تجارب زیسته معلمان بومی از چالش‌های آموزش در مناطق دارای خرده فرهنگ در دوران بحران کووید19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار

2 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشیار دانشگاه بیرجند

4 کارشناس

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته معلمان بومی از چالش‌های آموزش در مناطق دارای خرده فرهنگ در دوران بحران کووید19 انجام گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. قلمرو مطالعاتی کلیه معلمان بومی دوره ابتدایی شهرستان لایین بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، معلمان بومی دارای حداقل 8 سال سابقه خدمت انتخاب و مصاحبه‏ها، تا رسیدن اشباع نظری ادامه‏یافت. اطمینان‌پذیری آن از طریق سه معیار قابل‌قبول بودن، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری به دست آمد. یافته‏ها با استفاده از روش‌ کلایزی تحلیل شدند و در 5 مقوله اصلی از جمله چالش های مرتبط با دانش آموزان، والدین، سیستم و رسانه ها، معلمان و چالش های مرتبط با جوامع بومی و 15 زیر مقوله طبقه بندی شدند. یافته ها نشان داد در محیط های بومی تجارب یادگیری مبتنی بر محیط، یادگیری های گروهی و وجود ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموزان از منابع یادگیری و آموزش محسوب می‌شوند، که با توجه به بحران کووید 19این فرصت از معلمان گرفته شده است. مساله دیگر ورود آنی و بی برنامه رسانه ها به نظام آموزشی در محیط بومی است، که نگرانی هایی را برای والدین و جامعه بومی به همراه داشته است. به طور کلی یافته ها نشان داد که مهمترین چالش آموزش مجازی در بحران کووید 19 تخریب فرهنگ بومی است. علاوه بر این عدم تحقق عدالت آموزشی نیز از چالش های مورد توجه در این مناطق است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Indigenous Teachers' Living Experiences of Education Challenges in Subcultural Areas during the COVID Crisis 19

نویسندگان [English]

  • shiva jalayeri laeen 1
  • Hossein Jafari suny 2
  • Mohsen Ayati 3
  • ghazal jalayeeri laeen 4
1 Assistant Professor
2 Associate Professor, Ferdowsi University of Mashhad
3 Associate Professor of Birjand University
4 Expert
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the lived experiences of native teachers of the challenges of education in subcultural areas during the Covid Crisis 19 in the new suburbs. The Approach of the present study was qualitatively phenomenological. The study area was all native primary school teachers in Laeen city. Using purposive sampling method, native teachers with at least 8 years of service experience were selected and interviews were continued until theoretical saturation. Its reliability was obtained through three criteria of acceptability, reliability and verifiability. Findings were analyzed using the Claysian method and were classified into 5 main categories including challenges related to students, parents, systems and media, teachers and challenges related to indigenous communities and 15 subcategories. The findings showed that in indigenous environments, experiences based on environment-based learning, group learning and the existence of emotional connection between teacher and students are the sources of learning and teaching, which has been taken away from teachers due to the Covid 19 crisis. Another issue is the immediate and unplanned entry of the media into the education system in the indigenous environment, which has raised concerns for parents and the indigenous community. Overall, the findings show that the most important challenge of e-learning in the Covid 19 crisis is the destruction of indigenous culture. In addition, the lack of educational justice is one of the challenges in these areas

