کاوشی برای شناسایی شیوه‌های آموزش سواد شغلی به دانش‌آموزان دوره اول متوسطه: مطالعه کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، ایران

2 علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

یکی از اهداف مهم دوره متوسطه کمک به اشتغال‌پذیری دانش‌آموزان است. دانش‌اموزان اگر با انواع شغل‌ها آشنا شوند و درک و مناسبی از توانایی‌های خود داشته باشند، بهتر می‌توانند موقعیت‌های شغلی پیش رو را تحلیل و به انتخاب صحیح دست بزنند. در این راستا آشنایی دانش‌آموزان با انواع مشاغل، درک ویژگی‌های خود و تامل درباره آن اهمیت ویژه‌ای دارد، لیکن این مساله یک پدیده پیچیده و چندبعدی است که پژوهش حاضر درصدد بود با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبه‌ نیمه‌ساختاریافته با 98 نفر از مدیران، دبیران، مشاوران مدارس، اولیاء و دانش‌آموزان شیوه‌های آشناسازی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول با انواع مشاغل و مفهوم شغل را شناسایی کند. بخشی از مشارکت‌کنندگان با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی خطی شامل 15 مشاور مدرسه، 25 دبیر و 16 و بخشی دیگر شامل 20 نفر از والدین و 22 نفر از دانش‌آموزان از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از شیوه تحلیل مضمون 297 کد اولیه، 44 مضمون فرعی و 14 مضمون اصلی به‌دست آمد. نتایج نشان داد برای آموزش مفاهیم شغلی به دانش‌آموزان دوره متوسطه می‌توان از شیوه‌‌های متنوعی مانند ترغیب مطالعات خودرهیاب فردی، مثال‌های شغلی حین تدریس، تکالیف انتقالی بعد از تدریس، جلب مشارکت انجمن اولیاء، استفاده از تجارب شغلی والدین، اجرای بازدید از مراکز شغلی، برگزاری گردهمایی‌های شغلی در مدرسه، راه-اندازی رسانه‌هایی برای معرفی مشاغل، تهیه و انتشار فهرست مشاغل، راه‌اندازی نمایشگاه‌های شغلی، اجرای طرح ایران مهارت، اجرای آزمون‌های استعدادیابی شغلی می‌توان در سطوح میکرو، مزو و ماکرو استفاده کرد. ‌

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

exploring for identification of career literacy teaching methods to high school students: a qualitative study

نویسندگان [English]

  • Farhad Seraji 1
  • Ali Korsand asil 2
1 education, faculty of humanity, Bu - Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 education, faculty of humanity, Bu - Ali Sina University
چکیده [English]

