تجارب زیسته دبیران از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان‌ انگلیسی در مقطع متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز

2 هیات علمی

3 دانشگاه تبریز

چکیده

هدف پژوهش حاضر با هدف توصیف ادراک و تجارب زیسته معلمان زبان ‌انگلیسی از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان‌ انگلیسی در مقطع متوسطه شهر تبریز انجام یافته است. رویکرد مطالعۀ حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. شرکت کنندگان در پژوهش، کلیه معلمان زبان انگلیسی مقطع متوسطۀ اول شهر تبریز در نواحی 5 گانه بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع نظری داده ها (18 نفر) ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه سازمان یافته گردآوری شد. روایی پژوهش حاضر از نوع روایی درونی بود که بدین منظور آنالیز داده ها توسط پژوهشگران به منظور بازسازی واقعیت انجام گردید. سپس داده ها و تفسیر از آن ها در اختیار خود معلمان که به عنوان شرکت کننده در پژوهش بودند قرار گرفت تا صحت داده ها و تفسیر از آن را تایید بکنند. برای افزایش پایایی پژوهش، مصاحبه ها با یک برنامه قبلی در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه با راهنمایی های لازم و به دور از سوگیری و اعمال نظر شخصی انجام می گرفت. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، از روش اسمیت استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که علل اصلی ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی شامل: ناکارآمدی ساختاری نظام آموزشی زبان انگلیسی؛ ناکارآمدی کتب درسی زبان انگلیسی؛ ناکارآمدی دانش آموزان؛ ناکارآمدی معلمان؛ ناکارآمدی مدرسه؛ ناکارآمدی اولیا؛ ناکارآمدی مسئولین؛ ناکارآمدی رسانه و راهکارها بودند که این تم‌ها برگرفته از 75 مضمون می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teachers lived experiences about the reasons for the inefficiency of teaching English in high school

نویسندگان [English]

  • davoud tahmasebzadeh sheikhlar 1
  • Kiumars Taghipour 2
  • parvin ghsemian 3
1
2 دانشگاه تبریز
3 tabriz
چکیده [English]

