تحلیل پدیدارشناسانه‌ی تجارب زیسته آموزگاران از چالش‌های آموزش در مدارس ابتدایی عشایری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد

2 دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشجوی دکتری

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر توصیف و فهم تجربه‌ها و ادراک‌های آموزگاران، از چالش‌های آموزش در مدارس ابتدایی عشایری می‌باشد.
روش‌ها: برای درک تجارب زیسته آموزگاران، از رویکرد پژوهش کیفی و روش پدیدار شناسی توصیفی استفاده شد. تعداد 15 نفر از آموزگاران، به عنوان مشارکت‌کننده انتخاب شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و مشاهده هدفمند گردآوری شد. تجزیه و تحلیل متن مصاحبه‌ها به صورت دستی و با استفاده از الگوی کلایزی انجام شد. اعتماد پذیری یافتهها با استفاده از غوطه‌وری و مطالعه مکرر و بازنگری توسط مشارکت‌کنندگان و خبرگان به دست آمد.
یافته‌ها: بر بنیاد یافته‌های پژوهش می‌توان تجارب مشارکت کنندگان را در سه مضمون اصلی بوم شناختی، انگیزشی و برنامه درسی دسته بندی و توصیف کرد. چالش‌های بوم شناختی شامل: ازدواج زود هنگام، غیبت های مکرر، اصرار بر تنبیه، محدود نمودن آموزش بر دوره ابتدایی، دو زبانگی و دانش آموز به عنوان نیروی کار بود. چالش های انگیزشی در بر دارنده، رغبت تحصیلی، مدرسه به مانند محل تفریح، ترک تحصیل و تحدید یادگیری به مدرسه می باشد. همچنین، چالش‌های برنامه درسی شامل ارزشیابی کیفی، برنامه درسی متمرکز، امکانات آموزشی و زمان می‌باشد
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزگاران مورد مطالعه، محدودیت‌های متفاوتی را از تدریس در مدارس عشایری تجربه کرده‌اند و در مجموع با چالش‌های عدیده‌ای در فرایند آموزش روبرو هستند که نیازمند توجه ویژه متولیان امر می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenological analysis of teachers' lived experiences of educational challenges in nomadic primary schools

نویسندگان [English]

  • mohsen farmahini farahani 1
  • seyyed hadi madani 1
  • Ahad Azimi Aghbolagh 2
1 shahed university
2 Faculty of education and psychology PhD student in curriculum studies
چکیده [English]

