شناسایی و رتبه‌بندی چالش‌های آموزش در سیستم‌ مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز از دیدگاه دانشجویان در شرایط کرونایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی

2 علوم تربیتی/دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه تبریز/تبریز/ایران/

3 هیئت علمی

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش شناسایی و رتبه‌بندی چالش‌های آموزش در سیستم‌ مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز از دیدگاه دانشجویان در شرایط کرونایی می‌باشد.
روش ها: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه تبریز در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ بودند که 388 دانشجو با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه مورد تائید اساتید و متخصصان حوزه‌ی علوم تربیتی قرار گرفت. روایی سازه‌ی آن‌ نیز از طریق تحلیل عاملی تاییدی تعیین شد. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آلفای کرونباخ (928/0) بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون T تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن استفاده شد.
یافته ها: از دیدگاه دانشجویان، ابعاد پشتیبانی، نگرش و دسترسی به عنوان چالش‌های آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز شناسایی شده‌اند. به لحاظ رتبه‌بندی، به ترتیب ابعاد؛ پشتیبانی، دسترسی، نگرش، تعامل، ارزشیابی و بازخورد، زیرساخت، شیوه‌ی ارائه‌ی محتوا، برنامه‌ریزی و مدیریت کلاس، محتوا و ویژگی‌های فردی مهم‌ترین چالش‌های آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان در شرایط کرونایی می‌باشند.
نتیجه گیری: یافته‌ها بیانگر وجود چالش‌های آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز می‌باشد که ضرورت دارد دانشگاه تبریز با تدابیری مانند تشکیل گروه‌های پشتیبان فنی، آموزشی و انسانی جهت ارائه‌ی کمک‌های لازم به دانشجویان در مواقع ضروری، تدارک برنامه‌هایی برای تغییر نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی و تسهیل امکانات دسترسی دانشجویان به سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی در صدد اصلاح این موانع و چالش‌ها برآید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Ranking of Instructional Challenges in the E-learning Management System of University of Tabriz from the Perspective of Students in COVID-19 conditions

نویسندگان [English]

  • Kiumars Taghipour 1
  • mehri mohammadi 2
  • Hosseine Dehghanzadeh 3
1 دانشگاه تبریز
2 Educational Sciences / Faculty of Educational Sciences and Psychology / University of Tabriz / Tabriz / Iran /
3 Faculty Member
چکیده [English]

 Background and Objectives: The aim of this study was to identifying and ranking of instructional
challenges in the e-learning management system of University of Tabriz from the perspective of
students in corona conditions.
Methods: The method of this research is descriptive-survey. The statistical population of the study
consists of all students of Tabriz University in the second semester of the academic year 2020- 2021
that 388 students selected as a sample size with cluster random sampling A researcher-made
questionnaire was used to collect data. face validity of questionnaire was confirmed by professors
and experts in the field of educational sciences. its construct validity was also determined through
confirmatory factor analysis. The reliability of the research instrument was determined using
Cronbach's alpha (0.928). One-sample t-test and Friedman test were used to analyze the data.
Findings: From the perspective of students, the dimensions of the dimensions of support, attitude
and access have been identified as educational challenges in the e-learning management system of
University of Tabriz. Also from the aspect of ranking based on the perspective of students, the
Support, access, attitude, interaction, evaluation and feedback, infrastructure, content presentation
method, classroom planning and management, content and personal characteristics are the most
important training challenges in the e-learning management system in corona conditions.
Conclusion: Findings indicate the existence of educational challenges in the e-learning management
system of University of Tabriz, which necessitates the University of Tabriz resolved these barriers and
challenges with actions such as forming technical, educational and human support groups to provide
the necessary assistance to students in emergencies, provide programs to change students 'attitudes
toward e-learning and facilitate students' access to e-learning management systems.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-learning
  • Instructional Challenges
  • E-learning Management System
  • COVID- 19
اصغری، مهرداد؛ علیزاده، مهستی؛ کاظمی، عبدالحسین؛ صفری، حسین؛ اصغری، فرهاد؛ باقری­اصل، محمدمهدی؛ و حیدرزاده، سیامک (۱۳۹۱). چالش­های آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی از دیدگاه اعضاء هیئت علمی. مجله­ی مرکز مطالعات و توسعه­ی آموزش علوم پزشکی یزد، ۷(۱): ۲۶-۳۴.
