سوء تفاهمات اساسی در رابطه با جنبش نو/ چند بسترسازی در مطالعات برنامه درسی (چیستی، چرایی و چگونگی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

رشته مطالعات برنامه درسی در طی بیش از یک قرن حیات رسمی خود، در معرض طرح دیدگاهها  و نقطه نظرات متعدد و گاه منتناقضی بوده است. این دیدگاهها در برخی موارد به شدت بر ترسیم آینده رشته و سیر نحولات آن تاثیر داشته است. در ایران یکی ار دیدگاههای مطرح شده تلاش برای نو/چند بسترسازی مطالعات برنامه درسی و یا توسعه اقلیم ها و زیست بوم های برنامه درسی است که با عنایت به محدودیت های فراروی رشته و نیز فرصت هایی که پیش روی رشته در ایران  قرار دارد، مورد تاکید واقع شده است . هسته اصلی این جنبش در کنار تلاش بیشتر برای  گشودن درهای محافل تصمیم سازی برنامه درسی در نظام آموزش و پرورش، حرکت به فراسوی بستر اولیه مطالعات برنامه درسی و نظر افکندن و تلاش برای جانمایی رشته در بسترهای دیگر نظیر صنعت، ترویج کشاورزی، صنعتی و محیط کار، فناوری های نوظهور و غیره است.
از زمان طرح این ایده،  پاره ای نگرانی ها و البته سوء تفاهماتی در باره معنا و هدف اصلی این دیدگاه، دلایل شکل گیری آن و نتایج آن شکل گرفته است. اگرچه با توجه به جوان بودن این جنبش و بسترهای شناخته شده و یا در حال ظهور برای حضور رشته در آنها،  هنوز راهی طولانی  برای  شناسایی چالش ها و دستاوردهای آن  و جود دارد، با این همه مقاله حاضر تلاش می کند  تا با نگاهی تحلیلی برخی از مهم ترین این دغدغه ها را شناسایی و به آنها پاسخ دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Fundamental Misunderstandings regarding the Re/ Multicontextualization Movement in Curriculum Studies

نویسنده [English]

  • kourosh Fathi Vajargah
Professor, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Shahid Beheshti University, Iran
چکیده [English]

The field of curriculum studies has been the subject of various challenging approaches, orientations and theories. In some cases, these theories and orientations have strongly influenced the route and future of the field. In the same vein, one of the approaches which has been raised in recent years in Iran is a movement toward re/ Multicontextualization of curriculum studies. The main goal of this movement, along with serious collaborative and systematic efforts to open the doors of curriculum decision-making communities for curriculum scholars in the formal educational system and schools, is to move beyond the initial context of curriculum studies; the educational system and schools, and try in other contexts such as industry, agricultural extension, workplace learning, emerging technologies and so on.
Since the idea was proposed, there have been some concerns or even misunderstandings regarding the concept, main purposes, reasons and results of this approach. However, given the immaturity of this movement and the emerging contexts for the field, there is still a long way ahead to identify the potential challenges and achievements. The present paper tries to identify and respond to some of the most important concerns from an analytical point of view.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Re/ Multicontextualization
  • Curriculum Studies
  • Curriculum Ecosystems
پاینار، ویلیام (1400). به سوی هویت های نوپدید در مطالعات برنامه درسی. ترجمه کورش فتحی واجارگاه و دیگران.تهران:
انتشارات آییژ.
صفایی موحد، سعید (1397). الگویی برای برنامه درسی محیط کار بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی.
 .(13)51
عارفی، محبوبه (1384). برنامه ریزی درسی راهبردی در آموزش عالی. تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی. .
فتحی واجارگاه، کورش(1399)بنیان های نظری نو/چند بسترسازی در مطالعات برنامه درسی : از برنامه درسی آکواریومی تا
نظریه جهان های موازی.. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی22.( 11)
فتحی واجارگاه، کورش(1397)به سوی موج سوم در مطالعات برنامه درسی ایران: حرکت به فراسوی نومفهوم گرایی ، در
جستجوی تکثرگرایی در اقلیم های برنامه درسی. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 18(2)
فتحی واجارگاه، کورش و دیگران(1400). هویت های برنامه درسی. جلد اول: ویراست چهارم.. تهران: انتشارات آییژ
فتحی واجارگاه، کورش و دیگران (1400). هویت های برنامه درسی. جلد دوم. تهران: انتشارات آییژ.
نوروززاده، رضا و فتحی واجارگاه، کورش (1387). در آمدی بر برنامه ریزی درسی دانشگاهی.تهران انتشارات موسسه پژوهش و
برنامه ریزی در آموزش عالی.


Barne R., & Coate K. (2005). Engaging the curriculum in higher educaon. Maidenhead: Society for Research
into Higher Education and Open University Press.
Bille, S., (2006). Constituting the workplace curriculum, Journal of Curriculum Studies, 38:1, 31-
48, DOI: 10.1080/00220270500153781.
Boud, D., & Solomon, N. (Eds.). (2001). Work based learning. Society for Research into Higher Education. Open
University Press.
Fathi Vajargah, Kourosh (2020). Beyond Reconceptualizaon: Recontextualization /Multicontextualization of
Curriculum Studies in Iran (toward new curriculum ecosystems). Transnaonal Curriculum Inquiry 17 (2)
p.57-72 https://ojs.library.ubc.ca/index.php/tci/index.
Hursh, D. (2009). Beyond the Jusce for the market. In: Handbook of Social Jusce in Educaon. Edited by William
Ayers, Therese M. Quinn, David Stovall. NY: Routledge.
Mathou, C. (2018). Decontextualizing curriculum policies: a comparative perspective on the work of mid-level
actors in France and Quebec, Journal of Curriculum Studies, 50:6, 789-
804, DOI: 10.1080/00220272.2018.1513567.
Moore, D. T. (2004). Curriculum at work: An educational perspective on the workplace as a learning environment.
Journal of Workplace Learning, 16(6), 325-340. DOI: 10.1108/13665620410550303.
Muller, J and Hoadley,U (2017). Pedagogic modality and structure in the recontextualizing field of curriculum. In:
Knowledge, Curriculum and Equity. NY: Routledge.
Pinar, W. F. (1978). The reconceptualizaon of curriculum studies. Journal of Curriculum Studies, 10(3), 205-214.
. DOI:10.1080/0022027780100303.
Pinar, W. F. (2015). Educaonal experience as lived: Knowledge, history, alterity (The selected works of William
F. Pinar). New York, NY: Rutledge.
Pinar, W. F., Reynolds, W. M., Slaery, P., & Taubman, P. M. (1995). Understanding curriculum: An introducon
to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Peter Lang
Stark, J. S., & Lauca, L. R. (1997). Shaping the college curriculum academic plans in acon. London: Allyn and
Bacon.