 Background and Objectives: Nomadic life is fraught with complexities for the nomadic teachers
who have experienced it themselves, and if the teachers who enter it do not have enough knowledge,
they will not be able to provide useful services to the people who deserve the best. The aim of the
present study is to investigate teachers' experiences and perceptions of educational challenges and
limitations in nomadic primary schools.
Methods: To understand the lived experience of teachers, descriptive phenomenological methods
of qualitative research approaches have been used. Samples were selected from teachers who had
served in tribal schools for more than three years. 15 teachers with the mentioned characteristics
were found. Data were collected and then written through semi-structured interviews and targeted
observations. The text analysis of the interviews was done manually using a clerical model. The
reliability of the findings was obtained through repeated inquiries and review by reviewersparticipants and informants.
Findings: Based on the research findings, the experiences of these teachers can be categorized into
three sections: ecological challenges, motivational challenges and curriculum challenges. It included
ecological challenges, early marriage, frequent absences, insistence on punishment, and restriction
of primary education, bilingualism, and student labor. Motivational challenges include academic
interest, school as a place to have fun, drop out of school, and limit learning to school. The challenges
of the curriculum included descriptive assessment, a centralized curriculum, educational facilities,
and time.
Conclusion: The findings showed that the teachers studied experienced different limitations from
teaching in nomadic schools and faced a number of challenges in the teaching process as a whole.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Teachers
  • Nomadic Schools
  • Phenomenology
  • Challenges
- ایمان، محمد تقی ( 1394). روش­شناسی تحقیقات کیفی . قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
باستان، مرضیه (1395).  ارزیابی آسیب­ها و مشکلات برنامه ریزی درسی مدارس ابتدایی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر معلمان و مردم بومی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
- بخشنده، نصرت و  میراج، فرحناز (1390). جامعه و منطقه بندی جمعیت عشایر کوچنده  ایران، تهران: نشر نصرت.
- تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی به جامعه عشایری (1395). دبیر خانه عالی عشایر، دفتر ساماندهی و هماهنگی امور عشایر.
تورانی، حیدر و عارف نژاد سعید (1396). بررسی موانع و شیوه های جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت.; ۳۳ (۴) :۳۱-.۴۸
- حیدرزادگان، علیرضا و صندوقداران، محمد حسین. (1396). فرصت­های آموزشی دانش آموزان عشایر استان سیستان و بلوچستان: (برابر یا نابرابر). مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 6(11), 159-175.
- صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید و شکوهی نیا، محسن (1393). بازنمایی ادراکات و تجارب زیسته معلمان از آسیب های احتمالی ناشی از اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی در مدارس. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. 5(9)، 59-99.
- عباسی, اسدالله (1397). بررسی و تحلیل اهداف تعلیم و تربیت عشایر با تکیه بر دیدگاه‌های تربیتی بهمن بیگی: تحلیل محتوای کیفی. تدریس پژوهی, 6(3), 123-146.
- عبدلی، مصطفی (1394). چالش کوچ عشایر و مدارس عشایر. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی،3، (5):22-5.
- عطاران، محمد و عبدلی، مصطفی. (1391). فرهنگ یادگیری مدرسه عشایر کوچ رو: روایت های یک معلم. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران7، (25)، 64-45.
- فیوضات، یحیی (1389). مبانی برنامه ریزی آموزشی. نشر ویرایش،چاپ بیست وسوم.
- مایر، فردریک (1396). تاریخ اندیشه های تربیتی، ترجمه علی اصغر فیاض،جلد اول. تهران: سمت.
- هواسی زاد، مریم. (1397). فرهنگ آموزش در عشایر کوچ‌رو؛ تجارب زیسته معلمان عشایری از تدریس و دلالت‌های آن برای طراحی برنامه درسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- یاریقلی، بهبود و صیادی، صادق (1395). تجربه زیسته معلمان از موانع تفاوت های فرهنگی در اجرای برنامه درسی: پژوهش پدیدار شناسی. چهادهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، فرهنگ و برنامه درسی، دانشگاه بو علی سینا همدان.
-Alhassan, Bolaji , Yussuf H.T,(2011). EDUCATION FOR ALL IN NIGERIA: REACHING OUT TO THE NOMADIC POPULATION. Education for all in Nigeria: Reaching out to the Nomadic Population.
-Banks, J. A. & Banks, C. A. M. (2005). Multicultural education Issues and Perspectives (5th ed.), New York: John Wiley.
-Bangsbo, E. (2008). Schooling for knowledge and cultural survival: Tibetan community schools in nomadic hearing areas. Educational Review, 60(1), 69-84.
-Bernstein, B. (1975b). Class, Codes, and Control, London and Boston:Routledge and Kegan paul, Vol. 2.    
-Bleakley, A. (2004). Education research in the postmodern. University of Plymouth. http://www.edu.plymouth.ac.uk.
-Cranston, N., Mulford, B., Keating, J., & Reid, A. (2010). Primary school principals and the purposes of education in Australia: Results of a national survey, Journal of Educational Administration, 48 (4): 517 – 539.
- Sahu KabitaKumari, M.  (2014), “Challenging Issues of Tribal Education in India”, IOSR Journal of Economics and Finance (IOSR-JEF), Volume 3, Issue 2. Ver. II (Mar-Apr. 2014).
-Dyer, Caroline. (2015). Evolution in approaches to educating children from mobile and nomadic communities, Education for All 2000-2015: achievements and challenges, ED/EFA/MRT/2015/PI/15.
-Ismail Ali, Ahmed (2019). Challenges of Nomadic Pastoralists in Availing Primary Education to their Children, focusing on Hawd Region of Somaliland . American Research Journal of Humanities Social Science (ARJHSS) E-ISSN: 2378-702X Volume-02, Issue-02, pp-28-47 .
- Grahn, R. (2008), The Paradox of Pastoral Vulnerability: From Poverty to Power. Oxford.
- Green, P.E. (2009). Nonverbal differences in communication style between American Indian and Anglo elementary classrooms. American educational research Journal, 22, 101- 115.
- Giorgi A (2005) The phenomenological movement and research in the human sciences. Nursing Science
Quarterly. 18 (1) 75-82.
-Kratli, Saverio and Dyer, Caroline (2009). Mobile Pastoralists and Education: Strategic Options. Education for Nomads Working Paper 1.
-M.H Shagari. H. Y. Bello. Umar S.(2013). The Role of Nomadic Education in Developing Nomadic Community. Academic Journal of Interdisciplinary Studies Published by MCSER-CEMAS-Sapienza University of Rome.
-Olaniran, S. O. (2018). Almajiri education: Policy and practice to meet the learning needs of the nomadic population in Nigeria. International Review of Education, 64(1), 111-126.
-Orodho, A. J., Waweru, P. N., & Getange, K. N. (2014). Progress towards attainment of Education For All (EFA) among nomadic pastoralists: How do we dismantle the gender Differential jinx in Mandera County, Kenya. International Organization of Scientific Research (IOSR) Journal of Humanities and Social Sciences (IOSR-JHSS)19(2), 106-117.
 
