ارزیابی دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی بر اساس شاخص های شورای عالی انقلاب فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای مدیریت منابع انسانی و عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشکده فنی و حرفه ای قم، قم، ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی بر اساس شاخص های شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گرفت. روش: روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری شامل مدیران گروه، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی می باشند که با توجه به محدود بودن افراد جامعه، نمونه گیری انجام نشده و همه افراد جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته می شوند. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تحلیل یافته های پژوهش، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شده است. و برای تعیین اعتبار و پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. به منظور تجزیه و داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: با توجه به نتایج به دست آمده، وضعیت دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی در همه ابعاد آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی، اعتبارات و امکانات متوسط ارزیابی شده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، دانشکده ها می توانند جهت برنامه ریزی برای تغییرات و تحولات لازم از آن استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

-

نویسنده [English]

  • Ebrahim Rahimi
-
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of evaluating the technical and vocational schools of Markazi province. The research method is descriptive-survey. The statistical population consists of group managers, faculty members and employees of the provincial technical and vocational colleges. Due to community constraints, sampling is not done and all people in the community are considered as examples. A questionnaire was used to collect the required information and analyze the findings. In this research, content validity was used to determine the validity of the questionnaire. Cronbach's alpha method was used to determine validity and reliability. SPSS software was used to analyze data. According to the results, the status of the technical and vocational university of Markazi province has been medium evaluated in all aspects of educational, research, student, cultural, credit and facilities. SPSS software was used to analyze data. According to the results, the status of the technical and vocational university of Markazi province has been medium evaluated in all aspects of educational, research, student, cultural, credit and facilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • Index
  • Evaluation Indicators
  • Technical and Vocational Education
احمدی ده قطب الدینی، محمد؛ عبدلی، محمد علی؛ فرزاد، ولی الله و کیامنش، علیرضا. (1389). "ارزیابی درونی کیفیت گروه آموزشی مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران"، نامه آموزش عالی، سال سوم، شماره یازدهم، ص 37-9.
بازرگان، عباس، حجازی، یوسف و اسحاقی، فاخته (1386). فرایند اجرای ارزیابی درونی در گروه‌های آموزشی دانشگاهی (راهنمای عملی)، چ 2، تهران: نشر دوران.
جعفری، مصطفی؛ نوری، سیامک و طالبی، داود. (1390). "تحلیل عاملی شاخص های موثر در نظام جامع ارزیابی عملکرد آموزش عالی کشور"، پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، دوره 1، شماره 1، ص 64-43.
جعفری، افسر؛ احسانی، محمد؛ خبیری، محمد و مومنی، منصور. (1387). "طراحی سیستم ارزیابی عملکرد دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران"، مدیریت ورزشی، شماره 2، ص 71-51.
چوپانی، حیدر؛ حیات، علی اصغر و زارع خلیلی، مجتبی. (1390). "ارزیابی کیفیت در نظام آموزش عالی ایران؛ موانع، چالش ها و ارائه راهکارها"، اولین همایش بین المللی مدیریت، آینده نگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش عالی.
رضایی، علی محمد؛ دلاور، علی؛ احدی، حسن و درتاج، فریبرز. (1389). "ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)"، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، دوره 1، شماره 1، ص 25-1.
شفیعا، محمد علی. (1380). "شاخصهای مناسب برای ارزیابی کیفیت عملکرد در آموزش عالی ایران"، طررح پژوهشی.
فراستخواه، مقصود. (1387). "بررسی وضع موجود و مطلوب ارزیابی نظام علمی در ایران با تاکید بر بخش آموزش عالی"، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال اول، شماره 2، ص 58-43.
مدرسی سریزدی، سیده جمیله و مدرسی سریزدی، آسیه السادات. (1394). "الگوی ارزشیابی سیپ و کاربرد آن در آموزش های فنی و حرفه ای"، کارافن، شماره سی و هشتم، ص 41-34.
محمدی، رضا؛ زمانی فر، مریم و صادقی مندی، فاطمه. (1394). "بررسی وضعیت ارزشیابی کیفیت در آموزش های کاربردی"، نامه آموزش عالی، سال هشتم، شماره سی، ص 151-121.
Williams, T.S (2009). Strategic Planning Leadership in Illinois Community Colleges: Who is Leading the Process?. Unpublished doctoral dissertation, university Chicago, Illinois, Retrivised from Proquest Dissertation, UMI Number: 3360118.
Burnett, P., & Clarke, J. (2001). How should a  vocational education and training course be evaluated?.  Journal of Vocational Education & Training, 51, 4, 607-628..
  • تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1400
  • تاریخ بازنگری: 24 مهر 1400
  • تاریخ پذیرش: 26 مهر 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 26 مهر 1400
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1400