روایتی سه سویه از برنامه درسی مقطع ابتدایی در دوران کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد ساری

چکیده

شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ تعطیلی مدارس و به دنبال آن آموزش با استفاده از فضای مجازی را گسترش داد. در این میان دانش آموزان، والدین و معلمان که بیشترین تاثیر و ارتباط را با نظام آموزشی دارند با چالش‌های مختلفی در آموزش مجازی در دوران کرونا مواجه بودند. این پژوهش با هدف درک مزایا و معایب ، چالش‌ها و همچنین دریافت نظرات و پیشنهادات این سه گروه در خصوص آموزش های مجازی انجام گرفت.
جامعه پژوهش تمامی معلمین، والدین و دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کلات بودند. ابتدا مدارس ابتدایی به دو گروه نیمه برخوردار و نا برخوردار تقسیم و سپس از هر دسته ۶ دانش آموز ۶ معلم 6 ولی انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساخت مند داده‌ها گردآوری گردید. مصاحبه‌ها با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها نشانگر مزایایی همچون همسو شدن با پیشرفتهای فناوری، بهره مندی از شیوه‌های متنوع تدریس و ارتقای خود راهبری دانش آموز و معایبی همچون نبود امکانات، ناآگاهی از شیوه های صحیح آموزش در فضای مجازی بود. چالش های عمده سه گروه مد نظر در پژوهش، مشکلات اینترنت و نبود تجهیزات کافی، عدم آشنایی با فرآیند کار در فضای مجازی، ارزشیابی در فضای مجازی و عدم بازخورد کافی جهت رفع اشکال دانش آموزان عنوان شد. همچنین راهکارهایی همچون استفاده از آموزش معکوس، آگاه نمودن اولیا وفراهم نمودن فرصت مشارکت فعال آنان، جذاب نمودن محتواهای تولیدی نیز جهت اثربخشی آموزش های مجازی مطرح گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The triangular narrative of the elementary school curriculum in the corona

نویسندگان [English]

  • samaneh sahebi 1
  • tahereh rozeh 1
  • faezeh elyasi 2
1 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
2 Faculty of Educational Sciences and Psychology, azad University of sari, Iran
چکیده [English]

The coronavirus outbreak in 2020 led to the closure of schools and the subsequent expansion of cyberspace education. Meanwhile, students, parents, and teachers who have the most impact and relationship with the education system faced various challenges in e-learning in the Corona era. This study was conducted to understand the advantages and disadvantages, challenges and receiving comments and suggestions of these three groups regarding virtual education. The study population was all teachers, parents, and elementary school students in Kalat city. First, primary schools were divided into two groups, semi-privileged and non-privileged. Then six students, six teachers from each group were selected, and data were collected through semi-structured interviews. Interviews were analyzed using the content analysis method. The findings showed advantages such as adapting to technological advances, benefiting from various teaching methods, and promoting student self-direction, and disadvantages such as lack of facilities and ignorance of the correct teaching methods in cyberspace. The main challenges of the three groups considered in the research were Internet problems and lack of sufficient equipment, lack of familiarity with the work process in cyberspace, evaluation in cyberspace, and lack of adequate feedback to fix students' problems. Strategies such as using reverse education, informing parents and providing opportunities for their active participation, making production content attractive were also proposed for the effectiveness of virtual education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual education
  • corona
  • elementary students
  • teacher

احمدخانی، سمیرا (1398). نقش معلم در پرورش یادگیرندگان. ماهنامه آفاق علوم انسانی. شماره28. مرداد98: ص66-47.

پورغفار، لیلا. جعفرزاده داشبلاغ، حسن. نظرگیگلو، سمیرا (1400). آموزش مجازی- ارتباط والدین/دانش­آموزان. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی. سال چهارم. شماره 37. خرداد.
حبیبی، شراره و سراوانی، محمد علی. (1390). رابطه مشارکت والدین و در فرایند اموزشی با پیشرفت تحصیلی آنان در دوره ابتدایی، 29، 27-1
داودی محمد، (1384)، نقش معلم در تربیت دینی، نشر موسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه،1384.
داوودی، نادر. (1385). فرایند مشارکت خانه و مدرسه در نظام آموزشی و تربیتی، روزنامه رسالت.
سلیمی، سمانه .فردین، محمدعلی(1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت­ها و چالش­ها. فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی8(2)،49-60.
علوی، سیده شهره.  ابراهیم زاده، عیسی. کریم زادگان مقدم، داوود. عطاران، محمد.  مهرداد، رامین و گلستان، بنفشه(1388). بررسی رویکرد نوین یادگیری الکترونیکی سریع در آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران. آموزش عالی ایران, 2(3 (پیاپی 7)), 67-88.

علیاری، شهلا. برومند، سهیلا و عالیخانی، شیرین(1388). راهنمای عملی طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر وب. مجله دانشکده پرستاری ارتش، دوره: 9، شماره: 1

گال، بورگ و گال. ترجمه دکتر نصر و همکاران(1394). روش­های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. تهران. سمت.
گودرزوند چگینی، مهرداد و اسمعیلی، معصومه. (1390). تاثیر به کار گیری فناوری داده ها بر اثر بخشی آموزش. نشریه
رهیافتی نو در مدیریت آموزش، (3)2: 3-5.
نقدی آستمال، ظریفه(1396)، بررسی نقش معلم بر تربیت اخلاقی و دینی دانش­آموزان ابتدایی بر  اساس تعالیم مقدس اسلامی، پنجمین رویکرد همایش ملی در علوم انسانی و مدیریت.
وفادار، صداقت و جوان بخت اول، جعفر. (1383). انجمن اولیا و مربیان، ساختار، وظایف و مسئولیتها. تهران: انجمن اولیا و
مربیان.
Al-Rabiaah, A., Temsah, M. H., Al-Eyadhy, A. A., Hasan, G. M., Al-Zamil, F., Al-Subaie,
S., & Somily, A. M. (2020). Middle East Respiratory Syndrome-Corona Virus (MERS-CoV) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal of infection and public health. 13 (5), 687-691.
Bender, L. (2020). Key Messages and Actions  for COVID-19 Prevention and Control in
Schools. Education UNICEF NYHQ.
Chen, C., Zhang, X. R., Ju, Z. Y., & He, W. F. (2020). Advances in the research of cytokine
storm mechanism induced by Corona Virus Disease 2019 and the corresponding immunotherapies. Zhonghua shao shang za zhi=Zhonghua shaoshang zazhi= Chinese journal of burns, 36, E005-E005.
Colaizzi, P. (1978). Psychological research as a phenomenologist views it. In: Valle, R. S. & Gökalp, M., Barut, Y., & Mentese, S. (2010). Pre-school education and the effects of the
relations between parents and teachers on pre-school age children (Ordu Centrum). Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 203–212
Hadlington, L. (2015). Cognitive failures in daily life: Exploring the link with Internet
addiction and problematic mobile phone use. Computers in Human Behavior; 51:75-81
King, M. (1978). Existential Phenomenological Alternatives for Psychology. Open University
Press: New York
Lee, S. M., Daniels. H., & Kissing, D. B. (2006).Parental influences on adolescent
adjustment: parenting styles versus parenting practices. The Family Journal: Counseling
and Therapy for Couples and Families. 14(3): 253-259.
Stern‚ J. (2003). Involving Parents. London: Continuum.
Sanabria, O. B., Chavez, M. P., & Gómez Zermeño, M. (2018). Virtual educational model for
remote communities in Chocó, Colombia. International Journal of Education and Development
using Information and Communication Technology, 12 (2): 195-205
United Nations(2020).Policy Brief:Education during COVID-19 and beyond.