مقایسه TPACK معلمان مدارس هوشمند و عادی و ارتباط آن با اضطراب فناورانه دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز

2 دانشار برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز

3 دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر در جهت مطالعه وضعیت دانش و مهارت TPACK معلمان مدارس هوشمند و عادی و به طبع آن تبیین تفاوت میانگین نمره اضطراب فناورانه دانش آموزان و سطح دانش و مهارت TPACK معلمان مدارس متوسطه دوره اول شهر اردبیل اجرا شده است. پژوهش حاضر در صدد بررسی و بیان تفاوت میانگین نمره اضطراب فناورانه دانش آموزان و سطح دانش و مهارت TPACK معلمان می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر اردبیل در سالتحصیلی 99-1398بود. ابزار پژوهش بدین ترتیب بود که برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه که یکی برگرفته از پرسشنامه TPACK و دیگری برگرفته از پرسشنامه اضطراب فناورانه استفاده شد. در رابطه با فرضیه بیان تفاوت میانگین نمره اضطراب فناورانه دانش آموزان با توجه به نوع مدرسه و سطح دانش و مهارت TPACK معلمان، با اینکه تعامل بین مدرسه و دانش تربیتی، مدرسه و دانش محتوایی با اضطراب فناورانه دانش آموزان رابطه معنی داری دارد اما چون در سایر مولفه ها رابطه معنی دار آماری مشاهده نگردید. به همین دلیل میانگین نمره اضطراب فناورانه دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادی و سطح دانش و مهارت TPACK معلمان یکسان و برابر است و این فرضیه تأیید نشد. دانستن عوامل اضطراب فناورانه می تواند به معلمان در اصلاح برنامه درسی و اثربخشی شیوه های تدریس کمک کند تا دانش آموزان در یادگیری خود موفق باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of teachers TPACK at smart and normal schools and their relationship with student’s technological anxiety in Ardabil middle schools

نویسندگان [English]

  • Mahmud Khorushy 1
  • Firooz Mahmoodi 2
  • Davoud Tahmasebzadeh Sheikhlar 3
1 Tabriz university
2 tabriz university
3 tabriz university
چکیده [English]

Background and Objectives: Currently about the study of students and experts TPACK teachers of scientific schools Smart and normal and naturally talk about it and think separately about international opinions and using the knowledge of students and TPACK trained teachers and also TPACK trained teachers and also presented in Ardabil. In this research, using the knowledge and ability of TPACK teachers and its relationship with respect to student’s technological anxiety has been published.
 
Methods: The statistical population in this study included all teachers and high school students in Ardabil. Sampling in this study was done as a criterion. Thus, the total number of normal and smart schools considered for conducting the research was 16 schools. From the mentioned schools, 160 people were randomly selected to test the TPACK skills, and according to that, three students from each class of those schools were randomly selected to test the technological attitude of 480 people. The research tool was that a standard questionnaire based on TPACK and technological anxiety was used to collect information.
 
Findings: In the study and analysis of research hypotheses, analysis of variance was used to express the difference between the mean score of student’s technological anxiety and the level of knowledge and skills of teachers' TPACK, which was presented in the form of four hypotheses.
 