This study conducted to get the junior high school student of Hamedan familiar whit the different Jobs.this is a qualitative study in which interview has been done on 98 participants taken part in the study chosen whit snowball sampling strategy. Among 98 participants of the study were parents, teachers, students, consultants, managers, and media. Semi structured interview was used and to manipulate the results, the content analysis was conducted. The results of the study showed that the students can become familiar whit the different jobs through 18 main thems and 39 secondary thems. The main thems according to the consultants viewpoint were: making the jobs lists, having meetings and intractions about jobs, and the use of psychometry and job talent tests. The main thems according to the teachers viewpoints were: getting the students familiar whit the jobs while teaching, and after teaching in personal gatherings. The main thems according to the parents viewpoints were: getting the students familiar whit the jobs through getting around and vacations, and talking about the parents experiences about the jobs whit the students. The schools managers can get the familiar whit the jobs through occupational seminars, occupational shows, occupational week, national talent programme and through the schools structure and facilities. Media could help the students through TV programs, having a special job page in the newspapers, social networks, making weblogs and having job news through social media. Students could get themselves and their friends familiar whit the different Jobs through self studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • career literacy
  • junior high school
  • employment
  • teaching methods
به­پژوه، احمد. (1384). چه کسی با کدام شخصیت، کدام شغل را انتخاب می کند؟ چاپ چهارم، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
جلالی، رستم. (1391). نمونه­گیری در پژوهش­های کیفی، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1(4) :310- 320.
رضایی­پور، محمود( 1394). مشاوره و اهمیت آن در راهنمایی شغلی. اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روان شناسی، جامعه شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
زندی­پور، طیبه.، شعاع کاظمی، مهرانگیز(1385). بررسی تاثیر ارائه اطلاعات تحصیلی- شغلی بر گزینه­های تحصیلی- شغلی دانش­آموزان دختر پیش­دانشگاهی رشته علوم تجربی منطقه تهران. معرفت، 4(1)، 102-95. 
سرلک،حیات­الله. شاهسواری، محمود. میرکوهی،ناهید.رحمانی، طاهره. آذرفر، علیرضا. (1394). بررسی و مطالعه عوامل تاثیر گذار بر انتخاب شغل و اهمیت مشاوره تحصیلی و شغلی، مجله مدیریت و نوآوری در کسب و کار، 5(2)، 21-13.
شفیع آبادی، عبدالله. (1392). راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی و نظریه­های انتخاب شغل، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات سمت.
کرمدوست، نوروزعلی.، زندوانیان، احمد.، ابوالقاسمی، محمد(1385) طراحی الگوهای مناسب  جهت هدایت تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه. مجله روانشناسی  و علوم تربیتی، 36(1)، 122-99.
صافی، احمد. (1388). راهنمایی و مشاوره در دوره متوسطه ایران و نقش مشاوران در این دوره،. فصلنامه تعلیم و تربیت، 3(33)،صص 28- 12.
طهماسبی کهیانی، محمود. (1394). بررسی نظریه تیدمن در مشاوره تحصیلی و شغلی و کاربرد آن در موفقیت شغلی. همایش علمی پژوهشی روان شناسی، علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه.
کریمی، ابوبکر. (1395). بررسی میزان تاثیر هدایت شغلی و مشاوره های مدرسه در انتخاب رشته های آموزش فنی و حرفه ای دانش آموزان شاهد و غیر شاهد استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
کاویانی حسین، نوری‌زاده مریم، پورناصح مهرانگیز، قدس میرحیدری سیمین. جایگاه مشاوران مدارس و موانع مشاوره: نقد کیفی .(1381).  تازه­های علوم شناختی. ۴ (۱)، 74- 67.
مرادی، انسیه.، اخوان­تفتی، مهناز(1392). بررسی رضایت دانش­آموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل موثر بر آن. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(28)، 139- 122.
میرزایی، داوود.، سراجی، فرهاد.، شمس، فاطمه(1398). بررسی جایگاه رشته­های فنی­حرفه­ای و کار دانش از دیدگاه دانش­آموزان پایه نهم استان همدان. فصلنامه مطالعات برنامه­درسی، 14(3)، 83-54.
مریام، شرون­بی(1394). تحقیق کیفی: راهنمایی برای طراحی و اجرا. ترجمه نورالله پاشا، تهران: جامعه معاصر.
نعمت­الهی، علی (1387). بررسی عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی و علائق دانش­آموزان سال اول متوسطه دبیرستان­های شهرستان تکاب. پایان­نامه کارشناسس ارشد دانشگاه خوارزمی، چاپ نشده.
Ali, S. R., Yang, L. Y., Button, C. J., & McCoy, T. T. (2012). Career education programming in three diverse high schools: A critical psychology—case study research approach. Journal of Career Development39(4), 357-385.
Baruch, Y. (2004). Transforming careers: from linear to multidirectional career paths. Career development international.
Bengtsson, A. (2014). Enterprising career education: the power of self-management. International Journal of Lifelong Education33(3), 362-375.
Bright, J. E., & Pryor, R. G. (2012). The Chaos Theory of Careers in career education. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling28(1), 10-20.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–83. doi: 10.1191/1478088706qp063oa
Furbish, D., & Reid, L. (2013). Best practices in career education and development in New Zealand secondary schools. Australian Journal of Career Development22(1), 14-20.
Gehrau, V., Brüggemann, T., & Handrup, J. (2016). Media and occupational aspirations: The effect of television on career aspirations of adolescents. Journal of Broadcasting & Electronic Media60(3), 465-483.
Jodl, K. M., Michael, A., Malanchuk, O., Eccles, J. S., & Sameroff, A. (2001). Parents' roles in shaping early adolescents' occupational aspirations. Child development72(4), 1247-1266.
Hahm, S. Y. (2012). An empirical study on career maturity, achievement goal, learning attitude and academic achievement of middle school students: focused on subjects-related career education. Journal of fisheries and marine sciences education24(5), 616-626.
Hairston, J. E. (2000). How Parents Influence African American Students' Decisions To Prepare for Vocational Teaching Careers. Journal of career and technical education16(2), 5-15.
Inagaki, K. (2014). Case study: Linking career education to university education in Japan. International Journal of Educational and Pedagogical Sciences8(8), 2397-2399.
Kashefpakdel, E. T., & Percy, C. (2017). Career education that works: An economic analysis using the British Cohort Study. Journal of education and work30(3), 217-234.
Le Cornu, R. (2013). Building early career teacher resilience: The role of relationships. Australian Journal of Teacher Education (Online)38(4), 1- 15.
Oomen, A. (2016). Parental involvement in career education and guidance in secondary education. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling37(1), 39-46.
Pryor, R. G., & Bright, J. E. (2014). The Chaos Theory of Careers (CTC): Ten years on and only just begun. Australian Journal of Career Development23(1), 4-12.
Siyan, J. A., Maisamari, J. Y., &Ahmadu, Y. (2018). Relationship between parental guidance and students career choice in secondary schools in Federal Capital Territory, Abuja-Nigeria. Journal of Education and Practice9(18), 135-142.
Sun, V. J., & Yuen, M. (2012). Career guidance and counseling for university students in China. International journal for the advancement of counselling34(3), 202-210.
Ting, S. R., Leung, Y. F., Stewart, K., Smith, A. C., Roberts, G. L., & Dees, S. (2012). A Preliminary Study of Career Education in Middle School. Journal of Career and Technical Education27(2), 84-97.
Truong, H. Q. T. (2011). High School Career Education: Policy and Practice. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 12(3), 45-59.
Watts, A. G. (2010). Career guidance and post-secondary vocational education and training. A paper prepared for the OECD review of postsecondary vocational education and training, skills beyond school.
Welde, A. M., Bernes, K. B., Gunn, T. M., & Ross, S. A. (2016). Career education at the elementary school level: Student and intern teacher perspectives. Journal of Career Development43(5), 426-446.
 
  • تاریخ دریافت: 20 اردیبهشت 1400
  • تاریخ بازنگری: 25 مهر 1400
  • تاریخ پذیرش: 26 مهر 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 26 مهر 1400
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1400