekah 3
1 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
2 Master of Educational Psychology, Semnan University
3 Associate Professor. Department of Counseling and Educational Psychology. Faculty of Education and Psychology. Mashhad Ferdowsi University
چکیده [English]

Teachers 'job satisfaction is associated with various factors and the present study was conducted to investigate the relationship between moral, spiritual, and emotional intelligence with teachers' job satisfaction. The method of the present study is cross-sectional descriptive-analytical and correlational. The statistical population of the study consisted of all teachers working in education in Kalat city (700 people). Cochran's formula was used to determine the sample size and 248 people were selected as the sample who were selected using simple random sampling method. Data were collected based on four ethical intelligence questionnaires by Link and Kiel (2005), King spiritual intelligence (SISRI.2008), Siberian emotional intelligence (2001) and Barati (2006) job satisfaction (Cronbach's alpha coefficient) 0.86, 0.88, 0.85 and 0.82 were obtained and their face and content validity were confirmed by experts. Data analysis was performed using SPSS software. The results showed that there is a significant correlation between spiritual, moral and emotional intelligence with job satisfaction. The results of regression analysis also indicated that moral intelligence can predict job satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spiritual Intelligence
  • Emotional Intelligence
  • Moral Intelligence
  • Job Satisfaction
  • Teachers
اکبری لاکه، مریم؛ رجبی آرانی، زهره؛ و اکبری، حسین. (2019). رابطه هوش اخلاقی با رضایت شغلی اساتید دانشگاه علوم پزشکی کاشان. فصلنامه بهداشت در عرصه، 6(3) ، 19-26  
امامی، زهرا؛ مولوی، حسین؛ کلانتری، مهرداد. (1396). تحلیل مسیر اثر هوش معنوی و هوش اخلاقی بر خودشکوفایی و رضایت از زندگی در سالمندان شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 15(56)، 4-13
برادبری، تراویس و گریوز، جین. (2005). هوش هیجانی(مهارت ها و آزمون ها)، ترجمه مهدی گنجی (1395). تهران: انتشارات سالاوان
پورکیانی، مسعود؛ صادقی سرآسیا، حسین؛ تقوی مقدم، علی. (1395). بررسی رابطه هوش اخلاقی و رضایت شغلی با سلامت روان در بین حسابداران و مدیریان مالی شرکت های شهرک صنعتی مشهد. مجله­ی اصول بهداشت روانی، سال 18،
پیام، مهدی؛ نگین تاجی، صدیقه؛ بشلیده، کیومرث؛ نگین تاجی، مجید؛ هاشمی، سید اسماعیل (1396). رابطه هوش معنوی، قدردانی، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی با رفتار شهروندی سازمانی.  پژوهش­های روان‌شناسی بالینی و مشاوره،8(1)،21- 36 https://doi.org/10.22067/ijap.v8i1.65538
تابان، محمد؛ شرفی، وحید؛ ویسه، سید مهدی و شیری، اردشیر. (1393). بررسی تأثیر مسئولیت‌پذیری و هوش اخلاقی کارکنان بر سلامت نظام اداری (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه ایلام). مدیریت در دانشگاه اسلامی، 3(8)، 223-242
تفرشی، علی. (1399).پیشبینی رضایت شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری کارکنان بانک ملت. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، ۶ (۱۰) :۱-۹
خالقی، نرگس و چناری، مهین (1395). رابطه هوش اخلاقی با نوع دوستی. مجله اخلاق در علوم و فناوری ، 10(4)،1-10
رحیمی، حمید؛ مدنی، سید احمد و محمدیان، آسیه. (1394). بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با مسئولیت پذیری دانشجویان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال پنجم، 1(14)، 101-125
ستوده، حافظ؛ شاکری­نیا، ایرج؛ خیراتی، مریم؛ درگاهی، شهریار و قاسمی، رضا. (1395). رابطه هوش معنوی و هوش اخلاقی با بهزسیتی روانشناختی پرستاران. اخلاق و تاریخ پزشکی، 9(10)، 63-73
شهنازی، ابوذر و رهگذر، حسن. (1396). رابطه هوش اخلاقی با تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هشتم، 2(3)
قاسمی پیربلوطی، محمد؛ احمدی، رضا؛ علوی اشکفتکی، سید مجید و علوی اشکفتکی، سیده صغری. (1393). بررسی رابطه هوش معنوی و رضایت شغلی با سلامت روان در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 16(5)، 132-131.
