اثربخشی روش های یاددهی-یادگیری مبتنی بر مغز بربهبود شرایط زمینه ای و انگیزشی یادگیری زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

2 هیئت علمی دانشگاه تبریز

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مغز بر شرایط زمینه ای و انگیزشی یادگیری زبان انگلیسی بود. در راستای این هدف و در قالب طرح آزمایشی بین گروهی با پیش آزمون و پس آزمون از دانش آموزان پایه نهم شهرستان بستان آباد است. آزمودنی ها 30 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل ( دو کلاس 15 نفره) جایگزین شدند. سپس برای گروه های آزمایشی راهبردهای آموزشی مبتنی بر مغز طی 10 جلسه به مرحله اجرا گذارده شده و برای گروه کنترل، مداخله ای به عمل نیامده جهت اندازه گیری شرایط زمینه ای و انگیزشی یادگیری در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه جو یادگیری ویلیامز و دسی و راهبردهای انگیزشی پینتریچ، اسمیت، گارسیا و مک کیجی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد بهبود شرایط زمینه ای و انگیزشی یادگیری زبان انگلیسی اثربخش است. این یافته ها تلویحات کاربردی در عرصه های آموزش زبان انگلیسی داشته که به طور مبسوط مورد بحث واقع می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of brain-based learning teaching methods on improving the context and motivation of English learning

نویسندگان [English]

  • mina pezhmanfard 1
  • Shahram Vahedi 2
  • touraj hashemi 2
  • mansour bayrami 2
1 Faculty of Psychology and Education
2 Faculty of Tabriz University
چکیده [English]

Background and Objectives: today, development of mental anf physical capacities has become one of the main goals in all disciplines. Brain base learning methods based on scientific research on how the brain learns has become a promising research center. The purpose of this study was to determine the effectiveness of brain-based education on cognitive-affective outputs of English learnin.
 
Methods: In this study which was done in line with this goal and in the form of an inter-group pilot project with pre-test and post-test with the ninth grade students of Bostanabad city. Testers were selected by multi-stage cluster sampling and were replaced in two experimental and control groups (two classes of 15 people). Then, for the experimental groups, brain-based training strategies were implemented in 10 sessions and for the control group, no intervention was performed. The Williams and Dessie learning atmosphere questionnaire and Pintrich, Smith, Garcia and McCage motivational strategies were used to measure the background and motivational learning conditions in the two stages of pre-test and post-test.
Finding:  Data analysis using multivariate analysis of covariance showed that improving the background and motivational conditions for learning English is effective. These findings have practical implications for the areas of English language teaching that are discussed in detail.
Conclusion: These findings have practical implications for the areas of English language teaching that are discussed in detail.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brain based education
  • English language
  • motivation-context
سیفی،سمیه؛ ابراهیمی قوام،صغری؛ فرخی،نور علی؛(1389) . بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغزمحور بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان سوم ابتدایی .فصلنامۀ نوآوری های آموزشی. 9(34). ص60-45.
عباسی، مهوش؛ احمدی، غلامرضا و لطفی، احمد رضا. (1388). مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان از دیدگاه دبیران. دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه ریزی درسی. 22، 156-141
عبدی ،علی ؛احمدیان ،حمزه. (1390).بررسی اثربخشی آموزش سازگار با مغز بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی  درس علوم تجربی. اولین همایش ملی یافته  های علوم شناختی در تعلیم وتربیت. دانشگاه فردوسی مشهد. ایران.ص 627-619.
نوری،علی.(1390). تدوین چارچوب مفهومی برنامه درسی سازگار با مغز. رساله دکترای تخصصی.. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس.
کاردان حلوائی، ژیلا؛ فتحی آذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف و مهدیزاده فانید، لیلا (1397). تعیین اصول یادگیری مبتنی بر عصب- تربیت با استفاده از مطالعه اکتشافی و تبیین دلالتهای آموزشی آن. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 11(6)، 57-48.
Alderson, C. J. (2006). Diagnosing foreign language proficiency: The interface between learning and assessment. London: Continuum.
Akyurek, E., & Afacan, O. (2013). Effects of Brain-Based Learning Approach on Students’ Motivation and Attitudes Levels in Science Class. Mevlana International Journal of Education, 3(1): 104-119
Arun.A &Singaravelu,G.(2018). Brain-Based Learning: A Tool for Meaningful learning in the Classroom. International Journal of Research.,(7)767.
Bernhardt, E. B. (2011). Understanding advanced second-language reading. New York: Routledge.
Caine, R. N., and Caine, G. (2002). Brain-based learning. Nobel Publishing Distribution.
Jensen, E. P. (2008). Brain-based learning: The new paradigm of teaching (2nd Ed). Corwin Press.
Haghighi,M. (2013). The effect of brain- based learning on Iranian EFL learners achievement and retention. Social and Behavioral Sciences, 70, 508-516.
Gladys Uzezi, J., & Joel Jonah, K. (2017). Effectiveness of Brain-based Learning Strategy on Students’ Academic Achievement, Attitude, Motivation and Knowledge Retention in Electrochemistry. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 21(3): 1-13.
Grabe, W., & Kaplan, R. B. (1996). Theory and practice of writing: An applied linguistic perspective. New York: Lon
Kroll, J. F., Sumutka, B. M., & Schwartz, A. I. (2005). A cognitive view of the bilingual lexicon: Reading and speaking words in two languages. International Journal of Bilingualism, 9, 27–48.
Jenson , E .(2004). Braine- based learning.Del Mar , CA:turning Publishing
Koda, K. (2007). Reading and language learning: Crosslinguistic constraints on second language reading Development. Language Learning, 57(1), 1e44.
Legault.J., Fang, SH., Lan, Y., Li, P (2018). Structural brain changes as a function of second language vocabulary training: Effects of learning context. Brain and Cognition.
Liu, H.& Brantmeier, C (2019). “I know English”: Self-assessment of foreign language reading and writing abilities among young Chinese learners of English. System, 60-72.
Mekarina, M., & Ningsih, Y, P. (2017). The Effects of Brain Based Learning Approach on Motivation and Students Achievement in Mathematics Learning. Journal of Physics: Conf. Series 895.
Sharma, Anita (2015). Impact of Brain-Based Instructional Strategies on Achievement in Science of Elementary Level Students with different Learning Styles. International Journal of Research in Economics and Social Sciences, 5(4): 55-64.
Tüfekçi,I., Demirel,M. (2009). The effect of brain based learning on achievement, retention, attitude and learning process. Elsevier publication, Procedia Social and Behavioral Sciences. 1782-1791
Rea-Dickins, P. (2000). Assessment in early years language learning contexts. Language Testing, 17(2), 115e122.
Zangl, R. (2000). Monitoring language skills in Austrian primary (elementary) schools: A case study. Language Testing
  • تاریخ دریافت: 06 مرداد 1400
  • تاریخ بازنگری: 06 شهریور 1400
  • تاریخ پذیرش: 13 مهر 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 01 آذر 1400
  • تاریخ انتشار: 01 آذر 1400