ارزیابی وضعیت موجود سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه شاهد در دوران کرونا از دید اساتید و دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شاهد

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت موجود سامانه آموزش الکترونیکی (LMS) دانشگاه شاهد در دوران کرونا از دید اساتید و دانشجویان آن انجام شد. روش تحقیق توصیفی- پیماشی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش حاضر، شامل کلیه اساتید هیات علمی(330) و دانشجویان دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 1400-99 می باشد که از این میان بر حسب جدول نمونه گیری مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه‌ای تصادفی ساده 271هیات علمی و 443 دانشجو به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات، از آزمون محقق ساخته که حاوی 62 گویه بر مبنای عناصر برنامه درسی طراحی شده بود، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شیوه های آمار توصیفی (از قبیل فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و آمار استنباطی (از قبیل آزمون T، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون یومان ویتنی و همچنین آزمون ویلکاکسون) استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، مشخص شد بین دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه شاهد در خصوص وضعیت سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه شاهد در خصوص تحقق عناصر برنامه درسی تفاوت وجود دارد. به طوری که از نظر دانشجویان وضعیت سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه شاهد در خصوص تحقق عناصر هدف، محتوا، دسترسی به منابع اموزشی و یادگیری، تعامل استاد و دانشجو، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در آموزش الکترونیکی در حد نامطلوب است این در حالی است که از منظر اساتید وضعیت سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه شاهد در خصوص تحقق عناصر فوق در حد مطلوب می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the current status of the E-learning System of Shahed University during the Covid-19 era from the perspective of Faculty and Students

نویسنده [English]

  • Reyhane Seifi 1
1 Master student of curriculum planning at Shahed University
2
چکیده [English]