مرتضایی، شکوفه (1397). هوش هیجانی و هوش اخلاقی و قانون مداری دانش آموزان. شهرکرد: نشر علمی سنا.
ملکیان، مصطفی (1396). راهی به رهایی. تهران:  انتشارات نشر نگاه معاصر
معلمی، صدیقه؛ رقیبی، مهوش؛ نریمانی، محمد؛ شیرآبادی، علی­اکبر و آدورم، مهدیه. (1395). بررسی رابطه هوش معنوی با میزان استرس شغلی و رضایت شغلی در پرستاران با تکیه بر پرسش‌نامه هوش معنوی کینگ. پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، 2(4)، 134-151.
میردریکوندی، رحیم (1390). هوش هیجانی، پیشینه و رویکردها از نگاه دین و روانشناسی. فصلنامه روانشناسی و دین. سال چهارم، شماره سوم، ص 97-124
نقوی، سید علی؛ آذر، عادل و اسعدی، میرمحمد (1395).  بررسی رابطه هوش معنوی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان اداره ورزش و جوانان استان منتخب. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی،  3(11)، 75-86
 نهامی، عبدالزهرا؛ شیرازی، محمود؛ عرب، علی؛ میرشکار، ساره و ایمانخواه، رضا. (1398). رابطه هوش هیجانی و سبک­‌های رهبری مدیران با رضایت شغلی کارکنان بیمارستان‌­های علوم پزشکی شهر کرمان. دانشگاه علوم پزشکی ایلام،26(3)، 56-62
یعقوبی، ابوالقاسم؛ فتحی، فتانه و محمدزاده، سروره. (1397). فراتحلیل مطالعات هوش اخلاقی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(32)، 247-270
Aghajani S, Samadifard H. (2019). Correlation of Spiritual Well-Being with Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence in Students at Mohaghegh Ardebili University. JHPM. 8 (4): 1-7
Amram, Y. (2005). Intelligence beyond IQ: The contribution of emotional & spiritual intelligences to effective business leadership. Institute of Transpersonal Psychology.
Ataallahi T., Rabiee. A., &Amini, M. (2015). Relationship Between Moral Intelligence and Social Capital. Ethics in Science &Technologyy 10, (3), 29 40.
Baron R, Parker DA. (2000). The hand book of emotional intelligence theory development assessment and application at home, school and workplace. Sanfrancisco, 2:184- 98. doi: 10.1016/S0160-2896(01)00084-8
Dev, R. D. O., Kamalden, T. F. T., Geok, S. K., Abdullah, M. C., Ayub, A. F. M., & Ismail, I. A. (2018). Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, Self-Efficacy and Health Behaviors: Implications for Quality Health. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(7), 794–809
Dicke, T., Marsh, H. W., Parker, P. D., Guo, J., Riley, P., & Waldeyer, J. (2019). Job satisfaction of teachers and their principals in relation to climate and student achievement. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/edu0000409
Faramarzi, M., Jahanian, K., Zarbakhsh, M. Salehi, S., & Pasha, H. (2015).The Role of Moral Intelligence and Identity Styles in Prediction of Mental Health Problems in Healthcare Students. Journal of Health, 6, 664-672
Flite CA, Harman LB, (2013). Code of ethics: principles for ethical leadership. Perspectives in Health Information Management.,5 (10), 1-11.