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phenomenology
  • Teacher
  • Indigenous areas
  • Covid 19
احمدی، حمید(1389).  قومیت و قوم گرایی در ایران، افسانه و واقعیت، تهران: نشر نی
احمدی، زینب و ناصح، جواد،(1399).مدیریت مدرسه در دوره کرونا و چالشهای آموزش مجازی،سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره،تعلیم و تربیت،مشهد.
افشارلو، سمیه و عابدپور، سهیلا،(1399)،کرونا و آسیب های آموزشی دانش آموزان،سومین همایش ملی مراقبت و درمان،علی آباد3(1).
-جلایری لایین، شیوا، آیتی ، محسن، جعفری ثانی، حسین، اکیری، محمد(1398)، ارائه الگوی برنامه درسی بومی درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی برای مناطق دارای خرده فرهنگ.پایان نامه دکتری و دانشگاه بیرجند.
حاجی تبار فیروزجائی ، محسن و میر عرب رضی، رضا (1396). تحلیل وضعیت موجود بومی‌سازی برنامه درسی در مدارس ابتدایی،فصلنامه چیستی چرایی و چگونگی بومیسازی برنامه درسی. شماره اول.1(1).
حاجیانی، ابراهیم(1383). مسله وحدت و الگوی سیاست قومی در ایران در «مسایل اجتماعی ایران». مجموعه مقالات انجمن جامعه شناسی ایران.1(1).
خادمی، نسیم و خادمی، فاطمه و شتابنده، حسین، (1399)، تاثیر شیوع ویروس کرونا VOVID 19 بر نظام آموزشی و ارایه همکارها،اولین همایش ملی تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی در جهان پسا کرونا،نجف آباد
شریف، مصطفی(1390)، برنامه درسی. گفتمان نظریه، پژوهش و عمل برنامه درسی پست مدرن.اصفهان: جهاد  دانشگاهی
شیخاوندی، داور(1386).بازتاب هویت قومی در کتاب  تعلیمات اجتماعی ابتدایی و متوسطه. مجله علمی و پژوهشی تعلیم و تربیت. شماره 87 . 93 -20.
صادقی، علیرضا (1389).ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪدرﺳﯽ ﻣﻠﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑـﺮ اﺳـﺎس روﯾﮑـﺮد  آﻣﻮزش ﭼﻨﺪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ .ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﯽ ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ درﺳﯽ، (18)5 -214  -189.
صادقی، علیرضا، (1391) ، ویژگی ها و ضرورت های تدوین برنامه درسی چند فرهنگی در ایران، بررسی­چالش­ها و ارائه راهبردها، راهبرد فرهنگ، شماره 22 .22 .
طرلانی، حمیدرضا،(1399). بررسی تغییرات چشمگیر در محیط آموزشی برای استفاده از آموزش آنلاین در دوران بیماری کرونا،سومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی،همدان
عراقیه، علیرضا، فتحی واجارگاه، کورش، برزگر، نادر، مردای، سعید(1390). توسعه سرمایه انسانی در آموزش عالی از طریق احترام به تنوع قومی و فرهنگی دانشجویان . دوفصلنامه مدیرت و برنامه ریزی در نظام آموزشی. 4(7)،99-85.
عراقیه، علیرضا،؛ فتحی واجارگاه، کوروش(1391). جایگاه چند فرهنگی در آموزش عالی و آموزش عالی. راهبرد فرهنگ، شماره 17 و 18 بهار و تابستان، 188-204.
عسکریان، مصطفی(1385) . جایگاه قومی در تربیت شهروندی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، (17)5، 162-133.
عطاران، محمد(1391). فرهنگ یادگیری مدرسه عشایر کوچرو روایتهای یک معلم . فصلنامه مطالعات برنامه درسی، (25) 45-6 .
علی پور ، لیلاو علی پور، نسرین (1396) آموزش چندفرهنگی و قومیت در برنامه درسی . فصلنامه مطالعات روان شناسی و علوم تربیتی.شماره 11 زمستان1395.ص 182-167.
غریبی، جلال، گلستانی،هاشم، جعفری، سید ابراهیم(1393). مبانی ارزشناسی تعلیم تربیت چندفرهنگی.مجله تدریس پژوهی2(1)
فتحی واجارگاه ،کورش(1385 ). تربیت شهروندی ، رسالت مغفول نظام آموزش وپرورش ، نوآوری های آموزشی ، سال پنجم : 10-17.
ﮐﺮﺳﻮل، ﺟﺎن(1396)، ﭘﻮﯾﺶ ﮐﯿﻔـﯽ و ﻃـﺮح ﭘـﮋوﻫﺶ اﻧﺘﺨـﺎب از ﻣﯿـﺎن ﭘـﻨﺞ روﯾﮑﺮد(رواﯾـﺖ ﭘﮋوﻫـﯽ، ﭘﺪﯾﺪارﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻧﻈﺮﯾﻪ داده ﺑﻨﯿﺎد، ﻗﻮم ﻧﮕﺎری و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی).ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺣﺴـﻦ داﻧـﺎﯾﯽ ﻓـﺮد و ﺣﺴـﯿﻦﮐﺎﻇﻤﯽ. ﺗﻬﺮان: ﺻﻔﺎر.
گال، مردیت، بورک، والتر، گال، جویس (1392). روش­های تحقیق کمی وکیفی جلد اول، ترجمه احمدرضا نصروهمکاران، تهران: سمت.
محبی امین، سکینه (1392). شناسایی فرهنگ تدریس و الزامات تدریس خلاق در دانشگاه. پایان‌نامه دکتری در رشته‌ی برنامه‌ریزی درسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
مهرابی،علیرضا(1400)، بررسی چالش های کرونا در نظام آموزشی خرده فرهنگ های مرزی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی(مطالعه ای پدیدارشناسانه)،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه درسی،دانشگاه پیام نور مشهد.
مهرمحمدی، محمود و دیگران. (1381). برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها . تهران : به نشر.
میرانی سرگزی، نرگس و حیدری آبروان، محمد جواد و عسکری، مهتاب و خوش خواهش، رویا،(1399)کرونا و چالش های آموزش مجازی در ایران،دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره
   ﻫﻮﻣﻦ، ﺣﯿﺪرﻋﻠﯽ (1385) .راﻫﻨﻤﺎی ﻋﻤﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﯿﻔﯽ .ﺗﻬﺮان :ﺳﻤﺖ
یارمحمدیان، محمد(1381).اصول برنامه درسی، تهران: یادواره کتاب
 
