طراحی مدل عوامل عاطفی موثر بر مشارکت معلمان ابتدایی در دوره های آموزش ضمن خدمت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

4 استاد گروه علوم تربیتی

چکیده

هدف این پژوهش طراحی مدل عوامل عاطفی موثر بر مشارکت معلمان در آموزش ضمن خدمت شهر تهران می باشد. این پژوهش جزء تحقیقات آمیخته اکتشافی متوالی است. داده های بخش کیفی با روش گراندد تئوری و با استفاده از نمونه گیری هدفمند، تا اشباع داده ها با مصاحبه های نیمه ساختار یافته از 28 نفر از معلمان دوره ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 انجام پذیرفت. در بخش کمی، جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران بودند که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 384 معلم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته با 73 گویه طراحی گردیدکه روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تایید گردید. پایایی درونی سئوالات با استفاده از آلفای کرونباخ(84/0) به دست آمد. جهت اعتبار یابی مدل پژوهش از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. یافته های بخش کیفی بر مبنای روش اشتراوس و کوربین (2008) در سه قسمت زمینه، راهبرد و پیامد مقوله بندی شدند. نتایج نشان داد در بخش زمینه ها: وضعیت اقتصادی معلم، منزلت اجتماعی معلم و مشارکت و نوع کلاس،در بخش راهبردها : انگیزش و سابقه شغلی معلمان و در بخش پیامدها: اثربخشی و تغییرنگرش معلم از بالاترین بار عاملی برخوردار بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Affective Factors that Affects Participation of Primary Teachers in in-service Training

نویسندگان [English]

  • yousef adib 1
  • saeedeh zare 2
  • firooz mahmoodi 3
  • rahim badri gargari 4
1 Professor, Department of Educational Science and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
2 PHD Student of Curriculum Planning, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 Associate Professor, Department of Educational Science and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
4 education department, education faculty University of Tabriz
چکیده [English]

In-Service Training is a way of upgrading teachers’ skills and knowledge for improving teaching and learning which may lead to a better job performance. In order to reach this, affective participation of teachers is needed. The purpose of this research is to design a model of affective domain that affects participation of teachers in in-service training in Tehran. The research method used in this study was exploratory mixed. The qualitative section was based on the grounded theory method on 28 teachers of the primary schools in Tehran through targeted sampling and data saturation. The data collection method was carried out through a semi- structured interview and was analyzed using Strauss and Corbin (2008) method that includes 3 sections of contextual conditions, strategies, and results. The statistical population of the study consisted of all teachers of primary schools in Tehran. The quantitative section used clustered sampling that comprised of 384 teachers. A Researcher-made questionnaire with 73 questions was designed and validated through factor analysis. Model validation was obtained through contingency factor analysis and the Internal reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach’s Alpha (0.84). The results show teachers’ economic situation, teachers’ social status and delivery mode, in contextual conditions, motivational factors, teachers’ experience, in strategies, and teachers’ change of view, effectiveness of in-service training in results. They all had the highest factor load.

کلیدواژه‌ها [English]

  • exploratory mixed
  • Designing a Model
  • in-service Training
  • Primary teachers
اکبری عمرو آبادی، احمد رضا و رجایی پور، سعید. (1389). تاثیر شیوه های مختلف تدریس در افزایش کیفیت دوره های آموزش ضمن خدمت دبیران شیمی دوره متوسطه. برنامه ریزی درسی- دانش و پژوهش در علوم تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان، (25)،81-100.
پناهی، زهرا؛ مومنی، زهرا و صالحی، کیوان. (1397). باز نمایی علل کاهش انگیزه شغلی معلمان در انجام فعالیت های حرفه ای: یک مطالعه پدیدار شناختی. دو فصلنامه پژوهش در تربیت معلم، 2 (4)، 71-107.
پور اشرف، یاسان اله و طولابی، زینب. (1388). رویکرد کیفی به عوامل موثر بر میل به ماندگاری با انگیزه معلمان ( مورد: استان ایلام). فصلنامه تعلیم و تربیت، (98)، 153-176.
حکیم زاده، رضوان؛ ملکی پور، احمد؛ ملکی پور، موسی و قاسم پور، عرفانه. (1394). بررسی وضعیت دوره های مجازی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان ( مطالعه موردی: فرهنگیان منطقه دهلران). فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی ، 5(4)، 35-50.                                                                                                                                         دماوندی، ابراهیم و الزامی، عصمت. (1392). بررسی رابطه آموزش های ضمن خدمت، سابقه خدمت و تحصیلات با توانمندی شغلی معلمان زن. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 7( 3)، 229-238.
رابینز، استیفن پی و جاج ، تیموتی ای. (1390). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه ها، کاربردها، ترجمه سید محمد اعرابی و محمد تقی زاده مطلق، چاپ اول، تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی.
سجادی، سید محمد تقی ؛ کیان، مرجان و صفایی موحد، سعید. (1393). آسیب شناسی پدیده انتقال آموزش در آموزش های ضمن خدمت سازمان آموزش و پرورش ( مطالعه موردی: استان خراسان رضوی ). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی ، 1 (2)، 1-24.
طاهری، مرتضی ؛ عارفی، محبوبه ؛ پرداختچی، محمد حسن و قهرمانی، محمد. (1392). مدل ادراک و نگرش معلمان نسبت به توسعه حرفه ای در مراکز تربیت معلم. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 5 (15)، 26-56.
فتحی آذر، اسکندر ؛ ادیب ، یوسف و گل پرور ، فرشته. (1395) . پدیدار شناسی عوامل موثر و برانگیزاننده در کیفیت دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان . فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی ، 3 (12)، 47-56.
  قادرزاده، امید و فرجی، سیروان. (1393). تحلیل تجربه های معلمان از دوشغله بودن، مطالعه کیفی دلایل و پیامدها. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 7(26)، 119-146.
  مومنی، منصور و فعال قیومی، علی. (1386). تحلیل های آماری با استفاده از SPSS. انتشارت مولف.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         مهر محمدی ،محمود. (1379). باز اندیشی فرایند یاددهی -  یادگیری و تربیت معلم . تهران: مدرسه . 
میریام، شاران بی و تیدل، الیزابت جی (1398). پژوهش کیفی: راهنمای طراحی و کاربست. ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانایی طوس. تهران: سمت.
 