Background and Objectives: The aim of this study was to evaluate the current status of the elearning system (LMS) of Shahed University during the Covid-19 from the perspective of its faculty and
students.
Methods: The research method is descriptive-survey and applied. The population of the study included
all faculty members (330) and students of Shahed University in the academic year 2021-2022, of which
271 faculty members and 443 faculty membersselected as sample, according to Morgan sampling table
and using simple random stratified sampling method. to collect information, a researcher-made test
containing 62 items was designed based on curriculum elements. Descriptive statistics (such as
frequency, frequency percentage and mean) and inferential statistics (such as t-test, one-way analysis
of variance, Yuman-Whitney test and Wilcoxon test) were used to analyze the data.
Findings: Based on the research findings, it was found that there is a difference between the views of
faculty and students of Shahed University regarding the status of the e-learning system of Shahed
University regarding the realization of curriculum elements. From the students 'point of view, the
situation of the e-learning system of Shahed University regarding the realization of goal elements,
content, access to educational and learning resources, teacher-student interaction, evaluation of
academic achievement in e-learning is unfavorable, while from the faculty point of view. The status of
the e-learning system of Shahed University regarding the realization of the above elements is optimal.
Conclusion: According to the results of this study, Shahed University can use it to plan for the
necessary changes and developments. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instruction
  • E-learning System
اسماعیلی، هادی؛ رحمانی، شاهپور؛ کاظمی، احمد؛ علی احمدی، مصطفی (1395). «ارزیابی وضعیت یادگیری الکترونیکی واحد آموزش مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان»، پژوهش های مدیریت عمومی، دوره 9، شماره 34، 241-223.
جهانیان، رمضان؛ اعتبار، شکوفه (1391). «ارزیابی وضعیت آموزش مجازی در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاه های تهران از دیدگاه دانشجویان»، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال دوم، دوره 2، شماره 4، 65- 53.
رضایی، علی محمد (1399). «ارزشیابی از آموخته های دانشجویان در دوران کرونا: چالش ها و راهکارها»، فصلنامه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، سال شانزدهم، شماره 56، 214-179.
رفیعی، مجتبی؛ غفاری، هادی؛ خرمی، میثم (1396). «ارزیابی کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در آموزش منابع انسانی: مطالعه موردی دانشگاه پیام نور استان مرکزی»، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال چهارم، شماره 4، 84-71.
جهانیان رمضان، اعتبار شکوفه(1391). ارزیابی وضعیت اموزش مجازی در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاههای تهران از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه فن اوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال دوم، شماره چهارم ص65-53
زمانی، بی بی عشرت؛ مدنی، احمد (1390). «راهبردهای افزایش کارآیی و اثربخشی اساتید در آموزش های مجازی»، مجله میان رشته ای آموزش مجازی در علوم پزشکی، سال دوم، دوره 2، شماره 3، 50-39.
سراجی، فرهاد؛ عطاران، محمد؛ نادری، عزت الله؛ علی عسگری، مجید (1387). «طراحی برنامه درسی دانشگاهی مجازی»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، دوره 2، شماره 6، 118-79.
سعدمحمدی، معصومه؛ سرمدی، محمدرضا؛ فرج اللهی، مهران؛ قربان نیا دلاور، آرش (1394). «مطالعه وضعیت آموزش عالی مجازی از لحاظ خدمات آموزش ارائه شده در ایران»، پژوهش در نظام های آموزشی، سال نهم، شماره 29، 54-31.
سیف، علی اکبر (1398). «روش های اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی»، تهران: انتشارات دوران.
غفوری فرد، منصور (1399). «رونق آموزش مجازی در ایران: توان بالقوه ای که با ویروس کرونا شکوفا شد»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 20، شماره 4، 34-33.
معصومی فرد، مرجان (1396). «ارزیابی کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه پیام نور»، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال پنجم، شماره 4، 80-65.
نوراللهی، سعید؛ حکیم زاده، رضوان؛ سراجی، فرهاد؛ نظرزاده زارع، محسن (1392). «ارزیابی دوره های آموزش الکترونیکی دانشکده مجازی علوم حدیث با توجه به معیارهای کیفیت در آموزش الکترونیکی»، نشریه دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، سال چهارم، دوره 4، شماره 2، 12-1.
سعد محمدی معصومه، سرمدی محمدرضا، فرج الههی مهران و قربان نیا دلاور ارش(1394). مطالعه وضعیت اموزش مجازی از لحاظ خدمات آموزشی ارائه شده در ایران. پژوهش در نظام های آموزشی.سال نهم-شماره 29
Jung, I. (2011). The dimensions of e-learning quality: from the learner’s perspective. Educational Technology Research and Development59(4), 445-464.‏
Sezer, B. (2016). Faculty of medicine students' attitudes towards electronic learning and their opinion for an example of distance learning application. Computers in Human Behavior55, 932-939.‏
Venkataraman, S., & Sivakumar, S. (2015). Engaging students in Group based Learning through e-learning techniques in Higher Education System. International Journal of Emerging Trends in Science and Technology2(01), 1741-1746.‏
Bradley, Vaughn Malcolm (2021). Learning Management System (LMS) Use with Online Instruction. International Journal of Technology in Education, v4 n1 p68-92
Annamalai, Nagaletchimee; Ramayah, T.; Kumar, Jeya Amantha; Osman, Sharifah (2021). Investigating the Use of Learning Management System (LMS) for Distance Education in Malaysia: A Mixed-Method Approach. Contemporary Educational Technology, v13 n3 Article ep313
Hamid, Muliadi Abdul; Salleh, Sallimah; Laxman, Kumar(2020). A Study on the Factors Influencing Students' Acceptance of Learning Management Systems (LMS): A Brunei Case Study. International Journal of Technology in Education and Science, v4 n3 p203-217
Tartavulea CV, Albu CN, Albu N, Dieaconescu RI, Petre S (2020).  Online Teaching Practices and the Effectiveness of the Educational Process in the Wake of the COVID-19 Pandemic. Amfiteatru Economic. 2020;22(55):920-936.
Murphy MP. (2020). COVID-19 and emergency eLearning: Consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemporary Security Policy. 41(3):1-14
Mhlanga D, Moloi T.(2020) COVID-19 and the Digital Transformation of Education: What We Are Learning in South Africa. Education Sciences. 2020;10(7):180
Lassoued Z, Alhendawi M, Bashitialshaaer R(2020). An exploratory study of the obstacles for achieving quality in distance learning during the COVID-19 pandemic. Education Sciences. 2020;10(9):232
Coman C, Țîru LG, Meseșan -Schmitz L, Stanciu C, Bularca MC(2020).  Online teaching and learning in higher education during the Coronavirus pandemic: Students’ perspective. Sustainability. 2020;12(24): 10367. doi:10.3390/su122410367
Garcia E, Weiss E)2020). COVID -19 and student performance, equity, and U.S. education policy. Economic Policy Institue . Available from: https://www.epi.org/publication/the -consequences - of-the -covid -19 -pandemic -for -education - performance -and -equity -in -the -united -states -what - can -we -learn -from -pre -pandemic -research -to - inform -relief-recovery -and -rebuilding/. [accessed 10 September].
  • تاریخ دریافت: 14 آذر 1400
  • تاریخ بازنگری: 04 دی 1400
  • تاریخ پذیرش: 07 دی 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 07 دی 1400
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1400