اسماعیلی، هادی؛ رحمانی، شاهپور؛ کاظمی، احمد؛ و علی­احمدی، مصطفی (۱۳۹۵). ارزیابی وضعیت یادگیری الکترونیکی واحد آموزش الکترونیکی دانشگاه سیستان و بلوچستان. پژوهش­های مدیریت عمومی، ۹(۳۴): ۲۲۱-۲۴۱.
بابایی، محمود (1389). مقدمه­ای بر یادگیری الکترونیکی. تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، چاپار.
باقری­مجد، روح­الله؛ شاهی، سکینه؛ و مهرعلیزاده، یدالله (۱۳۹۲). چالش­های توسعه­ی آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی (مطالعه­ی موردی دانشگاه شهید چمران اهواز). توسعه­ی آموزش در علوم پزشکی، ۶(۱۲): ۱-۳۱.
تقی­زاده، سعیده (1399). چالش­ها و راهکارهای یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان. مجموعه مقالات چالش های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، دانشگاه بوعلی سینا.
جعفری­فر، زهره؛ خراسانی، اباصلت؛ و رضایی­زاده، مرتضی (۱۳۹۵). شناسایی و رتبه­بندی چالش­های یادگیرندگان در آموزش و بهسازی الکترونیکی منابع انسانی (مطالعه­ی موردی: دانشگاه شهید بهشتی). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، ۱۱(۲): ۸۵-۱۰۴.
حسین­پور، سهیلا (1399). تبیین فلسفی پارادایم پساساختارگرایی یادگیری الکترونیکی با تاکید بر آموزش عالی. مجموعه مقالات چالش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، همدان. دانشگاه بوعلی سینا.
حسینی­سنو، سیدامین؛ و عطاری، مهسا (۱۳۹۴). شناسایی و اولویت­بندی عوامل آموزشی و فناوری موثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی از نظر دانشجویان دوره­های الکترونیکی کارشناسی ارشد پردیس بین المللی دانشگاه فردوسی، دومین کنگره­ی بین المللی فناوری، ارتباطات و دانش.
دهقان­زاده، حسین (1399). ویدئوهای آموزشی غیرهمزمان، راهبردی مناسب جهت تقویت حضور اجتماعی- عاطفی در محیط­های یادگیری. مجموعه مقالات چالش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی. دانشگاه بوعلی سینا همدان.
رستگارپور، حسن؛ و گرجی­زاده، سحر (۱۳۹۱). ارزیابی کارآمدی دوره­های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تربیت مدرس از دیدگاه کاربران. فصلنامه­ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ۲(۳): ۵-۳۰.
روشنی علی بنه سی، حسن؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ خراسانی، اباصلت (1396). چالش­های کیفیت ارزشیابی برنامه­ی درسی دوره­ی آموزش مجازی (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامه­ی مطالعات اندازه­گیری و ارزشیابی آموزشی، 7(18): 29-52.
ساجدی‌فر، یوسف و عمرانی، لیلا (1399). شناسایی چالش‌های موجود در سیستم آموزشی دانشگاه‌های کشور در دوران شیوع کرونا. مجموعه مقالات چالش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، همدان. دانشگاه بوعلی سینا.
شهیدی، فاطمه؛ و ظریف صنایعی، ناهید (1392). تعامل در یادگیری الکترونیکی. مجله­ی بین رشته­ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی، 4(3): 48-55.