Conclusion: The results showed that knowing the factors of technological anxiety can help teachers to improve the curriculum and the effectiveness of teaching methods so that students are successful in their learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • TPACK
  • technological anxiety
  • smart and normal schools
-ادیب، یوسف، عزتی، محمدرضا، فتحی‌آذر، اسکندر و محمودی، فیروز (1395). ارزیابی میزان توجه به سواد فناورانه در آموزش و پرورش عمومی پایه‌های اول تا نهم. نشریه آموزش و ارزشیابی، 9 (35): 125-154.
- اسماعیلی، مهرداد؛ طلوعی اشلقی، عباس؛ پورابراهیمی، علیرضا و اسمعیلی، رقیه (1392). بررسی میزان پذیرش و امکان پیاده‌سازی فناوری اطلاعات در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بر اساس مدل دیویس (TAM). پژوهنده (مجله‌ی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، 18(1)، 45-40.
- آقاکثیری، زهره و زمانی، بی‌بی عشرت (1392). زمینه‌یابی ادراک تلفیق فناوری آموزشی در فعالیت‌های علمی_ آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشکده‌های علوم تربیتی و روان‌شناسی، علوم و فنی- مهندسی دانشگاه اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 8(1)، 128-105.
- امیرافضلی، سمیرا (1393).  بررسی جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و امکان‌سنجی کاربرد آن در مدارس متوسطه شهر جیرفت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
- تقوا، محمد رضا؛ رجب‌پور، ابراهیم؛ و بابااحمدی، سارا (1392). عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم‌های آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب در آموزش ضمن خدمت. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 1(3)، 188-165.
- جلالی، علی اکبر و دیگران (1390). نقشه راه مدارس هوشمند، چاپ دوم. تهران: نشر ایران.
- حسینی، زهرا (1394). مقایسه تأثیر الگوهای آموزش مستقیم و ساختارگرایی بر افزایش دانش تلفیق تکنولوژی دانشجو معلمان. رویکردهای نوین آموزشی. دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. سال دهم، شماره 2. 21-40
- خلیفه سلطانی، سید مصطفی شریف؛ کریمی علویجه، مهدی؛ و مظاهری، مهدی (1390). بررسی چالش‌های کاربست فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیری. فصل‌نامه فن‌‌‌‌‌‌‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(3).
-رشیدترابی، مجید؛ آهنچیان، محمدرضا و سعیدی رضوانی، محمود  (1386). اضطراب مدیران گروه، اعضای هیأت علمی و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به روش آموزش مداوم از طریق اینترنت: بررسی برخی عوامل مرتبط. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7 (2). 279-287.
- زمان، زینب و سعید مشتاقی (1393). بررسی رابطه مؤلفه های مدل پذیرش فناوری بر میزان مقبولیت یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان: یک مطالعه موردی، کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری. تهران: موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
- زمانی، بی بی عشرت؛ ببری، حسن؛ و موسوی، ستاره (1391). عوامل مرتبط با اضطراب دانشجویان علوم پزشکی اصفهان به پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه با استفاده از مدل پذیرش فناوری. گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 9(2)، 117-110.
- سبحانی‌نژاد، مهدی؛ نوروزی، علی؛ امانی، جواد؛ و حیات، علی اصغر (1389). تبیین نقش حمایت سازمانی، تجربه، اضطراب و خودکارآمدی رایانه در پیش‌بینی کاربست رایانه. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 7(11)، 68-45.
- سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه (1389). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
- شعبانی، حسن (1382). چالش‌ها و رویکردهای عصر اطلاعات و ضرورت تحول در ساختار و فرآیند اجرای برنامه‌های درسی آموزش عالی. ارائه شده در سومین همایش برنامه‌درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، انجمن برنامه‌درسی ایران.
- شریفی، اصغر (1383). ارائه چهارچوب ادراکی برای نهادینه کردن فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات (ICT) در نظام مدیریت دانشگاهی. رساله‌ی دکتری، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
- طلایی، ابراهیم؛ انصاری، نسیرین؛ پهلوان، مکرمه و ابوطالبی، زهرا (1395). هوشمندسازی مدرسه در ایران از سیاست‌گذاری تا عمل: مطالعه موردی چندگانه. فصلنامه تعلیم و تربیت، 127. 79-105.
- کریمی، آصف و مختارنیا، محمد (1385). بررسی عوامل مؤثر بر کاربرد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) توسط آموزش‌گران در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای کشاورزی، مطالعه موردی: استان زنجان. مجله علوم کشاورزی ایران، 37(2)، 332-321.
- ماستری فراهانی، فاطمه؛ رضایی شریف، علی و حسنلو، حسین (1391). موانع به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری/یاددهی. فصل‌نامه راهبردهای آموزش، 5(1)، 21-15.
- منصورفر، کریم (1388). روش‌های پیشرفته آماری همراه با برنامه‌های کامپیوتری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- موغلی، علی رضا؛ طالبی، سعید؛ و صیف، محمد حسن (1390). عوامل مرتبط با اضطراب دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات. گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 8(1)، 40-33.
- نوروزی، معصومه؛ زندی، فرامک؛ و موسی مدنی، فریبرز (1387). رتبه‌بندی روش‌های کاربرد فناوری اطلاعات در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس. فصل‌نامه نوآوری‌های آموزشی، 7(26)، 34-9.
- یوسفی سعیدآبادی، رضا و محسنی، ثریا (1391). رابطه شکاف دیجیتالی و اضطراب رایانه‌ای دانشجویان. فصل‌نامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(3)، 105-83.