George, M. (2006). How intelligent are you really? From IQ to EQ to SQ, with a little intuition along the way. Train Manag Dev Meth. 20(4): 425-36.
Golbasi, Z., Kelleci, M., Dogan, s. (2008).  Relationships between coping strategies, individual characteristics and job satisfaction in a sample of hospital nurses: Cross-sectional questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45(12), 1800-1806. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2008.06.009
Goleman D. (2000) Working with the emotional intelligence. Bantam Book Publication. P.317-318.
Goleman, D. (2005). Emotional intelligence: Why It Can Matter More Than IQ, 10th edition, Bantam Book Publication. P.33-111
Golipour S, Haghighat S, Manavipour D. The Relationship between Spiritual and Moral Intelligence with the Meaning of Life among the Volunteers of the Emergent Reaction. Shefaye Khatam. 2014; 2 (4):20-29
Hakim, A., Pristika, A.Y. (2020). The Influence of Organizational Citizenship Behavior, Continuance Commitment, Emotional Intelligence, and Spirituality on Performance. Proceedings of the 17 th International Symposium on Management, https://doi.org/10.2991/aebmr.k.200127.016
Jordan, P.; Ashkanasy, N., Hartel, C., & Hooper, G. (2002). Workgroup emotional intelligience: scale development and relationship to team process effectiveness and goal focus. Human resource management review, 2 (12): 195-214.
Kabat-Farr, D., Cortina, L. M., & Marchiondo, L. A. (2018). The emotional aftermath of incivility: Anger, guilt, and the role of organizational commitment. International Journal of Stress Management, 25(2), 109-128.
Kimiyayai, M.; Daryaee, S. (2016). Relationship between spiritual intelligence, emotional intelligence with occupational performance the guidance school teachers' occupational performance in Shiraz educational system organization (first area). International Journal of Humanities and Cultural Studies, 3(2), 981-999.
King, D. B., (2007). Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, & measure. Unpublished Master’s Thesis, Trent University, Peterborough, Ontario, Canada.
Krishnabudi, N., Utami, W., & Sudarsih, S. (2020). The Influence Of Emotional Dissonance, Emotional Intelligence And Organizational Commitment On Job Satisfaction Of Employees Of Bank BUMN In Indonesia. Jurnal Istiqro, 6(01), 1-10. doi:10.30739/istiqro.v6i01.529
Langlois, L., &Lapointe, C. (2014). Ethical leadership in Canadian school organizations. EducManag Admin Leadership. 35 (2), 47-60.
Lennick, D. Kiel, F. (2005). Moral intelligence: The key to enhancing business performance and leadership success. Wharton: School Publishing, An imprint of Pearson Education.
Lennick, D., & Kiel, F. (2013). Moral intelligence: enhancing business performance and leadership success in turbulent times. New York: Prentice Hal.
Makwana, S. (2015). Spiritual intelligence and job-satisfaction of higher secondary school's teachers. Indian Journal of Positive Psychology, 6(4), 429.
Masitoh, S., & Sudarma, K. (2019). The Influence of Emotional Intelligence and Spiritual Intelligence on Job Satisfaction with Employee Performance as an Intervening Variable. Management Analysis Journal, 8(1), 98-107. https://doi.org/10.15294/maj.v8i1.26389
Mehrdad, A. (2014). Personnel psychology. Isfahan: publications forest. Tenth Edition
Mrhalek, T., & Kajanova, A. (2018). Work satisfaction and mental pressure of socialworkers and workers in social services. Social Sciences in Health, 20(2), 166-170.
Mulki J P. Jaramillo F, Locander WB. (2006). Effects of ethical climate and supervisory trust on salespersons job attitudes and intentions to quit. J Pers Sell Sales Manage; 26:19-26. doi: 10.2753/PSS0885-3134260102.
Pedram nia, Atosa. (2012). Relationship between organizational justice and organizational commitment to empower girls high school teacher Shiraz area. Master's thesis, Islamic Azad University, Shiraz.