صنیع ثالث، زهره؛ محمودی، محمد تقی؛ و مالکی، شهاب (۱۳۹۵). بررسی چالش­های یاددهی- یادگیری بر توسعه و بکارگیری آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی ایران (مورد مطالعه؛ دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد). آموزش در علوم انتظامی، ۲۳(۱۴):۱۰۱-۱۲۰.
فیضی، کامران؛ و رحمانی، محمد (۱۳۸۸). یادگیری الکترونیکی در ایران، مسائل و راهکارها با تأکید بر آموزش عالی. فصلنامه­ی پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۱۰(۳): ۹۹-۱۲۰.
قراباغی، حسن (1399). چالش­های آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: نگاهی به جایگاه پرورش حیطه­ی روانی حرکتی و حیطه­ی عاطفی در شرایط ناشی از کرونا ویروس. مجموعه مقالات چالش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، همدان. دانشگاه بوعلی سینا.
کاکائی، فهیمه؛ و حکیم­زاده، رضوان (۱۳۹۵). ارزیابی کیفیت برنامه­ی آموزش الکترونیکی دوره­ی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز. فصلنامه­ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ۶(۳): ۸۵-۱۰۹.
محمدی علی­آبادی، محسن (۱۳۹۵). بررسی چالش­های توسعه و پیاده­سازی آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام­نور مرکز بافت، اولین کنفرانس ملی شهر هوشمند، قم.
موسوی، مینا؛ محمدزاده نصرآبادی، مهناز؛ پزشکی­راد، غلامرضا (1390). شناسایی و تحلیل موانع و عوامل بازدارنده به کارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه پیام نور. فصلنامه­ی پزوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 16(59): 137-154.
میرزایی، علیرضا؛ و شعبانی­نیا، فریدون (۱۳۹۲) مروری بر سیستم­های نوین آموزشی. مجله­ی بین­رشته­ای یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، ۴(۲): ۶۲-۷۴.
نوبخت، ملیحه؛ غلامی، حسن؛ عمادزاده، علی؛ و سرگزی، سمانه (۱۳۹۵). بررسی کیفیت دوره­ی آموزش الکترونیکی رشته­ی آموزش پزشکی بر اساس معیارهای آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله­ی مرکز مطالعات و توسعه­ی آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۱(۴): ۲۸۷-۳۰۰.
Abed, E. K. (2019). Electronic Learning and its Benefits in Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(3), em1672.
Aboagye, E., Yawson, J. A., & Appiah, K. N. (2021). COVID-19 and E-learning: The challenges of students in tertiary institutions. Social Education Research, 1-8.‏
Affouneh, S., Salha, S., & Khlaif, Z. N. (2020). Designing quality e- environments for emergency remote teaching in coronavirus crisis. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 11(2), 135-137.‏
Ali, M., Hossain, S. K., & Ahmed, T. (2018). Effectiveness of E-learning for university students: Evidence from Bangladesh. Asian Journal of Empirical Research, 8(10), 352-360.‏
Alqahtani, A. Y., & Rajkhan, A. A. (2020). E-learning critical success factors during the covid-19 pan-demic: A comprehensive analysis of e-learning managerial perspectives. Education Sciences, 10(9), 1–16.
Aparicio, M., Bacao, F., & Oliveira, T. (2016). Cultural impacts on e-learning systems' success. The Internet and Higher Education, 31, 58-70
Babu, G. S., & Sridevi, K. (2018). Importance of E-learning in Higher Education: A study. International Journal of Research Culture Society, 2(5), 1-8.‏
Bao, W. (2020). COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113-115.‏
Bhagat, K. K., Wu, L. Y., & Chang, C. Y. (2016). Development and validation of the perception of students towards online learning (POSTOL). J. Educ. Technol. Soc., 19(1), 350-359.‏
Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (2010). How People Learn: Brain, Mind, Experience and School. First ed. National Academies Press.
Chang, C. L., & Fang, M. (2020). E-Learning and online instructions of higher education during the 2019 novel coronavirus diseases (COVID-19) epidemic. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1574, No. 1, p. 012166). IOP Publishing.‏
Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educa-tional Technology Systems, 41(1), 5–22.