 
 
   
Aboagye, E., Yawson, J. A., & Appiah, K. N. (2021). COVID-19 and E-learning: The challenges of students in tertiary
institutions. Social Education Research, 1-8
Alismail, H. A. (2016). Multicultural Education: Teachers' Perceptions and Preparation. Journal of Education and Practice, 7(11), 139-146.
Allen, K. M. , Jackson, I. , & Knight, M. G. (2012). Complicating Culturally Relevant Pedagogy: Unpacking African Immigrants' Cultural Identities. International Journal of Multicultural Education, 14(2), 1-27.
Aydin, H., & Ozfidan, B. (2014). Perceptions on mother tongue based multicultural and bilingual education in Turkey. Multicultural Education Review (MER), 6(1), 51-78.
Bagshaw, D. (2001). The Three M’s-Mediation, Postmodernism, and the New Millennium. Meolation quarte, 18(3), 205–219.
Banks, J. A. & Banks, C. A. M. (2005). Multicultural education Issues and Perspectives (5th Ed.). New York: John Wiley.
Banks, J. A. & Banks, C. A. M. (2005). Multicultural education Issues and Perspectives (5th ed.), New York: John Wiley.
Barnett, R.,& Napoli, R. D. (2008). Changing identities in higher education: Voicing perspectives. London and New York: Routledge.
Baynes, R. (2016). Teachers' attitudes to including Indigenous knowledges in the Australian science curriculum. The Australian Journal of Indigenous Education, 45(1), 80-90.‏
Bradshaw, R. (2014). Democratic teaching: An incomplete job description. Democracy and Education, 22(2), 3. Jones, G. S. (2014). Outcast London: a study in the relationship between classes in Victorian society. Verso.
Brant Castellano, M. (2014). Indigenizing education. Retrieved November 5, 2019, from https://www.edcan.ca/articles/indigenizing-education/
Chen, D.-T., Wang, L.-Y., & Neo, W.-L. (2015). School-based curriculum development towards a culture of learning: nonlinearity in practice. British Journal of Educational Studies, 63(2), 213–228, doi:10.1080/00071005.2015.1034236
 Chen, S. M., & Lee, Y. A. (2015). Dancing with Ethnic Identities: How a Taiwan Aboriginal Dance Club Influenced Junior High Students. International Journal of Multicultural Education, 17(2), 20-34
Dawadi, S., Giri, R. A., & Simkhada, P. (2020). Impact of COVID-19 on the Education Sector in Nepal: Challenges and Coping Strategies. Online Submission.‏
De Kock, T. , Sayed, Y. , & Badroodien, A. (2018). Narratives of social cohesion": Bridging the link between school culture, linguistic identity and the English language. Education as Change, 22(1), 1-29.
Denis, V. (2011). Silencing Aboriginal curricular content and perspectives through multiculturalism: “There are other children here.” Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 33(4), 306-317.
Denk, T., & Christensen, H. S. (2016). How to classify political cultures? A comparison of three methods of classification. Quality & Quantity, 50(1), 177-191
Egne, R. M. (2014). Representationof the Ethiopian multicultural society in secondary teacher education curricula. Journal of Teacher Education for Sustainability, 16(1): 54-75.
Eskici, M. (2016). Faculty members’ opinions about multiculturalism in higher education. The Anthropologist, 24(1), 252-261.
Finnish National Board of Education. (2014). National Core Curriculum for Basic Education 2014. Helsinki: Author