-Angeli, C., & Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological  issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT– TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52(1), 154-168.
-Ay, Y., Karadag, E. & Acat, M. B. (2015). The Technological Pedagogycal Content Knowladge-Practical (TPACK-Practical) model: Examination of its validity in the Turkish culture via structural equation modeling. Computers & Education, 88(9), 97-108.
-Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in teaching and learning environments: A review of the literature. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(3), 235-245.
-Bismillah Khatoon, A. K. (2008). Malaysia's experience in training teachers to use ICT. In E. Meleisea (Ed.), ICT in teacher education: Case studies from the Asia-Pacific region (pp. 10-22). Bangkok: UNESCO Publication. [Verified 9 May2010; 2.4 MB] http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001567/156757e.pdf
-Brown, D., & Warschauer, M. (2006). From the university to the elementary classroom: Stude’ experiences in learning to integrate technology in instruction. Journal of Technology and Teacher Education, 14(3), 599-621.
-Chai, C. S., Koh, J. H. L. & Tsai, C. C. (2010). Facilitating preservice teachers’ development of technological, pedagogical, and content knowledge (TPACK). Educational Technology & Society, 13, 4, 63–73.
-Debbagh, M. & Jones, W. M. (2015). Using the TPACK framework to examine technology integration in english language teaching. In D. Slykhuis & G. Marks (Eds.), Proceedings of society for information technology & teacher education. VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). 3121-3126.
-Doering, A., Scharber, C., Miller, C., & Veletsianos, G. (2009). GeoThentic: Designing and assessing with technology, pedagogy, and content knowledge. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(3), 316-336
-Doering, A. & Velesianos, G. (2007). An investigation of the use of real-time, authentic geospatial data in the K-12 classroom. Journal of Geography, Special Issue on Using Geospatial Data in Geographic Education, 106, 6, 217–225.
-Ertmer, P. A. & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: how knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42, 3, 255–284.
-Gray, L., Thomas, N. & Lewis, L. (2010). Teachers’ use of educational technology in U.S. Public Schools: 2009. First Look. NCES 2010-040. National Center for Education Statistics.
-Hafkin, N. J., & Taggart, N. (2001). Gender, information technology, and developing countries: An analytic study. Office of Women in Development, Bureau for Global Programs, Field Support and Research, United States Agency for International Development.
-Hsu, M. K., Wang, S. W. & Chiu, K. K. (2009). Computer attitude, statistics anxiety and selfe fficacy on statistical software adoption behavior: an empirical study of online MBA learners. Computer In Human Behavior, 25 (2), 412-420.
-Hocutt, M., Wright, V., Hartman, J. & Ray, B. (2004). Comparing instructional methodologies in sixth-grade science: Traditional textbook, integrated science, and integrated science with technology enhancement. In R. Ferdig et al. (Eds.), Proceedings of society for information technology and teacher education. VA: AACE. 4661- 4666
-Jarosievitz, B. (2009). ICT use in science education. Research, Reflection and Innovations in Integrating ICT in Education, 1(4), 382-386.
-King, W. R., He, J. (2006). A meta-analysis of the technology acceptance model. Information & Management, Vol. 43, PP: 740- 755.
-Kinzie, M. B., Delcourt, M., & Powers, S. M. (1994). Computer Technologies: Attitudes and Self-Efficacy across Undergraduate Disciplines. Research in Higher Education, 35 (6), 745-768.
-Krautberger, G. (2015). Innovation policy, information society, telecommunications innovation polcicy, information society, telecommunications. ICT Strategy of the German federal.
-Lee, M.-H. & Tsai, C.-C. (2010). Exploring teachers’ perceived self efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the World Wide Web. Instructional Science, 38, 1, 1–21.