-Perkins, M. & Mebert. J. (2011). Efficacy of multicultural education for student. Journal of cross cultural psychology, 36, 76-92.
-Quda, James, Bill et. al. (2015). Quality of Education for Pastoralists in Public Primary Schools in Kajiado County, Kenya: A Case Study of Dupoto-E-Maa Eduaction Project in Kajiado Central District. 6 (34).
-Reddy, J. (2010). Education for Pastoralists in Mongolia: The role of Non- Formal Education. Journal of Unschooling & Alternative Learning, 4(8).
- Reiners G M (2012) Understanding the differences between Husserl’s (descriptive) and Heidegger’s
(interpretive) phenomenological research. Journal of Nursing and Care. 1 (5) 1-3.
-Satyasavitri V. B.*, and Dr. P. M. Honakeri.(2018). Impact of Ashram Schools Issues and Challenges of Tribal Education in India. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 8, Issue 2.
-Sharifi, S. (2013), EDUCATION OF NOMAD CHILDREN IN THE NORTH & EAST OF AFGHANISTAN Faculty of Art and Social Science Thomson/Wadsworth.
-Sharma, A. (2011) South Asian Nomads - A Literature Review UK: University of Sussex SCA (2012) International Conference on Nomadic Education Kabul Weijer, F. (2007) Nomadic People 11(1).
- Sahu KabitaKumari (2014), “Challenging Issues of Tribal Education in India”, IOSR Journal of Economics and Finance (IOSR-JEF), Volume 3, Issue 2. Ver. II (Mar-Apr. 2014).
-Torimiro، D. O.، Dionco-Adetayo، E. A.، & Okorie، V. O. (2003). Children and Involvement in Animal Rearing Activities: A Traditional Occupation for Sustainability of Nomadic Culture?. Early Child Development and Care173، 185 – 192.
-Tomasevski, Katarina. (2003), Education denied: Costs and Remedies, March2003. University press Ltd Dhaka.
UNICEF. (2014). All children in School by 2015: Global initiative on out-of-school children. UNICEF Regional Office for South Asia, Kathmandu, Nepal
  • تاریخ دریافت: 27 آبان 1400
  • تاریخ بازنگری: 03 دی 1400
  • تاریخ پذیرش: 10 دی 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 10 دی 1400
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1400