بررسی چالش های تدریس مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی در فضای مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اراک

2 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اراک

چکیده

این پژوهش با هدف تحلیل ادراک معلمان ابتدایی در خصوص فرصت ها و چالش های تدریس مطالعات اجتماعی در شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) صورت گرفت .در این پژوهش از روش مطالعه ی کیفی، از نوع پدیدار شناسی توصیفی استفاده شده است . روش گرد آوری داده ها از طرق مصاحبه نیمه سازمان یافته صورت گرفت. مطالعه پس از مصاحبه با 30 نفر از معلمان استان مرکزی به حد اشباع رسید. تحلیل عمیق مصاحبه های صورت گرفته موجب شناسایی و دسته بندی 11 چالش آموزشی شد که شامل: کاهش فعالیت های گروهی دانش آموزان، کمبود زمان معلمان برای تدریس مطالعات اجتماعی، کاهش توجه به مسائل اخلاقی، اجتماعی و قوانین، افزایش هیجانات منفی ناشی از قرنطینه، افت کیفیت ارزشیابی، نقصان سواد رسانه ای معلمان در تدریس مطالعات اجتماعی، عدم جذابیت محتوای آموزشی برای دانش آموزان، کاهش اهمیت درس مطالعات اجتماعی، دخالت های والدین، کند بودن سرعت اینترنت، هزینه های سنگین خرید بسته اینترنتی. علاوه بر مضامین اصلی که چالش های آموزش مطالعات اجتماعی در فضای مجازی را مطرح می کردند و پیرامون پاسخ به سوال اصلی پژوهش بدست آمدند، برخی مضامین دیگری از میان مصاحبه ها حاصل شد که به فرصت های آموزش مطالعات اجتماعی در فضای مجازی اشاره می کرد، شامل: افزایش سرعت انتقال اطلاعات، علاقه مندی دانش آموزان به مشارکت در تدریس مطالعات اجتماعی، افزایش سواد رسانه ای دانش آموزان، تحقق اهداف اجتماعی خارج از کتاب درسی، خلاقیت در تدریس.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Challenges of Teaching Elementary School Social Studies in Cyberspace

نویسندگان [English]

  • Katayoon Hamidizadeh 1
  • Fatemeh Amirian 2
1 Farhangiyan university
2 Undergraduate student, Arak Farhangian University
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the challenges of e-learning in social studies in elementary school. For this purpose, qualitative study and phenomenological method of description have been used. Data were collected through semi-organized interviews and purposive sampling. The study became saturated after interviewing 30 teachers in Markazi province. In-depth analysis of the interviews led to the identification and categorization of 11 educational challenges, including: reduction of students 'group activities, lack of teachers' time to teach social studies, reduction of attention to ethical, social and legal issues, increase of negative emotions caused by quarantine. Decreased quality of assessment, lack of media literacy of teachers in teaching social studies, unattractive educational content for students, diminishing importance of social studies lessons, parental interventions, slow internet speed, heavy costs of buying internet packages. In addition to the main topics that addressed the challenges of teaching social studies in cyberspace and the answers to the main research question, some other topics emerged from the interviews that pointed to the opportunities for teaching social studies in cyberspace. Includes: increasing the speed of information transfer, students 'interest in participating in teaching social studies, increasing students' media literacy, achieving social goals outside the textbook.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Virtual Education
  • Social Studies
  • SHAD Network
  • Elementary School
پرهیزی، رقیه؛ زمانی، بی بی عشرت؛ عاصمی، عاطفه. 1396. چالش های آموزش مجازی، فناوری آموزشی و اطلاعات و ارتباطات، دوره 7، 43-40.
حمیدی زاده، کتایون؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ مهران، گلنار. 1396. آموزش چندفرهنگی: تحلیل نظامند ادراک معلمان، تدریس پژوهی، دوره 5، شماره 2، 16-1.
صافی، احمد. 1390. آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی تحصـیلی و متوسـطه؛ تهـران: انتشارات سمت.
عباسی، فهمیه؛ حجازی، الهه؛ حکیم زاده، رضوان.1399. تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصت ها و چالش های تدریس در شبکه آموزشی دانش آموزان شاد، تدریس پژوهی، دوره 8، شماره 3، 24-1.
فزونی شره جینی، رضا؛ پیری، موسی؛ اسدیان، سیروس.1395. چالش های برنامه درسی مطالعات اجتماعی در دوره ابتدایی در تربیت شهروندی _ اجتماعی بر اساس مدل تایلر، نظریه و عمل در برنامه درسی، دوره 4، شماره 7، 80-55.
کیان، مریم.1393. چالش های اموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازی آموخته نمی شود، یادگیری الکترونیکی، دوره 5، شماره 3، 22-11.
محمدی، مهدی؛ کشاورزی، فهمیه؛ ناصری جهرمی، رضا؛ ناصری جهرمی، راحیل؛ حسامپور، زهرا؛ میر غفاری، فاطمه؛ ابراهیمی، شیما. 1399. واکاوی تجارب والدین دانش اموزان دوره ابتدایی از چالش های آموزش مجازی با شبکه های اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا، پژوهش های تربیتی، شماره 40، 101- 74.
نجفی، حسین. 1399. مقایسه تاثیر آموزش به روش ترکیبی و سنتی در یادگیری، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، دوره 11، شماره 2، 63-54.
 
 
Carr, M. Horan, E. Alexeev, N. Barned, N. Wang, L. & Otumfuor, B. (2020). A longitudinal study of spatial skills and number sense development in elementary school children, Journal of Educational Psychology, 112 (1): 53.
Cheung, D. (2018). The Key Factors Affecting Students’ Individual Interest in School Science Lessons. International Journal of Science Education, 40(1), 1–23.
Colaizzi, P.F. (1978) Psychological research as a phenomenologist views it. In: Valle, R.S. and King, M. Eds. Existential-Phenomenological Alternatives for Psychology, Oxford University Press, New York, 48-71
 Hanin, V. & V a Nieuwenhoven, C. (2019). Emotional and motivational relationship of elementary students to mathematical problem-solving: a person-centered approach, European Journal of Psychology of Education, 34 (4): 705-730.
Sheldon, S. B. & Epstein, J. L. (2002). Improving student behaviour and school discipline with family and community involvement, Education and urban society, 35 (1): 4-26.
Palloff, R. M. & Pratt, K. (2005). Learning online: A collaborative approach. In Distance Learning, 2002: Proceedings of the Annual Conference on Distance Teaching and Learning 18th, Madison, Wisconsin (p. 279).
World Bank (2020). How countries are using edtech (including online learning, radio, television, texting) to support access to remote learning during the COVID-19 pandemic. Available at: https://www.worldbank.org/en/topic/edutech/brief/how-countries-are-using-edtech-to-support-remote-learning-during-the-covid-19-pandemic (Accessed on 02 May, 2020).
 
Ziaul Hoq, Mohammad (2020). “E-Learning during the Period of Pandemic (COVID-19) in the Kingdom of Saudi Arabia: An Empirical Study.” American Journal of Educational Research, vol. 8, no. 7 (2020): 457-464. doi: 10.12691/education-8-7-2.
  • تاریخ دریافت: 22 اردیبهشت 1400
  • تاریخ بازنگری: 01 شهریور 1400
  • تاریخ پذیرش: 13 مهر 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 13 مهر 1400
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1400