Gaudry, A. (2016). Paved with good intentions: Simply requiring Indigenous content is not enough. Activehistory.ca. Retrieved October 21, 2019, from http://activehistory.ca/2016/01/paved-with-good-intentions-simply-requiring-indigenous- content-is-not-enough/
Hajisoteriou, C., & Angelides, P. (2018). Developing and Implementing Policies of Intercultural Education in Cyprus in the Context of Globalisation. The Cyprus Review, 30(1), 353-367.‏
Hammarberg, B. (2014). Problems in defining the concepts of L1, L2 and L3. Teaching and learning in multilingual contexts: Sociolinguistic and educational perspectives, 3, 18.
Jalayeri Laeen, Sh, Ayati, M, Jafari Sani, H & Akbari Booreng, M(2019) A Teachers Perception on Localization of Curriculum with Emphasis on Emphasis on Social STUDIES Lesson. International Journal of Higher Education. 3,9
JoAnne W. (2018). Putnam David E. Putnam University of Maine at Presque Isle U. S. An International Journal of Multicultural Education.3,8
Lee, D.H.L., & Lee, W.O. (2018). Transformational change in instruction with professional learning communities? The influence of teacher cultural disposition in high power distance contexts. Journal of educational change, 19(4), 463–488. doi:10.1007/s10833-018-9328-
Lin, E.; Shi, Q.; Wang, J.; Zhang, S. & Hui, L)2012(. Initial moti-vations for teaching: Comparison between preservice teachers in the United States and China. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40)3(, 227-248
Liu, Y., & Almor, T. (2016). How culture influences the way entrepreneurs deal with uncertainty in inter-organizational relationships: The case of returnee versus local entrepreneurs in China. International Business Review, 25(1), 4-14.‏
Muchenje, F. , & Heeralal, P. J. (2016). Teachers’ Views on the Accommodation of Students’ Cultural Diversity in Curriculum Instructional Materials in Use in Primary Schools in Chegutu District Zimbabwe. Journal of Social Sciences, 47(2), 142-150.
Murphy S).2010(.challenges for multicultural education in Japan.Availablefrom:http://www  Scirus.com . [Accessed 3 June 2010 ] .
       New York: Teachers College Press
Nieto, S. (1992). Affirming diversity: The sociopolitical context of Multicultural Education. New York: Longman
Paternotte, E. , Fokkema, J. , Loon, K. A. V. , Dulmen, S. V. , Scheele, F. (2014). Cultural diversity: blind spot in medical curriculum documents, a document analysis. Medical Education, 14: 176.
 Putnam, J. W., Putnam, D. E., Jerome, B., & Jerome, R. (2014). Cross-cultural collaboration for locally developed indigenous curriculum. International Journal of Multicultural Education, 13(2), 1-18.
Ramirez, P. C. , & Jaffee, A. T. (2016). Culturally responsive active citizenship education for newcomer students: A cross-state case study of two teachers in Arizona and New York. International Journal of Multicultural Education, 18(1), 45-67.
Renganathan, S., & Kral, I. (2018). Exploring language and education policies for the indigenous minorities in Australia and Malaysia. International Journal of Multicultural Education, 20(1), 138-156.‏
Samuel, A. I. (2020). Coronavirus (COVID-19) and Nigerian education system: impacts, management, responses, and way forward. Education Journal3(4), 88-102.‏