Background and Objectives: The purpose of this study was to describe the perceptions and lived experiences of English language teachers about the inefficiency of English language teaching in high school in Tabriz.
Methods: The present study is qualitative and has been done with a descriptive phenomenological approach. Participants in the study were all English language teachers in the first secondary school of Tabriz in 5 districts that were selected by purposive sampling method and its volume continued according to the nature of qualitative research until the theoretical saturation of the data (18 people). Data were collected through semi-organized in-depth interviews. The validity of the present study was internal validity, for which data analysis was performed by researchers to reconstruct reality. The data and their interpretation were then provided to the teachers themselves who participated in the study to confirm the accuracy of the data and its interpretation. To increase the reliability of the research, the interviews were conducted with a previous program in a suitable atmosphere and observing the interview conditions with the necessary guidelines and away from bias and personal opinion. Smith (1995) method was used to analyze the data.
Findings: Data analysis showed that the main causes of inefficiency of English language teaching from the perspective of English teachers include structural inefficiency of the English language teaching system; English textbook inefficiency; Student inefficiency; Teacher inefficiency; Parental inefficiency; The inefficiencies of the authorities and the media and the solutions were that these themes are derived from 75 themes.
Conclusion: Therefore, it can be concluded that in order to improve the conditions of English language teaching in high school, the structure of the educational system and its elements should be changed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lived experiences
  • teachers
  • English language
  • teaching inefficiency
آقاگل­زاده، فردوس؛ داوری، حسین (1393) جهانی‌شدن و گسترش زبان ­انگلیسی؛ ضرورت‌ها و الزامات بهره‌گیری از رویکرد انتقادی در مواجهه با زبان انگلیسی در ایران، راهبرد فرهنگ، 7(25): 203-179.
احمدی، خدیجه؛ رنجدوست، شهرام؛ عظیمی، محمد (1399) تبیین تجربة متخصصین تعلیم و تربیت و مدرسان زبان انگلیسی برای آموزش زبان انگلیسی در دورة اول متوسطه، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی،17(64). 91-102.
احمدی­صفا، محمد؛ دنیایی، شادی؛ سهرابی، شیلان؛ فراهانی، مجتبی؛ خاسمی، دایان؛ ساعدپناه، الهه (1397) ارزیابی کتب آموزش زبان انگلیسی پایه اول دوره متوسطه اول، پژوهش­نامه انتقادی متون و برنامه­های علوم انسانی، 26-1.
احمدی­پور، طاهره (1387) لزوم اتخاذ سیاست­ زبانی در برابر گسترش زبان­ انگلیسی، فصلنامه مطالعات ملی، (35):134-119.
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش (1389) روش های تحقیق کیفی، تهران: انتشارات بشری
پاکزادیان، سارا سادات (1396) انگیزه یادگیری زبان برای دانشجویان غیر زبان در ایران، رساله دکتری، دانشگاه الزهرا.
تاجیک اسماعیلی، سمیه (۱۳۹۳) نقش رسانه‌ها در آموزش و تربیت شهروندی، اولین همایش ملی رسانه، ارتباطات و آموزش‌های شهروندی، تهران - قیامدشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت).
حیدری­کایدان، ژیلا؛ آذری، مهران (1389) رابطه هوش هیجانی و راهبردهای آموزش زبان ­انگلیسی، مجله یافته­های نو در روانشناسی، 3(9): 114-95.
جعفری، سمانه؛ محمدی، زهره (1396) تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه بر یادگیری اصطلاحات زبان ­انگلیسی توسط زبان­آموزان ایرانی، پژوهش­­های زبان­شناختی در زبان­های خارجی، 7(2): 354-325.
جعفریان، سکینه (1384) بررسی میزان اهمیت و ضرورت تعیین سن مناسب برای آغاز آموزش زبان­ انگلیسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، پژوهشگاه تعلیم ­و­ تربیت کاربردی تبریز.
رحیمی، مهرک؛ نبی­لو، زهرا (1387) جهانی­شدن و ضرورت اصلاح دوره­های آموزش زبان ­انگلیسی در ایران؛ چالش­ها و فرصت­ها، فناوری و آموزش، 3(2):124-115.
علوی­مقدم، بهنام؛ خیرآبادی، رضا (1391) بررسی انتقادی برنامه­ درسی ملی در حوزه آموزش زبان­های خارجی، فصلنامه مطالعات برنامه ­درسی ایران، 7(25):44-27.
غلامی، فاطمه؛ عارفی، محبوبه؛ فتحی­ واجارگاه، کوروش؛ ابوالقاسمی، محمود (1396) چالش­های آموزش زبان­ انگلیسی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران زبان­ انگلیسی، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(2):194-161.
کاظمی، مصطفی (1388) نگرش کاربردی به مدل­های تدوین استراتژی شرکت­ها بر اساس پارادایم تجویزی، ماهنامه صنعت و کارآفرینی، 40(40):63-58.
کرمی، مرتضی؛ سیلانی، آمنه؛ پاک­مهر، حمیده (1391) فرهنگ و برنامه ­درسی آموزش­ زبان انگلیسی، فصلنامه مطالعات برنامه­ درسی ایران، 7(26): 148-127.
کلانتری، رضا؛ غلامی، جواد (1390) بررسی علل ناکارآمدی آموزش‌وپرورش در آموزش زبان انگلیسی و مقایسه مدارس عمومی و آموزشگاه­های خصوصی، فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه، (3)، 12-16.
کیانی، غلام­رضا؛ نویدی­نیا، حسن؛ مؤمنیان، محمد (1390) نگاهی دوباره به رویکرد برنامه ­درسی ملی نسبت به آموزش زبان­های خارجی، جستارهای زبانی؛2(2)، 1-8.
Ahmad, A., & Khan, S. (2011). Significance of language policy awareness in English language teaching. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1897-1900.
Anyiendah, M. S. (2017). Challenges faced by teachers when teaching English in public primary schools in Kenya. In Frontiers in Education (Vol. 2, p. 13). Frontiers.
Butcher, B. & Mardsen, L. (2004). Measuring Soft Outcomes: A review of the literature. The Research and Development Bulletin, 2(3), 31-36.
Celce-Murcia, M., & McIntosh, L. (1991). Teaching English as a second or foreign language.
Craige, E, (2011).The contribution of descriptive corpus linguistics to English language teaching. Linguistics and Education, 22(3), 290-293.
Creswell, J.W (1998) qualitative inquiry and research design: chossing among tradition, thousand oask, CA: sage publication.
Creswell, J.W & Clark, V. L (2007) designing and conducting mixed methods research. First edition, thousand oask, sage publication.
Crystal, D. (2003). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2nd Cambridge: Cambridge University Press.
Flattery, B. (2007). An overview of English in South Korea: Language, Culture, and Pedagogy. Available at: http: homes. Chass.
Farhady, H & Hedayati, H (2009). Language assessment policy in Iran. Annual Review of Applied Linguistics, 29, 132–141.
Heiw, W. (2012). English language teaching and learning issues in Malaysia. Journal of Arts, Science & Commerce. 3(1), 11-14.
MacCabe, C. (1985). English Literature in a Global Context. In Quirk and H. Widdowson (Eds.). English in the World: Teaching and Learning the Language and Literatures (pp. 11-30). Cambridge: Cambridge University Press.
Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 250.
Mudraya, O. (2008). Engineering English: A lexical frequency instructional model. English for Specific Purpose. 25(4), 235-256.
Nunan, D. (2003). The Impact of English as a Global Language on Educational Policies and Practices in the Asia-Pacific Region. TESOL Quarterly. 37(4). 589-613.
Ortiz, A. (2007). English language learning with special needs; Effective instructional strategies. Journal of learning disabilities. 321-420.
Oudah, F., & Altalhab, S. (2018). Saudi EFL Teaching Training Programmes: Teachers’ Perceptions and Needs. Theory and Practice in Language Studies, 8(11), 1407-1414.
Pishghadam, R. & Naji, E. (2012). Applied ELT as a Panacea for Linguistic Imperialism. Iranian EFL Journal. 1.35-50.
Pishghadamm, R, Zabihi, R. (2011). Crossing the threshold of Iranian TEFL. Applied Research in English: 1(1), 57-74.
Richards, J.C, & Renandya, W.A. (2002). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. Cambridge University Press.
Rivers, D. J. (2008). English as an International Business Language (EIBL): The need for an increase in theoretical and practical research focusing on written business communications across cultural boundaries in relation to multinational corporate language selection. Asian ESP Journal, 4(2), 6-22.
Rivers, W. M. (2018). Teaching foreign language skills. University of Chicago Press.
Spolsky, B. (2004). Language Policy. Cambridge: Cambridge University Press.
  • تاریخ دریافت: 07 مهر 1400
  • تاریخ بازنگری: 02 آبان 1400
  • تاریخ پذیرش: 26 آبان 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 17 بهمن 1400
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1401