بهپژوه، احمد. (1384). چه کسی با کدام شخصیت، کدام شغل را انتخاب می کند؟ چاپ چهارم، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
جلالی، رستم. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1(4) :310- 320.
رضاییپور، محمود( 1394). مشاوره و اهمیت آن در راهنمایی شغلی. اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روان شناسی، جامعه شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
زندیپور، طیبه.، شعاع کاظمی، مهرانگیز(1385). بررسی تاثیر ارائه اطلاعات تحصیلی- شغلی بر گزینههای تحصیلی- شغلی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی رشته علوم تجربی منطقه تهران. معرفت، 4(1)، 102-95.
سرلک،حیاتالله. شاهسواری، محمود. میرکوهی،ناهید.رحمانی، طاهره. آذرفر، علیرضا. (1394). بررسی و مطالعه عوامل تاثیر گذار بر انتخاب شغل و اهمیت مشاوره تحصیلی و شغلی، مجله مدیریت و نوآوری در کسب و کار، 5(2)، 21-13.
شفیع آبادی، عبدالله. (1392). راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی و نظریههای انتخاب شغل، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات سمت.
کرمدوست، نوروزعلی.، زندوانیان، احمد.، ابوالقاسمی، محمد(1385) طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 36(1)، 122-99.
صافی، احمد. (1388). راهنمایی و مشاوره در دوره متوسطه ایران و نقش مشاوران در این دوره،. فصلنامه تعلیم و تربیت، 3(33)،صص 28- 12.
طهماسبی کهیانی، محمود. (1394). بررسی نظریه تیدمن در مشاوره تحصیلی و شغلی و کاربرد آن در موفقیت شغلی. همایش علمی پژوهشی روان شناسی، علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه.
کریمی، ابوبکر. (1395). بررسی میزان تاثیر هدایت شغلی و مشاوره های مدرسه در انتخاب رشته های آموزش فنی و حرفه ای دانش آموزان شاهد و غیر شاهد استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
کاویانی حسین، نوریزاده مریم، پورناصح مهرانگیز، قدس میرحیدری سیمین. جایگاه مشاوران مدارس و موانع مشاوره: نقد کیفی .(1381). تازههای علوم شناختی. ۴ (۱)، 74- 67.
مرادی، انسیه.، اخوانتفتی، مهناز(1392). بررسی رضایت دانشآموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل موثر بر آن. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(28)، 139- 122.
میرزایی، داوود.، سراجی، فرهاد.، شمس، فاطمه(1398). بررسی جایگاه رشتههای فنیحرفهای و کار دانش از دیدگاه دانشآموزان پایه نهم استان همدان. فصلنامه مطالعات برنامهدرسی، 14(3)، 83-54.
مریام، شرونبی(1394). تحقیق کیفی: راهنمایی برای طراحی و اجرا. ترجمه نورالله پاشا، تهران: جامعه معاصر.
نعمتالهی، علی (1387). بررسی عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی و علائق دانشآموزان سال اول متوسطه دبیرستانهای شهرستان تکاب. پایاننامه کارشناسس ارشد دانشگاه خوارزمی، چاپ نشده.
Ali, S. R., Yang, L. Y., Button, C. J., & McCoy, T. T. (2012). Career education programming in three diverse high schools: A critical psychology—case study research approach. Journal of Career Development, 39(4), 357-385.
Baruch, Y. (2004). Transforming careers: from linear to multidirectional career paths. Career development international.
Bengtsson, A. (2014). Enterprising career education: the power of self-management. International Journal of Lifelong Education, 33(3), 362-375.
Bright, J. E., & Pryor, R. G. (2012). The Chaos Theory of Careers in career education. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 28(1), 10-20.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–83. doi: 10.1191/1478088706qp063oa
Furbish, D., & Reid, L. (2013). Best practices in career education and development in New Zealand secondary schools. Australian Journal of Career Development, 22(1), 14-20.
Gehrau, V., Brüggemann, T., & Handrup, J. (2016). Media and occupational aspirations: The effect of television on career aspirations of adolescents. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 60(3), 465-483.
Jodl, K. M., Michael, A., Malanchuk, O., Eccles, J. S., & Sameroff, A. (2001). Parents' roles in shaping early adolescents' occupational aspirations. Child development, 72(4), 1247-1266.
Hahm, S. Y. (2012). An empirical study on career maturity, achievement goal, learning attitude and academic achievement of middle school students: focused on subjects-related career education. Journal of fisheries and marine sciences education, 24(5), 616-626.
Hairston, J. E. (2000). How Parents Influence African American Students' Decisions To Prepare for Vocational Teaching Careers. Journal of career and technical education, 16(2), 5-15.
Inagaki, K. (2014). Case study: Linking career education to university education in Japan. International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 8(8), 2397-2399.
Kashefpakdel, E. T., & Percy, C. (2017). Career education that works: An economic analysis using the British Cohort Study. Journal of education and work, 30(3), 217-234.
Le Cornu, R. (2013). Building early career teacher resilience: The role of relationships. Australian Journal of Teacher Education (Online), 38(4), 1- 15.
Oomen, A. (2016). Parental involvement in career education and guidance in secondary education. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 37(1), 39-46.
Pryor, R. G., & Bright, J. E. (2014). The Chaos Theory of Careers (CTC): Ten years on and only just begun. Australian Journal of Career Development, 23(1), 4-12.
Siyan, J. A., Maisamari, J. Y., &Ahmadu, Y. (2018). Relationship between parental guidance and students career choice in secondary schools in Federal Capital Territory, Abuja-Nigeria. Journal of Education and Practice, 9(18), 135-142.
Sun, V. J., & Yuen, M. (2012). Career guidance and counseling for university students in China. International journal for the advancement of counselling, 34(3), 202-210.
Ting, S. R., Leung, Y. F., Stewart, K., Smith, A. C., Roberts, G. L., & Dees, S. (2012). A Preliminary Study of Career Education in Middle School. Journal of Career and Technical Education, 27(2), 84-97.
Truong, H. Q. T. (2011). High School Career Education: Policy and Practice. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 12(3), 45-59.
Watts, A. G. (2010). Career guidance and post-secondary vocational education and training. A paper prepared for the OECD review of postsecondary vocational education and training, skills beyond school.
Welde, A. M., Bernes, K. B., Gunn, T. M., & Ross, S. A. (2016). Career education at the elementary school level: Student and intern teacher perspectives. Journal of Career Development, 43(5), 426-446.