-Lubis, M.A., Ariffin, S.R., Muhamad, T.A., Ibrahim, M.S., & Wekke, I.S. (2009). The Integration of ICT in the teaching and learning processes: A study on smart school of Malaysia. Paper presented at the 5th WSEAS/IASME International Conference on Educational Technologies, Greece.
-Mills, A.J., Durepos, G., & Wiebe, E. (Eds.) (2010) Encyclopedia of case study research, Volumes I and II. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
-Ming, S.T., Hall, C., Azman, H., & Joyes, G. (2010). Supporting smart school teachers’ continuing professional development in and through ICT: A model for change. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 6(2), 5-20.
-McAnear, A. (2009). Effective technology integration. Learning & leading with technology. ISTE (International Society for Technology in Education), 1.800.336.5191 (U.S. & Canada).
-McKinney, D. (2007). Face to face class, online discussion: Developing effective discourse in history survey courses. In C. Montgomerie & J. Seale (Eds.), Proceedings of world conference on educational multimedia, hypermedia and telecommunications. Chesapeake, VA: AACE. 2582-2585.
-Mikre, F. (2015). The roles of information communication technologyes in education reveiew article with emphasis to the computer and Internt. Educational Technology, 10(4), 112-128.
-Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
-Multimedia Development Corporation. (2005). The smart school roadmap 2005-2020: An education Odyssey. Ministry of Education, Kuala Lumpur.
-Mumtaz. S. (2000). Factors affecting teachers’ use of information and communications technology: A review of the literature. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(3), 319-341.
-Newhouse, P. (2002). Literature review: The impact of ICT on learning and teaching. Perth: Western Australian Department of Education, 32(3), 16-22.
-Noian, J. Piyawat. T,. Norcio, A. F (2005): Computer Attitude and Computer Self-Efficacy: A Case Study of Thai Undergraduate Students: 11th international conference on Human-computer inretaction. July 22-27.
-Onal, N. (2016). Development, Validity and Reliability of TPACK Scale with Pre-Service Mathematics Teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 10, 15345.
-Owens, J. S., Goldfine, M. E., Evangelista, N. M, Hoza, B. & Kaiser, N. M. (2007). A critical review of self-perceptions and the positive illusory bias in children with ADHD. clinical child and family psychology Review, 10, 335-351.
-Polly, D., Mims, C., Shepherd, C. E., &Inan, F. (2010b). Evidence of impact: transforming teacher education with preparing tomorrow’s teachers to teach with technology. Teaching and Teacher Education, 26, 863–870.
-Schmidt, D., Baran, E., Thompson, A., Koehler, M. J., Shin, T., & Mishra, P. (2009, April). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Paper presented at the 2009 annual meeting of the American Educational Research Association. April 13-17, San Diego, CA.
-Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Research, 15, 4–14.
-Wang, T. (2009). Rethinking teaching with information and communication technologies (ICTs) in architectural education. Teaching and Teacher Education, 25, 1132–1140.
-Wang, Y. , Lin, H. , Tang, T. (2003). Determinants of User Acceptance of Internet Banking: An Empirical Study. International Journal of Service Industry Management, Vol. 14, No. 5, PP. 501- 519.
-Yi‐Fen Yeh, Ying‐Shao Hsu, Hsin‐Kai Wu, Fu‐Kwun Hwang, Tzu‐Chiang Lin (2014). Developing and validating technological pedagogical content knowledge-practical (TPACK-practical) through the Delphi survey technique. British Journal of Educational Technology Volume 45, Number 4..
-Yu, P., Li, H., & Gagnon, M.P. (2008). Health IT acceptance factors in long-term care facilities: a crosssectional survey. International Journal Of Medical Informatics, 78(4), 219-229. 
  • تاریخ دریافت: 28 آذر 1400
  • تاریخ بازنگری: 12 دی 1400
  • تاریخ پذیرش: 15 دی 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 17 بهمن 1400
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1401