   نصری، صادق ؛ کرم پور، عبدالحسین و پیروز نیا، مهرداد. (1395). بررسی راه کارهای کیفیت بخشی به آموزش های ضمن خدمت. فناوری آموزش، 10 (4)، 361-347.          
-Arshad Tariq, M., Jumani, N.B.(2016). A Study to Investigate the Effectiveness of In-service Training of Teachers for the Collaborative Practices. Mediterranean Journal of Social Sciences.7(1), 480.
-Boru, N. (2018).The Factors Affecting Teacher-Motivation. International Journal of Instruction.11(4),761-776.
 -Badia,A., Meneses,J.,Monereo,C.(2013) Affective Dimension of  University Professors  about their Teaching: An Exploration through the Semantic Differential Technique.Universitas Pshchologica.13(1),161-173.
 
 -Cortese, C, G. (2007). Job satisfaction of Italian nurses: an exploratory study. Journal of Nurses Management. (15), 303-312.
-Corbin, JM., Strauss, AL. (2008). Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory.( 3nd ed). London: Sage publications Incorporated.
-Conco, Z.P. (2005). How Effective is In-Service Training for Teachers in Rural School Contexts. University of  Pretoria, available at: http:// upetd.up.ac.za/thesis/submitted/etd-03152005.
-Evers, A.T., Beatrice, I.J.M., Heijiden, V. d., Kreinjns, K. and Gerrichhauzen, John, T.G.(2011).Organizational Factors and Teachers  Professional Development in Dutch Secondary Schools. Journal of European Industrial Training. 35(1), 24-44.
 
-Gellis, D. (2010). Dimensions affecting in-service teacher training. Journal of Community mental health.40- 50
 
- Humy.S. (2014). Impact of teacher participation on in-service training, A Manual For teaching  web. amnesty, org /library /pdf /AFRO 1003199, p.
 
-Kavak, N., Yamak, H., Canbazoglu B. S., Bozkurt, E., Darici, O., Ozkaya, Y. (2012).  The  Evaluation of Primary and Secondary Teachers Opinions about in – Service Teacher  Training. Procedia - Social and Behavioral Sciences (46), 3507-3511
 
-Kavak, N.,Yamak, H. (2012). The evaluation of primary and secondary teachers' opinions about in-service teacher training. procedia-Social and Behavioral Sciences(.46),3507-3511.
 
-Kim, CH. M., Park, S.W., Cozart, J. (2014). Affective and Motivational Factors of Learning in Online Mathematics Courses.British Journal of Educational Technology.45 (1), 171-185.
 
-Muste, D. (2015).The attitude of primary school teachers on the need for in-service training program.procedia-Social and Behavioral Sciences.(142),712-717.
–Sanchez, A, B. (2012). In service Teachers’ attitudes towards the use of ICT in the classroom. procedia-Social and Behavioral Sciences.(46),138-136.                                                
    - Sedega, B.c., Mishiwo, M., Engelbert Seddon, J., Dorkenoo, B.A. (2019).Perception of Teachers on the Effectiveness In-service Education and Training at the Basic School in AKATSI District of Ghana. British Journal of Education.7 (1), 1-19.
-Schleicher, A. (2006).The Economics of Knowledge: Why Education is Key for Europe's   Success. Brussels: The Lisbon Council.
-Vermunt,J.D., Endedijk,M.D.(2010).Patterns in Teacher Learning in Different Phrases of The Professional Career. Learning and Individual Differences. 21, 294-302.
-Varma, CH. (2017).Importance of Employee Motivation and Job Satisfaction for Organizational Performance International Journal of Social Science and Interdisiplinary Research.6 (2)-10-20.
- Williams, J. (2014).Job satisfaction and organizational commitment. http//"portal.edu.chula.ac.th/pub/lll2014/lll2013.
  • تاریخ دریافت: 12 تیر 1400
  • تاریخ بازنگری: 09 مهر 1400
  • تاریخ پذیرش: 13 مهر 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 13 مهر 1400
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1400