Pierce, JL., O’Driscoll, MP & Coghlan, A. (2004). Work environment structure and psychological ownership: the mediating effects of control. The Journal of Social Psychology, 144, 507–534.
Raghib, M., Sidat, A., Hakiminia, H. & Vahmadi, S. J. (2010). Reconciliation of king's spiritual intelligence scale (sisri-24) on students at Isfahan University. Journal of Psychology Achievements, 4(1), 164-141. (In Persian)
Rajabi Eslami, A., Salimi, M., Shahmoradi, M. (2020). The effect of spiritual intelligence training on the self-concept of secondary schools female students. Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal, 8 (11) :35-46
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1650-en.html
Rathore, K. S., Rathore, K. S., & Mehdi, Y. (2020). Spiritual Intelligence at Workplace Leads to Satisfaction in Professional Life. Our Heritage, 68(51), 145-148. Retrieved from https://archives.ourheritagejournal.com/index.php/oh/article/view/4671
Rezaeian, A, Koshtehgar, A (2008). Investigation of relationship between emotional intelligence and organizational commitment. Management vision, 7 (27), 27-39
Robbins, S.P. (2009). Essentials of Organizational Behavior. 8th Edition, Pearson Education, Inc., Prentice Hall, Diamond
Roxana Dev, O. D., Ismi Arif, I., Maria Chong, A., & Soh Kim, G. (2014). Emotional intelligence as an underlying psychological mechanism on Physical Activity among Malaysian adolescents. Middle-East Journal of Scientific Research, 19, 166-171.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990), Emotional Intelligence. Imagination Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
Samadi, P. (2006). Spiritual intelligence. Quarterly J New Thoughts Educ. 2(3-4): 99-114.
Supramaniam, S., & Singaravelloo, K. (2020). Emotional Intelligence, Job Satisfaction and Organisational Performance in the Malaysian Public Administration. Institutions And Economies,, 77-98. Retrieved from https://ijie.um.edu.my/article/view/22024
Takdir, s., Yanuar Rahmat Syah, T., Anindita, R. (2020). Cultural Intelligence Effect on Job Satisfaction over Employee Performance. Joma, 4(1), 28-33
Taziki, S. A., Taziki, M., Akbari, M., Saghafi, S., & Behnampour, N. (2016). The relationship between spiritual intelligence and lifestyle with job satisfaction in Gorgan city primary school teachers. Health, Spirituality and Medical Ethics, 3(2), 30-36.
Thakur, D. M. B., Lakhani, M., & Maniar, R. (2020). Relationship between Emotional Intelligence and Job Satisfaction. Our Heritage, 68(1), 1082-1093. Retrieved from https://archives.ourheritagejournal.com/index.php/oh/article/view/806
Tizro-Toly, F., Mosazadeh, T., & Kazemi, R. (2020). The Effect of Spiritual Intelligence Training on Adaptability, Accountability and Legislation among 14-16 Year-Old Male Students. Salamat Ijtimai (Community Health), 7(2), 146-155. Retrieved from http://journals.sbmu.ac.ir/en-ch/article/view/28912/18841
Yahyazadeh-Jeloudar, S., & Lotfi-Goodarzi, F. (2012). What is the relationship between spiritual intelligence and job satisfaction among MA and BA teachers? International Journal of Business and Social Science, 3(8).
 Zaine Zulkifli, Z. Mohd Hashim, I. (2019).  “Spiritual Intelligence and Job Satisfaction among Teachers: A Review”. Management Research Spectrum, 9(1), 54-58.
Zamani, M. R., & Karimi, F. (2015). Relationship between spiritual intelligence and job satisfaction among female high school teachers. Educational research and Reviews, 10(6), 739-743.
Zohar D, Marshal I. (2004). Spiritual Capital: Wealth We Can Live by. 1st ed. USA; Berrett-koehler Publishers.