Edelhauser, E., & Lupu-Dima, L. (2020). Is Romania prepared for eLearning during the COVID-19 pandemic?. Sustainability, 12(13), 5438.‏
El Gamal, S., & Abd El Aziz, R. (2011). The Perception of Students' Regarding E-Learning Implementation in Egyptian Universities. In The Fifth International Conference on Digital Society, eL&mL.
Gillett-Swan, J. (2017). The challenges of online learning: Supporting and engaging the isolated learner. Journal of Learning Design, 10(1), 20-30.
Jena, P. K. (2020). Online learning during lockdown period for covid-19 in India. International Journal of Multidisciplinary Educational Research (IJMER), 9.‏
Kaisara, G., & Bwalya, K. J. (2021). Investigating the E-Learning Challenges Faced by Students during COVID-19 in Namibia. International Journal of Higher Education, 10(1), 308-318.
Kebritchi, M., Lipschuetz, A., & Santiague, L. (2017). Issues and challenges for teaching successful online courses in higher education: A literature review. Journal of Educational Technology Systems, 46(1), 4-29.
Kim, N., Smith, M. J., & Maeng, K. (2008). Assessment in Online Distance Education: A Comparison of Three Online Programs at a University. Online Journal of Distance Learning Administration. 6: 135-143.
Kumar, P., & Sridhar, S. (2020). Review Study on E-Learning in Higher Education Administration and Management.‏ (IJITR) International Journal of Innovative Technology and Research, 8(2): 9506-9511.
Lakhal, S., Bateman, D., & Bédard, J. (2017). Blended Synchronous Delivery Mode in Graduate Programs: A Literature Review and Its Implementation in the Master Teacher Program. Collected Essays on Learning and Teaching, 10, 47-60.
Mather, M., & Sarkans, A. (2018). Student Perceptions of Online and Face-to-Face Learning. International Journal of Curriculum and Instruction, 10(2), 61-76.
Mohammadi, M. K., Mohibbi, A. A., & Hedayati, M. H. (2021). Investigating the challenges and factors influencing the use of the learning management system during the Covid-19 pandemic in Afghanistan. Education and Information Technologies, 1-34.
Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, K. S., & Jha, G. K. (2021). Students’ perception and preference for online education in India during COVID -19 pandemic. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100101.
Noor-Ul-Amin, S. (2013). An effective use of ICT for education and learning by drawing on worldwide knowledge, research, and experience. ICT as a Change Agent for Education. India: Department of Education, University of Kashmir, 1-13.
Pustinen, M. & Rouet, J. (2009). Learning with new technologies: Help seeking and information searching revisited. Computers & Education, 53 (4), 1014–1019.
Rasheed, R. A., Kamsin, A., & Abdullah, N. A. (2020). Challenges in the online component of blended learning: A systematic review. Computers & Education, 144, 103701.
Rieley, J. B. (2020). Corona Virus and its impact on higher education. Research Gate.
Rotas & Cahapay, M. B. (2020). Difficulties in Remote Learning: Voices of Philippine University Students in the Wake of COVID-19 Crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(2), 147-158.‏
Shafiei Sarvestani, M., Mohammadi, M., Afshin, J., & Raeisy, L. (2019). Students’ experiences of e-Learning challenges; a phenomenological study. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 10(3), 1-10.‏
Soni, V. D. (2020). Global Impact of E-learning during COVID 19. Available at SSRN 3630073.‏
Sridhar, S. (2020). Literature Study on E-Learning in Higher Education Administration and Management. (IJITR) International Journal of Innovative Technology and Research ,8(2): 9501-9505. ‏
Sunkara, V. M., & Kurra, R. R. (2017). An analysis of learner satisfaction and needs on e-learning systems. International Journal of Computational Intelligence Research, 13(3), 433-444.
‏Yusuf, N., & Al-Banawi, N. (2013). The impact of changing technology: The case of e-learning. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 6(2), 173-180.‏